Kind en kerk

Jongleren
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2019, 01:29

Kind en kerk

Bericht door Jongleren »

Heeft het eigenlijk wel zin om kleine kinderen mee te nemen naar de kerk? Kleine kinderen snappen toch meestal niet veel van de preek. Is daarom een kindernevendienst niet een goed alternatief?
Soms lijkt het wel of "De kerk geen boodschap heeft aan kinderen". Wie deelt deze mening?
Zouden kerkenraden zich meer moeten aantrekken van de woorden van de Heere Jezus in Markus 10: "Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet."

Wie voelt die worsteling ook?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

Jongleren schreef:Heeft het eigenlijk wel zin om kleine kinderen mee te nemen naar de kerk? Kleine kinderen snappen toch meestal niet veel van de preek. Is daarom een kindernevendienst niet een goed alternatief?
Soms lijkt het wel of "De kerk geen boodschap heeft aan kinderen". Wie deelt deze mening?
Zouden kerkenraden zich meer moeten aantrekken van de woorden van de Heere Jezus in Markus 10: "Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet."

Wie voelt die worsteling ook?
Ja ik voel het zeker, kinderen horen erbij, maar er moet dan ik de preek ruimte zijn voor kinderen, menserdie in de buurt van wiebelende kinderen/tieners zitten moeyen zachtmoedig zijn en zich niet ergeren. Of de kinderen de pan uit vegen maar samen de kinderen leren om zich op een goede manier te gedragr tijdens de bediening, kindernevendienst: vroege zou ik nee gezegd hebben... maar nu zou ik misschien er voor kiezen om het bijvoorbeeld om de week te doen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kind en kerk

Bericht door merel »

Wij namen onze kinderen al heel jong ( 2,5 jaar) mee en konden al jong afspraken met hen maken. Zij mochten tot 4 jaar hun knuffel meenemen naar de kerk. Onze vorige kerk had laat in de ochtend dienst en ze vielen ook regelmatig in slaap. In onze huidige kerk hebben ze een kindernevendienst tot en met groep 4. Zij mogen zelf kiezen of zij er heen gaan. Onze jongste gaat er graag heen. Zijn broer kiest er regelmatig voor om te blijven zitten. Van mij hoeft het niet. Ik merk dat onze kinderen regelmatig de preek kunnen navertellen of iig de inhoud er goed van begrijpen.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kind en kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Aan de ene kant veel voorbeelden aan de andere kant moet het wel diepgang geven een predikant moet er wel werk in steken
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kind en kerk

Bericht door Lilian1975 »

Jazeker horen de kinderen erbij. Daarom al jong mee en niet wegstoppen in een apart zaaltje alsof ze er iet bijhoren. En afschermen van de verkondiging. Waarbij ze ook niet wennen aan de dienst. Met het gevolg dat je 12 plus steeds minder in de kerk zit.(praktijk in de kerken waar 30 jaar geleden al nevediensten waren)
En ik moet eerlijk zeggen dat onze predikanten ook de kinderen aanspreken. Al is het maar met voorbeelden. Hoe klein ook. Zij zijn overigens ook herder en leraar van 12- en niet alleen 12+. En na de dienst viel ons vaak op dat de kinderen vaak wel een kern eruit haalde. Ieder op hun niveau.

Jezus hield ook geen aparte nevediensten. Daar op dat veld waar velen door Hem geestelijk en later ook lichamelijk gevoed werden zaten complete gezinnen!
Waarom zouden we hen dan wel weghouden van de Woordverkondiging? Waar Hij NB Zelf met Zijn Woord tot ons en onze kinderen komt?

Je ziet bij al kinderen in de kerk voordat ze naar school gaan. De jongsten gaan dan met de preek naar de oppas. En zodra ze naar school gaan komen de meeste de hele dienst.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 29 okt 2019, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kind en kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Ik kom niet in gemeentes met kindernevendiensten, maar als dat wel zo was zouden mijn kinderen er niet heen gaan. Ik wil mijn kinderen van jongs af aan wennen aan de kerkgang, en daar thuis over na kunnen praten. Het is bij ons absoluut niet zo dat alles over ze heen gaat (leeftijd tussen 5 en 9 jaar), ook omdat we er thuis aandacht aan besteden.

Ik hoor van kinderen die tot hun 12e naar nevendiensten gaan, en daarna niet meer naar de kerk gaan, omdat ze dat nooit gewend zijn geraakt.

Daarnaast zie ik in de bijbel dat verschillende leeftijdsgroepen met elkaar optrekken, en dat de jongen van de ouden leren. In veel hedendaagse kerken is voor elke leeftijdsgroep een aparte club of kring. Hierdoor woord de wijsheid van de ouderen niet overgedragen, en krijg je enorme generatiekloven. Daarom ben ik tegen een te veel segregeren op basis van leeftijd.

En natuurlijk is het wel van belang dat er in de preek ook regelmatig naar de kinderen word afgedaald, dat er aandacht voor hen is, ook door voorbeelden, en dat er thuis aandacht aan de preek word besteed, en er aan huisgodsdienst word gedaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kind en kerk

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:Ik kom niet in gemeentes met kindernevendiensten, maar als dat wel zo was zouden mijn kinderen er niet heen gaan. Ik wil mijn kinderen van jongs af aan wennen aan de kerkgang, en daar thuis over na kunnen praten. Het is bij ons absoluut niet zo dat alles over ze heen gaat (leeftijd tussen 5 en 9 jaar), ook omdat we er thuis aandacht aan besteden.

Ik hoor van kinderen die tot hun 12e naar nevendiensten gaan, en daarna niet meer naar de kerk gaan, omdat ze dat nooit gewend zijn geraakt.

Daarnaast zie ik in de bijbel dat verschillende leeftijdsgroepen met elkaar optrekken, en dat de jongen van de ouden leren. In veel hedendaagse kerken is voor elke leeftijdsgroep een aparte club of kring. Hierdoor woord de wijsheid van de ouderen niet overgedragen, en krijg je enorme generatiekloven. Daarom ben ik tegen een te veel segregeren op basis van leeftijd.

En natuurlijk is het wel van belang dat er in de preek ook regelmatig naar de kinderen word afgedaald, dat er aandacht voor hen is, ook door voorbeelden, en dat er thuis aandacht aan de preek word besteed, en er aan huisgodsdienst word gedaan.
Voordeel van een kindernevendienst is wel dat kinderen al op jonge leeftijd met elkaar optrekken en een band krijgen. Ik had dat helemaal niet met de kinderen in de kerk waar ik opgroeide ( zonder kindernevendienst). Ik zie dat onze kinderen met veel plezier naar de kindernevendienst gaan en tot groep 4 vind ik dat een prima leeftijd. Vanaf groep 5 nemen wij ze ook steeds vaker 's middags mee, dus dat is een mooie overgang.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kind en kerk

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: Jezus hield ook geen aparte nevediensten. Daar op dat veld waar velen door Hem geestelijk en later ook lichamelijk gevoed werden zaten complete gezinnen!
Mooi gezegd Lilian!
J.C. Philpot schreef:k kom niet in gemeentes met kindernevendiensten, maar als dat wel zo was zouden mijn kinderen er niet heen gaan. Ik wil mijn kinderen van jongs af aan wennen aan de kerkgang, en daar thuis over na kunnen praten. Het is bij ons absoluut niet zo dat alles over ze heen gaat (leeftijd tussen 5 en 9 jaar), ook omdat we er thuis aandacht aan besteden.
Nee ik ook niet.
En zeker de huidige generatie predikanten, weet de aandacht van de jongsten vaak goed te vinden.
Vaak beginnen ze met een aansprekend voorbeeld, op school of thuis, of ruzie met een vriendje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kind en kerk

Bericht door Nasrani »

Jongleren schreef:Heeft het eigenlijk wel zin om kleine kinderen mee te nemen naar de kerk? Kleine kinderen snappen toch meestal niet veel van de preek. Is daarom een kindernevendienst niet een goed alternatief?
Soms lijkt het wel of "De kerk geen boodschap heeft aan kinderen". Wie deelt deze mening?
Zouden kerkenraden zich meer moeten aantrekken van de woorden van de Heere Jezus in Markus 10: "Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet."

Wie voelt die worsteling ook?
Ja zeker heeft het zin om ze mee te nemen. Ze begrijpen vaak meer en nemen meer mee van een preek dan wij als volwassenen denken.
Kinderen maken ook deel uit van Gods verbond en van Zijn gemeente.
Het is wel goed dat er daarom in de prediking ook aandacht is voor kinderen. Onze eigen predikant besteed veel aandacht aan de kinderen in de preek. Bij zijn intrede heeft hij dat ook gezegd en daarbij dat als hij het vergeet ze het hem moeten zeggen (of hun ouders).
Vorige week zondag was het tijdens de morgendienst een speciale dienst voor kinderen met een beperking. Daarin werd in heel eenvoudige taal een dienst gehouden. Niet alleen voor de kinderen met een beperking goed te volgen, maar ook voor de andere kinderen (en ook de volwassenen.... :) ).
Inderdaad ligt er een verantwoordelijkheid ook bij de kerkenraad/predikant om het ook voor kinderen begrijpelijk te maken.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Kind en kerk

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik kom niet in gemeentes met kindernevendiensten, maar als dat wel zo was zouden mijn kinderen er niet heen gaan. Ik wil mijn kinderen van jongs af aan wennen aan de kerkgang, en daar thuis over na kunnen praten. Het is bij ons absoluut niet zo dat alles over ze heen gaat (leeftijd tussen 5 en 9 jaar), ook omdat we er thuis aandacht aan besteden.

Ik hoor van kinderen die tot hun 12e naar nevendiensten gaan, en daarna niet meer naar de kerk gaan, omdat ze dat nooit gewend zijn geraakt.

Daarnaast zie ik in de bijbel dat verschillende leeftijdsgroepen met elkaar optrekken, en dat de jongen van de ouden leren. In veel hedendaagse kerken is voor elke leeftijdsgroep een aparte club of kring. Hierdoor woord de wijsheid van de ouderen niet overgedragen, en krijg je enorme generatiekloven. Daarom ben ik tegen een te veel segregeren op basis van leeftijd.

En natuurlijk is het wel van belang dat er in de preek ook regelmatig naar de kinderen word afgedaald, dat er aandacht voor hen is, ook door voorbeelden, en dat er thuis aandacht aan de preek word besteed, en er aan huisgodsdienst word gedaan.
Voordeel van een kindernevendienst is wel dat kinderen al op jonge leeftijd met elkaar optrekken en een band krijgen. Ik had dat helemaal niet met de kinderen in de kerk waar ik opgroeide ( zonder kindernevendienst). Ik zie dat onze kinderen met veel plezier naar de kindernevendienst gaan en tot groep 4 vind ik dat een prima leeftijd. Vanaf groep 5 nemen wij ze ook steeds vaker 's middags mee, dus dat is een mooie overgang.
Wij hebben daar de kinderclubs en of de zondagsschool voor. Veel contactmomenten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kind en kerk

Bericht door Van Ewijk »

Jongleren schreef:Heeft het eigenlijk wel zin om kleine kinderen mee te nemen naar de kerk? Kleine kinderen snappen toch meestal niet veel van de preek. Is daarom een kindernevendienst niet een goed alternatief?
Soms lijkt het wel of "De kerk geen boodschap heeft aan kinderen". Wie deelt deze mening?
Zouden kerkenraden zich meer moeten aantrekken van de woorden van de Heere Jezus in Markus 10: "Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet."

Wie voelt die worsteling ook?
Bij ons in de PKN is er elke keer kindervnevendienst.
Voor zover ik weet bij de plaatselijke GVK ook.
Ik dacht dat dat overal zo was.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kind en kerk

Bericht door Hollander »

J.C. Philpot schreef:Ik hoor van kinderen die tot hun 12e naar nevendiensten gaan, en daarna niet meer naar de kerk gaan, omdat ze dat nooit gewend zijn geraakt.
Onze gemeente heeft een maximumleeftijd ingesteld waarop kinderen nog naar de nevendienst kunnen. Bijv. tot eind 6e levensjaar. Dan is het meer een verlengde crèche. Het wordt druk bezocht en ik weet niet van kinderen die daarna niet leren om naar de reguliere kerkdienst te gaan. Het is dus ook maar net welk beleid je als gemeente hanteert. Ik vind het belangrijk dat kinderen op jonge(re) leeftijd een kerkdienst mee maken. Ook al kunnen ze niet alles volgen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:Ik kom niet in gemeentes met kindernevendiensten, maar als dat wel zo was zouden mijn kinderen er niet heen gaan. Ik wil mijn kinderen van jongs af aan wennen aan de kerkgang, en daar thuis over na kunnen praten. Het is bij ons absoluut niet zo dat alles over ze heen gaat (leeftijd tussen 5 en 9 jaar), ook omdat we er thuis aandacht aan besteden.

Ik hoor van kinderen die tot hun 12e naar nevendiensten gaan, en daarna niet meer naar de kerk gaan, omdat ze dat nooit gewend zijn geraakt.

Daarnaast zie ik in de bijbel dat verschillende leeftijdsgroepen met elkaar optrekken, en dat de jongen van de ouden leren. In veel hedendaagse kerken is voor elke leeftijdsgroep een aparte club of kring. Hierdoor woord de wijsheid van de ouderen niet overgedragen, en krijg je enorme generatiekloven. Daarom ben ik tegen een te veel segregeren op basis van leeftijd.

En natuurlijk is het wel van belang dat er in de preek ook regelmatig naar de kinderen word afgedaald, dat er aandacht voor hen is, ook door voorbeelden, en dat er thuis aandacht aan de preek word besteed, en er aan huisgodsdienst word gedaan.
Mikn kinderen gingen van kleins af mee, maar er zijn er die ook niet meer gaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kind en kerk

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik kom niet in gemeentes met kindernevendiensten, maar als dat wel zo was zouden mijn kinderen er niet heen gaan. Ik wil mijn kinderen van jongs af aan wennen aan de kerkgang, en daar thuis over na kunnen praten. Het is bij ons absoluut niet zo dat alles over ze heen gaat (leeftijd tussen 5 en 9 jaar), ook omdat we er thuis aandacht aan besteden.

Ik hoor van kinderen die tot hun 12e naar nevendiensten gaan, en daarna niet meer naar de kerk gaan, omdat ze dat nooit gewend zijn geraakt.

Daarnaast zie ik in de bijbel dat verschillende leeftijdsgroepen met elkaar optrekken, en dat de jongen van de ouden leren. In veel hedendaagse kerken is voor elke leeftijdsgroep een aparte club of kring. Hierdoor woord de wijsheid van de ouderen niet overgedragen, en krijg je enorme generatiekloven. Daarom ben ik tegen een te veel segregeren op basis van leeftijd.

En natuurlijk is het wel van belang dat er in de preek ook regelmatig naar de kinderen word afgedaald, dat er aandacht voor hen is, ook door voorbeelden, en dat er thuis aandacht aan de preek word besteed, en er aan huisgodsdienst word gedaan.
Mikn kinderen gingen van kleins af mee, maar er zijn er die ook niet meer gaan.
Dat zou u vast veel verdriet hebben gehad.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kind en kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Van Ewijk schreef:
Jongleren schreef:Heeft het eigenlijk wel zin om kleine kinderen mee te nemen naar de kerk? Kleine kinderen snappen toch meestal niet veel van de preek. Is daarom een kindernevendienst niet een goed alternatief?
Soms lijkt het wel of "De kerk geen boodschap heeft aan kinderen". Wie deelt deze mening?
Zouden kerkenraden zich meer moeten aantrekken van de woorden van de Heere Jezus in Markus 10: "Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet."

Wie voelt die worsteling ook?
Bij ons in de PKN is er elke keer kindervnevendienst.
Voor zover ik weet bij de plaatselijke GVK ook.
Ik dacht dat dat overal zo was.
Tot Geref. Bond
Plaats reactie