Kind en kerk

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik kom niet in gemeentes met kindernevendiensten, maar als dat wel zo was zouden mijn kinderen er niet heen gaan. Ik wil mijn kinderen van jongs af aan wennen aan de kerkgang, en daar thuis over na kunnen praten. Het is bij ons absoluut niet zo dat alles over ze heen gaat (leeftijd tussen 5 en 9 jaar), ook omdat we er thuis aandacht aan besteden.

Ik hoor van kinderen die tot hun 12e naar nevendiensten gaan, en daarna niet meer naar de kerk gaan, omdat ze dat nooit gewend zijn geraakt.

Daarnaast zie ik in de bijbel dat verschillende leeftijdsgroepen met elkaar optrekken, en dat de jongen van de ouden leren. In veel hedendaagse kerken is voor elke leeftijdsgroep een aparte club of kring. Hierdoor woord de wijsheid van de ouderen niet overgedragen, en krijg je enorme generatiekloven. Daarom ben ik tegen een te veel segregeren op basis van leeftijd.

En natuurlijk is het wel van belang dat er in de preek ook regelmatig naar de kinderen word afgedaald, dat er aandacht voor hen is, ook door voorbeelden, en dat er thuis aandacht aan de preek word besteed, en er aan huisgodsdienst word gedaan.
Mikn kinderen gingen van kleins af mee, maar er zijn er die ook niet meer gaan.
Dat zou u vast veel verdriet hebben gehad.
Ja dat klopt, maar ik weet wel dat ik een machtige Heiland heb en daar kan ik bij tijden rust in vinden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kind en kerk

Bericht door aggieoudje »

Bij ons is er jaren geleden een gewoonte ingeslopen dat ouders hun kinderen vanaf een jaar of 2/2,5(als ze naar de grote creche gaan ongeveer) mee nemen naar kerk en dan het zingen voor de preek naar de creche brengen. Het geeft een hoop geloop onder de collectezang maar kinderen maken jong kennis met het "stil" zitten in de kerk maar onder de preek hebben de ouders dan toch "rust".
In de grote creche heb je het als oppas dus het 1e halfuur rustig en dan krijg je een heleboel kinderen tegelijk. Creche is bij ons overigens max. tot of t/m 5 jaar geloof ik dus daarna moeten ze in principe in de kerk blijven.
Kindernevendienst hoeft van mij niet zo. We hebben regelmatig diensten speciaal gericht op de kinderen(we hebben er zelfs een werkgroep/voorbereidingsgroep voor waar ook de dominees in zitten) en in de gewone diensten spreken de dominees de kinderen/jeugd vaak genoeg aan.
En de jeugd van je leeftijd leer je wel op club of zondagschool kennen daar is geen kindernevendienst voor nodig.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik hoor van kinderen die tot hun 12e naar nevendiensten gaan, en daarna niet meer naar de kerk gaan, omdat ze dat nooit gewend zijn geraakt.
Onze gemeente heeft een maximumleeftijd ingesteld waarop kinderen nog naar de nevendienst kunnen. Bijv. tot eind 6e levensjaar. Dan is het meer een verlengde crèche. Het wordt druk bezocht en ik weet niet van kinderen die daarna niet leren om naar de reguliere kerkdienst te gaan. Het is dus ook maar net welk beleid je als gemeente hanteert. Ik vind het belangrijk dat kinderen op jonge(re) leeftijd een kerkdienst mee maken. Ook al kunnen ze niet alles volgen.
En ik altijd maar denken dat jij een onvervalste GG-er was... :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kind en kerk

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik hoor van kinderen die tot hun 12e naar nevendiensten gaan, en daarna niet meer naar de kerk gaan, omdat ze dat nooit gewend zijn geraakt.
Onze gemeente heeft een maximumleeftijd ingesteld waarop kinderen nog naar de nevendienst kunnen. Bijv. tot eind 6e levensjaar. Dan is het meer een verlengde crèche. Het wordt druk bezocht en ik weet niet van kinderen die daarna niet leren om naar de reguliere kerkdienst te gaan. Het is dus ook maar net welk beleid je als gemeente hanteert. Ik vind het belangrijk dat kinderen op jonge(re) leeftijd een kerkdienst mee maken. Ook al kunnen ze niet alles volgen.
En ik altijd maar denken dat jij een onvervalste GG-er was... :D
Want in de GG zijn geen zondagsscholen/nevendiensten tijdens de eredienst? :oO
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Voor zover ik weet niet, althans geen kindernevendiensten. Zondagsscholen zijn er nog wel geloof ik, maar ik meen dat dat niet tijdens de eredienst plaatsvindt. En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Voor zover ik weet niet, althans geen kindernevendiensten. Zondagsscholen zijn er nog wel geloof ik, maar ik meen dat dat niet tijdens de eredienst plaatsvindt. En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt.
Tjonge zeg... ikheb mijn kinderen al jong twee keer meegenomen, ook de kinderen met ADHD, nu zou ik dat nooit meer doen, ik zou ze een keer meenemen( de kinderen met ADHD) en de andere keer thuis bij de kerktelefoon laten luisteren, terwijl ze kunnen kleuren of knutselen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Heb je het over de gewone dienst of over kindernevendiensten? Als je je kinderen één keer naar de eredienst zelf meeneemt, is daar toch niets mis mee? Al zou ik dat laatste op zondag niet adviseren. Maar dat is weer een geheel andere discussie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Heb je het over de gewone dienst of over kindernevendiensten? Als je je kinderen één keer naar de eredienst zelf meeneemt, is daar toch niets mis mee? Al zou ik dat laatste op zondag niet adviseren. Maar dat is weer een geheel andere discussie.
Gewone diensten uiteraard, wat zou je niet adviseren? Kleuren of knutselen? Kinderen van een jaar of acht gaan over het algemeen twee keer mee... dat zou ik nu niet meer doen met de kinderen die ADHD hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kind en kerk

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Voor zover ik weet niet, althans geen kindernevendiensten. Zondagsscholen zijn er nog wel geloof ik, maar ik meen dat dat niet tijdens de eredienst plaatsvindt. En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt.
Wat heeft een GS daarover te zeggen? De GG wordt ook gekenmerkt door een zekere autonomie die bij de kerkenraad ligt.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kind en kerk

Bericht door Amstelodamense »

Jongleren schreef:Heeft het eigenlijk wel zin om kleine kinderen mee te nemen naar de kerk? Kleine kinderen snappen toch meestal niet veel van de preek. Is daarom een kindernevendienst niet een goed alternatief?
Soms lijkt het wel of "De kerk geen boodschap heeft aan kinderen". Wie deelt deze mening?
Zouden kerkenraden zich meer moeten aantrekken van de woorden van de Heere Jezus in Markus 10: "Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet."

Wie voelt die worsteling ook?
Snap wel wat je bedoelt. Ik vind het echter wel degelijk zin hebben om de kinderen mee naar de kerk te nemen. Ik ben soms oprecht verbaasd over wat er blijft "hangen". Moet wel eerlijk zeggen dat de ene preek beter gaat dan de andere, de ene dominee is de andere niet.

Wij nemen de kleintjes soms even mee de kerk in en brengen ze dan na het gemeenschappelijk gebed naar de crèche.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kind en kerk

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Voor zover ik weet niet, althans geen kindernevendiensten. Zondagsscholen zijn er nog wel geloof ik, maar ik meen dat dat niet tijdens de eredienst plaatsvindt. En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt.
Ja, dat is een goede lijn. Alles verbieden en in de greep houden, daarmee lijk je de boel bij elkaar te houden...….
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kind en kerk

Bericht door Hollander »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Voor zover ik weet niet, althans geen kindernevendiensten. Zondagsscholen zijn er nog wel geloof ik, maar ik meen dat dat niet tijdens de eredienst plaatsvindt. En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt.
Wat heeft een GS daarover te zeggen? De GG wordt ook gekenmerkt door een zekere autonomie die bij de kerkenraad ligt.
Jantje, mag ik een antwoord op deze vraag? Ik bedoel het namelijk ook kerkrechtelijk. Wat heeft een GS daarover te vertellen?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kind en kerk

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:Voor zover ik weet niet, althans geen kindernevendiensten. Zondagsscholen zijn er nog wel geloof ik, maar ik meen dat dat niet tijdens de eredienst plaatsvindt. En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt.
Ik ben geen voorstander van nevendiensten maar de manier waarop jij praat vind ik echt heel erg. Blijkbaar ben jij een voorstander van een totalitair kerkregime die alle afwijken moet verbieden. Ik lees daar de Gods Woord niets over.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Ik ben er niet op tegen, maar wel als het tijdens de eredienst gebeurt. Ik zie nergens aanleiding om hier voor te pleiten. En dus ben ik pertinent tegen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kind en kerk

Bericht door DDD »

Dat was het punt niet. Het punt was dat je pleit voor heerszucht in middelmatige of zelfs totaal onbelangrijke kwesties. Maar dat gaat niet samen met het ware geloof. Heerszucht is een van de duidelijkste kenmerken van ongeloof of schijngeloof.
Plaats reactie