POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Peiling eindigde op 28 nov 2019, 08:06

Een grondige exegese uit Gods Woord
32
21%
Dat het opkomt uit het welbehagen Gods (de verkiezing)
3
2%
Dat de noodzaak van wedergeboorte word benadrukt
17
11%
Dat de wet word gepredikt tot overtuiging van de zonde
11
7%
Dat de beloften van het evangelie worden voorgesteld en/of aangeboden aan alle toehoorders
32
21%
Het bevel tot geloof en bekering
22
15%
De bevindelijke gangen van Gods Kerk
7
5%
Dat de zuivere leer wordt uitgelegd en verklaard, en dwaalleer weerlegd
3
2%
Praktisch christen zijn / heiliging
14
9%
Dat er ingegaan word op vragen van deze tijd
9
6%
 
Totaal aantal stemmen: 150

Online
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Wat hebben we in feite aan beloften van het Evangelie en of een goede exegese als de hoorders niet bekeerd zijn? Of gaan we stilletjes uit van een veronderstelde wedergeboorte? Daarom acht ik het "bekeert u" van de eerste orde.
Ook het grondig zelfonderzoek, een ontdekkende prediking is nodig om alles wat geen grond voor de eeuwigheid heeft onder onze voeten weg te spoelen.
Natuurlijk is exegese erg belangrijk.
Je wilt toch niet 10.000 x herhaling hebben ?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8959
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door J.C. Philpot »

De prioriteiten van de Dordtse Leerregels wat betreft de evangelieprediking zijn:

Voorts is de belofte van het Evangelie, dat een ieder die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderft, maar het eeuwige leven heeft. Deze belofte moet aan alle volken en mensen, tot wie God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid worden verkondigd en voorgesteld, met bevel van bekering en geloof.

Samengevat:
- Belofte
- Bevel

Ik merk dat velen het eens zijn met de belofteprediking, maar dat daarvan niet allemaal het bevel van bekering en geloof op gelijke waarde achten, zoals onze vaderen wel deden in de Leerregels. Ik merk dat het ook vaak ontbreekt in de prediking. Of het word wel genoemd, maar gelijk weer geneutraliseerd met de op zichzelf genomen juiste waarheid dat we dat niet kunnen, maar waardoor de klem wel gelijk word weggenomen. De belofteprediking word daardoor vrijblijvend.

Misschien kunnen degenen die het bevel tot geloof en bekering niet als hoge prioriteit zien, dit kunnen motiveren.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 29 okt 2019, 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door Geytenbeekje »

Weet iemand van een dominee die puur een exegetische preek houd zonder bevinding ?
Meer een theologie-theorie les dan een echte preek ?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8959
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Weet iemand van een dominee die puur een exegetische preek houd zonder bevinding ?
Meer een theologie-theorie les dan een echte preek ?
In de GKV was men wel altijd tegen bevinding in de prediking. Maar ik heb te weinig GKV preken beluisterd om dat uit eigen waarneming te bevestigen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:De prioriteiten van de Dordtse Leerregels wat betreft de evangelieprediking zijn:

Voorts is de belofte van het Evangelie, dat een ieder die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderft, maar het eeuwige leven heeft. Deze belofte moet aan alle volken en mensen, tot wie God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid worden verkondigd en voorgesteld, met bevel van bekering en geloof.

Samengevat:
- Belofte
- Bevel

Ik merk dat velen het eens zijn met de belofteprediking, maar dat daarvan niet allemaal het bevel van bekering en geloof op gelijke waarde achten, zoals onze vaderen wel deden in de Leerregels. Ik merk dat het ook vaak ontbreekt in de prediking. Of het word wel genoemd, maar gelijk weer geneutraliseerd met de op zichzelf genomen juiste waarheid dat we dat niet kunnen, maar waardoor de klem wel gelijk word weggenomen. De belofteprediking word daardoor vrijblijvend.

Misschien kunnen degenen die het bevel tot geloof en bekering niet als hoge prioriteit zien, dit kunnen motiveren.
Wanneer de prediking een prediking is van wet en Evangelie, dan sluit dat het bevel van geloof en bekering in. Waarbij dit bevel strikt genomen behoort tot de prediking van de wet, namelijk wat God van de mens eist.

(In de poll konden maar vier opties gekozen worden; dat wil niet zeggen dat de andere opties niet (even) belangrijk zijn.)
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door Jeremiah »

Allerbelangrijkste is natuurlijk de oproep tot bekering. Johannes de Doper en Jezus beginnen hier hun prediking mee.
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door Valcke »

Jeremiah schreef:Allerbelangrijkste is natuurlijk de oproep tot bekering. Johannes de Doper en Jezus beginnen hier hun prediking mee.
Dat is helemaal waar, maar is dat iets anders dan prediking van wet en Evangelie?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:Allerbelangrijkste is natuurlijk de oproep tot bekering. Johannes de Doper en Jezus beginnen hier hun prediking mee.
De volledige tekst luidt (zoals Markus heeft opgeschreven):
De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods nabijgekomen; bekeert u en gelooft het Evangelie.

De oproep staat niet los van een achterliggende motivatie, namelijk dat het Koninkrijk nabij gekomen is. Dat laatste plaats ik binnen de aanbieding van de evangeliebeloften.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8959
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke schreef: Wanneer de prediking een prediking is van wet en Evangelie, dan sluit dat het bevel van geloof en bekering in. Waarbij dit bevel strikt genomen behoort tot de prediking van de wet, namelijk wat God van de mens eist.
Ik vind het een interessante stelling dat het bevel tot geloof en bekering bij de wet hoort, maar ik vraag me af of het juist is. In de Dordtse leerregels wordt het genoemd in relatie tot de belofte prediking, en in de brieven van Paulus staan wet en geloof tegenover elkaar. Ik vraag me af of je wet en evangelie niet gaat vermengen als je het bevel tot geloof en bekering als zodanig classificeert.

Kun je aangeven of jouw visie afkomstig is van bepaalde oudvaders of reformatoren?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Weet iemand van een dominee die puur een exegetische preek houd zonder bevinding ?
Meer een theologie-theorie les dan een echte preek ?
In de GKV was men wel altijd tegen bevinding in de prediking. Maar ik heb te weinig GKV preken beluisterd om dat uit eigen waarneming te bevestigen.
Een heel enkele keer heb ik tijdens de prediking ook het gevoel of het meer een Bijbelverhaal is, dan een preek. (Ik doel overigens niet op afgelopen zondag.)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:
Valcke schreef: Wanneer de prediking een prediking is van wet en Evangelie, dan sluit dat het bevel van geloof en bekering in. Waarbij dit bevel strikt genomen behoort tot de prediking van de wet, namelijk wat God van de mens eist.
Ik vind het een interessante stelling dat het bevel tot geloof en bekering bij de wet hoort, maar ik vraag me af of het juist is. In de Dordtse leerregels wordt het genoemd in relatie tot de belofte prediking, en in de brieven van Paulus staan wet en geloof tegenover elkaar. Ik vraag me af of je wet en evangelie niet gaat vermengen als je het bevel tot geloof en bekering als zodanig classificeert.

Kun je aangeven of jouw visie afkomstig is van bepaalde oudvaders of reformatoren?
Het is de visie van o.a. De Marrow men (Boston, de Erskine’s, enz.) Ook ds Paauwe leerde dit. Ik meen ook Van der Groe, maar dat zou ik moeten nazien. Verder ligt het mi ook opgesloten in hoe Luther de prediking van wet en Evangelie onderscheidde.

Belangrijk hierbij is dat Evangelie in strikte zin geen eisen kent, maar alleen beloften.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8959
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke schreef: Het is de visie van o.a. De Marrow men (Boston, de Erskine’s, enz.) Ook ds Paauwe leerde dit. Ik meen ook Van der Groe, maar dat zou ik moeten nazien. Verder ligt het mi ook opgesloten in hoe Luther de prediking van wet en Evangelie onderscheidde.

Belangrijk hierbij is dat Evangelie in strikte zin geen eisen kent, maar alleen beloften.
Ik zal me hier verder in moeten verdiepen, maar ik kan hier op dit moment (nog?) niet mee uit de voeten.

- De wet zegt: doe dit en gij zult leven.
- Het evangelie zegt: geloof in de Heere Jezus (bevel) en gij zult zalig worden (belofte).

Uit deze gegevens kan ik niet concluderen dat "geloof in de Heere Jezus" onder de wet valt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door Herman »

De oproep tot bekering impliceert ook de oproep tot boete en berouw. M.i. staat dat niet los van de kennis van de wet die een mens schuldig stelt om hem ootmoedig te maken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8959
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:De oproep tot bekering impliceert ook de oproep tot boete en berouw. M.i. staat dat niet los van de kennis van de wet die een mens schuldig stelt om hem ootmoedig te maken.
Dat ben ik inderdaad met je eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8959
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?

Bericht door J.C. Philpot »

Zijn er overigens documenten van de Dordtse synode, waar uit af te leiden zou zijn of toegelicht is wat men precies bedoelt heeft met het "bevel tot geloof en bekering"?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie