-DIA- schreef:Wat hebben we in feite aan beloften van het Evangelie en of een goede exegese als de hoorders niet bekeerd zijn? Of gaan we stilletjes uit van een veronderstelde wedergeboorte? Daarom acht ik het "bekeert u" van de eerste orde.
Ook het grondig zelfonderzoek, een ontdekkende prediking is nodig om alles wat geen grond voor de eeuwigheid heeft onder onze voeten weg te spoelen.
Natuurlijk is exegese erg belangrijk.
Je wilt toch niet 10.000 x herhaling hebben ?
De prioriteiten van de Dordtse Leerregels wat betreft de evangelieprediking zijn:
Voorts is de belofte van het Evangelie, dat een ieder die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderft, maar het eeuwige leven heeft. Deze belofte moet aan alle volken en mensen, tot wie God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid worden verkondigd en voorgesteld, met bevel van bekering en geloof.
Samengevat:
- Belofte
- Bevel
Ik merk dat velen het eens zijn met de belofteprediking, maar dat daarvan niet allemaal het bevel van bekering en geloof op gelijke waarde achten, zoals onze vaderen wel deden in de Leerregels. Ik merk dat het ook vaak ontbreekt in de prediking. Of het word wel genoemd, maar gelijk weer geneutraliseerd met de op zichzelf genomen juiste waarheid dat we dat niet kunnen, maar waardoor de klem wel gelijk word weggenomen. De belofteprediking word daardoor vrijblijvend.
Misschien kunnen degenen die het bevel tot geloof en bekering niet als hoge prioriteit zien, dit kunnen motiveren.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 29 okt 2019, 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
Geytenbeekje schreef:Weet iemand van een dominee die puur een exegetische preek houd zonder bevinding ?
Meer een theologie-theorie les dan een echte preek ?
In de GKV was men wel altijd tegen bevinding in de prediking. Maar ik heb te weinig GKV preken beluisterd om dat uit eigen waarneming te bevestigen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
J.C. Philpot schreef:De prioriteiten van de Dordtse Leerregels wat betreft de evangelieprediking zijn:
Voorts is de belofte van het Evangelie, dat een ieder die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderft, maar het eeuwige leven heeft. Deze belofte moet aan alle volken en mensen, tot wie God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid worden verkondigd en voorgesteld, met bevel van bekering en geloof.
Samengevat:
- Belofte
- Bevel
Ik merk dat velen het eens zijn met de belofteprediking, maar dat daarvan niet allemaal het bevel van bekering en geloof op gelijke waarde achten, zoals onze vaderen wel deden in de Leerregels. Ik merk dat het ook vaak ontbreekt in de prediking. Of het word wel genoemd, maar gelijk weer geneutraliseerd met de op zichzelf genomen juiste waarheid dat we dat niet kunnen, maar waardoor de klem wel gelijk word weggenomen. De belofteprediking word daardoor vrijblijvend.
Misschien kunnen degenen die het bevel tot geloof en bekering niet als hoge prioriteit zien, dit kunnen motiveren.
Wanneer de prediking een prediking is van wet en Evangelie, dan sluit dat het bevel van geloof en bekering in. Waarbij dit bevel strikt genomen behoort tot de prediking van de wet, namelijk wat God van de mens eist.
(In de poll konden maar vier opties gekozen worden; dat wil niet zeggen dat de andere opties niet (even) belangrijk zijn.)
Jeremiah schreef:Allerbelangrijkste is natuurlijk de oproep tot bekering. Johannes de Doper en Jezus beginnen hier hun prediking mee.
De volledige tekst luidt (zoals Markus heeft opgeschreven): De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods nabijgekomen; bekeert u en gelooft het Evangelie.
De oproep staat niet los van een achterliggende motivatie, namelijk dat het Koninkrijk nabij gekomen is. Dat laatste plaats ik binnen de aanbieding van de evangeliebeloften.
Valcke schreef:
Wanneer de prediking een prediking is van wet en Evangelie, dan sluit dat het bevel van geloof en bekering in. Waarbij dit bevel strikt genomen behoort tot de prediking van de wet, namelijk wat God van de mens eist.
Ik vind het een interessante stelling dat het bevel tot geloof en bekering bij de wet hoort, maar ik vraag me af of het juist is. In de Dordtse leerregels wordt het genoemd in relatie tot de belofte prediking, en in de brieven van Paulus staan wet en geloof tegenover elkaar. Ik vraag me af of je wet en evangelie niet gaat vermengen als je het bevel tot geloof en bekering als zodanig classificeert.
Kun je aangeven of jouw visie afkomstig is van bepaalde oudvaders of reformatoren?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
Geytenbeekje schreef:Weet iemand van een dominee die puur een exegetische preek houd zonder bevinding ?
Meer een theologie-theorie les dan een echte preek ?
In de GKV was men wel altijd tegen bevinding in de prediking. Maar ik heb te weinig GKV preken beluisterd om dat uit eigen waarneming te bevestigen.
Een heel enkele keer heb ik tijdens de prediking ook het gevoel of het meer een Bijbelverhaal is, dan een preek. (Ik doel overigens niet op afgelopen zondag.)
Valcke schreef:
Wanneer de prediking een prediking is van wet en Evangelie, dan sluit dat het bevel van geloof en bekering in. Waarbij dit bevel strikt genomen behoort tot de prediking van de wet, namelijk wat God van de mens eist.
Ik vind het een interessante stelling dat het bevel tot geloof en bekering bij de wet hoort, maar ik vraag me af of het juist is. In de Dordtse leerregels wordt het genoemd in relatie tot de belofte prediking, en in de brieven van Paulus staan wet en geloof tegenover elkaar. Ik vraag me af of je wet en evangelie niet gaat vermengen als je het bevel tot geloof en bekering als zodanig classificeert.
Kun je aangeven of jouw visie afkomstig is van bepaalde oudvaders of reformatoren?
Het is de visie van o.a. De Marrow men (Boston, de Erskine’s, enz.) Ook ds Paauwe leerde dit. Ik meen ook Van der Groe, maar dat zou ik moeten nazien. Verder ligt het mi ook opgesloten in hoe Luther de prediking van wet en Evangelie onderscheidde.
Belangrijk hierbij is dat Evangelie in strikte zin geen eisen kent, maar alleen beloften.
Valcke schreef:
Het is de visie van o.a. De Marrow men (Boston, de Erskine’s, enz.) Ook ds Paauwe leerde dit. Ik meen ook Van der Groe, maar dat zou ik moeten nazien. Verder ligt het mi ook opgesloten in hoe Luther de prediking van wet en Evangelie onderscheidde.
Belangrijk hierbij is dat Evangelie in strikte zin geen eisen kent, maar alleen beloften.
Ik zal me hier verder in moeten verdiepen, maar ik kan hier op dit moment (nog?) niet mee uit de voeten.
- De wet zegt: doe dit en gij zult leven.
- Het evangelie zegt: geloof in de Heere Jezus (bevel) en gij zult zalig worden (belofte).
Uit deze gegevens kan ik niet concluderen dat "geloof in de Heere Jezus" onder de wet valt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
De oproep tot bekering impliceert ook de oproep tot boete en berouw. M.i. staat dat niet los van de kennis van de wet die een mens schuldig stelt om hem ootmoedig te maken.
Herman schreef:De oproep tot bekering impliceert ook de oproep tot boete en berouw. M.i. staat dat niet los van de kennis van de wet die een mens schuldig stelt om hem ootmoedig te maken.
Dat ben ik inderdaad met je eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
Zijn er overigens documenten van de Dordtse synode, waar uit af te leiden zou zijn of toegelicht is wat men precies bedoelt heeft met het "bevel tot geloof en bekering"?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.