Vergelijking GB en GG

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Klavart »

refo schreef:
Jantje schreef:Dus je zegt eigenlijk dat er in de Gereformeerde Gemeenten op Zuid-Beveland geen mensen bekeerd kunnen worden? En dat die meer dan 10000 mensen in de classis Goes een onevenwichtige prediking horen?
Misschien is er wel evenwicht. Een blok beton is meestal ook wel in evenwicht, maar als je er met je voet onder zit is dat toch niet goed: je kunt niet weg en als je niet geholpen wordt, verhonger je ter plekke.
Misschien zit je er met je voet onder, maar dat hoeft niet erg te zijn. Als het blok beton een laag gewicht heeft, of als het een zachte ondergrond betreft, kun je wel weg.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:CIP wil een breed christelijk zijn.
Van evangelisch tot en met een interview met ds Kort
En ondertussen dragen ze ook onbijbelse standpunten over de bekende ethische issues uit (als alternatief naast de bijbelse standpunten), en meten ze bijvoorbeeld op een Telegraaf manier uit waarom een LCJ directeur ontslagen is.

Als ik eerlijk ben vind ik het een christelijke Telegraaf. Ik ben bang dat deze website net als de EO (zei het met een kleiner bereik) een katalysator is in de afbraak van bijbelse kerken, juist omdat bijbelse met onbijbelse standpunten vermengt worden aangeboden.
Dat is wel zo, toch luister ik best graag naar de podcasts.
En een iets ander geluid zet je ook wel weer op scherp
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door MePaul »

DDD schreef:Het kan zijn dat de HHK hier en daar minder extreem wordt door import van GG-ers. Dat zou ik wonderlijk vinden, want waarom ga je daar dan heen, maar het kan wel.

In Barneveld wordt de HHK juist extremer door de import van GG-ers. Maar goed, die komen ook uit een uitzonderlijke gemeente.

Het verschilt dus per plaats. Ik had het over het gemiddelde.
Ze beroepen in Barneveld heel breed (ds R.P. van Rooijen en ds J. Joppe). De hervormde is heel "ligt" dus dat heeft ook invloed op de hhk ter plaatse.
Dominee Joppe heeft het beroep aangenomen en daardoor gaat de gemeente een "klassiek" hervormde koers in.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door MePaul »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Maar goed, die krijgen één van de beste HHK-predikanten, las ik maandag. Dus dat zal wel goed komen.
Een dominee is slechts voorbijganger. Dus wat bedoel je met "dat zal wel goed komen"?
Het extremisme wat er volgens @DDD daar zou zijn.
De gemeente heeft een bijzonder wisselend "soort" predikanten. Een tijd kwam dominee Tanis (cgk) die extreem rechts is. Later kwam ds Noordermeer, ds van de Weg en ds Lagendijk. De gemeente wist/weet niet goed wat ze wil.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door J.C. Philpot »

MePaul schreef:Ze beroepen in Barneveld heel breed (ds R.P. van Rooijen en ds J. Joppe). De hervormde is heel "ligt" dus dat heeft ook invloed op de hhk ter plaatse.
Dominee Joppe heeft het beroep aangenomen en daardoor gaat de gemeente een "klassiek" hervormde koers in.
Ach, ik heb ds R.P. van Rooijen pas ook nog gehoord. Voor mij zijn het slecht accents- en geen fundamentele verschillen. Ik naar beide goed luisteren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik denk dat we op moeten passen met elke vorm van generalisatie bij het spreken over welk van de partijen ook (GG, HHK, overstappers, achterblijvers). Voor dat je het weet spreek je met te grote woorden, en loopt daarnaast dit topic weer uit de hand.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Probeer met elkaar respectvol te blijven, ook al begrijp je iemands gedrag niet.
Hoe moet ik het geciteerde stuk van ds. Van Vught dan zien in relatie tot bovenstaande?
Dat je niet moet generaliseren.
Stel dat er 100 mensen overstappen; 90 hebben de redenen die ds. Van Vugt noemt en 10 willen 'makkelijker'. Als jij 1 van die 10 spreekt, kom je tot een andere conclusie dan Van Vugt, die 1 van die 90 sprak.
.
Het ligt nog anders:
Ds Van Vugt spreekt ze alle 100 en Jantje misschien een enkeling, of 'van horen zeggen'
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Maar goed, die krijgen één van de beste HHK-predikanten, las ik maandag. Dus dat zal wel goed komen.
Een dominee is slechts voorbijganger. Dus wat bedoel je met "dat zal wel goed komen"?
Het extremisme wat er volgens @DDD daar zou zijn.
De gemeente heeft een bijzonder wisselend "soort" predikanten. Een tijd kwam dominee Tanis (cgk) die extreem rechts is. Later kwam ds Noordermeer, ds van de Weg en ds Lagendijk. De gemeente wist/weet niet goed wat ze wil.
Waarschijnlijk wil de ene helft meer dominees a la vd Weg en de andere flank meer ds als van Tilburg.
In z'n grote gemeente heb je al gauw flankvorming
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Maar goed, die krijgen één van de beste HHK-predikanten, las ik maandag. Dus dat zal wel goed komen.
Een dominee is slechts voorbijganger. Dus wat bedoel je met "dat zal wel goed komen"?
Het extremisme wat er volgens @DDD daar zou zijn.
Ik heb twee diensten in Afscheid en Intrede geplaatst. Misschien aardig om de eventuele extremistische elementen daaruit een keer op dit forum te duiden?

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 79#p875079
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door samanthi »

MePaul schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Maar goed, die krijgen één van de beste HHK-predikanten, las ik maandag. Dus dat zal wel goed komen.
Een dominee is slechts voorbijganger. Dus wat bedoel je met "dat zal wel goed komen"?
Het extremisme wat er volgens @DDD daar zou zijn.
De gemeente heeft een bijzonder wisselend "soort" predikanten. Een tijd kwam dominee Tanis (cgk) die extreem rechts is. Later kwam ds Noordermeer, ds van de Weg en ds Lagendijk. De gemeente wist/weet niet goed wat ze wil.
Dominee MC Tanis extreem rechts? Waar heb jij je oren zitten?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Herman »

MePaul schreef:De gemeente heeft een bijzonder wisselend "soort" predikanten. Een tijd kwam dominee Tanis (cgk) die extreem rechts is. Later kwam ds Noordermeer, ds van de Weg en ds Lagendijk. De gemeente wist/weet niet goed wat ze wil.
Je moet toch als goed hervormde begrijpen, dat je kerkbreed uitnodigt en dat je niet aan smaldeelvorming doet.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
MePaul schreef:De gemeente heeft een bijzonder wisselend "soort" predikanten. Een tijd kwam dominee Tanis (cgk) die extreem rechts is. Later kwam ds Noordermeer, ds van de Weg en ds Lagendijk. De gemeente wist/weet niet goed wat ze wil.
Je moet toch als goed hervormde begrijpen, dat je kerkbreed uitnodigt en dat je niet aan smaldeelvorming doet.
smaldeelvorming :super
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door MePaul »

Herman schreef:
MePaul schreef:De gemeente heeft een bijzonder wisselend "soort" predikanten. Een tijd kwam dominee Tanis (cgk) die extreem rechts is. Later kwam ds Noordermeer, ds van de Weg en ds Lagendijk. De gemeente wist/weet niet goed wat ze wil.
Je moet toch als goed hervormde begrijpen, dat je kerkbreed uitnodigt en dat je niet aan smaldeelvorming doet.
Ik vind dat heel goed, alleen apart als het per jaar wisselt.
De richting van dominee Tanis en ds van Tilburg staat nu amper meer op het preekbeurtenrooster.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Orchidee »

Vraagje: wat is een "goed hervormd" persoon?
Hoe ziet dat eruit
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door MePaul »

Orchidee schreef:Vraagje: wat is een "goed hervormd" persoon?
Hoe ziet dat eruitAfbeelding
Haha 2 oren, 2 ogen en een mond?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Orchidee »

Joh
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie