Vergelijking GB en GG

Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Augustienus »

DDD schreef:Dat is vrij eenvoudig te onderbouwen.

In linkse GG is een groot draagvlak voor de HSV. In midden HHK niet.

In linkse GG is een groot draagvlak voor het zingen van gezangen in de erediensten. In midden HHK niet, integendeel mensen gaan daar soms zelfs heen omdat men niet ritmisch wil zingen.

In zijn algemeenheid zijn HHK-mensen wat strijdvaardiger. Zij zijn ook nog maar recent afgescheiden, dat heeft ook met je karakter te maken.

Zo kun je nog wel even doorgaan. Zijn dit dingen die je relevant vindt?

Overigens kun je het ook afleiden uit de vergelijking GB en HHK. De gemiddelde HHK-gemeente lijkt niet op de bondsgemeente van 20 jaar daarvoor. Ik begrijp werkelijk niet dat dit soort stellingen onderbouwing nodig hebben, maar goed. De onderbouwing is verder niet erg ingewikkeld, en daarvoor zit je op een forum.

Ik vraag me wel af waarom je zoiets ter discussie stelt.
Wat jij zegt is natuurlijk vooral speculatie. Je kunt moeilijk iets zeggen over het draagvlak van de HSV en het zingen van gezangen zonder daar onderzoek naar gedaan te hebben. Daarnaast beperk je het nu tot links GG en laat je het midden buiten beschouwing. Dit is natuurlijk een hele smalle groep in vergelijking; een aantal (kleine) gemeenten in de randstad en in Zeeland. Je doet ook alsof wat jij zegt erg evident is en je verbaast je dat ik jouw stellingen ter discussie stel. In dat geval zou je bijval moeten hebben. Ik hoor graag van anderen of het klopt wat je zegt. Je doet ook alsof het feit dat de HHK 'afgescheiden' is (hetgeen ook een discutabele stelling is), dit automatisch iets zegt over de standpunten van deze personen over andere onderwerpen. Dit is ook een aaname die je zelf doet. Daarnaast zijn mensen om allerlei redenen HHK geworden: Omdat de gemeente in zijn totaal overging, puur vanwege de nieuwe grondslag, de Hervormde Kerk te liberaal vonden etc. Niet om isoritmisch te kunnen zingen iig.

Ook moet je oppassen meningen voor anderen in te vullen. Onlangs was er ook iemand op dit forum die meende in te vullen dat men in de GG gemeente Vlissingen wel wel wilde overgaan naar ritmisch zingen, wat later met verbazing werd afgeserveerd als een fabel door een lid van deze gemeente. Dit is een illustratie hiervan.

Verder denk ik dat in het hypothetische geval dat de HHK en de GG zouden worden samengevoegd, de linkerflank van de GG er veel meer dominees bij zou hebben. In de GG zijn dominees als Vreugdenhil en Harinck omstreden, terwijl dit in de HHK niet het geval zou zijn. Daarnaast is Refoforum natuurlijk het beste voorbeeld van het groepsdenken en het elkaar de maat nemen van GG'ers. In de HHK laat men elkaar veel meer vrij.

Ook is Barneveld niet het enige voorbeeld van verrechtsing van de HHK door GG'ers. Ook in een midden gemeente als Putten is dit het geval.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Het kan zijn dat de HHK hier en daar minder extreem wordt...
Wat een taal. Als je niet meegaat met HSV of niet-ritmisch zingt, dan ben je extreem? Of gaat het nog om andere zaken? :sweat
Het woord extreem is niet zo geschikt. Het gaat om een continuum van geheel volgens de hoofdstroom van de maatschappij tot het meest daarvan verwijderd. En dan kun je wel zeggen dat in het gehele kerkelijk spectrum niet ritmisch zingen vooral gevonden wordt bij de kerkelijke gemeenschappen die het meest afwijken van de hoofdstroom van de samenleving. In meer gematigde kerkgemeenschappen wordt vaak ritmisch gezongen.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Maar goed, die krijgen één van de beste HHK-predikanten, las ik maandag. Dus dat zal wel goed komen.
Een dominee is slechts voorbijganger. Dus wat bedoel je met "dat zal wel goed komen"?
Het extremisme wat er volgens @DDD daar zou zijn.
Ik doe mijn best mij zorgvuldig uit te drukken. Maar ik heb niet gesproken over extremisme. Alleen al omdat Valcke mij er ooit op wees dat dit wetenschappelijk gebruikt wordt voor gewelddadige radicalisering, en extreem bevindelijke mensen zijn alles behalve gewelddadig, al zal hier en daar wel wat sociale mishandeling plaatsvinden, maar dat is overal.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:@DDD, er zijn ook Hersteld Hervormde gemeenten waar een aanzienlijk deel vanuit de GG komt en waar de gemeenten dus lichter worden doordat de instromers uit de GG erg veel last hebben van vernieuwigsdwang. Hier in Zeeland heb je bijvoorbeeld Goes, wat ressorteert onder de gemeente Kruiningen. Die is de afgelopen 10 jaar gegroeid met vooral ex-GG'ers. Zulke gemeenten beïnvloeden echt het gemiddelde van een doorsnee-HHK.

@Geytenbeekje, nee dat was er voor al.
Zozo Jan, jij kent van binnen mijn gemeente en bent van mening dat er daar veel mensen met last van vernieuwingsdwang zijn. Vertel, wat is er in mijn gemeente in het afgelopen jaar vernieuwt en verlicht.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

Augustienus schreef:
DDD schreef:Dat is vrij eenvoudig te onderbouwen.

In linkse GG is een groot draagvlak voor de HSV. In midden HHK niet.

In linkse GG is een groot draagvlak voor het zingen van gezangen in de erediensten. In midden HHK niet, integendeel mensen gaan daar soms zelfs heen omdat men niet ritmisch wil zingen.

In zijn algemeenheid zijn HHK-mensen wat strijdvaardiger. Zij zijn ook nog maar recent afgescheiden, dat heeft ook met je karakter te maken.

Zo kun je nog wel even doorgaan. Zijn dit dingen die je relevant vindt?

Overigens kun je het ook afleiden uit de vergelijking GB en HHK. De gemiddelde HHK-gemeente lijkt niet op de bondsgemeente van 20 jaar daarvoor. Ik begrijp werkelijk niet dat dit soort stellingen onderbouwing nodig hebben, maar goed. De onderbouwing is verder niet erg ingewikkeld, en daarvoor zit je op een forum.

Ik vraag me wel af waarom je zoiets ter discussie stelt.
Wat jij zegt is natuurlijk vooral speculatie. Je kunt moeilijk iets zeggen over het draagvlak van de HSV en het zingen van gezangen zonder daar onderzoek naar gedaan te hebben. Daarnaast beperk je het nu tot links GG en laat je het midden buiten beschouwing. Dit is natuurlijk een hele smalle groep in vergelijking; een aantal (kleine) gemeenten in de randstad en in Zeeland. Je doet ook alsof wat jij zegt erg evident is en je verbaast je dat ik jouw stellingen ter discussie stel. In dat geval zou je bijval moeten hebben. Ik hoor graag van anderen of het klopt wat je zegt. Je doet ook alsof het feit dat de HHK 'afgescheiden' is (hetgeen ook een discutabele stelling is), dit automatisch iets zegt over de standpunten van deze personen over andere onderwerpen. Dit is ook een aaname die je zelf doet. Daarnaast zijn mensen om allerlei redenen HHK geworden: Omdat de gemeente in zijn totaal overging, puur vanwege de nieuwe grondslag, de Hervormde Kerk te liberaal vonden etc. Niet om isoritmisch te kunnen zingen iig.

Ook moet je oppassen meningen voor anderen in te vullen. Onlangs was er ook iemand op dit forum die meende in te vullen dat men in de GG gemeente Vlissingen wel wel wilde overgaan naar ritmisch zingen, wat later met verbazing werd afgeserveerd als een fabel door een lid van deze gemeente. Dit is een illustratie hiervan.

Verder denk ik dat in het hypothetische geval dat de HHK en de GG zouden worden samengevoegd, de linkerflank van de GG er veel meer dominees bij zou hebben. In de GG zijn dominees als Vreugdenhil en Harinck omstreden, terwijl dit in de HHK niet het geval zou zijn. Daarnaast is Refoforum natuurlijk het beste voorbeeld van het groepsdenken en het elkaar de maat nemen van GG'ers. In de HHK laat men elkaar veel meer vrij.

Ook is Barneveld niet het enige voorbeeld van verrechtsing van de HHK door GG'ers. Ook in een midden gemeente als Putten is dit het geval.
Het lijkt me inderdaad maar het beste als andere mensen bepalen of mijn inschattingen kloppen. Daar is dit een forum voor. Volgens mij zijn er al meerdere mensen die mij zijn bijgevallen, maar dat terzijde.

Ik vul verder niets voor anderen in. Ik neem gewoon waar. En dat een gemeente niet overweegt om ritmisch te gaan zingen, staat volkomen los hiervan. Ik had het over het percentage leden dat daar vóór zou zijn. Dat is in de HHK gemiddeld lager, naar mijn inschatting. Maar omdat hier geen onderzoek naar is gedaan, weet ik dat niet zeker. Het is wel redelijk aannemelijk, omdat de kerkelijke beletselen in de GG veel hoger zijn dan in de HHK, terwijl het in de HHK ook maar beperkt voorkomt.

Ik weet er overigens niets van dat ds. Vreugdenhil en ds. Harinck omstreden zouden zijn. Je kunt met evenveel recht beweren dat dominees ter rechterzijde omstreden zijn. Er zijn op detailpunten verschillen van inzicht. Meer is het niet.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Orchidee »

Wat is de reden dat iemand lid word van een hhg?
Er zijn al zoveel reden genoemd maar ik herken er géén van!
Ik ben lid van een hhg omdat ik/wij dit een fijne gemeente vinden waar het Woord onvervalst gepredikt word, waar ik gevoed, vertroost en vermaand word, waar men in liefde naar elkaar omziet!
Dat het "toevallig" een hhg is dat zij zo......
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Augustienus schreef:Daarnaast beperk je het nu tot links GG en laat je het midden buiten beschouwing. Dit is natuurlijk een hele smalle groep in vergelijking; een aantal (kleine) gemeenten in de randstad en in Zeeland.
Dit klopt niet helemaal. De linkse GG's vind je ook in het midden van het land (de meeste in één classis zelfs), in het uiterste noorden en ook zelfs tegen de Duitse grens aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:Wat is de reden dat iemand lid word van een hhg?
Er zijn al zoveel reden genoemd maar ik herken er géén van!
Ik ben lid van een hhg omdat ik/wij dit een fijne gemeente vinden waar het Woord onvervalst gepredikt word, waar ik gevoed, vertroost en vermaand word, waar men in liefde naar elkaar omziet!
Dat het "toevallig" een hhg is dat zij zo......
Precies. Als jij in mijn woonplaats woonde, kwam je vrolijk elke zondag naar de GG.

Dat is wat je wilde zeggen, toch? ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

@Orchidee:
Dit is ook geen gemeente die recent is afgescheiden. Dat is dus geen goed voorbeeld voor het geheel. Dat zegt meer over de Ledeboeriaanse en Sterkenburgse heimwee naar het idee van een Vaderlandse kerk. En dat is een idee dat de HHK ook graag koestert.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Orchidee »

Precies ik koester niets
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:@DDD, er zijn ook Hersteld Hervormde gemeenten waar een aanzienlijk deel vanuit de GG komt en waar de gemeenten dus lichter worden doordat de instromers uit de GG erg veel last hebben van vernieuwigsdwang. Hier in Zeeland heb je bijvoorbeeld Goes, wat ressorteert onder de gemeente Kruiningen. Die is de afgelopen 10 jaar gegroeid met vooral ex-GG'ers. Zulke gemeenten beïnvloeden echt het gemiddelde van een doorsnee-HHK.

@Geytenbeekje, nee dat was er voor al.
Zozo Jan, jij kent van binnen mijn gemeente en bent van mening dat er daar veel mensen met last van vernieuwingsdwang zijn. Vertel, wat is er in mijn gemeente in het afgelopen jaar vernieuwt en verlicht.
Daar ben ik inderdaad ook benieuwd naar.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Het kan zijn dat de HHK hier en daar minder extreem wordt...
Wat een taal. Als je niet meegaat met HSV of niet-ritmisch zingt, dan ben je extreem? Of gaat het nog om andere zaken? :sweat
Het woord extreem is niet zo geschikt. Het gaat om een continuum van geheel volgens de hoofdstroom van de maatschappij tot het meest daarvan verwijderd. En dan kun je wel zeggen dat in het gehele kerkelijk spectrum niet ritmisch zingen vooral gevonden wordt bij de kerkelijke gemeenschappen die het meest afwijken van de hoofdstroom van de samenleving. In meer gematigde kerkgemeenschappen wordt vaak ritmisch gezongen.
Het gaat dus (in jouw woorden) om de grootste afwijking ten opzichte van de hoofdstroom van de samenleving...
Nu, dan lijkt het mij een compliment.
Maar misschien kun je je ook wat zorgvuldiger uitdrukken?
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

Ik vind dat ik mij tamelijk zorgvuldig uitdruk. De ene kerkgemeenschap is extremer dan de andere. En voor wat betreft de waardering van de verschillen, verschillen wij van mening.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik vind dat ik mij tamelijk zorgvuldig uitdruk. De ene kerkgemeenschap is extremer dan de andere. En voor wat betreft de waardering van de verschillen, verschillen wij van mening.
Je gebruikt de 'hoofdstroom van de maatschappij' (zie je vorige post) als norm om te definiëren wat extreem is. Dat vind ik ongelooflijk als je post op een reformatorisch forum.

"Ik heb hun Uw Woord gegeven, en de wereld heeft hen gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben."
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

Welnee. Dat is godsdienstsociologisch geen rare omschrijving. Het zegt niets over het ideale standpunt uit bijbels of gereformeerd oogpunt. Maar dat is ook onmogelijk te objectiveren, want ieder vindt zijn eigen standpunt het meest bijbels en het meest gereformeerd.

Dat had je ook zelf kunnen bedenken, trouwens.
Plaats reactie