Vergelijking GB en GG

Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Augustienus »

DDD schreef: Dat laatste is wel waar, maar de HHK is in heel veel (naar mijn idee de meeste) plaatsen extremer dan de GG in het midden en links ooit waren.
Deze stelling heb je al in diverse topics geponeerd maar nergens onderbouwd. Zo stel je in een ander topic dat in veel plaatsen de HHK extremer is dan de GG en in deze quote zelfs in de meeste plaatsen (tov links en midden GG). Ook heb je eerder toegegeven dat je geen goed beeld hebt van de HHK, dus dat je ernaast kunt zitten. Dit schept verwarring. Soms stel je iets vrij scherp, daarna relativeer je het weer en vervolgens kom je er weer mee.

Tegen je opmerkingen over de HHK zou genoeg tegenin te brengen zijn maar jij stelt, dus jij mag dit onderbouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Ik zou graag zien dat de reacties die ik al heb geschreven, ook nog bijgevoegd kunnen worden. Ik wilde met het beroepingswerk in mijn gemeente tussen 1960 en 1970, aantonen dat onze gemeente toen geen middengemeente was. Dat is pas na 1985 zo gegroeid. Kan je die nog terug halen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

Dat is vrij eenvoudig te onderbouwen.

In linkse GG is een groot draagvlak voor de HSV. In midden HHK niet.

In linkse GG is een groot draagvlak voor het zingen van gezangen in de erediensten. In midden HHK niet, integendeel mensen gaan daar soms zelfs heen omdat men niet ritmisch wil zingen.

In zijn algemeenheid zijn HHK-mensen wat strijdvaardiger. Zij zijn ook nog maar recent afgescheiden, dat heeft ook met je karakter te maken.

Zo kun je nog wel even doorgaan. Zijn dit dingen die je relevant vindt?

Overigens kun je het ook afleiden uit de vergelijking GB en HHK. De gemiddelde HHK-gemeente lijkt niet op de bondsgemeente van 20 jaar daarvoor. Ik begrijp werkelijk niet dat dit soort stellingen onderbouwing nodig hebben, maar goed. De onderbouwing is verder niet erg ingewikkeld, en daarvoor zit je op een forum.

Ik vraag me wel af waarom je zoiets ter discussie stelt.

Ik ben het niet met Jantje eens dat het beroepingswerk veel zegt over de ligging van een gemeente. Linkse gemeenten hebben overwegend een vrij breed beroepingswerk, waarbij ik wel vind dat dit ook heel negatieve effecten kan hebben, vooral bij een slecht functionerende kerkenraad.

Als de kerkenraad goed functioneert, vind ik het goed als het uitnodigingsbeleid niet te eenkennig is. Wij moeten niet altijd maar dingen willen horen naar eigen smaak of gedachte.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Ik zou graag zien dat de reacties die ik al heb geschreven, ook nog bijgevoegd kunnen worden. Ik wilde met het beroepingswerk in mijn gemeente tussen 1960 en 1970, aantonen dat onze gemeente toen geen middengemeente was. Dat is pas na 1985 zo gegroeid. Kan je die nog terug halen?
Ten tijde van ds C Harinck ?
Wat was het eerder volgens jou ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ik ben vooral benieuwd naar de argumenten van Jantje waarom hij dit gegeven ontkent.
Hij kwam in een inmiddels geknipte post met een vergelijking van het beroepingswerk vanuit zijn eigen gemeente maar dat is geen vergelijk.

Ik denk vooral aan toonaangevende midden predikanten binnen de GG als ds Boogaard, ds Hakkenberg, ds Vergunst, ds De Gier, die heel goed overweg konden met GB predikanten. En over en weer ook wel bij elkaar kerkten. De herkenning was veel groter dan tegenwoordig, zo lijkt het.
Waarom is dat geen vergelijking?

Maar goed, ik zat net te denken aan de toespraak van toenmalig kandidaat W. Mouw, tijdens de intrededienst van ds. W.A. Zondag in Woerden. Hij vertelde dat hij vanuit zijn woonplaats Genemuiden in de jaren dat ze samen aan de Theologische School studeerden (dat is 3 jaar geweest), Zondag altijd ophaalde in Nunspeet en ze dan in de auto op weg naar Rotterdam geregeld van hart tot hart met elkaar spraken.

Denk ook bijvoorbeeld aan de GBS-dienst in Hervormd Scherpenisse, waar elk jaar een GG-predikant samen met ds. Lohuis preekt;
of bijvoorbeeld de Hervormingsavond in Elspeet, dit jaar met ds. G. van Manen (GG), ds. J.A. Weststrate (GGiN), ds. M. van Kooten (PKN) en ds. D. Zoet (HHK);
of de Hervormingsavond in Rotterdam-Alexabderpolder, met ds. J.M.J. Kieviet (CGK) en student P.J. de Raaf (GG aldaar);
of in Ridderkerk-Slikkerveer: met ds. J. Driessen (GG), ds. P.C. Hoek (HHK) en ds. J.P.J. Voets (PKN);
of in Montfoort: met ds. A. Simons (PKN) en ds. C.G. Vreugdenhil (GG).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

@DDD, er zijn ook Hersteld Hervormde gemeenten waar een aanzienlijk deel vanuit de GG komt en waar de gemeenten dus lichter worden doordat de instromers uit de GG erg veel last hebben van vernieuwigsdwang. Hier in Zeeland heb je bijvoorbeeld Goes, wat ressorteert onder de gemeente Kruiningen. Die is de afgelopen 10 jaar gegroeid met vooral ex-GG'ers. Zulke gemeenten beïnvloeden echt het gemiddelde van een doorsnee-HHK.

@Geytenbeekje, nee dat was er voor al.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

Het kan zijn dat de HHK hier en daar minder extreem wordt door import van GG-ers. Dat zou ik wonderlijk vinden, want waarom ga je daar dan heen, maar het kan wel.

In Barneveld wordt de HHK juist extremer door de import van GG-ers. Maar goed, die komen ook uit een uitzonderlijke gemeente.

Het verschilt dus per plaats. Ik had het over het gemiddelde.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Bezorgd »

Ik weet het @Jantje, ik ben zelf begonnen met het noemen van namen. (Van inmiddels al overleden leraars) Maar ik ga niet mee in een rijtje namen neer zetten. Lijkt me niet echt stichtend.
Gelukkig zijn er inderdaad nog voorbeelden. Waarbij het jou opgevallen moet zijn dat in het rijtje al twee emeritus predikanten staan. Overigens doet het me deugd dat je die onder midden GG schaart.
Maar ook al zijn er incidentele contacten. Het gaat in dit draadje om een breder perspectief.
Daar wil jij niet aan, prima. Maar vraag het eens wat ouderen, die zullen dit punt wel herkennen

Tegelijkertijd: we spraken over midden GB. Of dat ook uit jouw voorbeelden naar voren komt, dat zou ik je niet zomaar nazeggen.
Overigens was deze lijn wel midden GB, maar na de verdrietige scheuring is de GB ook grotendeels verschoven, net als de GG, alleen een andere kant op.

.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

Eens. De GB is ook verschoven. Dat zal ik niet ontkennen. Dat is evenzeer een feit.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door HersteldHervormd »

Bezorgd schreef:
Bertiel schreef:
Ja er zijn enkele predikanten die de bevindelijkheid uitkristalliseren maar het merendeel van het rechtse spectrum heeft een voluit gereformeerde prediking.
Als voorbeeld de preek van ds. Heemskerk uit de preekluisterkring. Deze ds bevind zich tot echt rechts in de HHK
Dat bedoelde ik in deze vorige post:
Bezorgd schreef:Daar durft men toch onbevangener naar de Schrift te luisteren en met elkaar daarover in gesprek te gaan. Het is niet uitgekristalliseerd.
Predikanten als ds Heemskerk leggen geen raster over de bijbeltekst vooraf.
Zo heb ik eens schitterende preken over Ruth gehoord van hem. Maar de inlegkunde over de gangen van Ruth kwamen echt niet aan de orde. Gewoon een bijbelse uitleg.
Vind ik ook, als ik aan ds Heemskerk denk, denk ik juist vaak aan de schriftuurlijke prediking.

Ik vind dat sommige andere HHK dominees wel veel meer (bijna alleen maar) bevindelijke preken verkondigen. Bijvoorbeeld ds Roos of ds van Olst
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Het kan zijn dat de HHK hier en daar minder extreem wordt...
Wat een taal. Als je niet meegaat met HSV of niet-ritmisch zingt, dan ben je extreem? Of gaat het nog om andere zaken? :sweat
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Gelukkig zijn er inderdaad nog voorbeelden. Waarbij het jou opgevallen moet zijn dat in het rijtje al twee emeritus predikanten staan. Overigens doet het me deugd dat je die onder midden GG schaart.
Ds. Driessen is echt midden-GG. Ds. Vreugdenhil niet natuurlijk. Maar ik had even niet helder dat het om midden GG ging. Ik neem aan dat, als ik constateer dat rechts-GG en midden-GB, op één lijn worden gesteld, dat alleen maar positief is. In ieder geval geldt dat voor Elspeet. En ik meen dat ze in Oud-Beijerland (ook geen midden-GG) dat ook deden, zo'n interkerkelijke Hervormingsavond. Ik haast me wel om erbij te vermelden, dat het sinds de komst van ds. J. van Rijswijk is, dat de GG ook meedoet, als ik het wel heb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het kan zijn dat de HHK hier en daar minder extreem wordt door import van GG-ers. Dat zou ik wonderlijk vinden, want waarom ga je daar dan heen, maar het kan wel.

In Barneveld wordt de HHK juist extremer door de import van GG-ers. Maar goed, die komen ook uit een uitzonderlijke gemeente.

Het verschilt dus per plaats. Ik had het over het gemiddelde.
Ik wist bij voorbaat al dat je het voorbeeld van Barneveld zou noemen. Maar goed, die krijgen één van de beste HHK-predikanten, las ik maandag. Dus dat zal wel goed komen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Maar goed, die krijgen één van de beste HHK-predikanten, las ik maandag. Dus dat zal wel goed komen.
Een dominee is slechts voorbijganger. Dus wat bedoel je met "dat zal wel goed komen"?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Maar goed, die krijgen één van de beste HHK-predikanten, las ik maandag. Dus dat zal wel goed komen.
Een dominee is slechts voorbijganger. Dus wat bedoel je met "dat zal wel goed komen"?
Het extremisme wat er volgens @DDD daar zou zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie