Vergelijking GB en GG

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Ik zou graag zien dat de reacties die ik al heb geschreven, ook nog bijgevoegd kunnen worden. Ik wilde met het beroepingswerk in mijn gemeente tussen 1960 en 1970, aantonen dat onze gemeente toen geen middengemeente was. Dat is pas na 1985 zo gegroeid. Kan je die nog terug halen?
:garde
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Hartelijk dank! Ik plaats hem voor de handigheid ook nog eventjes hier.
Jantje schreef:
DDD schreef:Dat is echt flauwekul. De GG zijn zeer verschoven. In de jaren zeventig stroomden de GB-ers toe, en die zijn nu voor een groot deel weer vertrokken.
De GG zijn niet verschoven, maar de GB.
DDD schreef:Verder lees je niet goed, want ik had het over midden GB en midden GG, niet over het geheel.
Ik heb voor de aardigheid eens gekeken welke predikanten er tussen 1960 en 1970 hier werden beroepen. Naast 5 keer ds. L. Huisman, waren dat onder andere ook ds. P. Blok (3 maal), ds. Chr. van Dam (2 maal), ds. C. Hegeman, ds. A. Hofman (3 maal), ds. J. Karens, ds. G. Schipaanboord (2 maal) en ds. Chr. van der Poel (2 maal). Behalve ds. L. Huisman en misschien ds. A. Hofman, waren de overigen toen toch niet echt middenpredikanten.
DDD schreef:Bovendien moet je de positie van een kerkgenootschap afmeten aan de omgeving. Als de omgeving verandert, kun je niet op dezelfde positie blijven zonder te veranderen.
Tuurlijk wel. Want verandering gaat altijd fout. Bovendien veranderd Gods Woord nooit.
DDD schreef:Dat heb ik ook helemaal niet beweerd. Ik heb gezegd dat midden GG en midden GB toen ongeveer hetzelfde waren. En dat blijkt ook uit allerlei samenwerkingen die er toen waren. De gemeenten die toen midden GG waren, zijn, als ze hetzelfde bleven, nu links GG. Maar dat staat er los van.
Dat is toch hetzelfde dan dat er geen verschil zou zijn? En het laatste heb ik geprobeerd te ontkrachten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Ad Anker »

Waar ik dan wel benieuwd naar ben is: als jouw gemeente een middengemeente is, wat is dan voor jou links in de GG?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Waar ik dan wel benieuwd naar ben is: als jouw gemeente een middengemeente is, wat is dan voor jou links in de GG?
Nu is mijn gemeente inmiddels wel links van het midden, vooral sinds de laatste 15 jaar. Maar 50/60 jaar gelden was ze rechts van het midden. Ik geloof, gezien het uitnodigingsbeleid, niet dat mijn gemeente als uiterst links kan worden gezien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Waar ik dan wel benieuwd naar ben is: als jouw gemeente een middengemeente is, wat is dan voor jou links in de GG?
Nu is mijn gemeente inmiddels wel links van het midden, vooral sinds de laatste 15 jaar. Maar 50/60 jaar gelden was ze rechts van het midden. Ik geloof, gezien het uitnodigingsbeleid, niet dat mijn gemeente als uiterst links kan worden gezien.
Dan is jouw gemeente misschien wel hét voorbeeld, ter bevestiging van de stellingname van DDD, dat de GG naar rechts is opgeschoven (en jouw gemeente 'rechtdoor' is blijven varen)? :)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door GGotK »

De jaren '60 en ook wel '70 waren een reactionaire tijd in de GG-geschiedenis, dus laten we voorzichtig zijn om deze periode als ijkpunt te nemen om te bepalen of de GG van heden echt fundamenteel naar rechts (of naar links) is afgeweken. Maar het is zeker waar dat de GG van nu is 'verrechtst' t.o.v. de GG in die bewuste periode en voor de GB geldt dit precies andersom.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Waar ik dan wel benieuwd naar ben is: als jouw gemeente een middengemeente is, wat is dan voor jou links in de GG?
Nu is mijn gemeente inmiddels wel links van het midden, vooral sinds de laatste 15 jaar. Maar 50/60 jaar gelden was ze rechts van het midden. Ik geloof, gezien het uitnodigingsbeleid, niet dat mijn gemeente als uiterst links kan worden gezien.
Het uitnodigingsbeleid als bewijs van positionering? Bij jullie nogal ingekleurd door het gratis vakantiehuis nabij de kerk. Tja...

Maar dat is weer zo'n uiterlijk kenmerk. Welke verandering heeft de prediking doorgemaakt in de afgelopen 50/60 jaar waardoor jij een verschuiving waarneemt, zeker de afgelopen 15 (vacante) jaren?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:Bij jullie nogal ingekleurd door het gratis vakantiehuis nabij de kerk. Tja...
:haha
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Heel grappig inderdaad. :nonnon

Maar dat betekent nog steeds dat de preekregelaar bepaalde dominees niet zou hoeven uitnodigen.

Om op @Ad Anker zijn laatste vraag terug te komen: Ik kan er niet helemaal goed de vinger op leggen, bovendien is het ook wat ik persoonlijk signaleer, als het gaat om bepaalde visies en belevingen. Anderen in mijn omgeving denken er waarschijnlijk heel anders over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Tiberius »

Juist dat gratis vakantiehuis kan ervoor zorgen dat de preekregelaar de ligging van de gemeente wat nauwkeuriger kan inkleuren. ;)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Heel grappig inderdaad. :nonnon

Maar dat betekent nog steeds dat de preekregelaar bepaalde dominees niet zou hoeven uitnodigen.

Om op @Ad Anker zijn laatste vraag terug te komen: Ik kan er niet helemaal goed de vinger op leggen, bovendien is het ook wat ik persoonlijk signaleer, als het gaat om bepaalde visies en belevingen. Anderen in mijn omgeving denken er waarschijnlijk heel anders over.
Wat jammer! Het valt me op dat bij doorvragen je expliciete stelligheid wegsmelt als sneeuw in de februarizon.

Is jouw constatering van verlinksing gebaseerd op een gevoel? Op uiterlijkheden? Op basis van de gelezen preken? Kun je iets explicieter zijn?
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Ik weer vanuit de overlevering dat mijn gemeente in de jaren '60 als een gemeente rechts van het midden beschouwd kon worden. Er was toen een aanzienlijk verschil met de Gereformeerde Bondsgemeenten, in leer én opvattingen en ook in uiterlijke zaken. TV was toen een reden voor censuur, en het niet bezoeken van de zondagse erediensten ook. Dat verschil zal vandaag de dag minder zijn. Ik durf zelfs te stellen dat er vandaag de dag Gereformeerde Bondsgemeenten zijn die als rechtser bestempeld kunnen worden dan bepaalde linkse gemeenten in de GG.
Ik denk dat jij teveel vanuit jouw persoonlijke omgeving beredeneert. Met jouw Walcherse ervaringen kan je niet zomaar makkelijk stellingen van anderen weerleggen. Besef bovendien dat de GB-gemeente in jouw nabijheid nooit (!) een doorsnee GB-gemeente is geweest. Al vanaf de oprichting niet. De vragen die Ad oproept vind ik heel begrijpelijk. Er is best wat te zeggen, zeker als je de GB van voor 2004 als uitgangspunt neemt, voor de stelling dat de GG ook best veranderd is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Juist dat gratis vakantiehuis kan ervoor zorgen dat de preekregelaar de ligging van de gemeente wat nauwkeuriger kan inkleuren. ;)
Precies. En het tegendeel gebeurt dus. ;) :D Er zijn zelfs mensen die de GG hier als rechts beschouwen, omdat er zomers bepaalde dominees komen preken. Maar goed, de planning voor aanstaande zondag doet dat waarschijnlijk weer teniet.

@Ad Anker, ik ga mijn afkomst niet verloochenen, dat zou niet fair zijn. Ik kan het slechts algemeen aanstippen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 24 okt 2019, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Geytenbeekje »

Zijn er ook scheuringen geweest doordat men vond dat de preekregelaar te eenzijdig dominees uitnodigden ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:Zijn er ook scheuringen geweest doordat men vond dat de preekregelaar te eenzijdig dominees uitnodigden ?
Geen idee. Meestal is in de GG de preekregelaar lid van de kerkenraad, dus diens beleid wordt dan door de preekregelaar overgenomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie