Vergelijking GB en GG

Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Welnee. Dat is godsdienstsociologisch geen rare omschrijving. Het zegt niets over het ideale standpunt uit bijbels of gereformeerd oogpunt. Maar dat is ook onmogelijk te objectiveren, want ieder vindt zijn eigen standpunt het meest bijbels en het meest gereformeerd.

Dat had je ook zelf kunnen bedenken, trouwens.
Nee. Ik ga een kerkverband of een religieuze opvatting niet 'extreem' noemen alleen maar op basis van de maatschappelijke hoofdstroom. Ook als wetenschapper niet.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

Ik hoop dat je je ook kunt inleven in formuleringen die je zelf niet zou kiezen. Los daarvan: ik heb ooit een draadje geopend over een geschikt begrippenkader om de verschillen binnen de gereformeerde gezindte adequaat te omschrijven. Ik heb daarin geen betere omschrijving gehoord dan gematigd(er) en extreem/ extremer, hoewel voor zwaarmoedig en lichtzinnig ook iets te zeggen is. Of voor zwaarmoedig en gematigd. Maar dan zien de begrippen niet op hetzelfde spectrum aan mogelijkheden.

Maar deze discussie over formulering staat los van het eigenlijke punt dat ik wilde maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:@DDD, er zijn ook Hersteld Hervormde gemeenten waar een aanzienlijk deel vanuit de GG komt en waar de gemeenten dus lichter worden doordat de instromers uit de GG erg veel last hebben van vernieuwigsdwang. Hier in Zeeland heb je bijvoorbeeld Goes, wat ressorteert onder de gemeente Kruiningen. Die is de afgelopen 10 jaar gegroeid met vooral ex-GG'ers. Zulke gemeenten beïnvloeden echt het gemiddelde van een doorsnee-HHK.

@Geytenbeekje, nee dat was er voor al.
Zozo Jan, jij kent van binnen mijn gemeente en bent van mening dat er daar veel mensen met last van vernieuwingsdwang zijn. Vertel, wat is er in mijn gemeente in het afgelopen jaar vernieuwt en verlicht.
Daar ben ik inderdaad ook benieuwd naar.
In ieder geval alle mensen die de afgelopen 10 jaar naar jouw gemeente gekomen zijn, zijn daar gekomen omdat ze meenden dat daar iets te horen viel, wat ergens elders niet in de preek te horen was. Dat is een zekere vernieuwingsdrang. De gemeente in Kruiningen is niet uit zijn voegen gebarsten door een geboorteoverschot, of wel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

@DDD,

Jij beroept je bij je argumenten op de meerderheid van de samenleving. Maar dat is geen geldig argument. Sterker nog, het is een drogreden. Dus je moet toch met betere argumentatie komen om je mening te staven. Want vooralsnog overtuig je mij op geen enkele wijze.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door J.C. Philpot »

En wordt de hoofdstroom van de maatschappij niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

Vrij naar Romeinen 12:2
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Precies. Zo is het maar net.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:@DDD, er zijn ook Hersteld Hervormde gemeenten waar een aanzienlijk deel vanuit de GG komt en waar de gemeenten dus lichter worden doordat de instromers uit de GG erg veel last hebben van vernieuwigsdwang. Hier in Zeeland heb je bijvoorbeeld Goes, wat ressorteert onder de gemeente Kruiningen. Die is de afgelopen 10 jaar gegroeid met vooral ex-GG'ers. Zulke gemeenten beïnvloeden echt het gemiddelde van een doorsnee-HHK.

@Geytenbeekje, nee dat was er voor al.
Zozo Jan, jij kent van binnen mijn gemeente en bent van mening dat er daar veel mensen met last van vernieuwingsdwang zijn. Vertel, wat is er in mijn gemeente in het afgelopen jaar vernieuwt en verlicht.
Daar ben ik inderdaad ook benieuwd naar.
In ieder geval alle mensen die de afgelopen 10 jaar naar jouw gemeente gekomen zijn, zijn daar gekomen omdat ze meenden dat daar iets te horen viel, wat ergens elders niet in de preek te horen was. Dat is een zekere vernieuwingsdrang. De gemeente in Kruiningen is niet uit zijn voegen gebarsten door een geboorteoverschot, of wel?
Dat is verandering. Heel iets anders dan vernieuwing. Je laatste zin slaat nergens op gezien je eerdere opmerking. Iedereen in de gemeente (en daarbuiten deels wsl) weet waarom mensen naar Kruiningen gekomen zijn. Om daar vernieuwingsdwang en ‘lichter worden’ voor te gebruiken is voor mij beneden peil. Sneu overigens dat je eerst schrijft ‘erg veel last van vernieuwingsdwang’ en vervolgens ‘een zekere’ gebruikt. Wellicht zou je je eens kunnen verdiepen in de personen en hun verhalen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef: Wellicht zou je je eens kunnen verdiepen in de personen en hun verhalen.
Nee, dat schijnt niet nodig te zijn. Ik heb pas geleerd dat het belangrijker is om te wensen dat mensen eerst terugkomen naar het oude kerkverband, voordat andere wensen worden gedaan.

:nananere
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:Dat is verandering. Heel iets anders dan vernieuwing. Je laatste zin slaat nergens op gezien je eerdere opmerking. Iedereen in de gemeente (en daarbuiten deels wsl) weet waarom mensen naar Kruiningen gekomen zijn. Om daar vernieuwingsdwang en ‘lichter worden’ voor te gebruiken is voor mij beneden peil. Sneu overigens dat je eerst schrijft ‘erg veel last van vernieuwingsdwang’ en vervolgens ‘een zekere’ gebruikt. Wellicht zou je je eens kunnen verdiepen in de personen en hun verhalen.
Wat mij opvalt aan mensen die in een ander kerkverband lid worden, dat zij vrij brutaal zijn en menen overal iets van te mogen vinden. Ik weet van mensen die van huis uit Hervormd waren, dat zij soms niet verlangden naar mensen die uit de GG overkwamen, omdat die in hun nieuwe gemeente allerlei dingen wilden veranderen (dat kon immers in hun voormalige GG niet), waar de Hervormden zelf helemaal niet op zaten te wachten. Uitgezonderd de GG van Kruiningen (gelet op de geschiedenis) kan ik me niet voorstellen dat er in alle andere GG's dusdanige on-Schriftuurlijke (dat was overigens in Kruiningen ook niet zo, maar daar ging het om bestuurlijke zaken) zaken een rol speelden dat je zomaar naar een ander kerkverband over zou kunnen gaan. En dus moet de reden wel liggen in bepaalde bijkomstigheden, zoals bijvoorbeeld de visies over het gebruik van de HSV of de tale Kanaäns, of bepaalde kritiek op uiterlijkheden. Vergis je niet, ik weet meer dan je denkt. Maar daar kan ik hier niet publiekelijk over uitwijden.
Laatst gewijzigd door Jantje op 23 okt 2019, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Zeeuw schreef: Wellicht zou je je eens kunnen verdiepen in de personen en hun verhalen.
Nee, dat schijnt niet nodig te zijn. Ik heb pas geleerd dat het belangrijker is om te wensen dat mensen eerst terugkomen naar het oude kerkverband, voordat andere wensen worden gedaan.

:nananere
Inmiddels ben ik in deze specifieke casus een andere mening toegedaan. Dat even voor de helderheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Zeeuw schreef: Wellicht zou je je eens kunnen verdiepen in de personen en hun verhalen.
Nee, dat schijnt niet nodig te zijn. Ik heb pas geleerd dat het belangrijker is om te wensen dat mensen eerst terugkomen naar het oude kerkverband, voordat andere wensen worden gedaan.

:nananere
Inmiddels ben ik in deze specifieke casus een andere mening toegedaan. Dat even voor de helderheid.
Bedoel je "deze casus" in dit topic of de casus waar ik aan refereerde?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vraag me eigenlijks af waarom GG'ers die naar de GB gaan niet eerst kerken in de HHK
Lijkt me iets logischer toch ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Zeeuw schreef: Wellicht zou je je eens kunnen verdiepen in de personen en hun verhalen.
Nee, dat schijnt niet nodig te zijn. Ik heb pas geleerd dat het belangrijker is om te wensen dat mensen eerst terugkomen naar het oude kerkverband, voordat andere wensen worden gedaan.

:nananere
Inmiddels ben ik in deze specifieke casus een andere mening toegedaan. Dat even voor de helderheid.
Bedoel je "deze casus" in dit topic of de casus waar ik aan refereerde?
De casus waaraan jij refereerde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

Jantje schreef:@DDD,

Jij beroept je bij je argumenten op de meerderheid van de samenleving. Maar dat is geen geldig argument. Sterker nog, het is een drogreden. Dus je moet toch met betere argumentatie komen om je mening te staven. Want vooralsnog overtuig je mij op geen enkele wijze.
Dat is niet waar.

Ik gebruik het niet als argument, maar als beschrijving.

Dat ik jou niet kan overtuigen, heeft niets met mijn argumenten te maken. Want die heb je op geen enkele manier inhoudelijk begrepen, anders zou je dit niet opschrijven.

@Geytenbeekje:
Waarom zou dat logischer zijn? Als je dan toch verandert, heeft het weinig zin om naar iets soortgelijks over te stappen. Ik ben geregeld bij jullie in de kerk geweest, maar dat maakt echt geen verschil met een midden GG. Dan heeft het ook geen zin om over te stappen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Lilian1975 »

.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 23 okt 2019, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie