Vergelijking GB en GG

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Amstelodamense »

Geytenbeekje schreef:@Dodo Ik pas me snel in een andere gemeente aan en vind daar dan hopelijk meer eenzelfde visie op dingen.
En een andere vertaling gaat ook gepaard met een andere soort prediking en accenten. Ik wil geen gemeenten uitspelen maar in een gemeente met een HSV gaan toch weer andere dominees voor dan in een gemeente met SV is al een beetje te zien in de PKN maar ook in de CGK en HHK
Ben afgelopen weekend ivm lang weekend weg elders in het land naar een PKN dienst geweest (GB), met HSV en weerklank. De preek vanaf de kansel was volop Bijbels, zowel bemoedigend als aansporend. Ik heb veel aan de dienst gehad, ik zou eerlijk gezegd niet weten wat er aan die preek "ontbrak". Ik zie veel meer overeeenkomsten (tussen GB en GG) dan verschillen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Maar goed, waarschijnlijk verhuis ik dan naar een andere plaats en dus ook een andere GG. En dan verlaat ik dus niet mijn kerkverband zelf.
Het is maar de vraag of dat dan wel okay is. Je verlaat dan immers je lokale gemeente, de plaatselijke gemeente van Christus. Je blijft dan weliswaar GG, maar het zit toch niet in de naam? Ik zie dat dan ook wel degelijk als van kerk verwisselen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Maar goed, waarschijnlijk verhuis ik dan naar een andere plaats en dus ook een andere GG. En dan verlaat ik dus niet mijn kerkverband zelf.
Het is maar de vraag of dat dan wel okay is. Je verlaat dan immers je lokale gemeente, de plaatselijke gemeente van Christus. Je blijft dan weliswaar GG, maar het zit toch niet in de naam? Ik zie dat dan ook wel degelijk als van kerk verwisselen.
Natuurlijk niet. Je gemeente is een gemeente, ook binnen het kerkverband, en het is al erg genoeg dat sommige mensen zich alleen in hun eigen gemeente thuisvoelen en niet in de gehele Gereformeerde Gemeenten. Voor mijzelf zou het niet moeilijk zijn om in welke gemeente dan ook te kerken, omdat ik me verbonden weet met het geheel van de Gereformeerde Gemeenten.

Er kunnen bovendien ook andere redenen zijn om te verhuizen naar een andere woonplaats.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Geytenbeekje »

Amstelodamense schreef:
Geytenbeekje schreef:@Dodo Ik pas me snel in een andere gemeente aan en vind daar dan hopelijk meer eenzelfde visie op dingen.
En een andere vertaling gaat ook gepaard met een andere soort prediking en accenten. Ik wil geen gemeenten uitspelen maar in een gemeente met een HSV gaan toch weer andere dominees voor dan in een gemeente met SV is al een beetje te zien in de PKN maar ook in de CGK en HHK
Ben afgelopen weekend ivm lang weekend weg elders in het land naar een PKN dienst geweest (GB), met HSV en weerklank. De preek vanaf de kansel was volop Bijbels, zowel bemoedigend als aansporend. Ik heb veel aan de dienst gehad, ik zou eerlijk gezegd niet weten wat er aan die preek "ontbrak". Ik zie veel meer overeeenkomsten (tussen GB en GG) dan verschillen.
O ja, ik had het alleen wel over accenten.
Maar dat heeft onze kerk ook als je onze HHK vergelijkt met een Betuwse HHK bijv.
Maar ik vind de HSV een achteruitgang dus ga ik weg.
HersteldHervormd
Berichten: 6093
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja, Valcke heeft daar onder een andere naam een hele studie naar gedaan.
En ik vind dat je als gemeente naar het meest Bijbelse moet streven.
Prima, maar ik zei net al dat er ook mensen zijn die ook verstand hebben van vertalen en die ook een vergelijking hebben gemaakt en die toch tot een andere conclusie komen dan Valcke (al dan niet onder een andere naam).
Uiteraard prima als jij het daar niet mee eens bent, maar er zijn dus heus genoeg mensen die de HSV een betere vertaling vinden dan de SV en toch gewoon orthodox zijn. Mijn punt is dus dat het niet per definitie zo is dat een gemeente die overgaat op HSV er ineens een andere theologie op na zou houden.
Ik ben bang dat het een hele rads wordt, eerst andere vertaling, dan ritmisch dan weerklank ...
Maar goed, als er in de omgeving niet veel andere keuze is dan wordt het wel lastig.
Dat denk ik ook, kijk maar eens naar de Gereformeerde Kerk. Ik ben bang dat veel leden de naam behoorlijk lastig vinden, aangezien ze niet gereformeerd meer zijn. Het gaat erom dat van het een het ander komt. Nu proberen veel vrijzinnige kerken wanhopig jongerendiensten voor te bereiden. Met een hoop spektakel en rambam! Lichten, drums en allerlei toestanden. Daar trappen hun jongeren een keer in, maar daarna hebben ze dat ook wel gezien. Kort gezegd... de vrijzinnige kerken lopen leeg... En de reformatorische kerken groeien licht.

Blijf dicht bij de Waarheid, die is geopenbaard in de Bijbel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:en het is al erg genoeg dat sommige mensen zich alleen in hun eigen gemeente thuisvoelen en niet in de gehele Gereformeerde Gemeenten.
Ik geloof er helemaal niks van dat jij je thuis zou voelen in Houten of Lelystad.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Susan »

Toen de orthodoxe leden van de Nederlandse Hervormde Kerk zich afscheidden bleef er in de Herv. Kerk een bevindelijk-gereformeerde groep achter. Die is er nog steeds.

Ik las dat toentertijd er flink wat accent verschillen waren onder de Ledeboeriaanse predikanten. Met name tussen van Dijke, die meer de heiligmaking beklemtoonde, en Bakker, die meer de rechtvaardigmaking van de zondaar op de voorgrond stelde. Die accentverschillen zijn er nu nog steeds in de Gereformeerde Gemeente.

Maar waarom vergelijken? Ze zijn niet eender. Anders waren ze toch wel gebleven toentertijd?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:en het is al erg genoeg dat sommige mensen zich alleen in hun eigen gemeente thuisvoelen en niet in de gehele Gereformeerde Gemeenten.
Ik geloof er helemaal niks van dat jij je thuis zou voelen in Houten of Lelystad.
Daar weet jij helemaal niets van. Bovendien: er gaan in die gemeenten ook genoeg predikanten voor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Augustienus »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:en het is al erg genoeg dat sommige mensen zich alleen in hun eigen gemeente thuisvoelen en niet in de gehele Gereformeerde Gemeenten.
Ik geloof er helemaal niks van dat jij je thuis zou voelen in Houten of Lelystad.
Daar weet jij helemaal niets van. Bovendien: er gaan in die gemeenten ook genoeg predikanten voor.
Prediking is niet het enige aspect. Gemeenteleven is een minstens zo belangrijke.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Dat weet ik ook heus wel. Maar ook daar voorzie ik geen problemen. Als iedereen zich maar verbonden weet met het geheel van de Gereformeerde Gemeenten en er niet lelijk gedaan wordt over mensen die voor zichzelf nauwgezetter zijn in bepaalde visies of zaken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Juist dat gratis vakantiehuis kan ervoor zorgen dat de preekregelaar de ligging van de gemeente wat nauwkeuriger kan inkleuren. ;)
Precies. En het tegendeel gebeurt dus. ;) :D Er zijn zelfs mensen die de GG hier als rechts beschouwen, omdat er zomers bepaalde dominees komen preken. Maar goed, de planning voor aanstaande zondag doet dat waarschijnlijk weer teniet.

@Ad Anker, ik ga mijn afkomst niet verloochenen, dat zou niet fair zijn. Ik kan het slechts algemeen aanstippen.
Even nog terug: begrijp ik goed dat het wat explicieter zijn in de verlinksing van jouw gemeente gelijk staat aan je afkomst verloochenen? Verlinksing hoeft toch niet negatief te zijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door refo »

Augustienus schreef:
Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:en het is al erg genoeg dat sommige mensen zich alleen in hun eigen gemeente thuisvoelen en niet in de gehele Gereformeerde Gemeenten.
Ik geloof er helemaal niks van dat jij je thuis zou voelen in Houten of Lelystad.
Daar weet jij helemaal niets van. Bovendien: er gaan in die gemeenten ook genoeg predikanten voor.
Prediking is niet het enige aspect. Gemeenteleven is een minstens zo belangrijke.
Sterker: als er geen gemeenteleven zou zijn, maar elke kerk slechts een 'vereniging tot het organiseren van kerkdiensten' zou zijn, zou het verloop nog veel aanzienlijker zijn.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Augustienus »

Jantje schreef:Dat weet ik ook heus wel. Maar ook daar voorzie ik geen problemen. Als iedereen zich maar verbonden weet met het geheel van de Gereformeerde Gemeenten en er niet lelijk gedaan wordt over mensen die voor zichzelf nauwgezetter zijn in bepaalde visies of zaken.
Omdat jij je in een gematigde gemeente thuis zou kunnen voelen, betekent nog niet dat dit andersom ook het geval zou moeten zijn. In een extremere gemeente wordt je meer beperkt en wordt er minder breed predikanten uitgenodigd. Er is meer tolerantie voor andere opvattingen. De zwaardere broeders hebben het dus makkelijker in een lichtere gemeente dan andersom.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Ik denk dat men in zwaardere gemeenten ook nog best wel eens kan opkijken van bepaalde visies die ik heb over sommige zaken. En dat zou ik dan ook gewoon durven zeggen. Daarom is het ook nog maar de vraag of ik in bijvoorbeeld Uddel ook echt goed zou kunnen aarden. Ik zou dan bijvoorbeeld ook direct de vraag hebben waarom sommige predikanten (zelfs uit de classis) nooit uitgenodigd worden.

Maar goed, om een voorbeeld te geven, ik zag van de week dat ds. D.W. Tuinier binnenkort een hele zondag hoopt voor te gaan in Genemuiden. Dat is een goed voorbeeld dat jouw bewering niet direct helemaal klopt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Augustienus »

Ik heb het hier over een algemeen principe. Daarnaast ben ik geen GG insider. Maar soms word je inderdaad positief verrast.
Plaats reactie