Vergelijking GB en GG

Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:Wel merk je dat 'hervormd bloed' doorgaans veel verdragelijker is ten opzichte van (kleine) verschillen, dan dat 'afgescheiden bloed' dat is. In beide soorten van gemeenten luister ik regelmatig met vreugde naar Gods Woord.
Ik denk dat je hier een scherp punt hebt. Bij de GG wordt alles dichtgetimmerd (zie met name slot artikelenserie ds. Hoogerland) waardoor er toch wat kramp lijkt te ontstaan. Ik meen in de GGiN een tegengestelde beweging te zien en dat verwondert me. En verwondering is een andere grondtoon dan verbazing.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Bertiel »

Ik bevind me qua gemeente in het rechter spectrum van de HHK.
Hoewel er in ons dorp een groot gezelschapsleven is geweest heeft dit niet tot gezelschapstaal op de kansel geleid.
Het gezelschapsleven was altijd wel merendeels gelieerd aan de kerk.
Daarnaast was de nhk breed en had het geen leerstellingen zodat prediking (zeker in vacante tijd met ringbeurten) geen eenheidsworst is geweest en nog niet is.
Ja er zijn enkele predikanten die de bevindelijkheid uitkristalliseren maar het merendeel van het rechtse spectrum heeft een voluit gereformeerde prediking.
Als voorbeeld de preek van ds. Heemskerk uit de preekluisterkring. Deze ds bevind zich tot echt rechts in de HHK
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Bezorgd »

Bertiel schreef:
Ja er zijn enkele predikanten die de bevindelijkheid uitkristalliseren maar het merendeel van het rechtse spectrum heeft een voluit gereformeerde prediking.
Als voorbeeld de preek van ds. Heemskerk uit de preekluisterkring. Deze ds bevind zich tot echt rechts in de HHK
Dat bedoelde ik in deze vorige post:
Bezorgd schreef:Daar durft men toch onbevangener naar de Schrift te luisteren en met elkaar daarover in gesprek te gaan. Het is niet uitgekristalliseerd.
Predikanten als ds Heemskerk leggen geen raster over de bijbeltekst vooraf.
Zo heb ik eens schitterende preken over Ruth gehoord van hem. Maar de inlegkunde over de gangen van Ruth kwamen echt niet aan de orde. Gewoon een bijbelse uitleg.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:
Hollander schreef:Wel merk je dat 'hervormd bloed' doorgaans veel verdragelijker is ten opzichte van (kleine) verschillen, dan dat 'afgescheiden bloed' dat is. In beide soorten van gemeenten luister ik regelmatig met vreugde naar Gods Woord.
Ik denk dat je hier een scherp punt hebt. Bij de GG wordt alles dichtgetimmerd (...) waardoor er toch wat kramp lijkt te ontstaan.
Ja, die kramp zie ik ook weleens ontstaan. Het is een logisch proces dat op een stevige reactie een andere stevige reactie volgt. Dat zorgt polarisatie, soms helaas zeer onnodige polarisatie. Uiteindelijk heeft dan iedereen zijn 'eigen Apollos' en zijn 'eigen Paulus'. En toch geloof ik van harte dat in de GB geplant wordt, in de GG nat gemaakt wordt, en dat God in beide soorten van gemeenten de wasdom geeft (naar vrije exegese op 1 Kor. 3:6,7).
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Wim Anker »

Mooi om te zien dat er in beide verbanden wordt nagedacht hoe het best de satan kan worden bestreden.

Goed nadenken waar de mid-links het best tot zijn recht komt, een van nature rechts achter hoort in de achterhoede om degenen die dreigen achter te blijven mee te nemen en de iemand die nooit heeft beweerd wat anderen lezen is prima ter ontregeling van de goddelozen en het scheppen van verwarring bij de briesende leeuw.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Herman »

DDD schreef:De GG hadden in die tijd ongeveer dezelfde spreiding als halverwege links bond (niet de uiterst verbondsmatige volgelingen van Woelderink) tot wat nu zou heten HHK, met uitzondering van het gekrookte riet, denk ik, want dat was toch wel weer een stapje verder. Maar dat laatste weet ik niet zeker, omdat dat buiten mijn blikveld valt.
Nu er een afzonderlijk topictitel is wil ik wel wat verder discussiëren.

De positie van Woelderink binnen de Bond is altijd vaag geweest. Hij is daar dan ook uit gestapt en dan kan je moeilijk van een vleugel spreken. De receptie van zijn verbondstheologie binnen de Hervormde Kerk loopt meer via de lijn Hoedemaker, dan via een eigen school. (Maar dat is slechts een indruk, die ik nog nergens bevestigd heb gezien).

Kenmerkender voor het ontstaan van een linkse vleugel in de Bond (ik beschouw de periode daarvoor als een eenheid) is het optreden van 35 predikanten middels een Open Brief onder aanvoering van o.a. C. Graafland. Daarbij ging het overigens over zaken als liturgie en openheid naar de samenleving, m.i. een uitgesproken graadmeter van het verwijderen van de gereformeerde wortels en tussen de regels door ook over de kernzaken van de prediking. We spreken dan over 1965.

Wanneer je ds. G. Boer daarin moet positioneren, dan bevind hij zich ter rechterzijde van ds. L. Kievit en dat was een gevierde middenman in die tijd. In het boek Gereformeerde Bonders in opmars toont Bart Jan Spruyt aan dat de lijn van de zoon, niet die van de vader was. Of dat je daar terdege kanttekeningen bij kunt plaatsen. G. Boer en J. van Sliedregt zaten meer op de lijn van de oude Kievit, die overigens geen lid van de Bond was.

Het meest belangrijk voor iemands positie vind ik niet of hij/zij in staat is over middelmatige zaken genuanceerd te denken, maar in hoeverre de rechtvaardiging van de goddeloze als kernzaak in de prediking naar voren komt. Dat is bij ds G. Boer absoluut zeer duidelijk het geval en wel in die bewoordingen, dat hij zonder meer aan de rechterkant is te positioneren. Je kunt dat nalezen in zijn catechismuspeken, neem bijvoorbeeld zondag 6. Ik herinner me ook dat zijn catechismuspreken letterlijke voorbeelden uit Van de Groe bevatte (zie volgende alinea). Een ander punt was dat hij ook gezelschappen bezocht, hij bewoog zich dus vrijelijk in bevindelijke kringen, hoewel hij zich onafhankelijk toont van onbijbelse gebruiken en uitleg, wat een gevaar binnen die kringen is.

Het aanwezig zijn van de lijn van de Nadere Reformatie is doorgaans een goede graadmeter om iemand te plaatsen. in een spectrum (hoewel dat indelen iets betrekkelijks is). Het teruggrijpen op de reformatie zelf hoeft niet negatief gezien te worden, maar heeft in veel gevallen ertoe geleid dat het met het bevindelijke karakter in de prediking achteruit gaat. Daarbij onderscheidt G. Boer zich overigens van bijna al zijn leerlingen, die zich meer op Calvijn cs gingen richten.

Terecht is al opgemerkt dat er geen ononderbroken lijn van Boer naar het Gekrookte Riet loopt, ten ene male omdat het historisch niet kan (1973 vs 1981) Merkwaardig is wel dat twee van de oprichters van het Gekrookte Riet (ds. Wijnmaalen en ds J. van der Haar) ook net als Boer geestelijke nazaten zijn van ds. I. Kievit. Die mannen zaten dus wel ooit met elkaar om te tafel, maar dat is natuurlijk pas een eerste indicatie dat er een connectie zit.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:Mooi om te zien dat er in beide verbanden wordt nagedacht hoe het best de satan kan worden bestreden.

Goed nadenken waar de mid-links het best tot zijn recht komt, een van nature rechts achter hoort in de achterhoede om degenen die dreigen achter te blijven mee te nemen en de iemand die nooit heeft beweerd wat anderen lezen is prima ter ontregeling van de goddelozen en het scheppen van verwarring bij de briesende leeuw.
Je kunt er gelijk een geestelijke strijd in lezen. Deels heb je gelijk. Toch vind ik dat ook weer wat vergezocht. Omdat in die strijd juist sociologische en mensenargumenten de boventoon voeren terwijl het wel geuit wordt als een geestelijke strijd. Onbevangenheid en ontkrampen maakt dat de strijd echt geestelijk wordt.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Ad Anker »

Het meest belangrijk voor iemands positie vind ik niet of hij/zij in staat is over middelmatige zaken genuanceerd te denken, maar in hoeverre de rechtvaardiging van de goddeloze als kernzaak in de prediking naar voren komt. Dat is bij ds G. Boer absoluut zeer duidelijk het geval en wel in die bewoordingen, dat hij zonder meer aan de rechterkant is te positioneren.
Hier heb je een duidelijk punt. In de preek over Psalm 32 lees je dat ook.

Als dat de positionering van rechts is, is het dan dezelfde positionering die DDD bedoelde?
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:Ik ben vooral benieuwd naar de argumenten van Jantje waarom hij dit gegeven ontkent.
Hij kwam in een inmiddels geknipte post met een vergelijking van het beroepingswerk vanuit zijn eigen gemeente maar dat is geen vergelijk.

Ik denk vooral aan toonaangevende midden predikanten binnen de GG als ds Boogaard, ds Hakkenberg, ds Vergunst, ds De Gier, die heel goed overweg konden met GB predikanten. En over en weer ook wel bij elkaar kerkten. De herkenning was veel groter dan tegenwoordig, zo lijkt het.
Zou je deze predikanten niet kunnen vergelijken met heden ten dage toonaangevende predikanten als ds Eckeveld, ds van Aalst, ds Labee, ds P Mulder?
Ook zij hebben contacten met predikanten binnen andere kerkverbanden (hoewel ik dat van ds Labee niet weet)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

@Ad Anker:
De lijn Van der Groe is niet specifiek extreem bevindelijk. Wel radicaal, maar het opbouwen in gestalten vind ik toch rechtser/ extremer/ meer bevindelijk.

Ik had het over de positie in godsdienstsociologische zin. En daarbij spelen veel meer dingen een rol dan de op zich niet onbelangrijke punten die Herman noemt.

@Ouderling:
Ik denk dat je -kijk maar naar de achterkant van de Saambinder- echt wel een duidelijk verschil ziet. Aan de andere kant kun je ook niet ontkennen dat de GB veranderd is. Ds. Vergunst deed ook uitspraken over culturele aspecten die een middenpredikant in de GG nu niet meer zomaar zou doen. Het is heel moeilijk om dit soort dingen te abstraheren van culturele ontwikkelingen in de hoofdstroom van de maatschappij en van de culturele ontwikkelingen in bevindelijk-gereformeerde kringen, die in hun wisselwerking een eigen dynamiek hebben. Waarbij uiteraard de invloed van de hoofdstroom groter is dan de invloed op de hoofdstroom.

En daarnaast let iedereen ook vooral op de dingen die hem in negatieve zin opvallen, wat ook niet helpt in een goede beeldvorming.

Het is in ieder geval een statistisch feit dat in de jaren 60 een toeloop was naar de GG, en dat er nu al 20 jaar een uitstroom is van gematigde leden. Ik kan dat niet los zien van de veranderingen in het kerkverband. Ik zie het in mijn eigen omgeving.

Maar het is heel complex. Er is ook sprake van secularisatie en leegloop van kerken, ook van kerken met een gereformeerde prediking.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Geytenbeekje »

Geref. Bond is wel mondjesmaat aan het verlinksen maar dat zal ook wel te maken hebben gehad met dat in 2004 de HHK ontstond.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Arja »

Herman schreef:
DDD schreef:De GG hadden in die tijd ongeveer dezelfde spreiding als halverwege links bond (niet de uiterst verbondsmatige volgelingen van Woelderink) tot wat nu zou heten HHK, met uitzondering van het gekrookte riet, denk ik, want dat was toch wel weer een stapje verder. Maar dat laatste weet ik niet zeker, omdat dat buiten mijn blikveld valt.
Wanneer je ds. G. Boer daarin moet positioneren, dan bevind hij zich ter rechterzijde van ds. L. Kievit en dat was een gevierde middenman in die tijd. In het boek Gereformeerde Bonders in opmars toont Bart Jan Spruyt aan dat de lijn van de zoon, niet die van de vader was. Of dat je daar terdege kanttekeningen bij kunt plaatsen. G. Boer en J. van Sliedregt zaten meer op de lijn van de oude Kievit, die overigens geen lid van de Bond was.
Er is wel degelijk verchil tussen ds. I Kievit en G. Boer. Ds. Kievit geeft op z’n minst aanleiding gaf om te vermoeden dat hij aan enige systematisering van de heilsweg niet ontkwam. Maar Boer heeft in zijn theologiseren en preken daar geen enkele aanleiding toe gegeven. Dit verschil met Kievit is in ieder geval significant en markant genoeg om te stellen dat Boer ‘in zekere zin vreemd was’ – niet aan de vervulling met de Geest – maar aan het ‘klein Pinksteren’, zoals door Kievit geleerd en gepreekt. Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/d ... pinksteren

Hier nog een heel mooi stuk van prof. A. de Reuver: http://www.passievoorhetevangelie.nl/ar ... -de-reuver

Onze vorige dominee haalde heel veel citaten van ds. G. Boer aan. Daarom ook wat boeken van hem in de kast hier. De prediking van ds. G. Boer vergelijk ik een beetje met dr. A. de Reuver. Al zal hij die "eer" denk ik afwijzen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
Herman schreef:
DDD schreef:De GG hadden in die tijd ongeveer dezelfde spreiding als halverwege links bond (niet de uiterst verbondsmatige volgelingen van Woelderink) tot wat nu zou heten HHK, met uitzondering van het gekrookte riet, denk ik, want dat was toch wel weer een stapje verder. Maar dat laatste weet ik niet zeker, omdat dat buiten mijn blikveld valt.
Wanneer je ds. G. Boer daarin moet positioneren, dan bevind hij zich ter rechterzijde van ds. L. Kievit en dat was een gevierde middenman in die tijd. In het boek Gereformeerde Bonders in opmars toont Bart Jan Spruyt aan dat de lijn van de zoon, niet die van de vader was. Of dat je daar terdege kanttekeningen bij kunt plaatsen. G. Boer en J. van Sliedregt zaten meer op de lijn van de oude Kievit, die overigens geen lid van de Bond was.
Er is wel degelijk verchil tussen ds. I Kievit en G. Boer. Ds. Kievit geeft op z’n minst aanleiding gaf om te vermoeden dat hij aan enige systematisering van de heilsweg niet ontkwam. Maar Boer heeft in zijn theologiseren en preken daar geen enkele aanleiding toe gegeven. Dit verschil met Kievit is in ieder geval significant en markant genoeg om te stellen dat Boer ‘in zekere zin vreemd was’ – niet aan de vervulling met de Geest – maar aan het ‘klein Pinksteren’, zoals door Kievit geleerd en gepreekt. Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/d ... pinksteren

Hier nog een heel mooi stuk van prof. A. de Reuver: http://www.passievoorhetevangelie.nl/ar ... -de-reuver

Onze vorige dominee haalde heel veel citaten van ds. G. Boer aan. Daarom ook wat boeken van hem in de kast hier. De prediking van ds. G. Boer vergelijk ik een beetje met dr. A. de Reuver. Al zal hij die "eer" denk ik afwijzen.
Heel duidelijk is dat ds. Kievit dieper bevindelijk sprak, en preekte dan ds. Boer. Ds. Kievit ligt in de nu bijna verdwenen lijn van predikers als ds. Zandt, ds. Wijnmaalen, ds. S. de Jong enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:Ik ben vooral benieuwd naar de argumenten van Jantje waarom hij dit gegeven ontkent.
Hij kwam in een inmiddels geknipte post met een vergelijking van het beroepingswerk vanuit zijn eigen gemeente maar dat is geen vergelijk.

Ik denk vooral aan toonaangevende midden predikanten binnen de GG als ds Boogaard, ds Hakkenberg, ds Vergunst, ds De Gier, die heel goed overweg konden met GB predikanten. En over en weer ook wel bij elkaar kerkten. De herkenning was veel groter dan tegenwoordig, zo lijkt het.
Ds A. Vergunst was toch wel de meest toonaangevende predikant in die tijd en in het licht van deze discussie is het misschien weer eens goed om te lezen uit het boek 'om de eenheid der kerk': bijvoorbeeld zijn verdediging/onderstreping van de leeruitspraken van 1931 in het hoofdstuk 'De ernstige aanbieding van Christus en de Verbondsweldaden in het Evangelie'.
Ds A. Vergunst zal best goed overweg hebben gekund met bepaalde GB dominees, maar hij benadrukte ook daarnaast wel degelijk het 'eigene' van de GG.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

Eens. Ook in artikelen in de Saambinder.

Maar dat eigene volgens zijn definitie was naar mijn indruk toch anders dan wat daar nu in de Saambinder onder verstaan wordt. En dat is toch een belangrijke nuance. De systematisering van de heilsweg en -vooral- de beleving rondom de kerkelijke feestdagen zijn echt een nieuwe ontwikkeling.

Daar komt bij dat er in zijn tijd een belangrijke stroming was die juist vond dat dat eigene niet zo van belang was. En dat is nu nog maar een zeer kleine minderheid.
Plaats reactie