Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Stof »

Hier is ruimte om
1) mooie
2) goed gevonden
3) beklijvende
preekpunten te delen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Zeeuw »

Zondag 37:

Punten:

1. Godzalig zweren
2. Gods zalig zweren
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Stof »

Stof schreef:
Zeeuw schreef:
helma schreef:Preek van de Week:
Kand. L.G. de Deugd over Johannes 7: 37-5 (Nasrani&Samanthi)

“Christus in het middelpunt op het loofhuttenfeest”

1. Het was op de laatste dag, de grote dag van het loofhutten feest
2. Een hartelijke, welmenende oproep en een belofte van de Heere Jezus
3. De reactie van de menigte

https://www.laankerk.nl/?sermon=kand-l- ... 22-09-2019


Wachtlijst:
1/2 Bevestiging door Ds AT Huijser over 1 Tim.4:16
Intrede Ds W Zondag over Ezechiel 34:11 (DDD)
3. Ds Verschuure, over HC 35 (Dia en DDD)
4. Ds. A. Simons over 'Jezus volgen' (Hollander)
Gunnende preek. Al de mitsen en maren uit handen geslagen.
Niet helemaal geluisterd nog. Maar deze kandidaat heeft zijn wortels in de OGGiN. Wellicht is het eenvoudige, gunnende wat je daar regelmatig hoort met hem meegegaan.

Totaal terzijde trouwens, maar het valt me op dat GG-predikers vaak veel meer werk maken van een mooi klinkend drietal gedachten. Daar wordt echt over nagedacht. Soms bijna dichterlijk. Zou een mooi topic mee te vullen zijn.
Jantje schreef:
Stof schreef:Totaal terzijde trouwens, maar het valt me op dat GG-predikers vaak veel meer werk maken van een mooi klinkend drietal gedachten. Daar wordt echt over nagedacht. Soms bijna dichterlijk. Zou een mooi topic mee te vullen zijn.
Inderdaad. Start jij het draadje? Ik heb genoeg voorbeelden.
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Stof schreef:Totaal terzijde trouwens, maar het valt me op dat GG-predikers vaak veel meer werk maken van een mooi klinkend drietal gedachten. Daar wordt echt over nagedacht. Soms bijna dichterlijk. Zou een mooi topic mee te vullen zijn.
Inderdaad. Start jij het draadje? Ik heb genoeg voorbeelden.
Misschien eerst even de preek luisteren? Dit gebeurt in de HHK ook wel Stof, maar minder consequent en dichterlijk. Ik vind het soms erg mooi, soms wat gezocht. Maar een goede kapstok voor een preek is m.i. best fijn, zeker voor de gemeente ook in de voorbereiding.
Pioenroosje schreef:Soms wordt 't zelfs lachwekkend, zo poëtisch... Ik herinnner me nog de punten van een preek over de tien melaatsen:
1. Tien melaatsen gingen henen
2. Negen melaatsen verdwenen
3. Eén melaatse verschenen

Net dat aftelrijmpje van die tien 'negertjes' (excuus voor het woord, zo heet het in dat rijmpje)
samanthi schreef:
Pioenroosje schreef:Soms wordt 't zelfs lachwekkend, zo poëtisch... Ik herinnner me nog de punten van een preek over de tien melaatsen:
1. Tien melaatsen gingen henen
2. Negen melaatsen verdwenen
3. Eén melaatse verschenen

Net dat aftelrijmpje van die tien 'negertjes' (excuus voor het woord, zo heet het in dat rijmpje)
Is goed te volgen voor kinderen!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Bezorgd »

Ik hoor preken met een heel originele punten verdeling maar inhoudelijk minder doordacht en bestudeerd, en preken met minder originele punten verdeling maar waar de preek wel goed bestudeerd en doordacht is.
Het tweede heeft dan toch mijn voorkeur.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Mistig »

Ds. Zelle (Gereformeerd predikant tot 1983) is een bijzonder predikant geweest. Zie ook onderstaande link voor meer informatie over hem.
Zijn (rechtzinnige) preken hadden altijd bijzondere thema', en vaak ook een bijzondere puntenverdeling:

Zie onderstaande citaten:
De preek handelde over Zacheüs: 'Ik moet heden bij U verblijven'. De drie punten waren:
1. Zacheüs kreeg de káns van zijn leven.
2. Zacheüs had de dág van zijn leven.
3. Jan Publiek heeft altijd kritiek.
Zelle wist, wanneer je met name de jongeren wilt aanspreken, je met pakkende titels moest aankomen. Velen, die Zelle's diensten hebben meegemaakt, weten ze nog te noemen: 'op de rand van het ledikant'; 'Piet Pelle op z'n gazelle'; 'slappe Tinus uit de patatkraam'; 'het bed is te smal en het laken te kort', om maar een paar te noemen.
Als iedereen de preek in drie punten en de tussenzang al heeft afgeschaft, gaat Zelle gewoon door op de oude voet. Een preek met als thema ‘De negentiende zet op ’s levens schaakbord’ heeft bijvoorbeeld de volgende onderverdeling:
1. De 19e zet op ’s levens schaakbord is de beslissende
2. Er is geen remise mogelijk
3. Wie verliest is voor eeuwig verloren
Meer informatie over Ds. Zelle: https://www.dodenakkers.nl/artikelen-ov ... zelle.html
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Nasrani »

Bezorgd schreef:Ik hoor preken met een heel originele punten verdeling maar inhoudelijk minder doordacht en bestudeerd, en preken met minder originele punten verdeling maar waar de preek wel goed bestudeerd en doordacht is.
Het tweede heeft dan toch mijn voorkeur.
Ik hoor preken die helemaal geen puntenverdeling hebben. Maar zeer goed bestudeerd en doordacht. Dat heeft dan inderdaad ook mijn voorkeur.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door J.C. Philpot »

Ik hou ook van preken waar een goede exegese aan ten grondslag ligt. Maar daarnaast helpt een logische structuur mij ook om er meer van te onthouden.

Ik kan door de weeks meer terugvertellen van een preek met een goede onderverdeling, als wanneer het een preek zonder structuur was de afgelopen zondag.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Mara »

Een brandend hart
Een brandend Paasfeest
Een brandende bediening.

wijlen ds. H.J. Grisnigt.
(Ds. Grisnigt is wat men noemt een reizend predikant; hij preekte overal in den lande. Hij lette daarbij niet zozeer op de kerkmuren als wel op de Geref. Grondslag, en predikte in kerk en evangelisatie. Thans, ^op bijna tachtigjarige leeftijd, gaat hij nog voor in de Vrije Oud Geref. Gemeente aan de Lange Haven 97 te Schiedam, van welke hij sinds 1961 consulent is en ook preekt hij in de Herv. Evangelisatie aan de Noordsingel 40 te Rotterdam.)
Digibron
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Nasrani »

Mistig schreef:Ds. Zelle (Gereformeerd predikant tot 1983) is een bijzonder predikant geweest. Zie ook onderstaande link voor meer informatie over hem.
Zijn (rechtzinnige) preken hadden altijd bijzondere thema', en vaak ook een bijzondere puntenverdeling:

Zie onderstaande citaten:
De preek handelde over Zacheüs: 'Ik moet heden bij U verblijven'. De drie punten waren:
1. Zacheüs kreeg de káns van zijn leven.
2. Zacheüs had de dág van zijn leven.
3. Jan Publiek heeft altijd kritiek.
Zelle wist, wanneer je met name de jongeren wilt aanspreken, je met pakkende titels moest aankomen. Velen, die Zelle's diensten hebben meegemaakt, weten ze nog te noemen: 'op de rand van het ledikant'; 'Piet Pelle op z'n gazelle'; 'slappe Tinus uit de patatkraam'; 'het bed is te smal en het laken te kort', om maar een paar te noemen.
Als iedereen de preek in drie punten en de tussenzang al heeft afgeschaft, gaat Zelle gewoon door op de oude voet. Een preek met als thema ‘De negentiende zet op ’s levens schaakbord’ heeft bijvoorbeeld de volgende onderverdeling:
1. De 19e zet op ’s levens schaakbord is de beslissende
2. Er is geen remise mogelijk
3. Wie verliest is voor eeuwig verloren
Meer informatie over Ds. Zelle: https://www.dodenakkers.nl/artikelen-ov ... zelle.html
Inderdaad een zeer bijzondere predikant geweest. Ook als mens was hij bijzonder.
Ik kende hem niet. Maar zag dat er zelfs een toneelvoorstelling over hem was gemaakt....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Jeremiah »

Ds. G. Schipaanboord. - Lukas 2 : 13 - 14

Onderwerp: Het getuigenis van de heilige engelen boven de stille velden van Efrata.

1. De majesteit van die zang
2. De heerlijkheid van die zang
3. De begeerlijkheid van die zang

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/14006

Van deze welbespraakte predikant, die zo plotseling overleed, zijn gelukkig nog vele preken te beluisteren op prekenweb, waaronder bovenstaande.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Erasmiaan »

Jona 1

1. De beroepsbrief (vers 2a)
2. De lastbrief (vers 2a en b)
3. De bedankbrief (vers 3)

Ds. G. Beens
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Jantje »

Wat ik van de zomer een mooie onderverdeling vond: Zondag 22, vraag en antwoord 57 en 58 (ds. C. Hogchem):
Thema: Een goed toevoorzicht:
1. de zalige ziel;
2. het verheerlijkte lichaam;
3. de volkomen zaligheid.

En vorig jaar (toen toenmalig student G.P. van Nieuw Amerongen voorging) over Hebreeën 11: 31:
Thema: Het geloof van Rachab...
1. ...door het gerucht verkregen,
2. ...uit de werken getoond,
3. ...tot behoudenis geoefend.
Laatst gewijzigd door Jantje op 22 okt 2019, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Geytenbeekje »

Nasrani schreef:
Mistig schreef:Ds. Zelle (Gereformeerd predikant tot 1983) is een bijzonder predikant geweest. Zie ook onderstaande link voor meer informatie over hem.
Zijn (rechtzinnige) preken hadden altijd bijzondere thema', en vaak ook een bijzondere puntenverdeling:

Zie onderstaande citaten:
De preek handelde over Zacheüs: 'Ik moet heden bij U verblijven'. De drie punten waren:
1. Zacheüs kreeg de káns van zijn leven.
2. Zacheüs had de dág van zijn leven.
3. Jan Publiek heeft altijd kritiek.
Zelle wist, wanneer je met name de jongeren wilt aanspreken, je met pakkende titels moest aankomen. Velen, die Zelle's diensten hebben meegemaakt, weten ze nog te noemen: 'op de rand van het ledikant'; 'Piet Pelle op z'n gazelle'; 'slappe Tinus uit de patatkraam'; 'het bed is te smal en het laken te kort', om maar een paar te noemen.
Als iedereen de preek in drie punten en de tussenzang al heeft afgeschaft, gaat Zelle gewoon door op de oude voet. Een preek met als thema ‘De negentiende zet op ’s levens schaakbord’ heeft bijvoorbeeld de volgende onderverdeling:
1. De 19e zet op ’s levens schaakbord is de beslissende
2. Er is geen remise mogelijk
3. Wie verliest is voor eeuwig verloren
Meer informatie over Ds. Zelle: https://www.dodenakkers.nl/artikelen-ov ... zelle.html
Inderdaad een zeer bijzondere predikant geweest. Ook als mens was hij bijzonder.
Ik kende hem niet. Maar zag dat er zelfs een toneelvoorstelling over hem was gemaakt....
In het praktijk is ook wel dat rond de 19e zet een beslissend iet is.
Kon de dominee ook goed schaken ?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Maanenschijn »

Ik kan mij nog een preek van ds. Van der Net (GG) herinneren. Over Nathanael onder de vijgenboom:

1. Een slechte preek
2. Een kritisch luisteraar
3. Een Goddelijke toepassing.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Van (1) pareltjes, (2) proza en (3) puntverdeling

Bericht door Jantje »

Of deze, over Hebreeën 13: 8 (afscheidsdienst ds. J.J. van Eckeveld van Zeist):
Thema: Jezus Christus, eeuwig Dezelfde:
1. een blik in het verleden;
2. een blik in het heden;
3. een blik in de toekomst.

Of deze, over 1 Johannes 1: 5-7 (intrededienst ds. H.J. Agteresch in Werkendam):
Thema: de Evangelieverkondiging:
1. Gods licht is heerlijk.
2. Gods Woord is eerlijk.
3. Gods Zoon is begeerlijk.

Of deze, over 2 Timothéüs 4: 2a: 'Predik het Woord (...).' (bevestigingsdienst van ds. D.W. Tuinier te Kampen, door ds. A. Schot):
Thema: Predik het Woord!
1. Prédik het Woord!
2. Predik hét Woord!
3. Predik het Wóórd!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie