Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Van welk kerkgenootschap ben je (doop)lid?

Gereformeerde Gemeenten
29
23%
Ger. Gem. in Ned.
14
11%
Oud Ger. Gem.
0
Geen stemmen
Oud Ger. Gem in Ned
3
2%
Vrij Oud Ger Gem
0
Geen stemmen
Protestantse Kerk in Nederland
23
18%
Herst. Hervormde Kerk
21
17%
Christelijke Gereformeerde Kerken
20
16%
Overig
9
7%
Thuislezer
6
5%
 
Totaal aantal stemmen: 125

HersteldHervormd
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door HersteldHervormd »

Voordat het topic, zoals gewoonlijk, weer een wending neemt naar de bijzonder cruciale bijzaken wil ik zeggen dat het eigenlijk opvallend is dat de PKN, met zoveel meer leden, eigenlijk praktisch net zo veel stemmen gekregen heeft als de CGK en de HHK. Is daar een verklaring voor?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:Voordat het topic, zoals gewoonlijk, weer een wending neemt naar de bijzonder cruciale bijzaken wil ik zeggen dat het eigenlijk opvallend is dat de PKN, met zoveel meer leden, eigenlijk praktisch net zo veel stemmen gekregen heeft als de CGK en de HHK. Is daar een verklaring voor?
De trouwe kerkgangers van Geref. Bond kerken zijn er haast net zo veel van als HHK'ers
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Tiberius »

Zeker. Een deel van de PKN valt buiten de reformatorische kring, dus die zal zich ook niet aanmelden op een refoforum.
HersteldHervormd
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Voordat het topic, zoals gewoonlijk, weer een wending neemt naar de bijzonder cruciale bijzaken wil ik zeggen dat het eigenlijk opvallend is dat de PKN, met zoveel meer leden, eigenlijk praktisch net zo veel stemmen gekregen heeft als de CGK en de HHK. Is daar een verklaring voor?
De trouwe kerkgangers van Geref. Bond kerken zijn er haast net zo veel van als HHK'ers
Dus er zijn van de PKN ongeveer 60.000 reformatorische christenen? Dat lijkt me wel heel weinig? Persoonlijk dacht ik zelf altijd zo'n beetje rond de 100.000? Ongeveer dezelfde aantallen als van de GG.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Tiberius »

Het kan ook zijn dat dit forum niet zo aantrekkelijk is voor niet-GG'ers, omdat er (zeker voorheen) erg veel topics uitdraaien op een millimeter-discussie over issues die alleen in de GG spelen (denk aan beroepingswerk, curatorium, bijbelvertaling, psalmberijming, enz).
merel
Berichten: 9771
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef:
merel schreef:De combinatie van deze zaken is lastig te vinden in kerkelijk Nederland
Hervormd lelystad t lichtschip
Een kleine 200 km uit de richting :haha
Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Dat valt toch wel mee? Behalve het zingen van opwekking is dat ook zo'n beetje mijn profiel.
Ik mag toch hopen dat jij wel voor een hoed bij vrouwen bent. En anders hoor ik graag waarom dit niet (meer) het geval is.
Ik zelf draag sowieso geen hoed (zal je begrijpen), maar voor een vrouw vind ik een baret of zo eigenlijk zelfs de voorkeur hebben boven een hoed. Dus nee, hoed is voor mij zeker geen must.
Laten we dan zeggen: hoofdbedekking. Ik neem aan dat je dat wel essentieel acht.

Ik doel inderdaad ook niet op van die slagschepen die het halve zicht van het liturgisch centrum ontnemen. Wat dat betreft ben ik blij dat ik die deze zomer niet tegenkom.
Als ik een hoed zou dragen zou ik ook een mooie en wellicht grote hoed opzetten en iig geen baret
Online
Bertiel
Berichten: 4592
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Bertiel »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Voordat het topic, zoals gewoonlijk, weer een wending neemt naar de bijzonder cruciale bijzaken wil ik zeggen dat het eigenlijk opvallend is dat de PKN, met zoveel meer leden, eigenlijk praktisch net zo veel stemmen gekregen heeft als de CGK en de HHK. Is daar een verklaring voor?
De trouwe kerkgangers van Geref. Bond kerken zijn er haast net zo veel van als HHK'ers
Dus er zijn van de PKN ongeveer 60.000 reformatorische christenen? Dat lijkt me wel heel weinig? Persoonlijk dacht ik zelf altijd zo'n beetje rond de 100.000? Ongeveer dezelfde aantallen als van de GG.
achterban van de GB binnen de PKN is volgens wikipedia in 2015 295.000 - 550.000 leden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Ook papierenleden zitten er tussen...
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Bezorgd »

Dit blijft een goed artikel, als het om de hoofdbedekking gaat.

Twee jaar geleden viel het me nog niet zo op, maar in dit artikel staat het al: zeker in de huidige gender discussie is het weer actueler dan ooit, een hoed als mooi bijbels symbool voor een christenvrouw tegenover het seculiere gelijkheidsdenken.

https://www.mklaassen.net/artikelen/hoed-en-rand-2/
Online
Bertiel
Berichten: 4592
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Bertiel »

Geytenbeekje schreef:Ook papierenleden zitten er tussen...
Die heeft de HHK ook
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Laten we dan zeggen: hoofdbedekking. Ik neem aan dat je dat wel essentieel acht.

Ik doel inderdaad ook niet op van die slagschepen die het halve zicht van het liturgisch centrum ontnemen. Wat dat betreft ben ik blij dat ik die deze zomer niet tegenkom.
Ik ben eigenlijk van mening dat zo'n 'slagschip' erger is dan geen hoofdbedekking, omdat het totaal geen recht doet aan de letter en de geest van 1 Korinthe 7.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:En verder horen we allen die over ons gesteld zijn (dus ook ambtsdragers!) liefde, trouw en eer te bewijzen en dagelijks met hun zwakheden rekening te houden.
Ik zie dat je een regel toegevoegd hebt.
Daar ben ik het mee eens, alleen noemde Merel wat anders, namelijk gehoorzaamheid aan ouderlingen/predikanten.
Daar kan ik ook niets mee, omdat ik er veel misbruik van gezien heb.
Gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord staat boven alles, en ouderlingen/predikanten dienen daaraan dienstbaar te zijn.
Als ze dat niet zijn, maar dat integendeel juist in de weg staan met eigen gemaakt wetjes en regeltjes, dan hoef je hen niet te gehoorzamen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Ik ben eigenlijk van mening dat zo'n 'slagschip' erger is dan geen hoofdbedekking, omdat het totaal geen recht doet aan de letter en de geest van 1 Korinthe 7.
Een interessant gezichtspunt (letterlijk en figuurlijk).
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Marco »

Geytenbeekje schreef:Ook papierenleden zitten er tussen...
Dat is niet de reden. Het gros van de Bonders is niet reformatorisch in de zin van dit forum.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Tiberius schreef:Ik ben eigenlijk van mening dat zo'n 'slagschip' erger is dan geen hoofdbedekking, omdat het totaal geen recht doet aan de letter en de geest van 1 Korinthe 7.
Een interessant gezichtspunt (letterlijk en figuurlijk).
:D

@Tiberius, ik meen dat hoofdbedekking wel essentieel is voor de eredienst, toch?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie