Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Van welk kerkgenootschap ben je (doop)lid?

Gereformeerde Gemeenten
29
23%
Ger. Gem. in Ned.
14
11%
Oud Ger. Gem.
0
Geen stemmen
Oud Ger. Gem in Ned
3
2%
Vrij Oud Ger Gem
0
Geen stemmen
Protestantse Kerk in Nederland
23
18%
Herst. Hervormde Kerk
21
17%
Christelijke Gereformeerde Kerken
20
16%
Overig
9
7%
Thuislezer
6
5%
 
Totaal aantal stemmen: 125

DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door DDD »

Het zou natuurlijk wel fijn zijn als je je eigen woorden op hoofdlijnen zou onthouden.

Los daarvan: ik denk dat ik als gematigde GG-er meer kritiek krijg op dit forum dan jij. Waarbij ik aanteken dat het in mijn geval meestal over de standpunten gaat, en in jouw geval over het meestal geheel ontbreken van enige onderbouwing van je meningsuitingen en verzuchtingen.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Het zou natuurlijk wel fijn zijn als je je eigen woorden op hoofdlijnen zou onthouden.

Los daarvan: ik denk dat ik als gematigde GG-er meer kritiek krijg op dit forum dan jij. Waarbij ik aanteken dat het in mijn geval meestal over de standpunten gaat, en in jouw geval over het meestal geheel ontbreken van enige onderbouwing van je meningsuitingen en verzuchtingen.
Kun je vertellen op grond van welke door jou ingenomen standpunten je komt tot het stempel 'gematigd' ?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door DDD »

Een uitvoerige toelichting op deze termen vind je in het draadje 'Licht of zwaar'. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... s+gematigd

Een preciezere uitwerking in deze bijdrage:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 99#p759099

Los daarvan: ik ben geen tegenstander van de HSV, geen tegenstander van een nieuwe psalmberijming, geen tegenstander van de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente, dus het lijkt me dat ik dan alleen al op grond daarvan relatief iets dichterbij de hoofdstroom van de Nederlandse cultuur sta dan de rechterflank van de GG.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Jantje »

Wat @DIA schrijft is de grootste onzin. De verdelingen vallen dwars door kerkverbanden heen. Dat is hier op het forum ook heel duidelijk te merken, bijvoorbeeld de post hierboven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door DDD »

Ik betwist dat er geen grotere onzin is.
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door merel »

Ik denk dat ik qua geloofsvisie een vreemde eend in de bijt ben. Ik ben geen tegenstander van HSV, geen tegenstander van nieuwe psalmberijming, ik zing graag opwekking tijdens de dienst, ben wel een tegenstander van de vrouw in het ambt, draag geen hoed en kan niet uit de voeten met de gehoorzaamheid aan ouderlingen/predikanten. Ook kan ik een bevindelijke prediking erg waarderen.
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:Ik denk dat ik qua geloofsvisie een vreemde eend in de bijt ben. Ik ben geen tegenstander van HSV, geen tegenstander van nieuwe psalmberijming, ik zing graag opwekking tijdens de dienst, ben wel een tegenstander van de vrouw in het ambt, draag geen hoed en kan niet uit de voeten met de gehoorzaamheid aan ouderlingen/predikanten. Ook kan ik een bevindelijke prediking erg waarderen.
Hoezo vreemd? Ik vind dat niet vreemd hoor. Terwijl ik misschien een andere visie heb.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door merel »

De combinatie van deze zaken is lastig te vinden in kerkelijk Nederland
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:De combinatie van deze zaken is lastig te vinden in kerkelijk Nederland
Een kerk die voor 100% aansluit bij je eigen visie is er voor vele niet denk ik.

Er zijn wel kerken waar bredere/andere visies geaccepteerd worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Tiberius »

Dat valt toch wel mee? Behalve het zingen van opwekking is dat ook zo'n beetje mijn profiel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Dat valt toch wel mee? Behalve het zingen van opwekking is dat ook zo'n beetje mijn profiel.
Ik mag toch hopen dat jij wel voor een hoed bij vrouwen bent. En anders hoor ik graag waarom dit niet (meer) het geval is.
En verder horen we allen die over ons gesteld zijn (dus ook ambtsdragers!) liefde, trouw en eer te bewijzen en dagelijks met hun zwakheden rekening te houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Dat valt toch wel mee? Behalve het zingen van opwekking is dat ook zo'n beetje mijn profiel.
Ik mag toch hopen dat jij wel voor een hoed bij vrouwen bent. En anders hoor ik graag waarom dit niet (meer) het geval is.
En verder horen we allen die over ons gesteld zijn (dus ook ambtsdragers!) liefde, trouw en eer te bewijzen en dagelijks met hun zwakheden rekening te houden.
Daar heeft hij (nog?) niks over gezegt. Tot nu toe heeft hij alleen gezegt dat hij geen hoed draagt naar de kerk :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Dat valt toch wel mee? Behalve het zingen van opwekking is dat ook zo'n beetje mijn profiel.
Ik mag toch hopen dat jij wel voor een hoed bij vrouwen bent. En anders hoor ik graag waarom dit niet (meer) het geval is.
Ik zelf draag sowieso geen hoed (zal je begrijpen), maar voor een vrouw vind ik een baret of zo eigenlijk zelfs de voorkeur hebben boven een hoed. Dus nee, hoed is voor mij zeker geen must.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Dat valt toch wel mee? Behalve het zingen van opwekking is dat ook zo'n beetje mijn profiel.
Ik mag toch hopen dat jij wel voor een hoed bij vrouwen bent. En anders hoor ik graag waarom dit niet (meer) het geval is.
Ik zelf draag sowieso geen hoed (zal je begrijpen), maar voor een vrouw vind ik een baret of zo eigenlijk zelfs de voorkeur hebben boven een hoed. Dus nee, hoed is voor mij zeker geen must.
Laten we dan zeggen: hoofdbedekking. Ik neem aan dat je dat wel essentieel acht.

Ik doel inderdaad ook niet op van die slagschepen die het halve zicht van het liturgisch centrum ontnemen. Wat dat betreft ben ik blij dat ik die deze zomer niet tegenkom.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:De combinatie van deze zaken is lastig te vinden in kerkelijk Nederland
Hervormd lelystad t lichtschip
Plaats reactie