POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Stemt u vóór of tégen openstelling van de kerkelijke ambten voor vrouwen?

Peiling eindigde op 10 okt 2019, 16:29

Tegen. (Ik ben belijdend lid GG)
29
28%
Voor. (Ik ben belijdend lid GG)
18
17%
Tegen. (Ik ben dooplid GG)
0
Geen stemmen
Voor. (Ik ben dooplid GG)
1
1%
Tegen. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
43
41%
Voor. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
5
5%
Tegen. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
3
3%
Voor. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
0
Geen stemmen
Ik onthoud mij van stemming of stem blanco.
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 105

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mannetje »

Erasmiaan schreef:Iemand als Bezorgd heeft hier meermaals aangegeven dat hij het forum niet zo serieus neemt en dat je zo ook zijn bijdragen moet lezen. Ook in deze discussie geeft hij een aantal hints. Als je bedenkt dat hij zo vijf accounts heeft, kun je je wel voorstellen wat dat voor de poll betekent. En zo zijn er meerderen. Ik zal me niet laten verleiden om te vertellen wat ik daarvan vind.
Heeft bezorgd 5 accounts, of vermoed je dit?
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mara »

Terri schreef:Een vrouwelijke diaken met speciaal 'vrouwelijke' taken ben ik wel voor, maar dat onderscheid staat niet in deze poll. Dus ik ben zowel tegen als voor ;)
Het is allemaal niet zo zwart wit Terri.
Een diakones dus, maar wel zitting hebbend in de kerkenraad(sbanken) dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Dodo »

Er wordt soms voor gepleit dat diakenen niet in de kerkenraad zitting zouden moeten hebben. Omdat ze geen regeerambt hebben. Dan zou er ook ruimte zijn voor vrouwelijke diakenen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Er wordt soms voor gepleit dat diakenen niet in de kerkenraad zitting zouden moeten hebben. Omdat ze geen regeerambt hebben. Dan zou er ook ruimte zijn voor vrouwelijke diakenen.
In grote gemeenten met een grote k.r. is het een geheel. Maar gek genoeg wordt een diaken als "lager ambt" gezien. Meestal beginnen mannen als diaken en schuiven later door naar de ouderlingenbank.
In kleine gemeentes is dat verschil kleiner, omdat de k.r. slechts uit enkele mannen bestaat.
Moet een ouderling een minimumleeftijd hebben trouwens? Of dwalen we dan teveel af?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Valcke »

Pioenroosje schreef:Want diaken is geen echt ambt? Volgens mij ben je dan gewoon voor, of ben ik dan te streng?
De vraag zou je mi moeten lezen als toelating tot in beginsel ALLE ambten. Dat is immers momenteel in diverse kerkverbanden in het geding.

Ik ben ook geen tegenstander (lees: wel voorstander) van toelating van vrouwen tot specifieke diaconale werkzaamheden of zelfs een specifiek ambt. Dat is voluit Bijbels en de apostel Paulus geeft er richtlijnen voor (weduwen, minstens 60 jaar). Maar daar gaat deze poll niet over, dat zou een specifieke vraagstelling zijn. Het gaat hier (deze poll) dus ook om de ambten van leraar en ouderling (leer- en regeerambt).
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:
Pioenroosje schreef:Want diaken is geen echt ambt? Volgens mij ben je dan gewoon voor, of ben ik dan te streng?
De vraag zou je mi moeten lezen als toelating tot in beginsel ALLE ambten. Dat is immers momenteel in diverse kerkverbanden in het geding.

Ik ben ook geen tegenstander (lees: wel voorstander) van toelating van vrouwen tot specifieke diaconale werkzaamheden of zelfs een specifiek ambt. Dat is voluit Bijbels en de apostel Paulus geeft er richtlijnen voor (weduwen, minstens 60 jaar). Maar daar gaat deze poll niet over, dat zou een specifieke vraagstelling zijn. Het gaat hier (deze poll) dus ook om de ambten van leraar en ouderling.
Valcke, voor mijn helderheid. Stel dat diakenen géén deel uitmaken van de kerkenraad, zie jij dan Bijbels ruimte voor openstelling van het diakenambt voor vrouwen? Of begrijp ik jou verkeerd?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Valcke schreef:
Pioenroosje schreef:Want diaken is geen echt ambt? Volgens mij ben je dan gewoon voor, of ben ik dan te streng?
De vraag zou je mi moeten lezen als toelating tot in beginsel ALLE ambten. Dat is immers momenteel in diverse kerkverbanden in het geding.

Ik ben ook geen tegenstander (lees: wel voorstander) van toelating van vrouwen tot specifieke diaconale werkzaamheden of zelfs een specifiek ambt. Dat is voluit Bijbels en de apostel Paulus geeft er richtlijnen voor (weduwen, minstens 60 jaar). Maar daar gaat deze poll niet over, dat zou een specifieke vraagstelling zijn. Het gaat hier (deze poll) dus ook om de ambten van leraar en ouderling.
Valcke, voor mijn helderheid. Stel dat diakenen géén deel uitmaken van de kerkenraad, zie jij dan Bijbels ruimte voor openstelling van het diakenambt voor vrouwen? Of begrijp ik jou verkeerd?
- Ik denk dat het vrouwelijke diakenambt Bijbels gezien een specifiek ambt is. Zie 1 Tim. 5:9 + kanttekening.
- Inderdaad kunnen vrouwen niet behoren tot de kerkenraad. Dat behoort tot het regeerambt (de presbyters, de opzieners van de gemeente).
- Voor mannelijke diakenen lijkt mij dat ook niet de primaire Bijbelse lijn, maar ik kan mij voorstellen dat dit soms toch gecombineerd wordt.
Laatst gewijzigd door Valcke op 12 sep 2019, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Pioenroosje »

Zou het dit niet zijn wat de uitslag vertroebelt?
Met de mening van Valcke kun je 'ja' ingevuld hebben, toch?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Valcke »

Pioenroosje schreef:Zou het dit niet zijn wat de uitslag vertroebelt?
Met de mening van Valcke kun je 'ja' ingevuld hebben, toch?
Ik vind van niet. Er staat in de poll duidelijk: DE ambten (zonder onderscheid en in meervoud). Bovendien ging de aanleiding niet specifiek over diakenen. Maar ik zou inderdaad de vraag geformuleerd hebben als toelating tot het leer- en regeerambt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:Ik denk dat het vrouwelijke diakenambt Bijbels gezien een specifiek ambt is. Zie 1 Tim. 5:9 + kanttekening.
- Inderdaad kunnen vrouwen niet behoren tot de kerkenraad. Dat behoort tot het regeerambt (de presbyters, de opzieners van de gemeente).
- Voor mannelijke diakenen lijkt mij dat ook niet de primaire Bijbelse lijn, maar ik kan mij voorstellen dat dit soms toch gecombineerd wordt.
Ben jij van mening dat mannelijke diakenen bij de kerkenraad mogen horen?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Valcke schreef:Ik denk dat het vrouwelijke diakenambt Bijbels gezien een specifiek ambt is. Zie 1 Tim. 5:9 + kanttekening.
- Inderdaad kunnen vrouwen niet behoren tot de kerkenraad. Dat behoort tot het regeerambt (de presbyters, de opzieners van de gemeente).
- Voor mannelijke diakenen lijkt mij dat ook niet de primaire Bijbelse lijn, maar ik kan mij voorstellen dat dit soms toch gecombineerd wordt.
Ben jij van mening dat mannelijke diakenen bij de kerkenraad mogen horen?
Dan zijn ze m.i. feitelijk ook ouderling (opziener). De Bijbel maakt wel onderscheid tussen beide ambten, maar ik denk niet dat dit verabsoluteerd mag worden. Verder heb ik in de derde bullet dit al beantwoord m.i.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:Dan zijn ze m.i. feitelijk ook ouderling (opziener). De Bijbel maakt wel onderscheid tussen beide ambten, maar ik denk niet dat dit verabsoluteerd mag worden. Verder heb ik in de derde bullet dit al beantwoord m.i.
En waarom kan je wel begrijpen dat het "soms toch gecombineerd" wordt? Welke redenen kunnen daarvoor zijn?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Valcke schreef:Dan zijn ze m.i. feitelijk ook ouderling (opziener). De Bijbel maakt wel onderscheid tussen beide ambten, maar ik denk niet dat dit verabsoluteerd mag worden. Verder heb ik in de derde bullet dit al beantwoord m.i.
En waarom kan je wel begrijpen dat het "soms toch gecombineerd" wordt? Welke redenen kunnen daarvoor zijn?
Met name bij heel kleine gemeenten.
Of bij heel weinig personen die deze ambten vervullen kunnen (en mogen naar Bijbelse richtlijnen).
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Terri »

Hollander schreef:
Valcke schreef:Ik denk dat het vrouwelijke diakenambt Bijbels gezien een specifiek ambt is. Zie 1 Tim. 5:9 + kanttekening.
- Inderdaad kunnen vrouwen niet behoren tot de kerkenraad. Dat behoort tot het regeerambt (de presbyters, de opzieners van de gemeente).
- Voor mannelijke diakenen lijkt mij dat ook niet de primaire Bijbelse lijn, maar ik kan mij voorstellen dat dit soms toch gecombineerd wordt.
Ben jij van mening dat mannelijke diakenen bij de kerkenraad mogen horen?
http://www.kerkrecht.nl/content/harmannij-k-dienst-6203

Of geldt dit alleen voor deze specifieke gemeente en heeft elk kerkgenootschap weer andere regels?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:
Hollander schreef:
Valcke schreef:Dan zijn ze m.i. feitelijk ook ouderling (opziener). De Bijbel maakt wel onderscheid tussen beide ambten, maar ik denk niet dat dit verabsoluteerd mag worden. Verder heb ik in de derde bullet dit al beantwoord m.i.
En waarom kan je wel begrijpen dat het "soms toch gecombineerd" wordt? Welke redenen kunnen daarvoor zijn?
Met name bij heel kleine gemeenten.
Of bij heel weinig personen die deze ambten vervullen kunnen (en mogen naar Bijbelse richtlijnen).
:super
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie