POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Stemt u vóór of tégen openstelling van de kerkelijke ambten voor vrouwen?

Peiling eindigde op 10 okt 2019, 16:29

Tegen. (Ik ben belijdend lid GG)
29
28%
Voor. (Ik ben belijdend lid GG)
18
17%
Tegen. (Ik ben dooplid GG)
0
Geen stemmen
Voor. (Ik ben dooplid GG)
1
1%
Tegen. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
43
41%
Voor. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
5
5%
Tegen. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
3
3%
Voor. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
0
Geen stemmen
Ik onthoud mij van stemming of stem blanco.
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 105

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

In diverse kerkverbanden speelt het vraagstuk over de openstelling van het kerkelijk ambt voor vrouwen. Gisteren en vandaag kwam op het forum ter sprake hoe groot het draagvlak voor vrouwelijke ambtsdragers in de GG zou zijn. Door middel van deze poll houden we een kleine steekproef aangaande de meningen op dit forum.
(Onder kerkelijke ambten verstaan wij de dominee, ouderlingen, diakenen)

Stel dat de kerkenraad door middel van hoofdelijke stemming uw keuze vraagt over deze kwestie. Welke keuze maakt u dan?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door HersteldHervormd »

Optie 5 gekozen: ik ben tegen, omdat ik geloof op basis van Gods Woord, dat een ambt weggelegd is voor de man. Net als er vaak genoeg in de bijbel staat dat álleen *mannen* priester of hogepriester konden zijn. Hadden ze het toen ook mis?

Niks geen kritiek over vrouwen hoor, echt niet. Maar ik probeer de bijbel te volgen in deze kwestie.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mannetje »

En hoe gaan we de gegevens interpreteren? En hoe representatief is dit onderzoek?
-
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Mannetje schreef:En hoe gaan we de gegevens interpreteren? En hoe representatief is dit onderzoek?
Twee keer: Niet.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Herman »

Je zou ook een surveymonkey kunnen plaatsen onder je gemeenteleden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Overigens ben ikzelf onverkort tegen openstelling van de kerkelijke ambten voor vrouwen. De Bijbel laat geen enkele ruimte voor invulling van de ambten door vrouwen. Helaas heeft de moderne hermeneutiek andere interpretaties gegeven aan bepaalde Bijbelteksten.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Je zou ook een surveymonkey kunnen plaatsen onder je gemeenteleden.
Dit vraagstuk speelt in onze gemeente niet. Wat mij betreft blijft dat zo.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Herman »

Hollander schreef:
Herman schreef:Je zou ook een surveymonkey kunnen plaatsen onder je gemeenteleden.
Dit vraagstuk speelt in onze gemeente niet. Wat mij betreft blijft dat zo.
Volgens mij was dat de bewering die je wilde verifiëren. Hier op het forum zijn de verhoudingen wel zo'n beetje bekend omdat het een afspiegeling is van de gezindte. Maar goed, het is slechts een tip. :D
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Herman schreef:Je zou ook een surveymonkey kunnen plaatsen onder je gemeenteleden.
Dit vraagstuk speelt in onze gemeente niet. Wat mij betreft blijft dat zo.
Sowieso vind ik het idee van een poll binnen een belijdende gemeenschap heel slecht. Dat suggereert namelijk dat hierover verschillend gedacht mag worden.

En ook op Refoforum vind ik het een kwalijke zaak. Net zoiets als: vindt u abortus geoorloofd zonder dat het leven van de moeder in gevaar is? Of: is een homoseksuele relatie geoorloofd. Dat zijn vragen waarop op grond van de Schrift slechts één antwoord mogelijk is.
Laatst gewijzigd door Valcke op 10 sep 2019, 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Volgens mij was dat de bewering die je wilde verifiëren.
Nee, ik zie geen reden om een bewering te verifiëren. Klik op de link in de openingspost en zie de aanleiding voor deze poll.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Sowieso vind ik het idee van een poll binnen een belijdende gemeenschap heel slecht. Dat suggereert namelijk dat hierover verschillend gedacht mag worden.
Dus je bent tegen het houden van enquêtes?

Volgens mij vullen velen op een enquête of een peiling een anonieme mening in, die zij in het openbaar niet durven uit te spreken. Daarom blijken uitkomsten vaak niet in lijn te liggen met de werkelijkheid, zoals bij het afgelopen onderzoek over verslaving is gebleken.

Je onderzoekt dus de vraag of men het wel met de opgelegde norm eens is. Dat lijkt me een gerechtvaardigd idee.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
Hollander schreef:
Herman schreef:Je zou ook een surveymonkey kunnen plaatsen onder je gemeenteleden.
Dit vraagstuk speelt in onze gemeente niet. Wat mij betreft blijft dat zo.
Sowieso vind ik het idee van een poll binnen een belijdende gemeenschap heel slecht. Dat suggereert namelijk dat hierover verschillend gedacht mag worden.

En ook op Refoforum vind ik het een kwalijke zaak. Net zoiets als: vindt u abortus geoorloofd? Of: is een homoseksuele relatie geoorloofd. Dat zijn vragen waarop op grond van de Schrift slechts één antwoord mogelijk is.
Dat kan wel zo zijn, maar Jantje beweert dat zulke mensen er niet zijn. Dat staat nog los van de vraag of zij werkelijk christenen kunnen zijn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Sowieso vind ik het idee van een poll binnen een belijdende gemeenschap heel slecht. Dat suggereert namelijk dat hierover verschillend gedacht mag worden.
Dus je bent tegen het houden van enquêtes?

Volgens mij vullen velen op een enquête of een peiling een anonieme mening in, die zij in het openbaar niet durven uit te spreken. Daarom blijken uitkomsten vaak niet in lijn te liggen met de werkelijkheid, zoals bij het afgelopen onderzoek over verslaving is gebleken.

Je onderzoekt dus de vraag of men het wel met de opgelegde norm eens is. Dat lijkt me een gerechtvaardigd idee.
Ik gaf aan dat ik er inderdaad tegen ben binnen een belijdende gemeenschap.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door HersteldHervormd »

Kunnen we niet beter inhoudelijk van uit de Bijbel iets erover zeggen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door JCRyle »

HersteldHervormd schreef:Kunnen we niet beter inhoudelijk van uit de Bijbel iets erover zeggen?
Nee, de norm of we wel of niet tegen vrouwen in het ambt zijn is onze relatie tot de GG. :jongle
Plaats reactie