Prediking van de wet.

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prediking van de wet.

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:
Valcke schreef:Het grootste deel van de passage gaat erover wat God NIET is en hoe Hij NIET wordt gediend, dus over het eerste gebod.

En vers 30-31 gaat over de noodzaak van bekering en het oordeel.
Ik lees alleen hoe het wel moet. Ik zie dat jullie... maar ik verkondig u...

De wet lees je alleen tussen de regels door, de noodzakelijkheid tot bekering dat lees ik er zeker wél in.

Ik heb geen zin om alles uit te pluizen, maar ik zie duidelijk bij de Heere Jezus zelf dat Hij de godsdienstige mensen harder aanpakte en hun zonden aanwees, dan de tollenaars en zondaren, al zei Hij steevast Zondig niet meer...

De wet preken ja, hij staat ook in het stuk der dankbaarheid.
Het woord 'wet' wordt inderdaad niet genoemd. Het woord 'evangelie' trouwens ook niet.
Maar waarom zou bekering noodzakelijk zijn als er van zonde geen sprake is?
Samanthi, het lijkt erop dat je tegen beter weten in alles wat aan de overtuigende werking van de wet doet denken, wilt elimineren. En dan toch zeggen dat je niet alles uit wilt pluizen...
Volgens mij lees je er iets in wat er niet staat, ik geloof dat de wet wel gepreekt moet worden maar niet zoals hier gezegd wordt als nald en draad, het ligt nl helemaal aN de omstandigheden,.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Zonnebloem »

Ik denk dat we verschillen in de invulling van wat wetsprediking is. Ooit zat ik onder een preek dat alleen maar “wet” leek. Zeer weinigen zouden volgens de dominee ooit omhoogkijken naar de koperen slang. Dat kwam door de verdorvenheid van onze ziel. Hoe verdorven we zijn in Adam werd breed uitgemeten. Daar stond geen evangelie tegenover. Daar stond wel tegenover hoe God een mens van dood levend maakt: wedergeboorte, de weg tot geloof. De Christus werd niet gepreekt. Wel de gangen van Gods volk.

Dat is voor mij wetsprediking. Maar nu leer ik dat dat er niet mee bedoeld wordt????
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Valcke »

Zonnebloem schreef:Ik denk dat we verschillen in de invulling van wat wetsprediking is. Ooit zat ik onder een preek dat alleen maar “wet” leek. Zeer weinigen zouden volgens de dominee ooit omhoogkijken naar de koperen slang. Dat kwam door de verdorvenheid van onze ziel. Hoe verdorven we zijn in Adam werd breed uitgemeten. Daar stond geen evangelie tegenover. Daar stond wel tegenover hoe God een mens van dood levend maakt: wedergeboorte, de weg tot geloof. De Christus werd niet gepreekt. Wel de gangen van Gods volk.
Dat is voor mij wetsprediking. Maar nu leer ik dat dat er niet mee bedoeld wordt????
Zie de bijdrage van ds Klaassen zoals eerder hier geplaatst. Mi is daar duidelijk verwoord wat met prediking van de wet (in goede zin) bedoeld is.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Geytenbeekje »

Zonnebloem schreef:Ik denk dat we verschillen in de invulling van wat wetsprediking is. Ooit zat ik onder een preek dat alleen maar “wet” leek. Zeer weinigen zouden volgens de dominee ooit omhoogkijken naar de koperen slang. Dat kwam door de verdorvenheid van onze ziel. Hoe verdorven we zijn in Adam werd breed uitgemeten. Daar stond geen evangelie tegenover. Daar stond wel tegenover hoe God een mens van dood levend maakt: wedergeboorte, de weg tot geloof. De Christus werd niet gepreekt. Wel de gangen van Gods volk.

Dat is voor mij wetsprediking. Maar nu leer ik dat dat er niet mee bedoeld wordt????
Meer een eenzijdige wetsprediking. God heeft ook een wet gegeven dat is een volmaakte prediking. Een wet dat door en door liefde is.
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Prediking van de wet.

Bericht door cornelis mussche »

Samanthi schreef: Volgens mij lees je er iets in wat er niet staat, ik geloof dat de wet wel gepreekt moet worden maar niet zoals hier gezegd wordt als nald en draad, het ligt nl helemaal aN de omstandigheden,.
Wel eerlijk dat je dit toegeeft. Maar je moet maar durven... tegen Erskine in. Tegen de Catechismus in (waaruit kent gij uw ellende? Uit de wet Gods).
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Prediking van de wet.

Bericht door cornelis mussche »

Geytenbeekje: juist een Wet die samengevat wordt in God volkomen liefhebben boven alles en de naaste als onszelf, verdoemt een mens.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Arja »

cornelis mussche schreef:Geytenbeekje: juist een Wet die samengevat wordt in God volkomen liefhebben boven alles en de naaste als onszelf, verdoemt een mens.
Dat vind ik heel goed gezegd. Maar hoe komt de functie van wet dan naar voren in de prediking voor degenen die (al) door het geloof Christus ingelijfd zijn? Als “leefregel voor dankbaarheid”.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prediking van de wet.

Bericht door samanthi »

cornelis mussche schreef:
Samanthi schreef: Volgens mij lees je er iets in wat er niet staat, ik geloof dat de wet wel gepreekt moet worden maar niet zoals hier gezegd wordt als nald en draad, het ligt nl helemaal aN de omstandigheden,.
Wel eerlijk dat je dit toegeeft. Maar je moet maar durven... tegen Erskine in. Tegen de Catechismus in (waaruit kent gij uw ellende? Uit de wet Gods).
Waarom reageer je nu wel hier, maar geef je geen antwoord op mijn vraag in een ander draadje.

Ik geloof voor honderd procent dat de wet gepreekt moet worden, niet als naald en draad fungeert, Paulus preekte Christus. Een onwedergeboren mens is dood, kan zijn ellende niet voelen of begrijpen, maar doden zullen horen de stem van de Zoon van God!

Niemand komt tot de Vader dan door Hem.

Als je de Heere Jezus nodig krijgt is dit doordat God door Zijn Geest dat bewerkt en niet door het preken van de wet.

Daardoor zeg ik niet dat het niet nodig is, de Heere Jezus deed het ook en de apostelen ook, maar je leest duidelijk dat het op een manier ging waar het past, net als Spurgeon die bij een keurig gezelschap een preek hield over:Lucas 3

7 Hij zeide dan tot de scharen(dat waren de Farizeeën en de hogepriester) die uitkwamen, om van hem gedoopt te worden: Gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn?

Dat vonden zij maar niets: u moet dat in de gevangenis preken maar niet bij ons, zeiden ze, maar Spurgeon zei: daar heb ik vanmorgen gepreekt over zie het Lam Gods dat de zonden der wereld weg neemt.

Daar heb je het. Dus wel degelijk de wet preken en ook scherp... maar bovenal de liefde van Christus.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Prediking van de wet.

Bericht door cornelis mussche »

Maar Samanthi, daar is helemaal geen discussie over. Natuurlijk brengt de Heilige Geest een mens tot bekering en geloof. Maar de vraag is, of Hij daarvoor allereerst het Evangelie gebruikt, of dat Hij daarvoor plaats maakt door de Wet. Naald en draad dus. Het kan zijn dat je dat niet begrijpt, dan verwijt ik je niets. Het kan ook dat je bewust vage antwoorden geeft (ik ben wel voor Wetsprediking, maar je bedoelt de Wet in het stuk van de dankbaarheid), dat zou ik wel verwijtbaar vinden. Want bewuste onduidelijkheid is volgens mij een vorm van oneerlijkheid.
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Prediking van de wet.

Bericht door cornelis mussche »

In deze zin: "Als je de Heere Jezus nodig krijgt is dit doordat God door Zijn Geest dat bewerkt en niet door het preken van de wet." maak je een onjuiste tegenstelling. Ook hier kan dat komen omdat je deze dingen echt niet weet, dan verwijt ik je niets. Maar als je zulke non-argumenten gebruikt terwijl je weet, dat dit helemaal geen tegenstelling is (De Heilige Geest werkt de noodzaak van Christus door de prediking van de Wet), vind ik dat heel erg.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Boertje »

Ik heb al eens eerder gezegd en betoogd dat de wet twee kanten heeft: een verbod en een gebod. In de gereformeerde gezindte wordt de tweede kant, het gebod, verwaarloosd. Dan kan men wel betogen dat men de wet netjes nakomt, geen tv heeft, gecensureerd internet heeft, wekelijks naar de kerk gaat en vroom is, maar voor God is wordt de wet gewoon overtreden en stapelt men verdere zonde op zonde. Voor God ben je dan hetzelfde als bijvoorbeeld een dief. Ook met deze zonde dien je te breken.
Ik zie dit helaas ook terugkomen op dit forum, waar de onderlinge liefde vaak ver te zoeken is. Ook de politieke partijen als het CDA en de SGP vergeten het gebod maar al te vaak. Daar ligt teveel nadruk op dit mag niet en dat moeten we niet doen, maar de arme en hulpbehoevende negeert men straal. Dus samenvattend; de wet heeft voor mij twee kanten!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prediking van de wet.

Bericht door samanthi »

cornelis mussche schreef:Maar Samanthi, daar is helemaal geen discussie over. Natuurlijk brengt de Heilige Geest een mens tot bekering en geloof. Maar de vraag is, of Hij daarvoor allereerst het Evangelie gebruikt, of dat Hij daarvoor plaats maakt door de Wet. Naald en draad dus. Het kan zijn dat je dat niet begrijpt, dan verwijt ik je niets. Het kan ook dat je bewust vage antwoorden geeft (ik ben wel voor Wetsprediking, maar je bedoelt de Wet in het stuk van de dankbaarheid), dat zou ik wel verwijtbaar vinden. Want bewuste onduidelijkheid is volgens mij een vorm van oneerlijkheid.
Ga de preken in de Bijbel maar na de ene keer de wet, de andere keer het liefelijke evangelie, maar geen methode, eerst de wet dan het evangelie.
Dat is onjuist, zo deden de apostelen het ook niet.
Niet als stramien...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie