Prediking van de wet.

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Prediking van de wet.

Bericht door Geytenbeekje »

Nieuw topic over hoe de prediking in elkaar hoort te steken
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Valcke »

Enkele vragen voor dit topic:

- Moet de wet gepredikt worden?
- Hoe verhoudt de prediking van de wet zich tot de prediking van het Evangelie?
- Moeten we spreken van de prediking van wet en Evangelie of moeten we alleen spreken van de prediking van het Evangelie?
- Waarin bestaat de prediking van de wet?
- Welke functies kent de wet voor gelovigen en ongelovigen en hoe worden deze functies onderscheiden gepredikt?
Laatst gewijzigd door Valcke op 21 aug 2019, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Arja »

Reformatorische kerken leggen, in navolging van Johannes Calvijn, veel nadruk op de wet en haar drie toepassingen: pedagogisch, burgerlijk en didactisch. Hoe zit het met de derde toepassing, vraag ik me af? Wat voor plek krijgt die in de prediking? Wordt de eerste toepassing niet erg verward met de derde toepassing van de wet? Hoe functioneert dit in jouw kerk?
Calvijn onderscheidt drie functies van de wet: kennis van de zonde, richtlijn voor het openbare leven, en richtlijn voor het leven van de dankbaarheid. In de Heidelbergse Catechismus komt dat terug. De kennis van de zonde (ellende) staat in zondag 2, terwijl de wet in het kader van de dankbaarheid in de zondagen 32-44 staat. Bron: refoweb
Laatst gewijzigd door Arja op 21 aug 2019, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Geytenbeekje »

Mooi geschreven.
Toetsen we dit ook op de prediking in de gemeente ?
Taak voor de kerkenraad maar ook voor ons.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Zonnebloem »

Valcke schreef:Enkele vragen voor dit topic:

- Moet de wet gepredikt worden?
- Hoe verhoudt de prediking van de wet zich tot de prediking van het Evangelie?
Als je nou de toespraak neemt van Petrus. Is dat dan Wet en Evangelie preken? Hoe wordt het in de Bijbel genoemd?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prediking van de wet.

Bericht door samanthi »

18 En sommigen van de epicuréïsche en stóïsche filosofen streden met hem; en sommigen zeiden: Wat wil toch deze klapper zeggen? Maar anderen zeiden: Hij schijnt een verkondiger te zijn van vreemde goden; omdat hij hun Jezus en de opstanding verkondigde.
19 En zij namen hem en brachten hem op de plaats genaamd Areópagus, zeggende: Kunnen wij niet weten welke deze nieuwe leer is, waar gij van spreekt?
20 Want gij brengt enige vreemde dingen voor onze oren; wij willen dan weten wat toch dit zijn wil.
21 (Die van Athene nu allen, en de vreemdelingen die zich daar onthielden, besteedden hun tijd tot niet anders dan om wat nieuws te zeggen en te horen.)
22 En Paulus staande in het midden van de plaats genaamd Areópagus, zeide: Gij mannen van Athene, ik bemerk dat gij alleszins gelijk als godsdienstiger zijt.
23 Want de stad doorgaande, en aanschouwende uw heiligdommen, heb ik ook een altaar gevonden op hetwelk een opschrift stond: DEN ONBEKENDEN GOD. Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden.
24 De God Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is, Deze zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;
25 En wordt ook van mensenhanden niet gediend als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven en den adem en alle dingen geeft;
26 En heeft uit énen bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden tevoren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;
27 Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten, hoewel Hij niet ver is van een iegelijk van ons.
28 Want in Hem leven wij en bewegen ons en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poëten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht.
29 Wij dan zijnde Gods geslacht, moeten niet menen dat de Godheid goud of zilver of steen gelijk is, welke door menselijke kunst en bedenking gesneden zijn.
30 God dan de tijden der onwetendheid overgezien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom dat zij zich bekeren;
31 Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen door een Man Dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft.
32 Als zij nu van de opstanding der doden hoorden, spotten sommigen daarmede; en sommigen zeiden: Wij zullen u wederom hiervan horen.
33 En alzo is Paulus uit het midden van hen weggegaan.
34 Doch sommige mannen hingen hem aan en geloofden; onder welke was ook Dionysius, de Areopagiet, en een vrouw, met name Dámaris, en anderen met dezelve.
en hier ? alleen in vers 31 gaat het over het oordeel...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Valcke »

Het grootste deel van de passage gaat erover wat God NIET is en hoe Hij NIET wordt gediend, dus over het eerste gebod.

En vers 30-31 gaat over de noodzaak van bekering en het oordeel.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prediking van de wet.

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:Het grootste deel van de passage gaat erover wat God NIET is en hoe Hij NIET wordt gediend, dus over het eerste gebod.

En vers 30-31 gaat over de noodzaak van bekering en het oordeel.
Ik lees alleen hoe het wel moet. Ik zie dat jullie... maar ik verkondig u...

De wet lees je alleen tussen de regels door, de noodzakelijkheid tot bekering dat lees ik er zeker wél in.

Ik heb geen zin om alles uit te pluizen, maar ik zie duidelijk bij de Heere Jezus zelf dat Hij de godsdienstige mensen harder aanpakte en hun zonden aanwees, dan de tollenaars en zondaren, al zei Hij steevast Zondig niet meer...

De wet preken ja, hij staat ook in het stuk der dankbaarheid.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Zonnebloem »

Gods wet ontdekt ons aan onze zonde, wijst ons naar Jezus en motiveert ons dan om het heilige leven te leiden dat Hij van ons verlangt. Christus prediken vanuit de volbrachte wet is een goede aansporing tot een ​​leven van radicale gehoorzaamheid aan Gods geboden. Uit liefde.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
Valcke schreef:Het grootste deel van de passage gaat erover wat God NIET is en hoe Hij NIET wordt gediend, dus over het eerste gebod.

En vers 30-31 gaat over de noodzaak van bekering en het oordeel.
Ik lees alleen hoe het wel moet. Ik zie dat jullie... maar ik verkondig u...

De wet lees je alleen tussen de regels door, de noodzakelijkheid tot bekering dat lees ik er zeker wél in.

Ik heb geen zin om alles uit te pluizen, maar ik zie duidelijk bij de Heere Jezus zelf dat Hij de godsdienstige mensen harder aanpakte en hun zonden aanwees, dan de tollenaars en zondaren, al zei Hij steevast Zondig niet meer...

De wet preken ja, hij staat ook in het stuk der dankbaarheid.
Inderdaad wordt tussendoor de afgoderij, enz. aangewezen. Waarbij dit natuurlijk slechts een samenvatting is van wat Paulus op de Areopagus geleerd heeft.

Het ging er nu om dat de prediking niet bestaat uit enkel beloften (Evangelie), maar dat ook de zonden en bedreigingen van de wet worden aangewezen. Dat is wat Luther e.a. bedoelden met het preken van wet en Evangelie. En dat zie je ook hier in deze geschiedenis.

En datzelfde zegt Paulus ook wanneer hij schrijft: Wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof. Ook bv in zijn toespraak tot Agrippa. Hij nodigt Agrippa door het Evangelie, maar houdt hem ook het oordeel voor.

In de toespraak van Petrus in Handelingen 2 vind je hetzelfde. Petrus wijst daar oa de zonde aan van de verwerping en kruisiging van Christus.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prediking van de wet.

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
Valcke schreef:Het grootste deel van de passage gaat erover wat God NIET is en hoe Hij NIET wordt gediend, dus over het eerste gebod.

En vers 30-31 gaat over de noodzaak van bekering en het oordeel.
Ik lees alleen hoe het wel moet. Ik zie dat jullie... maar ik verkondig u...

De wet lees je alleen tussen de regels door, de noodzakelijkheid tot bekering dat lees ik er zeker wél in.

Ik heb geen zin om alles uit te pluizen, maar ik zie duidelijk bij de Heere Jezus zelf dat Hij de godsdienstige mensen harder aanpakte en hun zonden aanwees, dan de tollenaars en zondaren, al zei Hij steevast Zondig niet meer...

De wet preken ja, hij staat ook in het stuk der dankbaarheid.
Inderdaad wordt tussendoor de afgoderij, enz. aangewezen. Waarbij dit natuurlijk slechts een samenvatting is van wat Paulus op de Areopagus geleerd heeft.

Het ging er nu om dat de prediking niet bestaat uit enkel beloften (Evangelie), maar dat ook de zonden en bedreigingen van de wet worden aangewezen. Dat is wat Luther e.a. bedoelden met het preken van wet en Evangelie. En dat zie je ook hier in deze geschiedenis.

En datzelfde zegt Paulus ook wanneer hij schrijft: Wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof. Ook bv in zijn toespraak tot Agrippa. Hij nodigt Agrippa door het Evangelie, maar houdt hem ook het oordeel voor.

In de toespraak van Petrus in Handelingen 2 vind je hetzelfde. Petrus wijst daar oa de zonde aan van de verwerping en kruisiging van Christus.
Dit vind ik gevaarlijk, er staat alleen dit in de Bijbel, als het nodig was dat er meer nodig geweest was, had de Heere wel meer laten opschrijven, ik heb dit weleens gehoord bij de stokbewaarder, bij deze tekst
Handelingen 16
32 En zij spraken tot hem het Woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren. Beweerde die dominee dat Paulus hier wel over de wet gesproken zou hebben.

Het staat er niet en het is niet de bedoeling dat we alles er bij raden of inleggen.
Het is genoeg.

Het evangelie van vrije genade, houdt in dat wij een Verlosser nodig hebben... en dat die Verlosser er is, met mensen die niet geloven buiten de kerk, zal je dat anders zeggen dan bij ongelovigen binnen de kerk.

Dat zie je duidelijk in de dialogen in Handelingen en in de brieven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Valcke »

1. Ik zeg niet dat er meer nodig is te weten dan deze samenvatting. Ik zeg alleen dat het een samenvatting is. Paulus was op Areopagus echt niet in drie minuten klaar. En hij heeft zeker Christus verder verkondigd, met meer woorden dan hier staat. Wat er gevaarlijk is om dit te zeggen begrijp ik niet.

2. En dit mag je natuurlijk niet zomaar veronderstellen voor allerlei andere situaties. Dit hangt zeer van de context af.
HersteldHervormd
Berichten: 6106
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Prediking van de wet.

Bericht door HersteldHervormd »

Waarom word er zo moeilijk over gedaan? Ga bij kinderen van God langs en vraag hoe het gegaan is. Dan kom je er al gauw achter dat iedere echte christen dit meegemaakt heeft. Het oude leven achter laten en in een nieuw Godzalig leven trachten te wandelen. Last krijgen van zonde, inzicht wat voor zonde ze doen, hoe ze hun Schepper teleurstellen etc. Ook christenen uit iets andere stromingen kennen hier íets van. Onthoud wel, trap en mate is persoonlijk.

Mensen, zo moeilijk is 'de leer' niet. Wie geloofd hier dat de Heere eerbiedig gezegd, expres een complexe weg heeft uitgedacht? Om mensen te misleiden?

Lees de Bijbel, daar lees je keer op keer over zonde, maar ook over genade. Onze menselijke kant is de zonde, sinds het paradijs. Bij de Heere is genade. Uit een onbegrijpelijke liefde...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Prediking van de wet.

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:
Valcke schreef:Het grootste deel van de passage gaat erover wat God NIET is en hoe Hij NIET wordt gediend, dus over het eerste gebod.

En vers 30-31 gaat over de noodzaak van bekering en het oordeel.
Ik lees alleen hoe het wel moet. Ik zie dat jullie... maar ik verkondig u...

De wet lees je alleen tussen de regels door, de noodzakelijkheid tot bekering dat lees ik er zeker wél in.

Ik heb geen zin om alles uit te pluizen, maar ik zie duidelijk bij de Heere Jezus zelf dat Hij de godsdienstige mensen harder aanpakte en hun zonden aanwees, dan de tollenaars en zondaren, al zei Hij steevast Zondig niet meer...

De wet preken ja, hij staat ook in het stuk der dankbaarheid.
Het woord 'wet' wordt inderdaad niet genoemd. Het woord 'evangelie' trouwens ook niet.
Maar waarom zou bekering noodzakelijk zijn als er van zonde geen sprake is?
Samanthi, het lijkt erop dat je tegen beter weten in alles wat aan de overtuigende werking van de wet doet denken, wilt elimineren. En dan toch zeggen dat je niet alles uit wilt pluizen...
Plaats reactie