Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:Ik ben een beetje verbaasd door de selectie. Je noemt toch gewoon reformatorische dominees, mijns inziens, voor zover ik hen ken.
Ja dat was ook mijn eerste gedachte
Haha, hier dezelfde gedachten.
Hier dus geenszins. Maar dat was wellicht een voorspelbare reactie. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:Ik ben een beetje verbaasd door de selectie. Je noemt toch gewoon reformatorische dominees, mijns inziens, voor zover ik hen ken.
Ja dat was ook mijn eerste gedachte
Haha, hier dezelfde gedachten.
Hier dus geenszins. Maar dat was wellicht een voorspelbare reactie. ;)
Met die zelfkennis is het nog niet veel, is het wel?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:Tsja, als je bij een schriftuurlijk-bevindelijke prediking het accent steeds meer op het laatste gaat leggen ontstaat dat. Dan zijn reformatorische predikanten soms het Schriftuurlijke kwijt en vinden we het vreemd dat predikanten die wat verder van "ons" af staan toch een Bijbelse prediking kunnen hebben.
Ik denk soms de onkunde van ons. Ze hebben een andere liturgie en gebruiken, dus ...
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door cornelis mussche »

Samanrhi: Bedoel je dat Erskine met zijn opvatting dat de naald (Wet) voorop gaat, en plaats maakt voor de draad (Christus), in strijd zou zijn met Paulus? Want dat lijk je te zeggen. Ik weet dat er mensen zijn die zo tegen de ontdekkende wetsprediking zijn dat ze dit soort uitspraken van Erskine verafschuwen. Maar Erskines beeld is volgens mij volop Bijbels.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door samanthi »

cornelis mussche schreef:Samanrhi: Bedoel je dat Erskine met zijn opvatting dat de naald (Wet) voorop gaat, en plaats maakt voor de draad (Christus), in strijd zou zijn met Paulus? Want dat lijk je te zeggen. Ik weet dat er mensen zijn die zo tegen de ontdekkende wetsprediking zijn dat ze dit soort uitspraken van Erskine verafschuwen. Maar Erskines beeld is volgens mij volop Bijbels.
Oh is het Bijbels om predikanten te veroordelen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Framboos »

samanthi schreef:
cornelis mussche schreef:Samanrhi: Bedoel je dat Erskine met zijn opvatting dat de naald (Wet) voorop gaat, en plaats maakt voor de draad (Christus), in strijd zou zijn met Paulus? Want dat lijk je te zeggen. Ik weet dat er mensen zijn die zo tegen de ontdekkende wetsprediking zijn dat ze dit soort uitspraken van Erskine verafschuwen. Maar Erskines beeld is volgens mij volop Bijbels.
Oh is het Bijbels om predikanten te veroordelen?
Dat wordt niet gezegd. Er wordt alleen uitleg gevraagd over een tekst, en die uitleg wil je blijkbaar niet geven. Dat roept vragen op, zoals je ziet..
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door samanthi »

Framboos schreef:
samanthi schreef:
cornelis mussche schreef:Samanrhi: Bedoel je dat Erskine met zijn opvatting dat de naald (Wet) voorop gaat, en plaats maakt voor de draad (Christus), in strijd zou zijn met Paulus? Want dat lijk je te zeggen. Ik weet dat er mensen zijn die zo tegen de ontdekkende wetsprediking zijn dat ze dit soort uitspraken van Erskine verafschuwen. Maar Erskines beeld is volgens mij volop Bijbels.
Oh is het Bijbels om predikanten te veroordelen?
Dat wordt niet gezegd. Er wordt alleen uitleg gevraagd over een tekst, en die uitleg wil je blijkbaar niet geven. Dat roept vragen op, zoals je ziet..
Hij vraagt wat ik bedoel en ik reageer op een veroordeling over de genoemde predikanten, daar zet ik dan Paulus tegenover. Die Preekte Jezus en Dien gekruisigd, hij heeft in zijn brieven nog meer onderwijs gegeven ook over de wet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Ik geloof dat wij daar wel eens een dagboek van gelezen hebben, vroeger. Maar het zou leuk zijn om een van zijn preken te bespreken in de preekluisterkring.
Ik heb weleens gezocht naar preken in mp3 van ds. Buskes, maar niet kunnen vinden. Als iemand ze wel weet te vinden, zou ik wel geïnteresseerd zijn om deze te beluisteren.

Hij had overigens een bordje op zijn bureau staan met 1 woord: "nochtans". Ik wil mijn vrouw ook nog eens vragen zo'n bordje voor mij te houtgraveren.

Overigens in zijn schriftvisie niet de mijne, maar dat terzeide.

Er gaat ook een verhaal van een NSBer die na de oorlog hem brutaal kwam vragen om hulp om werk te vinden. Hij schijnt iets gezegt te hebben als: "Ik zou je eigenlijk een schop moeten geven zodat je door het raam op de bodem van de gracht beland. Maar omdat God ondanks dat ik het verdien mij niet op de bodem van de hel schopt, zal ik je helpen".
Ik heb een boek van hem: God en mens als concurrenten.
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door cornelis mussche »

Samanrhi: Je draait om mijn vraag heen. Ik denk niet dat je Paulus begrijpt, als je denkt dat hij soms alleen het Evangelie preekte, en soms ook achteraf nog iets over de Wet zei. Zo hebben Erskine en anderen Paulus niet begrepen iig.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door samanthi »

cornelis mussche schreef:Samanrhi: Je draait om mijn vraag heen. Ik denk niet dat je Paulus begrijpt, als je denkt dat hij soms alleen het Evangelie preekte, en soms ook achteraf nog iets over de Wet zei. Zo hebben Erskine en anderen Paulus niet begrepen iig.
Ik denk dat je het niet snapt, bovendien lees ik nergens ik heb wet en evangelie gepreekt, evangelie preken... begrijp je wat dat inhoud?
Waar is de Heere Jezus voor gekomen?
Voor wetsovertreders.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door cornelis mussche »

Precies. Paulus heeft altijd de Wet gepreekt als voorbereiding op het Evangelie. Het Evangelie kan geen blijde, goede boodschap zijn dan alleen voor door de Wet ontdekte zondaren.

Reformatorisch kun je in brede zin nemen, als een soort synoniem voor protestants. Dan horen Ten Brinke en Visser er wel bij. Je kunt het ook in smalle zin nemen: tot de reformatorische scholen behoren alleen bestuursleden van (stromingen in) zes kerken. Daar horen deze mensen, Ten Brinke (linkerflank CGK) en Visser (linkerzijde GB, als hij dat nog is) niet bij.
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door cornelis mussche »

Kijk, Samanrhi, het Evangelie wordt wel aan allen gepreekt. Maar het krijgt alleen waarde voor zondaren die kennis kregen aan het voorbereidende werk der Wet. Daarom is het ook zo onbarmhartig als de Wet niet gepredikt wordt.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Herman »

cornelis mussche schreef:Daarom is het ook zo onbarmhartig als de Wet niet gepredikt wordt.
De wet dood en de Geest maakt levend. Het preken van de wet benoemen als barmhartig is een grote vergissing. De wet preken is wel noodzakelijk, maar met barmhartigheid heeft het niets uit te staan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door samanthi »

cornelis mussche schreef:Precies. Paulus heeft altijd de Wet gepreekt als voorbereiding op het Evangelie. Het Evangelie kan geen blijde, goede boodschap zijn dan alleen voor door de Wet ontdekte zondaren.

Reformatorisch kun je in brede zin nemen, als een soort synoniem voor protestants. Dan horen Ten Brinke en Visser er wel bij. Je kunt het ook in smalle zin nemen: tot de reformatorische scholen behoren alleen bestuursleden van (stromingen in) zes kerken. Daar horen deze mensen, Ten Brinke (linkerflank CGK) en Visser (linkerzijde GB, als hij dat nog is) niet bij.
Ik zou dan weleens willen weten waar preken van Paulus staan die zo zijn als jij zegt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door cornelis mussche »

Herman, ik zeg niet dat de Wet barmhartig is, of het preken van de Wet. Wel schrijf ik, dat het nalaten van de Wetsprediking onbarmhartig is. Ik bedoel daarmee: Omdat zo iets noodzakelijks achtergehouden wordt.
Plaats reactie