Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door cornelis mussche »

Samanrhi: Daar kun je niet zomaar een tekstje voor aanwijzen. Maar je mag aannemen dat als er staat 'Hij verkondigde Jezus' daarmee ook bedoeld wordt: de noodzaak van Jezus, dus de schuld van de mens. Dat is niet een idee van mij, maar Luther en Calvijn schrijven ook zulke dingen in de uitleg van deze teksten.
Het is dus belangrijk om de teksten niet oppervlakkig te lezen, anders kom je snel in evangelisch vaarwater.
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door HersteldHervormd »

cornelis mussche schreef:Samanrhi: Daar kun je niet zomaar een tekstje voor aanwijzen. Maar je mag aannemen dat als er staat 'Hij verkondigde Jezus' daarmee ook bedoeld wordt: de noodzaak van Jezus, dus de schuld van de mens. Dat is niet een idee van mij, maar Luther en Calvijn schrijven ook zulke dingen in de uitleg van deze teksten.
Het is dus belangrijk om de teksten niet oppervlakkig te lezen, anders kom je snel in evangelisch vaarwater.
Jezus, dien gekruisigt...

Om onze zonden te kunnen betalen
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Zonnebloem »

Ik hoorde ooit iemand zeggen: “Zij die reformatorisch zijn, zijn doorgaans meer teachers dan preachers. De niet reformatorischen zijn doorgaans meer preachers dan teachers.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
cornelis mussche schreef:Precies. Paulus heeft altijd de Wet gepreekt als voorbereiding op het Evangelie. Het Evangelie kan geen blijde, goede boodschap zijn dan alleen voor door de Wet ontdekte zondaren.
Ik zou dan weleens willen weten waar preken van Paulus staan die zo zijn als jij zegt.
De brief aan de Romeinen (Romeinen 2 en 3).

Overigens maakt de wetsprediking het Evangelie niet voorwaardelijk; maar dat terzijde. Maar de wet moet zeker gepredikt worden teneinde zondaren te ontdekken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
cornelis mussche schreef:Precies. Paulus heeft altijd de Wet gepreekt als voorbereiding op het Evangelie. Het Evangelie kan geen blijde, goede boodschap zijn dan alleen voor door de Wet ontdekte zondaren.
Ik zou dan weleens willen weten waar preken van Paulus staan die zo zijn als jij zegt.
De brief aan de Romeinen (Romeinen 2 en 3).
En de prediking op de Areopagus, niet te vergeten.
Overigens hoef je m.i. niet expliciet te zeggen dat wet én evangelie gepredikt moeten worden, het evangelie veronderstelt de wet. Immers, het evangelie wijst de mens als zondaar aan die verlossing nodig heeft.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:Immers, het evangelie wijst de mens als zondaar aan die verlossing nodig heeft.
Mooie eenvoudige samenvatting.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:
samanthi schreef:
cornelis mussche schreef:Precies. Paulus heeft altijd de Wet gepreekt als voorbereiding op het Evangelie. Het Evangelie kan geen blijde, goede boodschap zijn dan alleen voor door de Wet ontdekte zondaren.
Ik zou dan weleens willen weten waar preken van Paulus staan die zo zijn als jij zegt.
De brief aan de Romeinen (Romeinen 2 en 3).
En de prediking op de Areopagus, niet te vergeten.
Overigens hoef je m.i. niet expliciet te zeggen dat wet én evangelie gepredikt moeten worden, het evangelie veronderstelt de wet. Immers, het evangelie wijst de mens als zondaar aan die verlossing nodig heeft.
Dat is wel juist, maar het gevaar van de wet niet te noemen is dat dit anders verstaan wordt. Alsook dat de wet slechts impliciet en terzijde aan bod komt.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door JCRyle »

@Posthoorn/@Valcke: Spreek je over het Evangelie automatisch inclusief de Wet of staat het Evangelie juist tegenover de Wet? Ik vraag mij dit af.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
cornelis mussche schreef:Daarom is het ook zo onbarmhartig als de Wet niet gepredikt wordt.
De wet dood en de Geest maakt levend. Het preken van de wet benoemen als barmhartig is een grote vergissing. De wet preken is wel noodzakelijk, maar met barmhartigheid heeft het niets uit te staan.
Ik kan je volgen, alleen vraag ik mij hier af of Wetsprediking echt onbarmhartig is. Je geliefde Prof. Wisse heeft toch die schitterend uitspraak over het ontleed mes dat gedoopt is in het Bloed van Christus? (waarschijnlijk weet jij het correcte citaat wel). Zou deze uitspraak ons op dit punt niet verder kunnen brengen?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Valcke »

JCRyle schreef:@Posthoorn/@Valcke: Spreek je over het Evangelie automatisch inclusief de Wet of staat het Evangelie juist tegenover de Wet? Ik vraag mij dit af.
Er is een meervoudige relatie tussen wet en Evangelie. Christus heeft de wet vervuld, zowel door een dadelijke gehoorzaamheid als door de straf te dragen die op de overtreding van de wet gesteld is.
Wij mensen zijn onder de wet zolang wij het Evangelie niet in geloof hebben aangenomen.
Verder komt de wet ook terug in het stuk vsn de dankbaarheid, maar zónder de bedreiging en verdoemende kracht.
In sommige opzichten staan wet en Evangelie tegenover elkaar, maar in andere opzichten niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:Ik kan je volgen, alleen vraag ik mij hier af of Wetsprediking echt onbarmhartig is. Je geliefde Prof. Wisse heeft toch die schitterend uitspraak over het ontleed mes dat gedoopt is in het Bloed van Christus? (waarschijnlijk weet jij het correcte citaat wel). Zou deze uitspraak ons op dit punt niet verder kunnen brengen?
Ik vind de uitspraak prima en ik snap alle goede bedoelingen.

Maar ik wil toch graag een zeker onderscheid hanteren, om bijvoorbeeld het blijven hangen in een fase van ellendekennis te kunnen bestrijden. Sommigen hebben het zo met hun ontdekking getroffen, dat ze niet verder kijken naar verlossing. Daarom, de wet dood en leidt tot verbrijzeling van het hart. Maar Christus verlost en heelt dat gebroken hart.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Posthoorn »

JCRyle schreef:@Posthoorn/@Valcke: Spreek je over het Evangelie automatisch inclusief de Wet of staat het Evangelie juist tegenover de Wet? Ik vraag mij dit af.
Het is geen of-of. Het Evangelie is er om ons te genezen van de dodelijke wonden die de wet ons heeft toegebracht. Dus ja, het evangelie spreekt 'automatisch' over de wet en ja, het evangelie staat tegenover de wet.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Posthoorn »

JCRyle schreef:Je geliefde Prof. Wisse heeft toch die schitterend uitspraak over het ontleed mes dat gedoopt is in het Bloed van Christus? (waarschijnlijk weet jij het correcte citaat wel). Zou deze uitspraak ons op dit punt niet verder kunnen brengen?
Die uitspraak komt bij Hugo Binning vandaan. En misschien heeft hij dat ook wel weer uit een andere bron geput.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Zonnebloem »

Paulus zegt: ‘Door de wet is de kennis van de zonde’ (Rom.3: 20). Onder de wet versta ik niet alleen de Tien Geboden maar alle woorden van de Bijbel waarin God Zijn wil openbaart. Ook het onderwijs van Jezus en van de apostelen.

De wet preken is niet “hel en verdoemenis preken” maar Gods Woord hanteren als een wijze arts, die met liefde voor zijn patiënt de realiteit van iemands diagnose onder woorden brengt. Zoals Jezus bij de rijke jongeling deed. Er zijn veel voorbeelden van dominees te noemen die zo preken of gepreekt hebben.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door Mara »

Wat is nu de definitie van een niet-reformatorische predikant?
Heeft het te maken met het kerkverband, wat versta je precies onder reformatorisch?
Ik heb in achterafzaaltjes, boerenschuur, evangelisatietent, gymzaal, schooltje, dorpskerkje voluit bijbelse predikingen gehoord.
Geen idee onder welke vlag dat soms ging.
Ik zou zeggen, wat minder letten op het naambordje en etiketje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie