Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door cornelis mussche »

Samanrhi: In je posting lijk je dominees uit evangelische richting te verdedigen. Voordat iemand er iets van zegt, moet hij eerst maar een aantal preken uit die richting beluisteren. Ik denk daar anders over. Vanouds werden wij tegen de evangelische stroming gewaarschuwd. Objectief is vastgesteld dat dat terecht was, in het proefschrift van ds. J.M.D. de Heer. Dat betekent niet dat er niets goeds is bij evangelische mensen. Maar hun leer is gewoonlijk een leer waarin de vrijmacht Gods, de noodzaak van een eenzijdig Godswerk, de noodzaak van doorleving van het stuk der ellende te weinig of niet voorkomt.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:Ik kan je volgen, alleen vraag ik mij hier af of Wetsprediking echt onbarmhartig is. Je geliefde Prof. Wisse heeft toch die schitterend uitspraak over het ontleed mes dat gedoopt is in het Bloed van Christus? (waarschijnlijk weet jij het correcte citaat wel). Zou deze uitspraak ons op dit punt niet verder kunnen brengen?
Ik vind de uitspraak prima en ik snap alle goede bedoelingen.

Maar ik wil toch graag een zeker onderscheid hanteren, om bijvoorbeeld het blijven hangen in een fase van ellendekennis te kunnen bestrijden. Sommigen hebben het zo met hun ontdekking getroffen, dat ze niet verder kijken naar verlossing. Daarom, de wet dood en leidt tot verbrijzeling van het hart. Maar Christus verlost en heelt dat gebroken hart.
De verbreking van het hart is ook vrucht van het werk van Christus, dus in die zin is het barmhartige prediking.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door gallio »

cornelis mussche schreef:Samanrhi: In je posting lijk je dominees uit evangelische richting te verdedigen. Voordat iemand er iets van zegt, moet hij eerst maar een aantal preken uit die richting beluisteren. Ik denk daar anders over. Vanouds werden wij tegen de evangelische stroming gewaarschuwd. Objectief is vastgesteld dat dat terecht was, in het proefschrift van ds. J.M.D. de Heer. Dat betekent niet dat er niets goeds is bij evangelische mensen. Maar hun leer is gewoonlijk een leer waarin de vrijmacht Gods, de noodzaak van een eenzijdig Godswerk, de noodzaak van doorleving van het stuk der ellende te weinig of niet voorkomt.
Ik ga vrij vaak naar een kerk die in Nederland als evangelisch bestempeld zou worden. De vrijmacht Gods en de noodzaak van een eenzijdig Godswerk wordt best wel duidelijk gepreekt. Er wordt echter weinig aandacht gegeven aan het stuk der ellende en relatief veel aan het stuk van dankbaarheid.

Het is trouwens de vraag wat te weinig of te veel zou zijn. Wat de een te weinig noemt vindt is volgens een ander juist een goed evenwicht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door refo »

cornelis mussche schreef:Samanrhi: In je posting lijk je dominees uit evangelische richting te verdedigen. Voordat iemand er iets van zegt, moet hij eerst maar een aantal preken uit die richting beluisteren. Ik denk daar anders over. Vanouds werden wij tegen de evangelische stroming gewaarschuwd. Objectief is vastgesteld dat dat terecht was, in het proefschrift van ds. J.M.D. de Heer. Dat betekent niet dat er niets goeds is bij evangelische mensen. Maar hun leer is gewoonlijk een leer waarin de vrijmacht Gods, de noodzaak van een eenzijdig Godswerk, de noodzaak van doorleving van het stuk der ellende te weinig of niet voorkomt.
Dat laatste is ook niet zo van belang. Het is allemaal wel waar, maar onnodig te weten.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door gallio »

cornelis mussche schreef:... Het is kenmerkend voor veel evangelische gemeenten dat ze een oppervlakkig Schriftberoep hanteren. Ze halen teksten aan op de klank af....
Dit herken ik helemaal niet. In tegendeel, de 'evangelische' preken die ik hoor zijn goed onderbouwd en het is duidelijk dat de predikant werk maakt van bestudering van de Bijbel in de grondtalen, en van andere bronnen. De laatste tijd haalt hij vaak met instemming de hervormer Luther aan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niet-Reformatorische dominees/sprekers met een voluit Bijbelse prediking

Bericht door samanthi »

cornelis mussche schreef:Samanrhi: In je posting lijk je dominees uit evangelische richting te verdedigen. Voordat iemand er iets van zegt, moet hij eerst maar een aantal preken uit die richting beluisteren. Ik denk daar anders over. Vanouds werden wij tegen de evangelische stroming gewaarschuwd. Objectief is vastgesteld dat dat terecht was, in het proefschrift van ds. J.M.D. de Heer. Dat betekent niet dat er niets goeds is bij evangelische mensen. Maar hun leer is gewoonlijk een leer waarin de vrijmacht Gods, de noodzaak van een eenzijdig Godswerk, de noodzaak van doorleving van het stuk der ellende te weinig of niet voorkomt.
Ik verdedigde oa ds JJ ten Brinke, maar dat even daargelaten, ik ga ook niet af op iets wat een predikant zegt, ik hoorde in een lezing van een predikant dat hij had zitten timen in verschillende evangelische of pinksterkerken, dat de preken daar tussen de 5 en de 7 minuten duurde, nou ik geloof daar niets van.
over de remonstranse invloeden in opwekkingsliederen ( ds de Heer)nou die zitten er in onze berijming van 1773 ook. Dat komt dat hier op aarde niets volmaakt is.
Ik verdedig predikanten die een voluit Bijbelse boodschap verkondigen, evangelie, wet, levensheiliging, dus het leven na ontvangen genade.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie