Doopdatum

Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Doopdatum

Bericht door Valcke »

Boertje schreef:Ik kom van RK huize. Daar wordt ook een kaars gebrand bij het dopen. Die heb ik nog samen met het doosje. Daarop staat ook alle gegevens. Nu is het dopen in RK heel wat uitgebreider en feestelijker dan in de gereformeerde gezindte. Doopkaarten etc , peter en meter. Alles staat ook op papier, en dat heb ik ook nog. Dat is wel handig bij stamboomonderzoek ( een hobby van mij). Zo vind je in de archieven van de RK kerken daarover veel terug.
In Nederland kende de gereformeerde kerk van de Reformatie en daarna eveneens de doopgetuigen. Ook zij dienden de doopvragen te beantwoorden en waren dus mede verantwoordelijk. In de kerkelijke registers staan deze getuigen ook altijd vermeld, niet anders dan in de RK doopregisters (en zijn nu behulpzaam bij stamboomonderzoek). Meestal waren er twee getuigen, soms drie of vier. Vaak familieleden zoals grootouders, ooms of tantes, een enkele keer ook de oudere broer of zus van de dopeling (mits al volwassen), maar ook regelmatig goede kennissen.
Online
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doopdatum

Bericht door DDD »

Waarom is dat eigenlijk niet meer?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Doopdatum

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Waarom is dat eigenlijk niet meer?
Vroeger was de moeder bijna nooit aanwezig bij de doop (doop op eerste zondag na de geboorte, soms zelfs op de geboortedag wanneer dit een zondag was). De getuigen vulden dan mede een leemte in. Dit is één oorzaak.
Ongetwijfeld zijn er meer oorzaken, die ik niet ken.

PS ook werden kinderen in de 16e-17e-18e eeuw veel vaker dan nu al op jonge leeftijd wees. Misschien zag men daarin ook meer een belang bij doopgetuigen die mede voor de opvoeding verantwoordelijk waren. Echter in de praktijk werkte dat helemaal niet, misschien is dat ook een reden dat deze praktijk niet is voortgezet. Maar ik weet dat niet precies.

En verder: het werd aanvankelijk gezien als een gewoonte die niet af te keuren was. En gewoontes veranderen.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Doopdatum

Bericht door Stof »

Vreemde schreef:Ik ben niet zo actief hier, maar vind dit wel een 'leuk' onderwerp om op te reageren...

Zelf heb ik laatst de doopdatum van onze gezinsleden op de kalender in toilet gezet, evenals de datum waarop we belijdenis aflegden. Persoonlijk vind ik het goed om hier elke keer bij stil te staan / aan herinnert te worden!
Wat een prachtig en terecht initiatief @Vreemde! Ik ga het ook regelen, dank!
Plaats reactie