Doopdatum

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Doopdatum

Bericht door Mara »

In een doosje met oude papieren kwam ik mijn doopdatum tegen.
Helaas staat de dooptekst er niet bij. Misschien dat ik bij gelegenheid eens in de administratie van de kerk mag kijken.

Kom ik bij de vraag:
Weten jullie op welke datum je gedoopt bent? Door welke predikant, welke dooptekst?
Was je de enige baby, of werden er nog meer kindjes ten doop gehouden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Doopdatum

Bericht door Geytenbeekje »

Gedoopt in de toenmalige Nederlands hervormde kerk door wijlen ds van de Ketterij op 7 juli met nog 1 ander iemand.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Doopdatum

Bericht door -DIA- »

Ik zou het echt niet weten.
Ik weet zelfs niet meer dat de kerk waar ik gedoopt ben een kerk was!
Het was de oude Walkerk in R. waar toen ds. Honkoop stond.
Het moet wellicht mei of juni zijn geweest. Verder weet ik, naar de overlevering
dat ik enorm heb gehuild, maar dat ik stil werd toen 'het orgel begon te spelen'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Doopdatum

Bericht door Dodo »

Doopteksten worden bij ons niet geregistreerd. Misschien op de doopkaart tegenwoordig, maar vroeger zeker niet.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Doopdatum

Bericht door Arja »

Ik ben als baby gedoopt op kerstdatum 1967 door ds. A. de Blois.
In 's-Gravenpolder. Preektekst was Genesis 32:30-31
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Doopdatum

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben gedoopt door ds C. Smits. Tekst weet ik niet. De datum is nog wel vindbaar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Doopdatum

Bericht door Orchidee »

Ik ben gedoopt door ds L Gebraad op 23 juni 1968.
Op de doopkaart staan 3 standaard teksten.
Én ik werd alleen gedoopt op dat moment.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Doopdatum

Bericht door Roos2018 »

Ik ben gedoopt door bisschop Epiphanius.
Hij is vorig jaar vermoord door radicale moslims; zijn schedel was ingeslagen.
We hebben er nog steeds veel verdriet van; het was zo´n lieve en zachtaardige man.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Doopdatum

Bericht door aggieoudje »

Ik ben gedoopt op zondag 10 juli 1983 in de Sionskerk in Krimpen door ds P. Kolijn.
Ik was toen precies 3 weken oud aangezien ik ook op zondag(vaderdag) ben geboren.
De dominee had gezegd tegen mijn ouders als het even lukt zou ik proberen te dopen want de volgende doopdienst was ivm de vakantie pas 2 maanden later.
Er waren meer dopelingen maar ik weet niet precies hoeveel.
En waar de dominee over preekte weet mijn moeder vast nog wel.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Doopdatum

Bericht door -DIA- »

aggieoudje schreef:Ik ben gedoopt op zondag 10 juli 1983 in de Sionskerk in Krimpen door ds P. Kolijn.
Ik was toen precies 3 weken oud aangezien ik ook op zondag(vaderdag) ben geboren.
De dominee had gezegd tegen mijn ouders als het even lukt zou ik proberen te dopen want de volgende doopdienst was ivm de vakantie pas 2 maanden later.
Er waren meer dopelingen maar ik weet niet precies hoeveel.
En waar de dominee over preekte weet mijn moeder vast nog wel.
Hmmm…. dat geeft te denken....
Als mijn geboortedag op een zondag valt is het altijd Moederdag...
En Nationale Fietsdag...
en Nationale Molendag...
en de verjaardag van velen met mij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vreemde
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:43

Re: Doopdatum

Bericht door Vreemde »

Ik ben niet zo actief hier, maar vind dit wel een 'leuk' onderwerp om op te reageren...

Zelf heb ik laatst de doopdatum van onze gezinsleden op de kalender in toilet gezet, evenals de datum waarop we belijdenis aflegden. Persoonlijk vind ik het goed om hier elke keer bij stil te staan / aan herinnert te worden!
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Doopdatum

Bericht door Boertje »

Ik kom van RK huize. Daar wordt ook een kaars gebrand bij het dopen. Die heb ik nog samen met het doosje. Daarop staat ook alle gegevens. Nu is het dopen in RK heel wat uitgebreider en feestelijker dan in de gereformeerde gezindte. Doopkaarten etc , peter en meter. Alles staat ook op papier, en dat heb ik ook nog. Dat is wel handig bij stamboomonderzoek ( een hobby van mij). Zo vind je in de archieven van de RK kerken daarover veel terug.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doopdatum

Bericht door Mara »

Boertje schreef:Ik kom van RK huize. Daar wordt ook een kaars gebrand bij het dopen. Die heb ik nog samen met het doosje. Daarop staat ook alle gegevens. Nu is het dopen in RK heel wat uitgebreider en feestelijker dan in de gereformeerde gezindte. Doopkaarten etc , peter en meter. Alles staat ook op papier, en dat heb ik ook nog. Dat is wel handig bij stamboomonderzoek ( een hobby van mij). Zo vind je in de archieven van de RK kerken daarover veel terug.
Het begrip peter en meter vind ik een hele mooie traditie!
Ik weet niet of het daadwerkelijk nageleefd wordt altijd. Maar het feit dat je hen als ouders aanwijst voor je pasgeborene, als "reserve-ouders" vind ik een geruststellende gedachte.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Doopdatum

Bericht door Fransman »

Gedoopt op 7 juli, door wijlen ds. J Vroegindeweij, oude kerk van Katwijk aan Zee
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Doopdatum

Bericht door Boertje »

Mara schreef:
Boertje schreef:Ik kom van RK huize. Daar wordt ook een kaars gebrand bij het dopen. Die heb ik nog samen met het doosje. Daarop staat ook alle gegevens. Nu is het dopen in RK heel wat uitgebreider en feestelijker dan in de gereformeerde gezindte. Doopkaarten etc , peter en meter. Alles staat ook op papier, en dat heb ik ook nog. Dat is wel handig bij stamboomonderzoek ( een hobby van mij). Zo vind je in de archieven van de RK kerken daarover veel terug.
Het begrip peter en meter vind ik een hele mooie traditie!
Ik weet niet of het daadwerkelijk nageleefd wordt altijd. Maar het feit dat je hen als ouders aanwijst voor je pasgeborene, als "reserve-ouders" vind ik een geruststellende gedachte.
Alleen is het helaas meer in naam dan in de praktijk. Bij de een heb je wel een goed contact bij de ander niet.
Plaats reactie