Kerk en Cultuur, gespreksvragen uit Vlinders in de kerk

Plaats reactie
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Kerk en Cultuur, gespreksvragen uit Vlinders in de kerk

Bericht door Zonnebloem »

1. In hoeverre mag je kritisch zijn ten opzichte van andere kerken en je eigen kerk?
2. Hoe maak je onderscheid tussen hoofd en bijzaken?
3. Welk ‘goud’ zie je in je eigen kerk? Welk ‘goud’ zie jij in andere kerken?
Laatst gewijzigd door Zonnebloem op 14 aug 2019, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk en Cultuur

Bericht door -DIA- »

Zonnebloem schreef:1. In hoeverre mag je kritisch zijn ten opzichte van andere kerken en je eigen kerk?
2. Hoe maak je onderscheid tussen hoofd en bijzaken?
3. Welk ‘goud’ zie je in je eigen kerk? Welk ‘goud’ zie jij in andere kerken?
Hier zou ik nog wat van willen zeggen, want het zijn best goede vragen.
1. Ik zou wachten tot de eerstvolgende ledenvergadering (of eventuele kerkelijke vereniging)
en daar eventuele bezwaren bekend maken.
Dan kan er gezamenlijk over nagedacht worden. En verder: De toets ligt altijd bij het Woord. Daar moet het
antwoord te vinden zijn.
2. Hoofzaken en bijzaken moeten we wel degelijk onderscheiden. Als het nu bijvoorbeeld gaat over
ritmisch zingen vind ik dat meer een bijzaak dan het overgaan naar b.v. de HSV
3. Dat het levende Woord nog mag verkondigd worden, al moet ik zeggen dat ik het niet zo rooskleurig
inzie als ik denk aan eventuele overheidsbemoeienis (omdat de overheid één lijn trekt met de Islam)
Hoe lang mag (voorbeeld) de homoseksuele praxis nog op grond van de Bijbel veroordeeld worden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kerk en Cultuur, gespreksvragen uit Vlinders in de kerk

Bericht door Arja »

Zonnebloem schreef:1. In hoeverre mag je kritisch zijn ten opzichte van andere kerken en je eigen kerk?
2. Hoe maak je onderscheid tussen hoofd en bijzaken?
3. Welk ‘goud’ zie je in je eigen kerk? Welk ‘goud’ zie jij in andere kerken?
1. Je mag kritisch zijn. Het is een levenskunst om dat op een goede manier te doen. Ik vind de aanvulling van DIA duidelijk.
2. Dat weet ik niet goed. Wat voor de één een bijzaak is kan zomaar voor de andere een hoofdzaak zijn. Romeinen 14 is voor mij belangrijk in het omgaan met hoofd en bijzaken, Maar hoe ik onderscheid maak weet ik eigenlijk niet. Het Woord is doorslaggevend of iets een hoofdzaak is.
3. Goud? Ik weet het niet precies. Ik lees wat anderen zeggen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerk en Cultuur, gespreksvragen uit Vlinders in de kerk

Bericht door Zeeuw »

Zonnebloem schreef:1. In hoeverre mag je kritisch zijn ten opzichte van andere kerken en je eigen kerk?
2. Hoe maak je onderscheid tussen hoofd en bijzaken?
3. Welk ‘goud’ zie je in je eigen kerk? Welk ‘goud’ zie jij in andere kerken?
1. Dat mag. Maar in de weg van gebed en gesprek en toetsing aan de Bijbel.
2. Eveneens toetsing aan de Bijbel en soms even je lange tenen intrekken.
3. Zuiver goud is het werk van de Heere. Heerlijk daar mensen van alle leeftijden over horen te getuigen. In andere kerken idem. Éen algemene Christelijke kerk.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerk en Cultuur, gespreksvragen uit Vlinders in de kerk

Bericht door Geytenbeekje »

1, Er is geen ware kerk dus mag je best kritisch zijn anders krijg je verstarring.
Let wel dat er verschillen in opvattingen zijn.
3. HHK; predikanten die exegetisch bekwaam zijn. Staan open voor kanselruil. Open mentaliteit wel traditioneel maar niet erg star.
Wat ik van de linkse kerken goed vind is de manier hoe ze met mensen omgaan gastvrijheid. Maar ook de kijk op de samenleving kan ik van ze waarderen. HHK is enkel SGP gericht.
Plaats reactie