Mag een predikant alles zeggen?

Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Wat is daar precies anders aan? Ik schreef het met het verhaal van Mara in mijn achterhoofd, maar als ik er even over nadenk, vind ik het niet minder erg om het van een hele gemeente te zeggen.

En met het tweede ben ik het wel eens. Maar dan gaat dat om de vruchten. Dat is niet de casus die huisman beschrijft.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Wat is daar precies anders aan? Ik schreef het met het verhaal van Mara in mijn achterhoofd, maar als ik er even over nadenk, vind ik het niet minder erg om het van een hele gemeente te zeggen.

En met het tweede ben ik het wel eens. Maar dan gaat dat om de vruchten. Dat is niet de casus die huisman beschrijft.
Wat is volgens jou dan de casus die ik beschreef?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Dit toch?
huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Dus dat een predikant van een deel van zijn gemeente zegt dat deze leden de naam hebben dat zij leven, maar dat zij dood zijn. Dat lijkt me vrij duidelijk, daar praten we nu al drie bladzijden over.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dit toch?
huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Dus dat een predikant van een deel van zijn gemeente zegt dat deze leden de naam hebben dat zij leven, maar dat zij dood zijn. Dat lijkt me vrij duidelijk, daar praten we nu al drie bladzijden over.
Precies, maar jij zei in je laatste post dat je het erg zou vinden als een predikant het van zijn hele gemeente zou zeggen. En dat was niet mijn vraag. Het ging om een deel van zijn gemeente.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Wat is het verschil, behalve dan dat het net iets minder erg is?

Zodra hij dat maar van één iemand zegt, gaat het al mis.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
DDD schreef:Dit toch?
huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Dus dat een predikant van een deel van zijn gemeente zegt dat deze leden de naam hebben dat zij leven, maar dat zij dood zijn. Dat lijkt me vrij duidelijk, daar praten we nu al drie bladzijden over.
Precies, maar jij zei in je laatste post dat je het erg zou vinden als een predikant het van zijn hele gemeente zou zeggen. En dat was niet mijn vraag. Het ging om een deel van zijn gemeente.
Als deze gemeenteleden zelfs zeggen de Heere niet te kennen, is het niet pastoraal, maar oke maar als hij het gaat zeggen over mensen die de Heere kennen, alleen hij vind van niet, dat is dat niet oke
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Wat is het verschil, behalve dan dat het net iets minder erg is?

Zodra hij dat maar van één iemand zegt, gaat het al mis.
Omdat jij dan mijn vraag verdraait en op de verdraaide vraag ingaat. Dat is een bekende debattruc die jij met enige regelmaat toepast.

Als een predikant in de prediking niet meer mag separeren in zijn prediking kan hij in ieder geval niet meer Gods Woord naspreken. Ook binnen de christelijke gemeente moet de goddeloze worden aangesproken en vermaand.

Het komt allemaal neer op de gemeentebeschouwing. Is de gemeente een groep van ware gelovigen of een gemengde gemeente. De Schrift is hier duidelijk over. Zie Openbaring 2 en 3.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Helemaal niet. Jij formuleert dan niet wat je bedoelt. Ik heb exact gelezen wat er staat en jij zou iets preciezer moeten zijn, zeker in een discussie die al ernstig gepolariseerd was naar aanleiding van een heel kwalijk verhaal, waar of niet.

Ik heb duidelijk geschreven dat er met separerende prediking niets mis is. Maar een dominee die conclusies trekt over anderen, gaat buiten zijn boekje. Het woord van God brengt scheiding, dat is waar, maar de bedienaar ervan hoeft de scheidslijn niet te trekken.

Het beroep op de Openbaring is onterecht. Daar spreekt God zelf tot de gemeente. Wellicht dat er uitzonderlijke situaties zijn dat God nóg in concrete zin spreekt. Maar dat is in ieder geval niet de gewone manier. De dominee kan zich beperken tot vertellen wat het wel (en eventueel niet) is. De conclusies kan hij aan de gemeenteleden zelf en aan God overlaten. Zodra een dominee die grens oversteekt, gaat hij buiten zijn boekje.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Helemaal niet. Jij formuleert dan niet wat je bedoelt. Ik heb exact gelezen wat er staat en jij zou iets preciezer moeten zijn, zeker in een discussie die al ernstig gepolariseerd was naar aanleiding van een heel kwalijk verhaal, waar of niet.

Ik heb duidelijk geschreven dat er met separerende prediking niets mis is. Maar een dominee die conclusies trekt over anderen, gaat buiten zijn boekje. Het woord van God brengt scheiding, dat is waar, maar de bedienaar ervan hoeft de scheidslijn niet te trekken.

Het beroep op de Openbaring is onterecht. Daar spreekt God zelf tot de gemeente. Wellicht dat er uitzonderlijke situaties zijn dat God nóg in concrete zin spreekt. Maar dat is in ieder geval niet de gewone manier. De dominee kan zich beperken tot vertellen wat het wel (en eventueel niet) is. De conclusies kan hij aan de gemeenteleden zelf en aan God overlaten. Zodra een dominee die grens oversteekt, gaat hij buiten zijn boekje.
Als ik zeg “ een deel” van de gemeente en jij verdraait dat in de “hele” gemeente ligt dat natuurlijk niet aan mijn formulering.

Er is geen predikant die van de kansel namen gaat noemen van onbekeerd en bekeerde gemeenteleden maar wel is hij geroepen om de gemengde gemeente Gods volle raad te verkondigen.

Lees in dit verband Ezechiël 3 vanaf vers 17 en let vooral op vers 18. Daartoe is ook een predikant geroepen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Gods volle raad hoeft de dominee zeker niet te verkondigen. Dat zal mogelijk een bevindelijke uitdrukking zijn, maar hij deugt niet. De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God, en de geopenbaarde dingen voor ons en onze kinderen. Een dominee moet zich tot de geopenbaarde dingen beperken. Daar heeft hij zijn handen al vol aan.

En verder vind ik dat je totaal niet ingaat op het probleem van jouw formuleringen, en zoals wel vaker maar gewoon met de suggestie van een debattruc komt. Dat is echter onzin en ik lees het altijd van dezelfde personen. Dat zou toch tot ontdekking mogen leiden. Ik lees wel eens verkeerd, en dan geef ik dat graag toe. Maar in dit geval probeer je gewoon zondige bemoeizucht van ambtsdragers goed te praten en dat onder een schijn van rechtzinnigheid.

Een dominee hoeft niet voor zijn luisteraars te luisteren. Hij staat met zijn luisteraars onder de bediening van wet en evangelie. De boodschap komt tot allen in de kerk, en ieder moet zich daaraan toetsen. En een dominee die van een deel van zijn gemeente beweert dat deze schijngelovig is, gaat zijn boekje vér te buiten, tenzij hij het over zichzelf heeft.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Luther »

DDD schreef:Gods volle raad hoeft de dominee zeker niet te verkondigen. Dat zal mogelijk een bevindelijke uitdrukking zijn, maar hij deugt niet. De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God, en de geopenbaarde dingen voor ons en onze kinderen.
Nu heb je toch de Schrift tegen. In Handelingen 20:27 staat: “Want ik heb niet achtergehouden, dat ik u niet zou verkondigd hebben al den raad Gods.” Paulus neemt daar afscheid van de ouderlingen uit Efeze. Hij zegt dat hij Hij al de raad van God heeft hij verkondigd. Als je de kanttekening daarbij leest, staat er: “Dat is, al wat God besloten en geopenbaard heeft aangaande de zaligheid der mensen, door wie en hoe dezelve verkregen wordt.”

Paulus zegt hier dat hij niets achtergehouden heeft wat in de Bijbel m.b.t. onze zaligheid geopenbaard is. geschreven staat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

De kanttekeningen relativeren deze uitdrukking dus, en beperken het tot de geopenbaarde wil van God. Waarmee ze vast niet willen zeggen dat er geen verborgen wil van God is.

Ik vind het prima om hem dan te gebruiken, maar sinds de verbijzonderingen in de gereformeerde theologie is het een uitdrukking die op zijn minst misverstanden kan oproepen.

Maar dank voor de verwijzing.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Gods volle raad hoeft de dominee zeker niet te verkondigen. Dat zal mogelijk een bevindelijke uitdrukking zijn, maar hij deugt niet. De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God, en de geopenbaarde dingen voor ons en onze kinderen. Een dominee moet zich tot de geopenbaarde dingen beperken. Daar heeft hij zijn handen al vol aan.

En verder vind ik dat je totaal niet ingaat op het probleem van jouw formuleringen, en zoals wel vaker maar gewoon met de suggestie van een debattruc komt. Dat is echter onzin en ik lees het altijd van dezelfde personen. Dat zou toch tot ontdekking mogen leiden. Ik lees wel eens verkeerd, en dan geef ik dat graag toe. Maar in dit geval probeer je gewoon zondige bemoeizucht van ambtsdragers goed te praten en dat onder een schijn van rechtzinnigheid.

Een dominee hoeft niet voor zijn luisteraars te luisteren. Hij staat met zijn luisteraars onder de bediening van wet en evangelie. De boodschap komt tot allen in de kerk, en ieder moet zich daaraan toetsen. En een dominee die van een deel van zijn gemeente beweert dat deze schijngelovig is, gaat zijn boekje vér te buiten, tenzij hij het over zichzelf heeft.
Wil je even jouw beschuldiging dat ik zondige bemoeizucht van ambtsdragers goed praat onder een schijn van rechtzinnigheid bewijzen?

Laat ik maar deze discussie van mijn kant besluiten met de opmerking dat jij mij in deze discussie totaal niet begrepen hebt.
Zal wel aan mijn beperkte formulering liggen maar meelezers blijken mij wel te begrijpen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Ik verwijs naar de topictitel en wat er allemaal in dit draadje besproken is.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik verwijs naar de topictitel en wat er allemaal in dit draadje besproken is.
Dat is niet eerlijk. Je moet verwijzen naar wat Huisman gezegd heeft, want je reageerde op Huisman.
Plaats reactie