Mag een predikant alles zeggen?

Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Stof »

Jantje schreef:De betreffende predikant zag het liefst dat er op zondag een preek werd gelezen of een oudvader. De Terdege en GezinsGids op zondag lezen, vond hij niet goed omdat daarin ook over dagelijkse dingen wordt geschreven. En zeker, alleen dit blad op de zondagavond is niet goed, dat ben ik helemaal met je eens. Maar om dit nu op zondag te verbieden? Dat gaat wel heel erg ver hoor.

Het kwam op mij in ieder geval erg wettisch over.
Oké, ja dat ben ik met je eens. Geboden die te zwaar zijn om te dragen. De Saambinder staat ook vol advertenties van reizen, vakantiehuisjes en peperdure hoedenwinkels.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door HersteldHervormd »

Jantje schreef:De betreffende predikant zag het liefst dat er op zondag een preek werd gelezen of een oudvader. De Terdege en GezinsGids op zondag lezen, vond hij niet goed omdat daarin ook over dagelijkse dingen wordt geschreven. En zeker, alleen dit blad op de zondagavond is niet goed, dat ben ik helemaal met je eens. Maar om dit nu op zondag te verbieden? Dat gaat wel heel erg ver hoor.

Het kwam op mij in ieder geval erg wettisch over.
Het is maar een mening hè, de dominee zegt vast niet dat je niet bekeerd kan zijn als je op zondag de GezinsGids pakt. Laten we niet alles dramatiseren...

Iedereen heeft wel gewoontes waar andere de schouders voor op halen. Als de dominee in kwestie echt voor zijn geweten niet een Terdege kan pakken op zondag, omdat hij veel liever een oudvader leest, wie zijn wij om daar wat van te zeggen. Hij hoeft het zijn gemeente niet nadrukkelijk op te leggen maar ik vind dat hij heus wel zijn eigen mening mag zeggen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

Zoiets kan wel wettisch overkomen. Maar als dat in alle liefde wordt opgemerkt, zou het dan ook wettisch zijn? We kunnen ergernis verwekken met wettisch zijn, als je leven niet overeenstemt met wat je zegt, en dat merk je snel genoeg.
De vraag mag wel genoemd worden: Hoedanig is uw en mijn leven? Dat is ook de reden dat de kerk goed in het oog wordt gehouden.
Of men niet iets kan vinden... Zochten de farizeeën en Schriftgeleerden ook niet iets om een Stem te doen zwijgen die hen te na kwam, te eng, te ontdekkend was? Er is niets veranderd hoor, sinds die tijd.
Ik spreek nu in het algemeen, en niet zozeer als reactie op iemand.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:Zoiets kan wel wettisch overkomen. Maar als dat in alle liefde wordt opgemerkt, zou het dan ook wettisch zijn? We kunnen ergernis verwekken met wettisch zijn, als je leven niet overeenstemt met wat je zegt, en dat merk je snel genoeg.
De vraag mag wel genoemd worden: Hoedanig is uw en mijn leven? Dat is ook de reden dat de kerk goed in het oog wordt gehouden.
Of men niet iets kan vinden... Zochten de farizeeën en Schriftgeleerden ook niet iets om een Stem te doen zwijgen die hen te na kwam, te eng, te ontdekkend was? Er is niets veranderd hoor, sinds die tijd.
Ik spreek nu in het algemeen, en niet zozeer als reactie op iemand.
Te eng zijn en te ontdekkend zijn, lijken mij wel twee heel verschillende zaken, alhoewel ik denk dat ik je wel begrijp @DIA, zou ik hier toch onderscheid willen maken, want zo simpel ligt het niet binnen het kader van de gehouden preek.
Bij het eerste (eng) moet ik dan onwillekeurig denken aan wat geschreven staat in
Kolos. 2: 20 - 23:
20 Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast?
21 Namelijk raak niet, en smaak niet, en roer niet aan.
22 Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar de geboden (84) en leringen der mensen;
23 Dewelke wel hebben een schijnrede van wijsheid in eigenwilligen godsdienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging van het vlees.

KT 84)
de geboden
Dat is, zijn ingesteld niet van God, maar van het goedvinden van mensen, waar nochtans in zaken van godsdienst en conscientie het woord Gods alleen moet gelden. Zie Deut. 12:32, en Matth. 15:9.
Deut. 12: 32 Al dit woord, hetwelk ik ulieden gebiede, zult gij waarnemen om te doen; gij zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen.
Matth. 15: 9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.
De scope boven de brief aan Kolosse luidt: In de brief worden de Kolossensen opgeroepen niet af te dwalen van de ware leer. Hier vrij vertaald wat jullie zouden benoemen als "afwijken ter rechterzijde".

Zo kan een voorganger iets in liefde kunnen opmerken, maar wat in wezen toch wettisch (dus niet naar Gods Woord) is. Zelfs ook dan dient zo´n opmerking aan Gods Woord getoetst te worden, want ook in liefde kan men dwalen en onbedoeld een verkeerde impact op de hoorders veroorzaken. Zo is het waarschijnlijk ook in Kolosse er aan toe gegaan.

De farizeeën van die tijd worden tegenwoordig te vaak en te makkelijk afgeschilderd als "geveinsden" die bewust het Woord van God zouden hebben tegengestaan. Toch is dat een misvatting. Opgegroeid met de wetten van Moses, was het in hun ogen goed om ernst te maken met de godsdienst die in die dagen voor Israël gold. Ook dat is iets wat met opvoeding en cultuurgebondenheid te maken heeft, en dat geldt ook voor nu, hoe goed en oprecht bedoeld ook. Dit terzijde opgemerkt.

De Heere Jezus was wars van dergelijke geboden:
Matth. 12: 1 - 8:
1 In dien tijd ging Jezus, op een sabbatdag, door het gezaaide, en Zijn discipelen hadden honger, en begonnen aren te plukken, en te eten.
2 En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Hem: Zie, Uw discipelen doen, wat niet geoorloofd is te doen op den sabbat.
3 Maar Hij zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, wat David gedaan heeft, toen hem hongerde, en hun, die met hem waren?
4 Hoe hij gegaan is in het huis Gods, en de toonbroden gegeten heeft, die hem niet geoorloofd waren te eten, noch ook hun, die met hem waren, maar den priesteren alleen.
5 Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat de priesters den sabbat ontheiligen in den tempel (3), op de sabbatdagen, en nochtans onschuldig zijn?
6 En Ik zeg u, dat Een, meerder dan de tempel, hier is.
7 Doch zo gij geweten hadt, wat het zij: Ik wil barmhartigheid en niet offerande, gij zoudt de onschuldigen niet veroordeeld hebben.
8 Want de Zoon des mensen is een Heere ook van den sabbat.


KT 3) ontheiligen in den tempel
Dat is, zulke werken doen, die den sabbat ontheiligen zouden, indien God die tot zijn dienst niet bevolen had.

Wat "ontdekken" in Gods Woord betekent (een studie vanuit de grondtekst), zou ik graag een apart topic voor willen starten.

- wordt vervolgd -
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat zijn twee verschillende onderwerpen, DIA.

Het is heel geestelijk om zo nu en dan een goede roman te lezen, ook de krant. Alles op zijn tijd. Maar er zijn tijden dat het genoegen dat je beleeft aan geloofsopbouw erg beperkt is. Dat kan heel ontdekkend zijn.

Maar daar mag je niet uit afleiden dat het lezen van een roman of krant niet goed zou zijn. Het eerste voor zelfkennis en mensenkennis, en het tweede om de tijd te doorgronden.
Ik keur het lezen van de krant niet af. Maar ja ik ben opgegroeid onder een prediking (en daar ben ik nog altijd wel blij mee) waar tegen het lezen van 'romannetjes' werd gewaarschuwd. Ik hoor dat nu niet veel meer.
Maar de strekking van wat ik bedoelde is dat het geestelijk leven zo anders kan worden. Zo lauw soms, maar ik geloof niet dat een levend mens kan echt kan leven in zo'n dorre toestand. Zo moet ik mezelf ook regelmatig aanspreken: Wat zit je weer veel op dat forum te kijken, want ik weet goed dat lezen van of het luisteren naar een goede preek veel nuttiger is.
Zelfs een levend mens kan heel lang in de woestijn vertoeven en dorstig zijn en de kruik met water die naast hem staat laten staan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat zijn twee verschillende onderwerpen, DIA.

Het is heel geestelijk om zo nu en dan een goede roman te lezen, ook de krant. Alles op zijn tijd. Maar er zijn tijden dat het genoegen dat je beleeft aan geloofsopbouw erg beperkt is. Dat kan heel ontdekkend zijn.

Maar daar mag je niet uit afleiden dat het lezen van een roman of krant niet goed zou zijn. Het eerste voor zelfkennis en mensenkennis, en het tweede om de tijd te doorgronden.
Ik keur het lezen van de krant niet af. Maar ja ik ben opgegroeid onder een prediking (en daar ben ik nog altijd wel blij mee) waar tegen het lezen van 'romannetjes' werd gewaarschuwd. Ik hoor dat nu niet veel meer.
Maar de strekking van wat ik bedoelde is dat het geestelijk leven zo anders kan worden. Zo lauw soms, maar ik geloof niet dat een levend mens kan echt kan leven in zo'n dorre toestand. Zo moet ik mezelf ook regelmatig aanspreken: Wat zit je weer veel op dat forum te kijken, want ik weet goed dat lezen van of het luisteren naar een goede preek veel nuttiger is.
Zelfs een levend mens kan heel lang in de woestijn vertoeven en dorstig zijn en de kruik met water die naast hem staat laten staan.
Deze dingen begrijp ik ook teredege. Dat maakt toch wel dat we zeer verantwoord moeten omgaan met onze tijd. En als we nu eens zouden natellen hoeveel mintuten we met de krant bezig zijn en hoeveel met het lezen van de Bijbel, dan vrees ik dat met mij velen beschaamt het hoofd moeten buigen. Wat u schrijft is dus een terechte waarschuwing. We lezen ook:
Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen? Daarom zou het heel nuttig zijn om onszelf terdege onderzoeken of onze levenswandel oprecht is en overeenkomstig onze belijdenis. Ik denk dat velen hier wel beschaamd moeten worden, als we dit bij onszelf ernstig onderzoeken. Maar ook geldt dit dat we soms zo goed van onszelf kunnen denken en anderen prediken, doch zelf verwerpelijk kunnen zijn.

Dan wil ik ook wel eraan toevoegen dat het lezen van romans toch niet iets is wat veel nuttigheid in zich heeft voor de staat van onze zielen. Het lijkt meer op iets wat we graag doen: tijd besteden aan onze hobby. Het gaat dus over de oorzaak, de grond waarom het lezen van romans afgekeurd werd. Of misschien beter ontraden. Als we bij onszelf nagaan waar we de meeste aandacht en tijd aan besteden kan ieder besluiten hoe het hierin met ons staat.
En nu ik zo omstandig uitleg moet niemand denken dat deze man nu vrijuit gaat. Of dat ik nu anderen hierom zomaar veroordeel, terwijl in feite ieder genoeg heeft aam zichzelf.
Nogmaals vat dit niet op als verontschuldigend, maar als instemmend. En dat ga ik beslist niet vrijuit. En het gaat ook niet om het lezen van romans alleen. Maar alles wat niet is tot Gods eer moet ons wel veroordelen. Ook alle onnutte gebruik van internet. Dan moeten (vrees ik, en mezelf bij ingesloten) velen beschaamd het hoofd buigen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Dodo »

Je hebt toch zelf ook een hobby? Postzegels?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef:Zoiets kan wel wettisch overkomen. Maar als dat in alle liefde wordt opgemerkt, zou het dan ook wettisch zijn? We kunnen ergernis verwekken met wettisch zijn, als je leven niet overeenstemt met wat je zegt, en dat merk je snel genoeg.
De vraag mag wel genoemd worden: Hoedanig is uw en mijn leven? Dat is ook de reden dat de kerk goed in het oog wordt gehouden.
Of men niet iets kan vinden... Zochten de farizeeën en Schriftgeleerden ook niet iets om een Stem te doen zwijgen die hen te na kwam, te eng, te ontdekkend was? Er is niets veranderd hoor, sinds die tijd.
Ik spreek nu in het algemeen, en niet zozeer als reactie op iemand.
Te eng zijn en te ontdekkend zijn, lijken mij wel twee heel verschillende zaken, alhoewel ik denk dat ik je wel begrijp @DIA, zou ik hier toch onderscheid willen maken, want zo simpel ligt het niet binnen het kader van de gehouden preek.
Bij het eerste (eng) moet ik dan onwillekeurig denken aan wat geschreven staat in
Kolos. 2: 20 - 23:
20 Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast?
21 Namelijk raak niet, en smaak niet, en roer niet aan.
22 Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar de geboden (84) en leringen der mensen;
23 Dewelke wel hebben een schijnrede van wijsheid in eigenwilligen godsdienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging van het vlees.

KT 84)
de geboden
Dat is, zijn ingesteld niet van God, maar van het goedvinden van mensen, waar nochtans in zaken van godsdienst en conscientie het woord Gods alleen moet gelden. Zie Deut. 12:32, en Matth. 15:9.
Deut. 12: 32 Al dit woord, hetwelk ik ulieden gebiede, zult gij waarnemen om te doen; gij zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen.
Matth. 15: 9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.
De scope boven de brief aan Kolosse luidt: In de brief worden de Kolossensen opgeroepen niet af te dwalen van de ware leer. Hier vrij vertaald wat jullie zouden benoemen als "afwijken ter rechterzijde".

Zo kan een voorganger iets in liefde kunnen opmerken, maar wat in wezen toch wettisch (dus niet naar Gods Woord) is. Zelfs ook dan dient zo´n opmerking aan Gods Woord getoetst te worden, want ook in liefde kan men dwalen en onbedoeld een verkeerde impact op de hoorders veroorzaken. Zo is het waarschijnlijk ook in Kolosse er aan toe gegaan.

De farizeeën van die tijd worden tegenwoordig te vaak en te makkelijk afgeschilderd als "geveinsden" die bewust het Woord van God zouden hebben tegengestaan. Toch is dat een misvatting. Opgegroeid met de wetten van Moses, was het in hun ogen goed om ernst te maken met de godsdienst die in die dagen voor Israël gold. Ook dat is iets wat met opvoeding en cultuurgebondenheid te maken heeft, en dat geldt ook voor nu, hoe goed en oprecht bedoeld ook. Dit terzijde opgemerkt.

De Heere Jezus was wars van dergelijke geboden:
Matth. 12: 1 - 8:
1 In dien tijd ging Jezus, op een sabbatdag, door het gezaaide, en Zijn discipelen hadden honger, en begonnen aren te plukken, en te eten.
2 En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Hem: Zie, Uw discipelen doen, wat niet geoorloofd is te doen op den sabbat.
3 Maar Hij zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, wat David gedaan heeft, toen hem hongerde, en hun, die met hem waren?
4 Hoe hij gegaan is in het huis Gods, en de toonbroden gegeten heeft, die hem niet geoorloofd waren te eten, noch ook hun, die met hem waren, maar den priesteren alleen.
5 Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat de priesters den sabbat ontheiligen in den tempel (3), op de sabbatdagen, en nochtans onschuldig zijn?
6 En Ik zeg u, dat Een, meerder dan de tempel, hier is.
7 Doch zo gij geweten hadt, wat het zij: Ik wil barmhartigheid en niet offerande, gij zoudt de onschuldigen niet veroordeeld hebben.
8 Want de Zoon des mensen is een Heere ook van den sabbat.


KT 3) ontheiligen in den tempel
Dat is, zulke werken doen, die den sabbat ontheiligen zouden, indien God die tot zijn dienst niet bevolen had.

Wat "ontdekken" in Gods Woord betekent (een studie vanuit de grondtekst), zou ik graag een apart topic voor willen starten.

- wordt vervolgd -
We hebben de tekst gelezen. Dank voor de goede woorden. U moet de woorden die ik gebruikte ook niet zo letterlijk nemen. Eng kan verkeerd uitgedrukt zijn. Ik begrijp het. Enerzijds moeten we onze woorden wel op een goudschaaltje wegen. Wees niet te snel met uw mond, en uw hart haaste niet een woord voort te brengen voor Gods aangezicht; want God is in den hemel, en gij zijt op de aarde; daarom laat uw woorden weinig zijn.
en:
In de veelheid der woorden ontbreekt de overtreding niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Je hebt toch zelf ook een hobby? Postzegels?
Ja precies, daar ligt het gevaar. En ook in het nutteloos bezig zijn op internet.
Ik denk dat we dan alleen genoeg hebben aan onszelf?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 20 aug 2019, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Je hebt toch zelf ook een hobby? Postzegels?
Ja precies, daar ligt het gevaar.
Dat geloof je niet echt, want dan zou je ze vandaag nog weg moeten doen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:Je hebt toch zelf ook een hobby? Postzegels?
Ja precies, daar ligt het gevaar.
Dat geloof je niet echt, want dan zou je ze vandaag nog weg moeten doen.
Is het uit de liefde van uw hart, om het behoud van een ziel? Of wilt u me ernstig waarschuwen?
Laat ons alleen bij onszelf blijven. Als we een beetje onszelf kennen geloof ik dat er alkeen maar zelfveroordeling kan zijn.
De vraag blijft natuurlijk wel als boven gesteld. Uit welke grond, bron wellen deze vragen op, bezorgdheid of wellicht kritiek?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:Je hebt toch zelf ook een hobby? Postzegels?
Ja precies, daar ligt het gevaar.
Dat geloof je niet echt, want dan zou je ze vandaag nog weg moeten doen.
Is het uit de liefde van uw hart, om het behoud van een ziel? Of wilt u me ernstig waarschuwen?
Laat ons alleen bij onszelf blijven. Als we een beetje onszelf kennen geloof ik dat er alkeen maar zelfveroordeling kan zijn.
De vraag blijft natuurlijk wel als boven gesteld. Uit welke grond, bron wellen deze vragen op, bezorgdheid of wellicht kritiek?
Waar ze vandaan komen maakt niet uit DIA. Je waarschuwt een ieder, inclusief jezelf, voor ijdel tijdverdrijf. Vind je in dat licht dat het verzamelen van postzegels ijdel is of dat het gewoon een ontspannende hobby is? Ontspanning is geen misdaad m.i.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
Waar ze vandaan komen maakt niet uit DIA. Je waarschuwt een ieder, inclusief jezelf, voor ijdel tijdverdrijf. Vind je in dat licht dat het verzamelen van postzegels ijdel is of dat het gewoon een ontspannende hobby is? Ontspanning is geen misdaad m.i.
Als de het Woord serieus nemen staat er: Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt. Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde. (zie ook context)
Aanvullend: Het is geen misdaad voor de wet, maar het kan wel een misdaad zijn jegens onszelf. Wat hebben we liever: de dingen van de tijd, of de dingen die we niet zien? Een vraag waarmee ik ook tot mezelf moet inkeren. En wie zal zijn hand in zijn boezem steken en er hem rein uithalen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Precies.

En als je dus uit of in het geloof memory speelt op zondagavond of een rondje fietst of wandelt in innige dankbaarheid, dan is dat geen zonde, maar juist een van de vruchten der dankbaarheid. Maar als je uit ongeloof en met grote verwijten aan God dat hij je nu nog niet bekeerd heeft, de zestiende preek in een week leest, dan is dat wel zonde.

En dat is het probleem in jouw benadering: jouw hele manier van kijken naar het leven is zondig.

Ik beweer niet dat ik niet met zonden bevlekt ben, maar dat is nu even niet het punt. Het gaat nu over deze specifieke ascetische benadering. Die gaat lijnrecht in tegen Gods openbaring, en daar heeft Roos2018 goede dingen over gezegd. Maar dat inzicht ontbreekt nog, helaas.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door HersteldHervormd »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:Je hebt toch zelf ook een hobby? Postzegels?
Ja precies, daar ligt het gevaar.
Dat geloof je niet echt, want dan zou je ze vandaag nog weg moeten doen.
Is denk wel iets zwart wit gedacht. Ik denk dat we het net als alcohol kunnen zien, het is niet verboden, maar gebruik het met mate. Als het wel te erg word, dan inderdaad de radicale stap om het niet meer te gebruiken
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie