Mag een predikant alles zeggen?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Herman »

Arja schreef:Het belangrijkste dat Jezus hen verweet was dat zij, in plaats van de Torah en tradities te respecteren om God te dienen, dit deden om zichzelf en hun ego te dienen. Mattheus 23. Daarin waren zij hypocriet.
Dat is inderdaad een diepere betekenis die je er aan kunt geven.

Maar het gedeelte in Mattheus 23 is juist heel praktisch in zijn beschuldiging. Ze gingen in hun ijver voor de wet te ver (zelfs van de tuinkruiden gaven ze een tiende en dat is meer dan in Deuteronomium is bepaald) terwijl ze het geen barmhartigheid, geloof en liefde betrachtten.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Arja »

Herman schreef:
Arja schreef:Het belangrijkste dat Jezus hen verweet was dat zij, in plaats van de Torah en tradities te respecteren om God te dienen, dit deden om zichzelf en hun ego te dienen. Mattheus 23. Daarin waren zij hypocriet.
Dat is inderdaad een diepere betekenis die je er aan kunt geven.

Maar het gedeelte in Mattheus 23 is juist heel praktisch in zijn beschuldiging. Ze gingen in hun ijver voor de wet te ver (zelfs van de tuinkruiden gaven ze een tiende en dat is meer dan in Deuteronomium is bepaald) terwijl ze het geen barmhartigheid, geloof en liefde betrachtten.
Precies. (ik hoop dat je de ondertiteling kunt lezen): Waarom Joodse Rabbi's Jezus verwierpen.

https://www.oneforisrael.org/bible-base ... ect-jesus/
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door refo »

Mattheüs 23 schreef:1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen,
2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeën zijn gezeten op den stoel van Mozes;
3 Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
4 Want zij binden lasten, die zwaar zijn en kwalijk om te dragen, en leggen ze op de schouderen der mensen; maar zij willen die met hun vinger niet verroeren.
5 En al hun werken doen zij, om van de mensen gezien te worden; want zij maken hun gedenkcedels breed, en maken de zomen van hun klederen groot.
6 En zij beminnen de vooraanzitting in de maaltijden, en de voorgestoelten in de synagogen;
7 Ook de begroetingen op de markten, en van de mensen genaamd te worden: Rabbi, Rabbi!
8 Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders.
etc
Jezus zegt dus dat je wel naar ze luisteren moet als ze op de stoel van Mozes zitten.
Al het andere: niet naar luisteren.
In dat kader vraag ik me af of dezelfde zonden niet weer in een ander jasje teruggekomen zijn. Wat wordt ons door predikanten en dominees niet allemaal opgelegd?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Arja »

refo schreef:
Mattheüs 23 schreef:1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen,
2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeën zijn gezeten op den stoel van Mozes;
3 Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
4 Want zij binden lasten, die zwaar zijn en kwalijk om te dragen, en leggen ze op de schouderen der mensen; maar zij willen die met hun vinger niet verroeren.
5 En al hun werken doen zij, om van de mensen gezien te worden; want zij maken hun gedenkcedels breed, en maken de zomen van hun klederen groot.
6 En zij beminnen de vooraanzitting in de maaltijden, en de voorgestoelten in de synagogen;
7 Ook de begroetingen op de markten, en van de mensen genaamd te worden: Rabbi, Rabbi!
8 Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders.
etc
Jezus zegt dus dat je wel naar ze luisteren moet als ze op de stoel van Mozes zitten.
Al het andere: niet naar luisteren.
In dat kader vraag ik me af of dezelfde zonden niet weer in een ander jasje teruggekomen zijn. Wat wordt ons door predikanten en dominees niet allemaal opgelegd?
Er is toch wel een verschil. De lasten die sommige predikanten samen met de kerkenraad bepaalde gemeenten opbinden, dragen zij zelf ook. Hypocriet zijn ze dus niet.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Roos2018 »

Valcke schreef:
Jantje schreef:
Valcke schreef: Jawel, maar dit wil niet zeggen dat zij dit niet konden doen vanuit verblinding. Zodat zij meenden Gode een dienst te bewijzen. Ook zulken worden geveinsden genoemd.
Ik meende altijd dat de farizeeën geweten (kunnen) hebben dat Jezus de Messias was en dat zij moedwillig zich tegen Hem verhard hebben en dat zij zo de Heilige Geest bedroefd hebben.
Omdat zij het konden en moesten weten, worden zij ook geveinsden genoemd. Dat strijdt niet met verblinding en zelfs onwetenheid.
Overigens bedroefden zij niet slechts de Heilige Geest (deze uitdrukking wordt gebruikt voor begenadigden), maar zij weerstonden de Heilige Geest.
Vergeet vooral niet de impact van het historisch besef: de 10 geboden is hen gegeven op de Sinay.
Lees maar wat daarvan in Deut. 5 en de volgende hoofdstukken staat.
Bijvoorbeeld Deut 18:
18 Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal.
19 En het zal geschieden, de man, die niet zal horen naar Mijn woorden, die Hij in Mijn Naam zal spreken, van dien zal Ik het zoeken.
20 Maar de profeet, die hoogmoediglijk zal handelen, sprekende een woord in Mijn Naam, hetwelk Ik hem niet geboden heb te spreken, of die spreken zal in den naam van andere goden, dezelve profeet zal sterven.


Ik ken enkele orthodoxe rabbijnen die best bereid zijn om zich te verdiepen in het NT en het Christendom, maar de viering van de rustdag op zondag in plaats van op shabbat houdt hen tegen, om bovenstaande hoofdstukken.

Is dat moedwilligheid om de Messias tegen te staan? Ik zou dat niet zo snel durven zeggen, wel verblindheid en onwetendheid.

Het is ook verblindheid en onwetendheid dat veel christenen denken dat - wanneer zij in de tijd dat de Heere Jezus op aarde was - zouden hebben geleefd, wel naar Hem toe zouden zijn gegaan.
Het is erg moeilijk om vanuit verschillende cultuurbelevingen de zaken vanuit de juiste meritis te beoordelen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

Hoe lang zou een dominee in Nederland nog het Woord Gods vrijuit mogen spreken?

Denk aan de veroordeling op grond van de Schrift van de homoseksuele praxis? Er zullen er velen zijn die zich hieraan stoten.
Een boek van ds. Ds. Conrad Mel mocht nog verschijnen onder de titel:
"Het gruwelijke Sódom gestraft"
Hoe lang zullen deze boeken nog vrij mogen verschijnen, zonder dat b.v. een radicale groep als het C.O.C. hier tegen gaat protesteren?
Zou de gedachte hieraan niet een hersenspinsel van deze forummer zijn? Misschien dat sommigen zo denken? Of er misschien helemaal niet zo bij stil staan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Hoe lang zou een dominee in Nederland nog het Woord Gods vrijuit mogen spreken?

Denk aan de veroordeling op grond van de Schrift van de homoseksuele praxis? Er zullen er velen zijn die zich hieraan stoten.
Een boek van ds. Ds. Conrad Mel mocht nog verschijnen onder de titel:
"Het gruwelijke Sódom gestraft"
Hoe lang zullen deze boeken nog vrij mogen verschijnen, zonder dat b.v. een radicale groep als het C.O.C. hier tegen gaat protesteren?
Zou de gedachte hieraan niet een hersenspinsel van deze forummer zijn? Misschien dat sommigen zo denken? Of er misschien helemaal niet zo bij stil staan?
Natuurlijk is dat geen hersenspinsel. Zie Nashville.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:Hoe lang zou een dominee in Nederland nog het Woord Gods vrijuit mogen spreken?

Denk aan de veroordeling op grond van de Schrift van de homoseksuele praxis? Er zullen er velen zijn die zich hieraan stoten.
Een boek van ds. Ds. Conrad Mel mocht nog verschijnen onder de titel:
"Het gruwelijke Sódom gestraft"
Hoe lang zullen deze boeken nog vrij mogen verschijnen, zonder dat b.v. een radicale groep als het C.O.C. hier tegen gaat protesteren?
Zou de gedachte hieraan niet een hersenspinsel van deze forummer zijn? Misschien dat sommigen zo denken? Of er misschien helemaal niet zo bij stil staan?
Natuurlijk is dat geen hersenspinsel. Zie Nashville.
Maar wennen we er niet te veel aan?
Stel zoiets 50 gebeurde, wat zou er dan gezegd worden.
Dingen worden zo sluipend een gewenning...
En.... wordt er niet ook wat meer gezwegen, waar men vroeger nog hardop sprak?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Valcke »

Ik weet het niet Dia. Allereerst moet ieder zichzelf onderzoeken en zich op welke vorm van vervolging dan ook bereiden, en bovenal zijn eigen roeping en verkiezing vastmaken. Te vrezen valt dat dit veel gemist wordt, terwijl dit mi wel het belangrijkste en meest wezenlijke is. Belangrijker dan alleen de verwachting hebben dat vervolging aanstaande is en dat te benadrukken.

Nuttig om te lezen in dit verband is John Flavel Het beste werk in de slechtste tijden.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:Hoe lang zou een dominee in Nederland nog het Woord Gods vrijuit mogen spreken?

Denk aan de veroordeling op grond van de Schrift van de homoseksuele praxis? Er zullen er velen zijn die zich hieraan stoten.
Een boek van ds. Ds. Conrad Mel mocht nog verschijnen onder de titel:
"Het gruwelijke Sódom gestraft"
Hoe lang zullen deze boeken nog vrij mogen verschijnen, zonder dat b.v. een radicale groep als het C.O.C. hier tegen gaat protesteren?
Zou de gedachte hieraan niet een hersenspinsel van deze forummer zijn? Misschien dat sommigen zo denken? Of er misschien helemaal niet zo bij stil staan?
Ik weet niet hoelang. En nee, het is geen hersenspinsel.

Maar wat ik wel weet is dat in het kader van de wetteloosheid en misleiding in de eindtijd Paulus zegt dat God ons een reddingsboei heeft gegeven om aan vast te klampen (aan te nemen), namelijk liefde tot/voor de waarheid om zalig te worden. 2 Thess 2:10. De Heere Jezus is de belichaming van de Waarheid. Elk woord dat Hij ooit sprak is waar. Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven. Vastklemmen aan Hem en Zijn Woord is de enige weg om staande te blijven in onze tijd, zodat we niet weg dwalen bij God vandaan. De Bijbel waarschuwt ons keer op keer voor een grote misleiding, een kracht der dwaling en een grote afval van het geloof. Daarom .... zie Hebreeën 12:1
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:Ik weet het niet Dia. Allereerst moet ieder zichzelf onderzoeken en zich op welke vorm van vervolging dan ook bereiden, en bovenal zijn eigen roeping en verkiezing vastmaken. Te vrezen valt dat dit veel gemist wordt, terwijl dit mi wel het belangrijkste en meest wezenlijke is. Belangrijker dan alleen de verwachting hebben dat vervolging aanstaande is en dat te benadrukken.

Nuttig om te lezen in dit verband is John Flavel Het beste werk in de slechtste tijden.
Kijk, dat is verassend! want dat hoor ik niet zo vaak. Dit zegt me wel meer dan duizend discussies.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Job »

Ik zocht een geschikt topic om de volgende vraag te stellen. Misschien is dit topic daar geschikt voor.

Wij hadden recent een hele zondag een predikant die we nooit eerder op onze preekstoel hadden, elders uit het land. Hij zei het zelf ook: "We kennen elkaar niet". Die zondag zei hij twee keer: "We moeten vrezen dat de meesten van u voor eigen rekening voortleven". Ik herkauw die uitspraak nog steeds wat. Is dat goed, om dat als dominee van een onbekende gemeente te denken/ vrezen? Er zijn wat redenen vóór te noemen. Zo staat er bijvoorbeeld in de Bijbel: "Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren". En vwb het volk Israël had God in de meesten van hen geen behagen.

Toch wat vragen. Zijn alle gemeenten voor het overgrote deel onbekeerd? Is dat een gegeven? Kennen jullie gemeenten waar dat anders blijkt te zijn? En: mag een voorganger er van uitgaan dat hij voor het merendeel voor onbekeerden preekt? Het kan zijn dat deze dominee in de consistorie aan de kerkenraad heeft gevraagd hoe het er geestelijk bijstaat in onze gemeente. Maar naar mijn idee zei hij dit op persoonlijk gezag, omdat hij het echt vanuit zichzelf zei.

Als ik oudvaders lees valt me op dat onbekeerden soms in een hele preek niet één keer worden aangesproken. Paulus spreekt in zijn brieven ook regelmatig tot "de gelovigen die te .... zijn" en focust daar dan op. Wat niet wil zeggen dat er geen onbekeerden in die gemeenten waren natuurlijk, maar het zwaartepunt wordt dan bij de gelovigen gelegd.

Ben benieuwd naar aanvullingen en frisse blikken hierop.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

Job schreef: 01 nov 2023, 07:53 Ik zocht een geschikt topic om de volgende vraag te stellen. Misschien is dit topic daar geschikt voor.

Wij hadden recent een hele zondag een predikant die we nooit eerder op onze preekstoel hadden, elders uit het land. Hij zei het zelf ook: "We kennen elkaar niet". Die zondag zei hij twee keer: "We moeten vrezen dat de meesten van u voor eigen rekening voortleven". Ik herkauw die uitspraak nog steeds wat. Is dat goed, om dat als dominee van een onbekende gemeente te denken/ vrezen? Er zijn wat redenen vóór te noemen. Zo staat er bijvoorbeeld in de Bijbel: "Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren". En vwb het volk Israël had God in de meesten van hen geen behagen.

Toch wat vragen. Zijn alle gemeenten voor het overgrote deel onbekeerd? Is dat een gegeven? Kennen jullie gemeenten waar dat anders blijkt te zijn? En: mag een voorganger er van uitgaan dat hij voor het merendeel voor onbekeerden preekt? Het kan zijn dat deze dominee in de consistorie aan de kerkenraad heeft gevraagd hoe het er geestelijk bijstaat in onze gemeente. Maar naar mijn idee zei hij dit op persoonlijk gezag, omdat hij het echt vanuit zichzelf zei.

Als ik oudvaders lees valt me op dat onbekeerden soms in een hele preek niet één keer worden aangesproken. Paulus spreekt in zijn brieven ook regelmatig tot "de gelovigen die te .... zijn" en focust daar dan op. Wat niet wil zeggen dat er geen onbekeerden in die gemeenten waren natuurlijk, maar het zwaartepunt wordt dan bij de gelovigen gelegd.

Ben benieuwd naar aanvullingen en frisse blikken hierop.
Toch is wat deze predikant opmerkte wel recht, lijkt me. Er zijn nog kerkelijke gemeenten, waar dominees zulke dingen wel opmerken. Het meest ernstige is wel dat we ons daaronder veelal verharden, en doorgaan op de weg die we zijn ingeslagen. De zaak moet in de eerste plaats onze schuld worden. In Hosea 5 lezen we: Ik zal heengaan en wederkeren tot Mijn plaats, totdat zij zichzelf schuldig kennen en Mijn aangezicht zoeken; als hun bange zal zijn, zullen zij Mij vroeg zoeken. Dan lijkt het me zo dat we niet eerst op anderen zien, maar tot onszelf inkeren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Als een opmerking in zijn algemeenheid tot verharding leidt en geen zegen geeft, dan is het de vraag of het verstandig is om het te zeggen.

Maar zoiets kan natuurlijk best in de consistorie besproken zijn en zolang je dat dicht bij jezelf houdt, dan mag je dat wat mij betreft wel opmerken, mits dat in de preek relevant is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Tiberius »

Waarschijnlijk heeft de kerkenraad hem dat doorgegeven. Het zou mij in ieder geval vreemd lijken, als hij dat op eigen gezag, zonder de gemeente te kennen, zegt.

Anderzijds hangt het ook van de sociale context van een gemeente af; en die kan bekend zijn.
Voor een grote gemeente in een overwegend kerkelijke omgeving zal de gemeente meer een volkskerk zijn, waar zo'n uitspraak wel te plaatsen valt.
In een kleine gemeente in een verder seculiere omgeving zal dat geheel anders liggen.
Maar dan nog is het oppassen met zulke generaliserende veroordelingen. Ik houd me liever aan de lijn van de oudvaders en Paulus, zoals jij in de laatste alinea beschrijft.
Plaats reactie