Mag een predikant alles zeggen?

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:
Valcke schreef:Lees eens de oudvaders, bv. Ralph Erskine. Die preken zijn zo rijk dat je (als het je grijpen mag) nooit meer naar vrijzinnige preken zult verlangen.
Oudvaders vind ik inderdaad mooi om te lezen. Heb zelf een prekenboekje van Smytegelt
Maar soms heb ik wel eens van die momenten dat je gemoed wat anders is en in de preek je andere dingen meer opvalt.
Heb jij dat nooit ?
Natuurlijk vallen mij de ene keer andere dingen op dan de andere keer.
Maar ik voel dan geen behoefte om te grijpen naar een prediking die minder rechtzinnig is. Integendeel.
Dan zit je anders in elkaar dan ik waarschijnlijk.
Maar goed ik grijp er ook niet veel naar
En vrijzinniger is meer in de zin van een Linkse Bond preek
Ik bedoel niet een modern-gereformeerde preek
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

Het schijnt dat we helemaal niet veel prekenboeken meer worden gelezen.
Als er gelezen wordt lijken sommigen liever een roman te lezen...

Ds. Verschuure vertelt wel eens wat in een preek. Daar zeg ik niks van, maar zo hoor je wel eens wat.
Hij had toen hij jong was student De Leeuw eens gehoord. Die had toen gezegd hoe laag het kon aflopen in het geestelijk leven, en zo had hij gezegd hij nu soms liever de krant las dan een prekenboek. Daar begreep toen de latere ds. Verschuure niets van: Hij keek hoog op tegen de jonge student De Leeuw. Of ik meen dat hij nog student was, als ik het mis heb was het in ieder geval dat hij pas dominee was. Later heeft ds. Verschuure het overigens wel goed begrepen.

Dat zijn ook van die dingen die je bijna niet meer zo hoort.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Dat zijn twee verschillende onderwerpen, DIA.

Het is heel geestelijk om zo nu en dan een goede roman te lezen, ook de krant. Alles op zijn tijd. Maar er zijn tijden dat het genoegen dat je beleeft aan geloofsopbouw erg beperkt is. Dat kan heel ontdekkend zijn.

Maar daar mag je niet uit afleiden dat het lezen van een roman of krant niet goed zou zijn. Het eerste voor zelfkennis en mensenkennis, en het tweede om de tijd te doorgronden.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat zijn twee verschillende onderwerpen, DIA.

Het is heel geestelijk om zo nu en dan een goede roman te lezen, ook de krant. Alles op zijn tijd. Maar er zijn tijden dat het genoegen dat je beleeft aan geloofsopbouw erg beperkt is. Dat kan heel ontdekkend zijn.

Maar daar mag je niet uit afleiden dat het lezen van een roman of krant niet goed zou zijn. Het eerste voor zelfkennis en mensenkennis, en het tweede om de tijd te doorgronden.
Ik keur het lezen van de krant niet af. Maar ja ik ben opgegroeid onder een prediking (en daar ben ik nog altijd wel blij mee) waar tegen het lezen van 'romannetjes' werd gewaarschuwd. Ik hoor dat nu niet veel meer.
Maar de strekking van wat ik bedoelde is dat het geestelijk leven zo anders kan worden. Zo lauw soms, maar ik geloof niet dat een levend mens kan echt kan leven in zo'n dorre toestand. Zo moet ik mezelf ook regelmatig aanspreken: Wat zit je weer veel op dat forum te kijken, want ik weet goed dat lezen van of het luisteren naar een goede preek veel nuttiger is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Er is wel een belangrijk verschil tussen romannetjes en goede literatuur / romans.

Het luisteren van een preek is mijns inziens zeker niet altijd nuttiger dan op Refoforum zitten. Dat is een veel te absolute tegenstelling. Maar ik denk dat je dan de opmerking van de dominee beter hebt begrepen dan ik dacht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat zijn twee verschillende onderwerpen, DIA.

Het is heel geestelijk om zo nu en dan een goede roman te lezen, ook de krant. Alles op zijn tijd. Maar er zijn tijden dat het genoegen dat je beleeft aan geloofsopbouw erg beperkt is. Dat kan heel ontdekkend zijn.

Maar daar mag je niet uit afleiden dat het lezen van een roman of krant niet goed zou zijn. Het eerste voor zelfkennis en mensenkennis, en het tweede om de tijd te doorgronden.
Ik keur het lezen van de krant niet af. Maar ja ik ben opgegroeid onder een prediking (en daar ben ik nog altijd wel blij mee) waar tegen het lezen van 'romannetjes' werd gewaarschuwd. Ik hoor dat nu niet veel meer.
Maar de strekking van wat ik bedoelde is dat het geestelijk leven zo anders kan worden. Zo lauw soms, maar ik geloof niet dat een levend mens kan echt kan leven in zo'n dorre toestand. Zo moet ik mezelf ook regelmatig aanspreken: Wat zit je weer veel op dat forum te kijken, want ik weet goed dat lezen van of het luisteren naar een goede preek veel nuttiger is.
Ik weet wel dat er een dominee was die ooit zei dat je op zondag niet in de Terdege of GezindsGids zou mogen lezen. Dat vond ik weer een stap te ver.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Dat is gewoon absurd. Dan heb je er toch niet veel van begrepen. Het spijt mij oprecht. Hoe komen mensen erbij.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dat is gewoon absurd. Dan heb je er toch niet veel van begrepen. Het spijt mij oprecht. Hoe komen mensen erbij.
Dan denken ze dat ze echt rechtzinnig zijn.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Dat is het ergste. Dat zulke ergerlijke dwalingen nog voor rechtzinnig worden versleten, inderdaad.

Het is zelfs niet rechtszinnig. Het is onzinnig. Maar het heeft weinig zin om je daar druk over te maken.

Iets anders is, dat je wellicht beter een mooie wandeling kunt maken op zondag of een spel doen dan de Terdege lezen. Maar over de zondagsbesteding kun je ook uren kwebbelen, dus daar zal ik mij verder maar niet over opwinden.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

"Absurd..."
"Het ergste..."

Soms schrik je wel eens hard.

Hoe lang houden we nog eigenlijk nog vol dat we dezelfde belijdenis onderschrijven, en dat we dezelfde Bijbel lezen... Het was even een opmerking zoals ik er zo heel veel lees.
Dat mag ons wel doen beven. Waar gaan we heen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

En heb je ook echt gebeefd? Of alleen je hoofd geschud?

Maar waar lees jij in de bijbel dat een dominee zijn gemeenteleden mag verbieden om de Terdege te lezen?
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:En heb je ook echt gebeefd? Of alleen je hoofd geschud?

Maar waar lees jij in de bijbel dat een dominee zijn gemeenteleden mag verbieden om de Terdege te lezen?
Op zondag dan.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Dat bedoelde ik.

Voor een ander standpunt zou ik dan nog meer begrip kunnen hebben, al vind ik ook dan dat je als dominee niet te snel over andermans geweten moet heersen.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Stof »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat zijn twee verschillende onderwerpen, DIA.

Het is heel geestelijk om zo nu en dan een goede roman te lezen, ook de krant. Alles op zijn tijd. Maar er zijn tijden dat het genoegen dat je beleeft aan geloofsopbouw erg beperkt is. Dat kan heel ontdekkend zijn.

Maar daar mag je niet uit afleiden dat het lezen van een roman of krant niet goed zou zijn. Het eerste voor zelfkennis en mensenkennis, en het tweede om de tijd te doorgronden.
Ik keur het lezen van de krant niet af. Maar ja ik ben opgegroeid onder een prediking (en daar ben ik nog altijd wel blij mee) waar tegen het lezen van 'romannetjes' werd gewaarschuwd. Ik hoor dat nu niet veel meer.
Maar de strekking van wat ik bedoelde is dat het geestelijk leven zo anders kan worden. Zo lauw soms, maar ik geloof niet dat een levend mens kan echt kan leven in zo'n dorre toestand. Zo moet ik mezelf ook regelmatig aanspreken: Wat zit je weer veel op dat forum te kijken, want ik weet goed dat lezen van of het luisteren naar een goede preek veel nuttiger is.
Ik weet wel dat er een dominee was die ooit zei dat je op zondag niet in de Terdege of GezindsGids zou mogen lezen. Dat vond ik weer een stap te ver.
Wat was het verband van deze opmerking?

Al zou deze dominee bedoelen dat er mensen zijn die ipv de doordeweekse krant of een roman, op zondag de Gezinsgids of Terdege pakken (en uitsluitend die) en daarmee het gevoel hebben iets goeds gelezen te hebben (ik bedoel: de Heere gezocht te hebben) en daarmee dan vergenoegd de zondag afsluiten, dan is dat best wel schraal en kan ik me voorstellen dat een dominee daar zorgen over heeft. Het gebeurt namelijk veel.

Natuurlijk staat er heel veel lezenswaardigs in deze bladen! Met name in de Gezinsgids, vind ik persoonlijk. Maar alleen zo'n blad lezen is nog wel wat anders dan worstelend aan de genadetroon Gods Woord en de geschriften daarop gegrond onderzoeken. Het mag geen excuusblad worden, een soort gemakzucht, om daarmee al het andere Goud te laten liggen. Persoonlijk ervaar ik in de GezinsGids veel aansporing om idd verder te gaan zoeken. Ze lichten als het ware tipjes van de sluier op.

Ik sta dus niet afwijzend tegen deze bladen, integendeel. Maae ben best benieuwd naar de nuance in de uitspraak van de predikant.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Jantje »

De betreffende predikant zag het liefst dat er op zondag een preek werd gelezen of een oudvader. De Terdege en GezinsGids op zondag lezen, vond hij niet goed omdat daarin ook over dagelijkse dingen wordt geschreven. En zeker, alleen dit blad op de zondagavond is niet goed, dat ben ik helemaal met je eens. Maar om dit nu op zondag te verbieden? Dat gaat wel heel erg ver hoor.

Het kwam op mij in ieder geval erg wettisch over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie