Mag een predikant alles zeggen?

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
gallio schreef:
huisman schreef:
Jouw opmerkingen worden idd steeds gekker. Lees 2 Timotheüs 3:16 plus kanttekeningen en een goede verklaring. Je hebt je al eerder vergist door het preken van de volle raad Gods tot bevindelijke taal te minimaliseren maar het is gewoon een woord wat Paulus spreekt tegen de oudsten van Efeze. In de prediking mag de predikant het Schriftgedeelte met zijn vermaning en vertroosting toepassen op de gemeente. Ook die van de gemeente van Sardis.
Kanttekening 62 geeft aan dat dit tot lering is van de lezer en hoorder van het woord. Die hoort dus zelf de toepasing te maken hoe hij daar in staat. Die toepassing wordt dus niet gemaakt door de prediker. De kanttekening van de Geneva Bible daarbij is nog duidelijker: De prediker moet wijs zijn in het woord, waarin wij (de toehoorders dus) aangereikt krijgen wat nodig is om te onderscheiden, kennis en vormen van de mening en het kwade te verwerpen enz. Dus ook hier duidelijk dat de prediker de bijbelse waarheden aanreikt en de toehoorder hoort daar zijn voordeel mee te doen.
Zo is het wel anders krijg je voorgekauwde bevindingen. Wel is het zo dat er door de tekst duidelijk een oproep van bekering nodig is
Wat zijn voorgekauwde bevindingen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:
gallio schreef:
huisman schreef:
Jouw opmerkingen worden idd steeds gekker. Lees 2 Timotheüs 3:16 plus kanttekeningen en een goede verklaring. Je hebt je al eerder vergist door het preken van de volle raad Gods tot bevindelijke taal te minimaliseren maar het is gewoon een woord wat Paulus spreekt tegen de oudsten van Efeze. In de prediking mag de predikant het Schriftgedeelte met zijn vermaning en vertroosting toepassen op de gemeente. Ook die van de gemeente van Sardis.
Kanttekening 62 geeft aan dat dit tot lering is van de lezer en hoorder van het woord. Die hoort dus zelf de toepasing te maken hoe hij daar in staat. Die toepassing wordt dus niet gemaakt door de prediker. De kanttekening van de Geneva Bible daarbij is nog duidelijker: De prediker moet wijs zijn in het woord, waarin wij (de toehoorders dus) aangereikt krijgen wat nodig is om te onderscheiden, kennis en vormen van de mening en het kwade te verwerpen enz. Dus ook hier duidelijk dat de prediker de bijbelse waarheden aanreikt en de toehoorder hoort daar zijn voordeel mee te doen.
Zo is het wel anders krijg je voorgekauwde bevindingen. Wel is het zo dat er door de tekst duidelijk een oproep van bekering nodig is
Wat zijn voorgekauwde bevindingen?
Als een predikant de tekst niet in een 'bevindingsmal' zet dan moet de hoorder zelf nadenken hoe de tekst toepassing krijgt op het hart.
Als er schema's aan de orde zijn of enkel waarschuwing dan hebben die woorden weinig nut, je raakt koud van die woorden en een toepassing blijft uit.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door pierre27 »

Heb je een concreet voorbeeld?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
DDD
Berichten: 28650
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal met Gallio eens. Maar na enige tijd zal blijken dat ik zogenaamd manipuleer, omdat dan blijkt dat Huisman helemaal niet heeft gezegd wat hij heeft gezegd, en bij Jantje en nog twee andere mensen gaat dat regelmatig evenzo.

Dus ik sluit me aan bij Gallio. De opvatting die Huisman hier schrijft, is ongereformeerd. Wat hij bedoelt, weet ik niet.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik ben het helemaal met Gallio eens. Maar na enige tijd zal blijken dat ik zogenaamd manipuleer, omdat dan blijkt dat Huisman helemaal niet heeft gezegd wat hij heeft gezegd, en bij Jantje en nog twee andere mensen gaat dat regelmatig evenzo.

Dus ik sluit me aan bij Gallio. De opvatting die Huisman hier schrijft, is ongereformeerd. Wat hij bedoelt, weet ik niet.
Het is niet meer dan een woordspel. En daarbij passen zulke beschuldigingen niet!

De prediker moet toepassen en de hoorder moet ook toepassen!!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Als de predikant geen toepassing houdt, dan verbindt de hoorder er enkel aangename conclusies aan. Want zo is het hart van een mens geneigd. Daarom houd ik ook niet van een beschouwende prediking waarin enkel de tekst wordt verklaard, maar waar er geen enkele toepassing is voor de gemeenteleden. Gelukkig was dat gisteren geenszins het geval.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Valcke »

Ezechiël 46:20, kanttekening 31 gaat ook over het ‘toepassen’ door getrouwe leraars en herders. Met verwijzing zelfs naar Openbaring 2 en 3.

https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#vers20

Misschien kan iemand deze kanttekening hiernaartoe kopiëren?
Laatst gewijzigd door Valcke op 19 aug 2019, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:Ezechiël 46:20, kanttekening 31 gaat ook over het ‘toepassen’ door getrouwe leraars en herders. Met verwijzing zelfs naar Openbaring 2 en 3.

Misschien kan iemand deze kanttekening hiernaartoe kopiëren?
:garde

Ezechiël 46: 20
En Hij zeide tot mij: Dit is de plaats alwaar de priesters het schuldoffer (31) en het zondoffer zullen koken, en waar zij het spijsoffer zullen bakken, opdat zij het niet uitbrengen in het buitenste voorhof, om het volk te heiligen (32).
Kanttekening 31: Dat is, het vlees derzelver offeranden, alzo vers 24. Hebr. schuld en zonde. Zie Lev. 4 op vers 3. Hierdoor werd afgebeeld het werk van den dienst in alle particuliere kerken en kudden van Christus, waar de getrouwe leraars en herders zichzelven en Christus’ schapen weiden met de gezonde en zaligmakende leer des Evangelies, en die den volke bereiden, opdragen en toepassen, tot spijze der zielen, nevens de bediening der heilige sacramenten en christelijke kerkregering, volgens de vermaningen Hand. 20: 28. 1 Petr. 5: 2, enz. Zie ook Matth. 24: 45. Joh. 21: 15, 16, 17. 1 Tim. 3: 13; 4: 16. Openbaring 2 en 3.
Kanttekening 32: Dat is, waardoor het volk zou geheiligd worden; hetwelk niet moest zijn, alzo God specialijk de priesters tot de zaken van Zijn heiligen dienst verkoren en geheiligd had. Vgl. Ez. 44 op vers 19.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Valcke »

Het gaat mij overigens niet om de verklaring van de tekst uit Ezechiël, maar wel om de kanttekening (31), waaruit duidelijk blijkt hoe onze gereformeerde vaderen over het ‘bereiden, opdragen en toepassen’ van Gods Woord door getrouwe herders en leraars dachten en spraken.
Online
DDD
Berichten: 28650
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Dat staat helemaal niet ter discussie.

Het ging erom of de dominee de conclusie mag trekken dat zijn gemeente dood is.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Dat staat helemaal niet ter discussie.

Het ging erom of de dominee de conclusie mag trekken dat zijn gemeente dood is.
Volgens mij sprak Huisman over een deel (!) van de gemeente. Kun je het citaat van Huisman dat je zou bestrijden, concreet geven. Plus jouw en Gallio’s reactie (waar je mee instemde) daarop. Door vage verwijzingen en de grote woorden die je bezigt, wordt de discussie nogal vertroebeld m.i.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Inderdaad. Als de predikant geen toepassing houdt, dan verbindt de hoorder er enkel aangename conclusies aan. Want zo is het hart van een mens geneigd. Daarom houd ik ook niet van een beschouwende prediking waarin enkel de tekst wordt verklaard, maar waar er geen enkele toepassing is voor de gemeenteleden. Gelukkig was dat gisteren geenszins het geval.
Denk je echt dat alle hoorders uit een ei komen?
De Heilige Geest moet er aan te pas komen, met of zonder toepassing, als die termen beschouwelijke prediking, verbondsmatige prediking, schiftuurlijk, bevindelijk, schriftuurlijk/bevindelijk... ik weet niet of er nog meer zijn, maar een ding weet ik, dat het schriftuurlijke het allerbelangrijkste is! als het dat niet is, dan gaan we echt helemaal van het pad af.
Een toepassing zit in de tekst zelf,

deze tekst bijvoorbeeld:
Johannes 6 : 37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Daar zit het eenzijdig Godswerk in en het komen van de zondaar... hier zit toch geen woord spaans bij?

De Heilige Geest wil het toepassen, net zoals de Vader wil dat je je bekeerd en leef en net zoals de Zoon je verlossen wil, God wil het zo oneindig veel meer dan dat wij het willen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Valcke »

We hoeven de ene waarheid niet tegen de andere uit te spelen. Dat is nogal onvruchtbaar.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:We hoeven de ene waarheid niet tegen de andere uit te spelen. Dat is nogal onvruchtbaar.
Dat doe ik niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Inderdaad. Als de predikant geen toepassing houdt, dan verbindt de hoorder er enkel aangename conclusies aan.
Wat versta je dan precies onder toepassing? En waarom zouden gemeenteleden enkel aangename conclusies verbinden aan een preek zonder toepassing?
Plaats reactie