Mag een predikant alles zeggen?

ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door ejvl »

Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:In een gemeente waar een pak gebruikelijk is, moet je een pak aan doen.
In een gemeente waar gewoon netjes gebruikelijk is, moet je gewoon nette kleren aandoen.
In een gemeente waar het allemaal niet uitmaakt, moet je gewoon nette kleren aandoen.

Waar je bij een eerste avondmaalsgang nog best een uitzondering kunt maken (en terecht!) voor iemand die zich minder netjes dan verwacht kleedt, zie ik bij het ten doop houden van je kindje daar geen ruimte voor. Waarom zou je ergernis willen geven?
Juist. Mensen die lekker gelovig net een beetje anders dan anderen deelnemen aan een heilig sacrament hebben er niets, maar dan ook niets van begrepen. Ik zeg dit met verdriet in mijn hart.
Ik ben het er helemaal mee eens.
Wat ik mij wel afvraag, wie bepaald wat "netjes" is? Wie bepaald wat gebruikelijk is? Is dat omdat iedereen het zo doet, of iets anders?
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Mannetje »

Die vraag kun je prima stellen, maar doet het antwoord ter zake als je je voorbereid op het gebruik van de sacramenten?
-
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Arja »

Mara schreef:
HersteldHervormd schreef: Vergeet niet dat de predikant de verantwoording draagt over een dienst hè.
Hoe moeten we dit dan uit het bevestigingsformulier toepassen?

Zo is dan ten eerste het ambt der ouderlingen, met de dienaars des Woords, opzicht te hebben over de gemeente die hun bevolen is; naarstiglijk toe te zien of een iegelijk zich behoorlijk gedraagt in belijdenis en in wandel; die zich onstichtelijk gedragen, te vermanen, en te verhoeden dat de sacramenten ontheiligd worden, zoveel mogelijk is; ook mede tegen de onboetvaardigen, volgens de Christelijke discipline of kerkelijke tucht, te handelen, en de boetvaardigen weder in den schoot der Kerk te ontvangen; gelijk niet alleen blijkt uit de voormelde uitspraak van Christus, maar ook uit meer andere uitspraken der Schrift, dat deze dingen niet staan bij één of twee personen alleen, maar bij velen die daartoe gesteld zijn.
Ten tweede, naardien de apostel beveelt dat onder de Christenen alles betamelijk en ordelijk zal toegaan, en niemand anders dan door wettige beroeping in de Kerk van Christus behoort te dienen, volgens de Christelijke ordinantie daarvan zijnde; zo is mede het werk der ouderlingen daarop acht te nemen, en in alle voorvallende zaken die den welstand en de goede orde der Kerk betreffen, met goeden raad den dienaars des Woords behulpzaam te zijn; ja, ook met raad en troost alle gemene Christenen te dienen.”
Het de ouderling van dienst die verantwoordelijkheid van de leiding van de dienst overdraagt en overlaat aan de predikant. Aan het einde van de dienst wordt deze verantwoordelijkheid weer terug overgedragen op het geheel van de kerkenraad, waarvan de dienstdoende ouderling op dat moment vertegenwoordiger is. Dat doen ze doormiddel van een handdruk onder aan de preekstoel.

In principe hebben de ouderlingen de verantwoordelijkheid voor de kerkdiensten. Zij zijn geroepen om op te letten of alles volgens Gods Woord geschiedt en ordelijk verloopt. Bron: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15 ... ouderling/
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:In een gemeente waar een pak gebruikelijk is, moet je een pak aan doen.
In een gemeente waar gewoon netjes gebruikelijk is, moet je gewoon nette kleren aandoen.
In een gemeente waar het allemaal niet uitmaakt, moet je gewoon nette kleren aandoen.

Waar je bij een eerste avondmaalsgang nog best een uitzondering kunt maken (en terecht!) voor iemand die zich minder netjes dan verwacht kleedt, zie ik bij het ten doop houden van je kindje daar geen ruimte voor. Waarom zou je ergernis willen geven?
Jij bent vorig jaar verhuisd, is er verschil in jullie kerkdracht, destijds en nu?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:Die vraag kun je prima stellen, maar doet het antwoord ter zake als je je voorbereid op het gebruik van de sacramenten?
Nee geenszins, dan pas je je aan wat gebruikelijk is, mits het niet principieel is maar ik zou geen voorbeeld weten van iemand die principieel tegen een pak of stropdas is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door J.C. Philpot »

ejvl schreef:
Mannetje schreef:Die vraag kun je prima stellen, maar doet het antwoord ter zake als je je voorbereid op het gebruik van de sacramenten?
Nee geenszins, dan pas je je aan wat gebruikelijk is, mits het niet principieel is maar ik zou geen voorbeeld weten van iemand die principieel tegen een pak of stropdas is.
Helemaal mee eens.

Ik snap nooit zo waarom daar zo'n probleem van gemaakt word. Als je de inhoud van de sacramenten in het hart ervaart is het toch de liefde van je hart om je even aan te passen aan wat gebruikelijk is?

En nu hebben we het over kleding bij sacramenten (op zich prima, mits onze intentie is om ons respectvol naar God en medebroeders en zusters te kleden), maar hebben we dan niks te zeggen over wat God ons in de sacramenten schenkt? Het wonder dat Hij zo naar ons afdaalt dat Hij ons ook wat zichtbaars wil geven om ons Zijn liefde te betuigen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Mannetje schreef:In een gemeente waar een pak gebruikelijk is, moet je een pak aan doen.
In een gemeente waar gewoon netjes gebruikelijk is, moet je gewoon nette kleren aandoen.
In een gemeente waar het allemaal niet uitmaakt, moet je gewoon nette kleren aandoen.

Waar je bij een eerste avondmaalsgang nog best een uitzondering kunt maken (en terecht!) voor iemand die zich minder netjes dan verwacht kleedt, zie ik bij het ten doop houden van je kindje daar geen ruimte voor. Waarom zou je ergernis willen geven?
Jij bent vorig jaar verhuisd, is er verschil in jullie kerkdracht, destijds en nu?
Iets. Maar in beide gemeentes dragen we gewoon hetzelfde en past het prima binnen de bandbreedte.
-
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Dat is dan vreemd. Waarom zou je daar geen rekening mee houden?
En het gaat helemaal niet over pasbekeerden. Als je je opzichtig gaat kleden, terwijl je weet dat dit ergernis zal gaan wekken, getuigt dat van provocerend gedrag en weinig ootmoed. En dat zijn geen vruchten van wedergeboorte.
Een opzichtige bloemetjesjurk.... bizar dat we ons daar zo druk om kunnen maken. Past helemaal in het project “bij ons in de biblebelt”....

Kijk, als je bewust gaat provoceren: dan ga ik nog een eind met je mee. Maar als je nooit zwarte kleding droeg, ga je je dan ineens anders gedragen/kleden? Doe je dat dan voor de Bühne?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
ejvl schreef:
Mannetje schreef:Die vraag kun je prima stellen, maar doet het antwoord ter zake als je je voorbereid op het gebruik van de sacramenten?
Nee geenszins, dan pas je je aan wat gebruikelijk is, mits het niet principieel is maar ik zou geen voorbeeld weten van iemand die principieel tegen een pak of stropdas is.
Helemaal mee eens.

Ik snap nooit zo waarom daar zo'n probleem van gemaakt word. Als je de inhoud van de sacramenten in het hart ervaart is het toch de liefde van je hart om je even aan te passen aan wat gebruikelijk is?

En nu hebben we het over kleding bij sacramenten (op zich prima, mits onze intentie is om ons respectvol naar God en medebroeders en zusters te kleden), maar hebben we dan niks te zeggen over wat God ons in de sacramenten schenkt? Het wonder dat Hij zo naar ons afdaalt dat Hij ons ook wat zichtbaars wil geven om ons Zijn liefde te betuigen?
Dat heb ik een aantal keer gedaan Philpot. Maar het lijkt of doorgaan over kleding meer tot de verbeelding spreekt. Zoals ik schreef: als je aan Zijn tafel mag komen kan er m.i. echt geen keuren van anderen bij zijn. Dan heb je genoeg aan je zelf en vooral aan Hem. Dan ga je, soms, met een zingend hart de kerk uit. In grote verwondering dat Hij zo iemand wilde aanzien.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Luther »

Mara schreef:En ga je dus voorbij aan de vragen en de worstelingen van hen.
Daar ga ik totaal niet aan voorbij. Misschien herken ik er wel meer van dan je zou denken. Mijn punt was echter: Wat doe je met die gevoelens? Ga je boeken lezen met soortgelijke gevoelens? Dat kan veel herkenning en daarmee misschien wel erkenning geven. Maar het brengt je nergens. Meestal leidt het ook niet tot een betere luisterhouding in de kerk. Dat is mijn bezwaar tegen dit soort boeken: Niet dat het allemaal verzonnen is, maar dat er een soort gezamenlijk slachtofferschap gekoesterd wordt, dat uiteindelijk zomaar ik-centered kan zijn, zonder dat je dat beoogt. Het schept soms ook een zodanig patroon van denken dat alles vervolgens met een zwarte bril bekeken wordt.
En nogmaals: het zou zelfs kunnen dat dat allemaal terecht is. De vraag is alleen: is het verstandig? Ik denk het niet. Beter is het om je zorgen en worstelingen daar te brengen waar ze horen: voor het aangezicht van de Heere, vervolgens bij de personen met wie je moeite hebt, en eventueel met een enkele vertrouwelijke vriend of vriendin. Maar niet in een boekje? Alleen al het feit dat op dit forum één van de voorbeelden zo verschillend wordt gewogen, geeft al aan dat iedereen dit weer leest vanuit z'n eigen referentiekader. Wat is daar opbouwend aan? Voor jezelf? Voor een ander?
Mara schreef:Je gaat er gewoon van uit (net als sommige anderen hier) dat mijn doel zou zijn om een gemeente of predikant te bashen.
Totaal niet! Wijs me even aan, waar ik deze beschuldiging in je schoenen schuif? Wel vind ik je topic-titel tendentieus. Dat kan niet je bedoeling zijn, maar dat is wel het effect.
Mara schreef:Terwijl het een onderwerp is dat leeft, gezien de vele normale reacties hier. En dan afdoen met: joh, lees die boekjes toch niet. Alsof wij onnozele halsjes zijn die random een boekje uit de bieb meenemen
Nee hoor, ook weer jouw interpretatie. Het was slechts een liefdevolle raad na een heel ellendig verloop van het door jou gestarte topic. Ik heb daar inhoudelijk niet aan meegedaan, maar je alleen de suggestie gegeven, om - ook al raden anderen dat aan - dit soort boeken gewoon ongelezen te laten en je liever te richten op boeken die opbouwen.
Mara schreef:Nou Luther, bij ons in de bieb staan geen Puriteinen. En wat weet jij van mijn boekenkast trouwens? En van hetgeen de andere dames lezen?
Daar weet ik niets van. Je hoeft je niet aangevallen te voelen. Voor lezen van boeken ben je niet afhankelijk van een bibliotheek. En als daarin geen puriteinen staan (was een voorbeeld) dan blijft mijn opmerking - zie helemaal bovenaan - nog steeds staan.
Mara schreef:Nogmaals, ik heb onder zeer scherpe, afsnijdende en separerende prediking gezeten. Ik heb nimmer de neiging gehad om weg te lopen, omdat de dominee iets zei zoals het voorbeeld uit het boek. In een kerk zitten niet alleen bekeerde mensen, ook onbekeerden. Er is niemand op dit forum dat iets anders beweert. Ik ook niet! Maar ik weet wel uit ervaring wat er fout kan gaan, als je met maat 45 op een teer sprietje gaat staan. En heb ook gezien hoe die scherpe predikanten pastoraal bewogen zijn met een teer sprietje en er NAAST gaan staan. Zelfs de vieze man die de kerk in komt lopen met een plastic tas - zijn gehele bezit - zou zomaar een beginnend plantje kunnen zijn. Wat weten wij van de worstelingen van iemand? Wie kent het eigen hart? Laat staan dat van een ander.
Nu doe je net alsof ik bovenstaande niet deel. Het tegendeel is het geval. De vraag is alleen: moet je boekjes lezen waar achterelkaar allemaal dit soort ervaringen staan? Ik denk het niet. Dat bouwt op geen enkele manier op, zeker niet als je dergelijke verhalen ook nog eens wilt gaan bespreken op dit forum. Resultaat: hete hoofden, koude harten, zware polarisatie, en geen begrip.
Mara schreef:Ik kerkte bij een vrije gemeente, waar een man aan het H.A. ging, hij had lang haar in een staart gebonden, hippe jeans aan. Daar kwam commentaar op. De dominee zei: "dat haar gaat er echt nog wel af." Hij zei er dus niets over.
De volgende zondag herkende niemand die man in het nette pak, met een fris kort kapsel, die bescheiden in de achterste bank schoof.
En tijdens het Psalmen zingen zo moest huilen.
Prachtig. Maar heb ik de juistheid van een dergelijke handelwijze ergens betwist? Heb ik het ergens opgenomen voor onjuiste en eventuele lompe opmerkingen van ambtsdragers? Geenszins. Zie mijn eerste post in dit draadje.
Mara schreef:Misschien ga ik ook eens een boek schrijven.
Als je dat ontspannend vindt, moet je dat doen. Als het echter een boek is vol praktijkverhalen over wat er allemaal niet fout kan zijn aan de kerk, aan ambtsdragers, etc. dan zou ik zeggen: Niet doen! Daar staat de Bijbel al vol mee. Schrijf dan liever een boek waarmee je jongeren jaloers wilt maken voor de goedheid van de Heere, ondanks de ontrouw van zijn grondpersoneel (vrij naar Corrie ten Boom).
Laatst gewijzigd door Luther op 15 aug 2019, 14:46, 2 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef: Dat heb ik een aantal keer gedaan Philpot. Maar het lijkt of doorgaan over kleding meer tot de verbeelding spreekt. Zoals ik schreef: als je aan Zijn tafel mag komen kan er m.i. echt geen keuren van anderen bij zijn. Dan heb je genoeg aan je zelf en vooral aan Hem. Dan ga je, soms, met een zingend hart de kerk uit. In grote verwondering dat Hij zo iemand wilde aanzien.
Als de kleding meer tot de verbeelding spreekt als de ware sacramentsbeleving, valt te vrezen dat de heer van Dijk wel een punt heeft in zijn column.

Dank voor het schrijven over hoe je het avondmaal ervaart. Ik moet het zelf ook meer doen, het goed spreken over de Heere. Ik ben soms nogal theoretisch ingesteld, en kan daardoor ook weleens in theoretische discussies verzanden. Maar dan komt ook weleens het verlangen boven om meer vanuit mijn hart te mogen spreken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Luther »

Terri schreef:En sorry maar @Luther, maar ik vind dat je een beetje neerbuigend ons 'dames' de les leest.
Nogmaals, het boekje is geen Maarten 't Hart, of Jan Siebelink verhaal, zelfs Franca Treur heeft een andere toon.
En niet iedereen heeft een 'leven' en hobby om enkel theologische boeken te lezen.
Eigenlijk denk ik dat het ook een beetje het verschil man-vrouw aangeeft.
Mannen verwerken hun 'teleurstellingen' anders dan vrouwen.
Er is niets neerbuigends in mijn post. Ik gaf slechts een goede raad om dit soort boeken dicht te laten omdat het niet opbouwt, zelfs niet als je je erdoor erkent weet. (Zie verder mijn vorige post aan Mara.)
Ik weet ook wel dat het geen Franca Treur of Jan Siebelink is. Maar de vraag is: bouwt het op? Word je er geestelijk rijker van? Of gaat het ongemerkt toch iets kwalijks doen met je luisterhouding? Ik denk dat laatste wel namelijk. En dan zeg ik: Laat dat soort boeken dicht. Totaal niet neerbuigend o.i.d. En als je dan kennelijk wel tijd hebt om te lezen rond kerk en Bijbel, lees dan een eenvoudige puritein. Er komt zoveel moois op de markt. Lijkt me niet echt een 'hobby' overigens, maar iets dat veel opbouwender is dan het genoemde boekje.

Mannen en vrouwen kunnen teleurstellingen verschillend verwerken. Dat doet echter niets af van mijn punt dat dergelijke boekjes beter niet kunnen verschijnen, omdat het niets oplevert en je nergens brengt. (En ik zet er maar weer als disclaimer achter: dit bedoel ik niet neerbuigend of de les-lezend, maar gewoon als gratis advies.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Luther »

.
Laatst gewijzigd door Luther op 15 aug 2019, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

Ik vraag me af, stel je komt in een gemeente waar niemand zwart draagt, geen stropdas felle kleuren...
Ga je dan ook mee?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Luther »

Terri schreef:
Wim Anker schreef:Als ik griep heb ga ik geen boek lezen van mensen die ook griep hebben (gehad) en hoeveel last ze ervan hadden.
Dan lees ik een boek hoe de griep verholpen kan worden.
Alsof ik m'n man hoor praten :)
Helemaal waar, maar soms heb je behoefte aan een soulmate en dan zie ik toch echt verschil bij (veelal) mannen en vrouwen.
Natuurlijk kan die behoefte er zijn. Maar moet dat via een boekje, via een uitgever, via de gevolgen die een dergelijk boek weer heeft in de kijk op kerken en ambtsdragers? Is het middel dan niet veel kwalijker dan de kwaal waarin je begrepen wilt worden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie