Mag een predikant alles zeggen?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Jawel.

Maar waarom kun je je niet aanpassen aan de cultuur binnen je eigen gemeente? Wat is daar nou zo moeilijk aan? Waarom perse die bloemetjesjurk, als een donkerblauwe jurk geen ergernis wekt?

Ik zie het probleem niet. Ben je zelf ook niet verkeerd bezig als je je daarin niet wenst aan te passen aan de culturen en gewoonten in de gemeente? En is het een vrucht van wedergeboorte als je zelf daarin zo op je eigen strepen blijft staan en daarover ruzie ontstaat?
De andere kant is toch ook dat als iemand altijd zo gekleed gaat, ook op zondag waarom moet er dan bij deelname aan het HA iets anders aangedaan worden? En hoe ver ga je dan? Moet zo iemand dan in het zwart of donkerblauw in de week als dat de gewoonte is in de gemeente?

Als het goed is ben je aan het HA niet met de kleding van de Tafelgenoten bezig. Als dat wel zo is, dan zit je daar met een compleet verkeerde houding. En de gemeenteleden die niet aangaan hebben wel wat anders te doen lijkt me dan een oordeel te vellen over de kleding van een Avondmaalganger…
En als je toch iets vindt daarvan en je wil daar wat van zeggen, daar heeft @Zeeuw al iets moois over geschreven. Maar dan nog moet je degene daar in vrijlaten...

Een ander aspect is dat je als avondmaalsganger de gemeenschap der heiligen ook belangrijk gaat vinden. Dan ga je proberen geen verstoring te zijn voor de andere tafelgenoten. Ook al ben je het niet helemaal eens met de kledingregels.
Verder is de donkere kleding ook een symbool van rouw. Wij herdenken immers de dood des Heeren. De avondmaalganger die mag belijden dat hij/zij verantwoordelijk is voor de kruisdood des Heeren vanwege zijn/haar zonden gaat vanzelf sober gekleed.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen vooral bij de eerste gang naar de tafel maar bovenstaande zou de gewone praktijk moeten zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef:Als ik griep heb ga ik geen boek lezen van mensen die ook griep hebben (gehad) en hoeveel last ze ervan hadden.
Dan lees ik een boek hoe de griep verholpen kan worden.
Ik ga er vanuit dat de meeste boeken beide facetten beetpakken. Immers, geen genezing zonder diagnose en geen diagnose zonder symptomen.
Zullen we dan - van onderhavig boek - de diagnose en de oplossing bespreken i.p.v. de variatie aan symptomen?
Ga je gang.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Prima. Doe jij de eerste voorzet, @Wim Anker?

@Zeeuw en @Nasrani,
Ik kan er niets aan doen, maar jullie gaan totaal niet in op mijn posting. Blijkbaar willen jullie het niet begrijpen. Nogmaals de vraag: waarom zou je perse in opvallende kleding willen verschijnen aan het Avondmaal? Even voor alle duidelijkheid: het zou ook iemand in een zwart pak kunnen zijn die aangaat in een gemeente waar dat geenszins de cultuur is.
Ik heb op diezelfde vraag al pagina's eerder een antwoord gegeven.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Wim Anker »

Jantje schreef:Prima. Doe jij de eerste voorzet, @Wim Anker?
Prima.

Wat dunkt u van de Christus?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:Jawel.

Maar waarom kun je je niet aanpassen aan de cultuur binnen je eigen gemeente? Wat is daar nou zo moeilijk aan? Waarom perse die bloemetjesjurk, als een donkerblauwe jurk geen ergernis wekt?

Ik zie het probleem niet. Ben je zelf ook niet verkeerd bezig als je je daarin niet wenst aan te passen aan de culturen en gewoonten in de gemeente? En is het een vrucht van wedergeboorte als je zelf daarin zo op je eigen strepen blijft staan en daarover ruzie ontstaat?
De andere kant is toch ook dat als iemand altijd zo gekleed gaat, ook op zondag waarom moet er dan bij deelname aan het HA iets anders aangedaan worden? En hoe ver ga je dan? Moet zo iemand dan in het zwart of donkerblauw in de week als dat de gewoonte is in de gemeente?

Als het goed is ben je aan het HA niet met de kleding van de Tafelgenoten bezig. Als dat wel zo is, dan zit je daar met een compleet verkeerde houding. En de gemeenteleden die niet aangaan hebben wel wat anders te doen lijkt me dan een oordeel te vellen over de kleding van een Avondmaalganger…
En als je toch iets vindt daarvan en je wil daar wat van zeggen, daar heeft @Zeeuw al iets moois over geschreven. Maar dan nog moet je degene daar in vrijlaten...

Een ander aspect is dat je als avondmaalsganger de gemeenschap der heiligen ook belangrijk gaat vinden. Dan ga je proberen geen verstoring te zijn voor de andere tafelgenoten. Ook al ben je het niet helemaal eens met de kledingregels.
Verder is de donkere kleding ook een symbool van rouw. Wij herdenken immers de dood des Heeren. De avondmaalganger die mag belijden dat hij/zij verantwoordelijk is voor de kruisdood des Heeren vanwege zijn/haar zonden gaat vanzelf sober gekleed.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen vooral bij de eerste gang naar de tafel maar bovenstaande zou de gewone praktijk moeten zijn.
Maar ik hoop dat jij het ook eens bent dat we, als we onszelf kennen en door Zijn genade aan Zijn tafel mogen, terughoudend worden naar een ander.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Jantje schreef:Prima. Doe jij de eerste voorzet, @Wim Anker?
Prima.

Wat dunkt u van de Christus?
De meest zinnige posting van deze vreselijke topic. Wat mij betreft. Dank Wim.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Bijdrager »

Wat moet je eigenlijk aan als je een kind ten doop houdt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door J.C. Philpot »

Bijdrager schreef:Wat moet je eigenlijk aan als je een kind ten doop houdt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gewoon, nette kleding. Een nette broek en ditto overhemt. Of nog netter als je dat fijn vind. Let ook een beetje op de cultuur in je gemeente om niet door al te afwijkend gedrag te vertonen aanstoot te geven.

En het belangrijkste: een gelovig hart, en geen gewoonte of bijgeloof.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Mannetje »

In een gemeente waar een pak gebruikelijk is, moet je een pak aan doen.
In een gemeente waar gewoon netjes gebruikelijk is, moet je gewoon nette kleren aandoen.
In een gemeente waar het allemaal niet uitmaakt, moet je gewoon nette kleren aandoen.

Waar je bij een eerste avondmaalsgang nog best een uitzondering kunt maken (en terecht!) voor iemand die zich minder netjes dan verwacht kleedt, zie ik bij het ten doop houden van je kindje daar geen ruimte voor. Waarom zou je ergernis willen geven?
-
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Bertiel »

Bijdrager schreef:Wat moet je eigenlijk aan als je een kind ten doop houdt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vrienden van me hebben een aantal weken geleden hun jongste ten doop gehouden. Kerkenraad heeft een A4 opgesteld over hoe en wat.
Stond ook bij dat de vaders met Colbert en stropdas worden verwacht. Ik heb hem een bugs bunny stropdas voorgesteld, maar hij had toch een andere om
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Mara »

HersteldHervormd schreef: Vergeet niet dat de predikant de verantwoording draagt over een dienst hè.
Hoe moeten we dit dan uit het bevestigingsformulier toepassen?

Zo is dan ten eerste het ambt der ouderlingen, met de dienaars des Woords, opzicht te hebben over de gemeente die hun bevolen is; naarstiglijk toe te zien of een iegelijk zich behoorlijk gedraagt in belijdenis en in wandel; die zich onstichtelijk gedragen, te vermanen, en te verhoeden dat de sacramenten ontheiligd worden, zoveel mogelijk is; ook mede tegen de onboetvaardigen, volgens de Christelijke discipline of kerkelijke tucht, te handelen, en de boetvaardigen weder in den schoot der Kerk te ontvangen; gelijk niet alleen blijkt uit de voormelde uitspraak van Christus, maar ook uit meer andere uitspraken der Schrift, dat deze dingen niet staan bij één of twee personen alleen, maar bij velen die daartoe gesteld zijn.
Ten tweede, naardien de apostel beveelt dat onder de Christenen alles betamelijk en ordelijk zal toegaan, en niemand anders dan door wettige beroeping in de Kerk van Christus behoort te dienen, volgens de Christelijke ordinantie daarvan zijnde; zo is mede het werk der ouderlingen daarop acht te nemen, en in alle voorvallende zaken die den welstand en de goede orde der Kerk betreffen, met goeden raad den dienaars des Woords behulpzaam te zijn; ja, ook met raad en troost alle gemene Christenen te dienen.”
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
Bijdrager schreef:Wat moet je eigenlijk aan als je een kind ten doop houdt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gewoon, nette kleding. Een nette broek en ditto overhemt. Of nog netter als je dat fijn vind. Let ook een beetje op de cultuur in je gemeente om niet door al te afwijkend gedrag te vertonen aanstoot te geven.

En het belangrijkste: een gelovig hart, en geen gewoonte of bijgeloof.
Broek? :ouais!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef:
Bijdrager schreef:Wat moet je eigenlijk aan als je een kind ten doop houdt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vrienden van me hebben een aantal weken geleden hun jongste ten doop gehouden. Kerkenraad heeft een A4 opgesteld over hoe en wat.
Stond ook bij dat de vaders met Colbert en stropdas worden verwacht. Ik heb hem een bugs bunny stropdas voorgesteld, maar hij had toch een andere om
Bah. Bah. Bah.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef:In een gemeente waar een pak gebruikelijk is, moet je een pak aan doen.
In een gemeente waar gewoon netjes gebruikelijk is, moet je gewoon nette kleren aandoen.
In een gemeente waar het allemaal niet uitmaakt, moet je gewoon nette kleren aandoen.

Waar je bij een eerste avondmaalsgang nog best een uitzondering kunt maken (en terecht!) voor iemand die zich minder netjes dan verwacht kleedt, zie ik bij het ten doop houden van je kindje daar geen ruimte voor. Waarom zou je ergernis willen geven?
Juist. Mensen die lekker gelovig net een beetje anders dan anderen deelnemen aan een heilig sacrament hebben er niets, maar dan ook niets van begrepen. Ik zeg dit met verdriet in mijn hart.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:In een gemeente waar een pak gebruikelijk is, moet je een pak aan doen.
In een gemeente waar gewoon netjes gebruikelijk is, moet je gewoon nette kleren aandoen.
In een gemeente waar het allemaal niet uitmaakt, moet je gewoon nette kleren aandoen.

Waar je bij een eerste avondmaalsgang nog best een uitzondering kunt maken (en terecht!) voor iemand die zich minder netjes dan verwacht kleedt, zie ik bij het ten doop houden van je kindje daar geen ruimte voor. Waarom zou je ergernis willen geven?
Juist. Mensen die lekker gelovig net een beetje anders dan anderen deelnemen aan een heilig sacrament hebben er niets, maar dan ook niets van begrepen. Ik zeg dit met verdriet in mijn hart.

Kom Ad, je bent de laatste tijd best genuanceerd. Maar dit is echt weer op zijn Ankers.
Plaats reactie