Mag een predikant alles zeggen?

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:(...)
De cimbalen klonken luid.
Mara, Bij jou ontbreekt blijkbaar het besef wat dit oproept bij forummers. Je ziet het gebeuren hier. Jij bent toch echt de topicstarter. Dan mag ik in jouw ogen gebrek hebben aan zelfreflectie, heb ik een superieure toon en ben ik een boeman. Toch gun ik jou het besef dat je eerst had nadenkt alvorens iets te starten en bij tegengas niet in de slachtofferrol te kruipen. Ik ben te scherp geweest. Zeeuw heeft daar terecht op gewezen. Al komt die scherpte voort uit oprechte verontwaardiging.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Bezorgd »

Eens, het boek geeft enkele voorbeelden, maar het gaat om een gehele sfeer in een gemeente.
Overigens vind ik het wel een aanbevelingswaardig boek. Veel herkenning wat er soms fout kan gaan als er systeem denken optreedt in kerkelijke gemeenten. En niet alleen geestelijk maar ook qua cultuur kunnen er dan zulke stevige piket paaltjes worden ingeslagen dat mensen zichzelf niet meer mogen zijn. De gekleurde vlinders mogen hun kleur niet uitdragen. Iedereen wordt geacht zwarte of bruine vleugels te hebben. Dat kan zeer verstikkend werken.
Wel vond ik de eerste helft van het boekje beter dan de tweede helft.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Mara, Bij jou ontbreekt blijkbaar het besef wat dit oproept bij forummers. Je ziet het gebeuren hier. Jij bent toch echt de topicstarter. Dan mag ik in jouw ogen gebrek hebben aan zelfreflectie, heb ik een superieure toon en ben ik een boeman. Toch gun ik jou het besef dat je eerst had nadenkt alvorens iets te starten en bij tegengas niet in de slachtofferrol te kruipen. Ik ben te scherp geweest. Zeeuw heeft daar terecht op gewezen. Al komt die scherpte voort uit oprechte verontwaardiging.
Ik begrijp die verontwaardiging niet. Waarom zou je verontwaardigd zijn? In de kerk komen nu eenmaal misstanden voor, machtsmisbruik, geestelijke dwang, misbruik van geld, seksueel misbruik, etc.

Don't shoot the messenger.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Mara, Bij jou ontbreekt blijkbaar het besef wat dit oproept bij forummers. Je ziet het gebeuren hier. Jij bent toch echt de topicstarter. Dan mag ik in jouw ogen gebrek hebben aan zelfreflectie, heb ik een superieure toon en ben ik een boeman. Toch gun ik jou het besef dat je eerst had nadenkt alvorens iets te starten en bij tegengas niet in de slachtofferrol te kruipen. Ik ben te scherp geweest. Zeeuw heeft daar terecht op gewezen. Al komt die scherpte voort uit oprechte verontwaardiging.
Ik begrijp die verontwaardiging niet. Waarom zou je verontwaardigd zijn? In de kerk komen nu eenmaal misstanden voor, machtsmisbruik, geestelijke dwang, misbruik van geld, seksueel misbruik, etc.

Don't shoot the messenger.
De verontwaardiging is dat een geanonimiseerd verhaal uit een bedenkelijk boek vwb de rechterflank hier besproken wordt. Terwijl het een heel teer onderwerp betreft. Dat er misstanden zijn betekent toch niet dat verontwaardiging ongepast is?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: De verontwaardiging is dat een geanonimiseerd verhaal uit een bedenkelijk boek vwb de rechterflank hier besproken wordt.
Je oordeel over het boek vind ik ongepast. Hoezo is het boek bedenkelijk? Daar kun je geen goede argumenten voor hebben, lijkt me. Dat een verhaal geanonimiseerd is, vind ik daarentegen heel normaal. Zo worden de betrokkenen beschermd, zowel de vermeende 'dader' als 'slachtoffer'.
Terwijl het een heel teer onderwerp betreft. Dat er misstanden zijn betekent toch niet dat verontwaardiging ongepast is?
Hoezo een teer onderwerp? Benoem gewoon de feiten. Veel van wat in de reformatorische kring als ongemakkelijk onderwerp wordt ervaren, wordt veelal onder de noemer teer onderwerp geplaatst. Zo hoeft men niet met de billen bloot, en blijft men in verdekte termen spreken.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Terri »

Toch denk ik dat 'misstanden' vaak niet eerlijk benaderd worden. Het wordt of 'een opgeblazen verhaal' of het wordt ontkend.
Net zo goed als dat regeringsleiders, koningen en wie dan ook misbruik maken van hun macht, gebeurt dat ook in kerken. Alleen zou de kerk de meest veilige plek moeten zijn, maar dat is lang niet altijd zo, 'hier beneden is het niet....'
Laten we elkaar serieus nemen met onze moeiten, vragen en worstelingen.
Een gesprek is wellicht ook beter onder vier ogen dan op een forum.....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Desiree »

Teer onderwerp.. en daarom sluit ik me bij Terri aan.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Desiree »

..
Laatst gewijzigd door Desiree op 14 aug 2019, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Online
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Bertiel »

huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Wij krijgen dat iedere week te horen.

Maar of een dominee, in een nabetrachtingsdienst of avondmaaldienst, mag zeggen dat de scheiding dwars over de tafel loopt, gaat mij erg ver. Zeker in een gemeente waar een grote meerderheid niet aangaat.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Daar zou dan wel een bijzondere openbaring aan ten grondslag moeten liggen. De brieven in Openbaring zijn rechtstreeks geinspireerd. Dat is bij preken zelden het geval.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Mara »

Bertiel schreef:
huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Wij krijgen dat iedere week te horen.

Maar of een dominee, in een nabetrachtingsdienst of avondmaaldienst, mag zeggen dat de scheiding dwars over de tafel loopt, gaat mij erg ver. Zeker in een gemeente waar een grote meerderheid niet aangaat.
Zelfs dat zou hij mogen zeggen. Dat staat in de Bijbel ook.
Twee liggen in bed, een wordt aangenomen, de ander zal verworpen worden. Dat is in een huwelijk!
Zo ook de arbeiders op het land.
Dus kun je zeggen dat er ook een scheiding over dit forum loopt.

Maar stel dat ik (of iemand anders) zou zeggen: er reageert er eentje in het topic Kerk, die er niet bijhoort hoor. Daar loopt duidelijk de scheidslijn. En dan heeft daar een nieuweling gereageerd, ziet iedereen.
Ik weet zeker dat er dan geknipt en gewaarschuwd gaat worden, in groene letters.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Terri »

huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Zeker, maar in Openbaring staat niet; dit bedoel ik voor die, of die, zonder dat daar echt een Bijbels motief voor is. Dat is juist het rijke van Gods Woord, het troost en bestraft en dan doet het kracht, omdat Gods Geest erin is.
Is er echt een concrete zonde, dan wordt er een andere weg bewandelt, we maken tenslotte van de preekstoel geen steekstoel.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Bertiel schreef:
huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Wij krijgen dat iedere week te horen.

Maar of een dominee, in een nabetrachtingsdienst of avondmaaldienst, mag zeggen dat de scheiding dwars over de tafel loopt, gaat mij erg ver. Zeker in een gemeente waar een grote meerderheid niet aangaat.
Zelfs dat zou hij mogen zeggen. Dat staat in de Bijbel ook.
Twee liggen in bed, een wordt aangenomen, de ander zal verworpen worden. Dat is in een huwelijk!
Zo ook de arbeiders op het land.
Dus kun je zeggen dat er ook een scheiding over dit forum loopt.

Maar stel dat ik (of iemand anders) zou zeggen: er reageert er eentje in het topic Kerk, die er niet bijhoort hoor. Daar loopt duidelijk de scheidslijn. En dan heeft daar een nieuweling gereageerd, ziet iedereen.
Ik weet zeker dat er dan geknipt en gewaarschuwd gaat worden, in groene letters.
Precies, dan zoek je zo iemand op of je stuurt een PB.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Ja waarom niet, als het nodig is, maar de brief was aan de hele gemeente... én geschreven door de Heere Zelf, niet door een mens die denkt te weten wie er wel en wie er niet bijhoren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie