Door de herder richting het schaap.Zeeuw schreef:Corrigerend optreden door?Ad Anker schreef:Zeker. Ik ken die verhalen ook. Ja. En soms was en is het nodig om corrigerend op te treden. Al willen we dit niet. Maar het verhaal van Mara lijkt me te bont. En vooral in zo'n boek. Maar dat is mijn oordeel.Zeeuw schreef:Nou Ad, ik kan je helaas ook echt verhalen in dezelfde trant verhalen. Ga ik niet doen, want het sticht absoluut niet. Maar mensen zijn soms zeer onsubtiel en het gebeurt vrij regelmatig dat kleine plantjes van geloof met laarzen worden getreden ipv met een gietertje en mest omringt. En ik denk dat op deze manier omgaan met Gods kinderen zeer kwalijk en zondig is.Ad Anker schreef: Dat weet hij niet. Ik geloof het verhaal gewoon niet. Dat is het probleem.
Het separeren door een predikant is een andere discussie.
Mag een predikant alles zeggen?
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Dat klopt. Maar de herder moet zich, bij lammetjes die net geboren zijn, realiseren dat ze andere aanpak en voeding nodig hebben dan een volwassen ram die tegen een stootje kan.Ad Anker schreef: Door de herder richting het schaap.
Tevens hoeft de herder ook niet veel te vinden van de omvang van de kudde. De Eigenaar van de kudde bepaalt deze.
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Zeker. Maar in het verhaal van Mara lees ik niet hoe het was. En welke arbeid er al in het lammetje of schaapje was geïnvesteerd. Dat maakt zulke verhaaltjes zo lastig /lasterlijk.Zeeuw schreef:Dat klopt. Maar de herder moet zich, bij lammetjes die net geboren zijn, realiseren dat ze andere aanpak en voeding nodig hebben dan een volwassen ram die tegen een stootje kan.Ad Anker schreef: Door de herder richting het schaap.
Tevens hoeft de herder ook niet veel te vinden van de omvang van de kudde. De Eigenaar van de kudde bepaalt deze.
Het feit dat herderlijk toezicht, een instituut als het curatorium etc. zo onder vuur ligt komt hierdoor. Kritiek mag niet meer. Vooral opbouwen, mesten en begieten. Soms is keihard snoeien wel broodnodig.
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Ik behoud me ook het recht voor dat de contekst beter licht werpt op dit verhaal.Ad Anker schreef: Zeker. Maar in het verhaal van Mara lees ik niet hoe het was. En welke arbeid er al in het lammetje of schaapje was geïnvesteerd. Dat maakt zulke verhaaltjes zo lastig /lasterlijk.
Niettemin zijn de genoemde ingrediënten (een uitspraak - en een geraakte ziel) belangrijk genoeg om even te evalueren en ik zou als diegene die de uitspraak gedaan zou kunnen hebben in deze omstandigheden dan toch eerst een excuus moeten brengen alvorens het gesprek verder te voeren.
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Natuurlijk kan de uitspraak niet dat er iemand aan het avondmaal zat die er niet hoorde als de persoon niet in openbare zonden leefde maar wij kennen deze situatie niet, we waren er niet bij. Als het waar is zoals @Mara het verteld is het zeer kwalijk.
De uitspraak over een scheidslijn ken ik ook wel maar dan in algemene zin. In de dag des oordeels zal er een scheidslijn lopen, dwars door de gemeente, dwars door de avondmaalstafels, dwars door gezinnen, etc.
Met die uitspraak is niets mis mee.
De uitspraak over een scheidslijn ken ik ook wel maar dan in algemene zin. In de dag des oordeels zal er een scheidslijn lopen, dwars door de gemeente, dwars door de avondmaalstafels, dwars door gezinnen, etc.
Met die uitspraak is niets mis mee.
Re: Mag een predikant alles zeggen?
In je laatste alinea trek je algemene conclusies. Ik denk inderdaad dat we terughoudend moeten zijn met 'verhaaltjes', maar dat we ook eerlijk moeten zijn dat herderlijk toezicht soms tekort schiet.Ad Anker schreef:Zeker. Maar in het verhaal van Mara lees ik niet hoe het was. En welke arbeid er al in het lammetje of schaapje was geïnvesteerd. Dat maakt zulke verhaaltjes zo lastig /lasterlijk.Zeeuw schreef:Dat klopt. Maar de herder moet zich, bij lammetjes die net geboren zijn, realiseren dat ze andere aanpak en voeding nodig hebben dan een volwassen ram die tegen een stootje kan.Ad Anker schreef: Door de herder richting het schaap.
Tevens hoeft de herder ook niet veel te vinden van de omvang van de kudde. De Eigenaar van de kudde bepaalt deze.
Het feit dat herderlijk toezicht, een instituut als het curatorium etc. zo onder vuur ligt komt hierdoor. Kritiek mag niet meer. Vooral opbouwen, mesten en begieten. Soms is keihard snoeien wel broodnodig.
Ik denk eigenlijk dat we het best wel eens zijn.
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Het was niet het verhaal van Mara, maar het komt uit een boek! Niet uit een roman, maar waar gebeurd. De schrijfster gebruikt haar eigen naam en dingen zijn dus te verifiëren! Dat jij dat laster noemt, zonder enige grond, is dus ook kwalijk te noemen.Ad Anker schreef: Zeker. Maar in het verhaal van Mara lees ik niet hoe het was. En welke arbeid er al in het lammetje of schaapje was geïnvesteerd. Dat maakt zulke verhaaltjes zo lastig /lasterlijk.
En ik ga er van uit dat het waar is, omdat anders de gewraakte passage eruit gehaald zou moeten worden.
Snoeien waar iedereen bij staat? Deed Jezus dat ook? Bij de overspelige vrouw bij de waterput bijvoorbeeld??Ad Anker schreef:Kritiek mag niet meer. Vooral opbouwen, mesten en begieten. Soms is keihard snoeien wel broodnodig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Johannes de Doper wel hoor!Mara schreef:Het was niet het verhaal van Mara, maar het komt uit een boek! Niet uit een roman, maar waar gebeurd. De schrijfster gebruikt haar eigen naam en dingen zijn dus te verifiëren! Dat jij dat laster noemt, zonder enige grond, is dus ook kwalijk te noemen.Ad Anker schreef: Zeker. Maar in het verhaal van Mara lees ik niet hoe het was. En welke arbeid er al in het lammetje of schaapje was geïnvesteerd. Dat maakt zulke verhaaltjes zo lastig /lasterlijk.
En ik ga er van uit dat het waar is, omdat anders de gewraakte passage eruit gehaald zou moeten worden.Snoeien waar iedereen bij staat? Deed Jezus dat ook? Bij de overspelige vrouw bij de waterput bijvoorbeeld??Ad Anker schreef:Kritiek mag niet meer. Vooral opbouwen, mesten en begieten. Soms is keihard snoeien wel broodnodig.
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Msra, deze passage gaat niet over de schrijfster, maar zoals je eerder schreef over een (andere) jonge vrouw ergens in Nederland. Het is dus niet verifieerbaar en de bron is onbekend.
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Ik ney het voor Mara op het is echt niet een op zichzelf staand verhaaltje...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Dat is precies het probleem. Het is een listige 'zie je wel' beleving om de vermeende dader (ook niet verifieerbaar, men leze dus een zware dominee) zwart te maken. Verwerpelijk.samanthi schreef:Ik ney het voor Mara op het is echt niet een op zichzelf staand verhaaltje...
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Eens.Valcke schreef:Msra, deze passage gaat niet over de schrijfster, maar zoals je eerder schreef over een (andere) jonge vrouw ergens in Nederland. Het is dus niet verifieerbaar en de bron is onbekend.
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Ik zeg niet dat het niet waar kan zijn. Maar je kunt ook niet zeggen dat het wel waar zo gebeurd is. Persoon, plaats en bron zijn onbekend en de schrijfster was er zelf niet bij.samanthi schreef:Ik ney het voor Mara op het is echt niet een op zichzelf staand verhaaltje...
Laatst gewijzigd door Valcke op 13 aug 2019, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mag een predikant alles zeggen?
Maar toch, het lijkt er veel op dat Ad dit gelijk maar in twijfel trekt omdat het niet zo in zijn straatje van pas komt. Dat hoort natuurlijk niet zo. Dit soort dingen gebeuren nog altijd. Meestal iets meer bedekt dan dat Mara beschrijft, maar toch duidelijk op wie de predikant doelde.Valcke schreef:Msra, deze passage gaat niet over de schrijfster, maar zoals je eerder schreef over een (andere) jonge vrouw ergens in Nederland. Het is dus niet verifieerbaar en de bron is onbekend.