Mag een predikant alles zeggen?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

Philtpot, het is niet de bedoeling een karikatuur te maken, het spijt me als dat zo over komt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:Philtpot, het is niet de bedoeling een karikatuur te maken, het spijt me als dat zo over komt.
Dank! :super
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Dit stukje van Spurgeon past dus prima bij de uitspraak dat ook door de Avondmaalstafel er een scheidslijn loopt.
Nee. Je weet dat niet. Je kunt wel zeggen dat er ook door de avondmaalstafel een scheiding kán lopen. Net zo goed als door de kerkenraad.
Het effect is natuurlijk hetzelfde. Als een dominee zegt 'vanmorgen loopt er een scheidslijn door de kerk' weet hij ook niet of er die morgen 100% van Gods kinderen in de kerk zitten, of 0%. Het gaat erom: de kerkgang maakt je niet zalig, dus onderzoek jezelf!
Zo is het hier ook.
Een dominee zal dit niet zo concreet bedoelen (als het goed is) dat een kerkganger gaat zitten kijken naar de tafel: wie zou niet oprecht zijn? Het is alleen maar een aansporing tot zelfonderzoek.
Althans, zo vat ik het op.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Desiree »

Ik zou het maar eenvoudig houden.. deze ontvangt zondaars en eet met hen.. en Hem volgen. Het kan nooit.. maar om Jezus wil, kan het.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door SecorDabar »

De scheidslijn loopt dwars door de avondmaaltafel....
Als ik dit zo lees dan moet ik denken aan de discipelen:
Het deden de discipelen schoorvoetend antwoorden: Ben ik het, HEERE??
Toch hoeft de scheidslijn ons niet in verwarring te brengen of te ontmoedigen:
Al ben ik in de waarneming een buitenstaander en gevoel ik mij aan de scheidslijn, toch kan de Heilige Geest het geloof werken zodat de verzuchting mag zijn: HEERE Gij weet alle dingen, Gij weet dat ik U liefheb!
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
DDD
Berichten: 28669
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:In een topic als deze buitelen de reacties over elkaar heen met een bijna eensluidend 'zo moet het niet'.

Maar o wee, als de predikant van Godswege zoiets zou zeggen.
Bij Spurgeon gebeurde dat ook echt. Gods Geest liet hem soms persoonlijke zonden van toehoorders benoemen, die hij eerder niet wist. Hij schrijft zelf hierover:

“While preaching in the hall, on one occasion, I deliberately pointed to a man in the midst of the crowd, and said, ‘There is a man sitting there, who is a shoemaker; he keeps his shop open on Sundays, it was open last Sabbath morning, he took ninepence, and there was fourpence profit out of it; his soul is sold to Satan for fourpence!’ A city missionary, when going his rounds, met with this man, and seeing that he was reading one of my sermons, he asked the question, ‘Do you know Mr. Spurgeon?’ ‘Yes,’ replied the man, ‘I have every reason to know him, I have been to hear him; and, under his preaching, by God’s grace I have become a new creature in Christ Jesus. Shall I tell you how it happened? I went to the Music Hall, and took my seat in the middle of the place; Mr. Spurgeon looked at me as if he knew me, and in his sermon he pointed to me, and told the congregation that I was a shoemaker, and that I kept my shop open on Sundays; and I did, sir. I should not have minded that; but he also said that I took ninepence the Sunday before, and that there was fourpence profit out of it. I did take ninepence that day, and fourpence was just the profit; but how he should know that, I could not tell. Then it struck me that it was God who had spoken to my soul though him, so I shut up my shop the next Sunday. At first, I was afraid to go again to hear him, lest he should tell the people more about me; but afterwards I went, and the Lord met with me, and saved my soul.’ I could tell as many as a dozen similar cases in which I pointed at somebody in the hall without having the slightest knowledge of the person, or any idea that what I said was right, except that I believed I was moved by the Spirit to say it; and so striking has been my description, that the persons have gone away, and said to their friends, ‘Come, see a man that told me all things that ever I did; beyond a doubt, he must have been sent of God to my soul, or else he could not have described me so exactly.’ And not only so, but I have known many instances in which the thoughts of men have been revealed from the pulpit. I have sometimes seen persons nudge their neighbours with their elbow, because they had got a smart hit, and they have been heard to say, when they were going out, ‘The preacher told us just what we said to one another when we went in at the door’” (The Autobiography of Charles H. Spurgeon, [Curts & Jennings, 1899], Vol. II, pp. 226-227).

Het was dan echter niet iets wat Spurgeon zelf zocht of dacht te weten, en diende tot bekering van die persoon.
Wel. Voor zulke profetie maak ik graag een uitzondering. Maar dat is iets anders dan dat je voor iemand anders luistert en alvast een conclusie trekt naar eigen smaak.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Zonnebloem »

Desiree schreef:Ik zou het maar eenvoudig houden.. deze ontvangt zondaars en eet met hen.. en Hem volgen. Het kan nooit.. maar om Jezus wil, kan het.
Wat is dat mooi gezegd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Terri »

SecorDabar schreef:De scheidslijn loopt dwars door de avondmaaltafel....
Als ik dit zo lees dan moet ik denken aan de discipelen:
Het deden de discipelen schoorvoetend antwoorden: Ben ik het, HEERE??
Toch hoeft de scheidslijn ons niet in verwarring te brengen of te ontmoedigen:
Al ben ik in de waarneming een buitenstaander en gevoel ik mij aan de scheidslijn, toch kan de Heilige Geest het geloof werken zodat de verzuchting mag zijn: HEERE Gij weet alle dingen, Gij weet dat ik U liefheb!
Als het zo in je hart ligt, houdt geen mens je tegen en blijf je ook niet zitten, want dan gaat het je om Hem en is Zijn liefde je deel.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

Wat opvalt, en echt niet alleen op dit forum, is wel dat mensen het 'mooi gezegd' vinden als het niet radicaal en hard gezegd wordt.
Maar ik lees toch de Bijbel anders. En dan staat er niet zoveel in wat voor mensen 'mooi gezegd' zijn. Ik zie meer teksten die de mens veroordelen dan die de mens 'mooi' zal vinden.
Of is dit slechts een persoonlijke waarneming? Het is wel zo dat mensen om me heen de scherpe kantjes niet meer willen horen, en dan valt men doorgaans compleet stil. Anderzijds ken ik mensen die heel veel 'psalmversjes en teksten' krijgen, en 100 % in hun voordeel. Ik heb wel eens gevraagd aan zo'n man of hij onderscheid wist tussen een inkomende waarheid en een voorkomende waarheid. Dat bleek hij niet eens te begrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Wat opvalt, en echt niet alleen op dit forum, is wel dat mensen het 'mooi gezegd' vinden als het niet radicaal en hard gezegd wordt.
Maar ik lees toch de Bijbel anders. En dan staat er niet zoveel in wat voor mensen 'mooi gezegd' zijn. Ik zie meer teksten die de mens veroordelen dan die de mens 'mooi' zal vinden.
Of is dit slechts een persoonlijke waarneming? Het is wel zo dat mensen om me heen de scherpe kantjes niet meer willen horen, en dan valt men doorgaans compleet stil. Anderzijds ken ik mensen die heel veel 'psalmversjes en teksten' krijgen, en 100 % in hun voordeel. Ik heb wel eens gevraagd aan zo'n man of hij onderscheid wist tussen een inkomende waarheid en een voorkomende waarheid. Dat bleek hij niet eens te begrijpen.
Ik denk dat dit deels inderdaad zo is DIA. Echter, daarnaast ken ik weer veel mensen die het fijn vinden als iets 'echt scherp is gezegd', 'wat was de dominee weer radicaal vanavond hè' en vervolgens weer verder leven. Gelukkig blijft alles afhankelijk van de zegen van de Heere.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Wat opvalt, en echt niet alleen op dit forum, is wel dat mensen het 'mooi gezegd' vinden als het niet radicaal en hard gezegd wordt.
Maar ik lees toch de Bijbel anders. En dan staat er niet zoveel in wat voor mensen 'mooi gezegd' zijn. Ik zie meer teksten die de mens veroordelen dan die de mens 'mooi' zal vinden.
Of is dit slechts een persoonlijke waarneming? Het is wel zo dat mensen om me heen de scherpe kantjes niet meer willen horen, en dan valt men doorgaans compleet stil. Anderzijds ken ik mensen die heel veel 'psalmversjes en teksten' krijgen, en 100 % in hun voordeel. Ik heb wel eens gevraagd aan zo'n man of hij onderscheid wist tussen een inkomende waarheid en een voorkomende waarheid. Dat bleek hij niet eens te begrijpen.
Er is een groot verschil tussen 'alzo zegt de Heere' en 'ik als dominee vind dat en dat'. Het eerste is gezaghebbend en het tweede haalt dat niveau niet, mogelijk met enige welwillendheid wel, maar vaak eindigt het dan toch in de mens.

Dat is mijn grote probleem met die scherpe kantjes.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Wat opvalt, en echt niet alleen op dit forum, is wel dat mensen het 'mooi gezegd' vinden als het niet radicaal en hard gezegd wordt.
Maar ik lees toch de Bijbel anders. En dan staat er niet zoveel in wat voor mensen 'mooi gezegd' zijn. Ik zie meer teksten die de mens veroordelen dan die de mens 'mooi' zal vinden.
Of is dit slechts een persoonlijke waarneming? Het is wel zo dat mensen om me heen de scherpe kantjes niet meer willen horen, en dan valt men doorgaans compleet stil. Anderzijds ken ik mensen die heel veel 'psalmversjes en teksten' krijgen, en 100 % in hun voordeel. Ik heb wel eens gevraagd aan zo'n man of hij onderscheid wist tussen een inkomende waarheid en een voorkomende waarheid. Dat bleek hij niet eens te begrijpen.
Er is een groot verschil tussen 'alzo zegt de Heere' en 'ik als dominee vind dat en dat'. Het eerste is gezaghebbend en het tweede haalt dat niveau niet, mogelijk met enige welwillendheid wel, maar vaak eindigt het dan toch in de mens.

Dat is mijn grote probleem met die scherpe kantjes.
Dit begrijp ik ook wel. Maar het opvallende is dat juist de vrome mens zich hiertegen het meest keert. Mensen die 'het hebben' zullen het niet snel beämen (of be-amen, of baamen).
We moeten wel letten op een eerlijke prediking, en niet een harde en koude wetsprediking, maar er dient toch diepe bewogenheid te zijn met de medemens.
Een dominee kan wel eens een boodschap moeten brengen tegen zijn vlees in, en dan moet je niet denken dat hij hiervoor meteen zo gewillig is. Ik weet dat er dan een vreselijk opzien kan zijn.
Toen Samuël aan Eli bekend maakte welke boodschap hij van de Heere had gehoord, vreesde hij om dat aan Eli te zeggen. Eli voelde wel iets aan, en vroeg ernaar. Dan zien we dat Eli ervoor ingewonnen was: Hij is de HEERE, Hij doe wat goed is in Zijn ogen.
Hier kende en erkende Eli zijn slappe gedrag jegens zijn zonen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:Wat opvalt, en echt niet alleen op dit forum, is wel dat mensen het 'mooi gezegd' vinden als het niet radicaal en hard gezegd wordt.
Maar ik lees toch de Bijbel anders. En dan staat er niet zoveel in wat voor mensen 'mooi gezegd' zijn. Ik zie meer teksten die de mens veroordelen dan die de mens 'mooi' zal vinden.
Of is dit slechts een persoonlijke waarneming? Het is wel zo dat mensen om me heen de scherpe kantjes niet meer willen horen, en dan valt men doorgaans compleet stil. Anderzijds ken ik mensen die heel veel 'psalmversjes en teksten' krijgen, en 100 % in hun voordeel. Ik heb wel eens gevraagd aan zo'n man of hij onderscheid wist tussen een inkomende waarheid en een voorkomende waarheid. Dat bleek hij niet eens te begrijpen.
Je hebt helemaal gelijk, alleen de andere kant is ook helemaal waar, het is mooi als mensen (voor het eerst) aangaan. En laten we even erbuiten wanneer, hoe, terecht, onterecht enz. Want als we bij alles gelijk ons afvragen is het wel echt of kan dit wel?, dan trekken we dus op ten duur álles in twijfel, en hoe zien we dan nog het ''échte'' werk des Heeren? En laten we ons eens afvragen hoe dat voor die mensen is, ze proberen vruchten te dragen voor de (refo)wereld, alleen heel veel mensen blijven op afstand omdat het eerst getoetst moet worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door refo »

Volgens mij is de uitdrukking uit het verband geraakt. In de nabetrachting des namiddags zeggen predikanten nogal eens dat er 'vanmorgen een zichtbare scheidslijn door de gemeente liep'. Dat is heel wat anders dan het hebben over een scheidslijn door de avondmaalstafel. daar weet die man niets van.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:Wat opvalt, en echt niet alleen op dit forum, is wel dat mensen het 'mooi gezegd' vinden als het niet radicaal en hard gezegd wordt.
Maar ik lees toch de Bijbel anders. En dan staat er niet zoveel in wat voor mensen 'mooi gezegd' zijn. Ik zie meer teksten die de mens veroordelen dan die de mens 'mooi' zal vinden.
Of is dit slechts een persoonlijke waarneming? Het is wel zo dat mensen om me heen de scherpe kantjes niet meer willen horen, en dan valt men doorgaans compleet stil. Anderzijds ken ik mensen die heel veel 'psalmversjes en teksten' krijgen, en 100 % in hun voordeel. Ik heb wel eens gevraagd aan zo'n man of hij onderscheid wist tussen een inkomende waarheid en een voorkomende waarheid. Dat bleek hij niet eens te begrijpen.
Je hebt helemaal gelijk, alleen de andere kant is ook helemaal waar, het is mooi als mensen (voor het eerst) aangaan. En laten we even erbuiten wanneer, hoe, terecht, onterecht enz. Want als we bij alles gelijk ons afvragen is het wel echt of kan dit wel?, dan trekken we dus op ten duur álles in twijfel, en hoe zien we dan nog het ''échte'' werk des Heeren? En laten we ons eens afvragen hoe dat voor die mensen is, ze proberen vruchten te dragen voor de (refo)wereld, alleen heel veel mensen blijven op afstand omdat het eerst getoetst moet worden.
Dat bedoel ik niet. Een mens kan alles wel eens in twijfel trekken. Maar als hij Gods werk in twijfel trekt is dat niet goed. Dat zal hij dan ook wel bemerken.
Ik zou denken dat God Zelf wel openbaart wat Zijn werk is. Vaak hier in de tijd, maar zeker op de dag dat Hij zal oordelen de levenden en de doden. Dan zal ieder werk openbaar worden voor alle mensen. Ook de verborgen gedachten die wij hier angstvallig verborgen wilden houden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie