Kerktijden

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kerktijden

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Precies: rustdag toch?!
Ik ben blij dat ik niet gewend ben aan 3 diensten per zondag!
Als jou kerkenraad 3 diensten belegd op zondag zou je je als lid nog schuldig moeten voelen als je er "maar" 2 bezoekt.
Nee, dat is het niet! Niet het rusten alleen, dat deden de farizeeërs ook, maar ook het HEILIGEN van de dag des Heeren.
Het heiligen van de rustdag zit hem gelukkig niet in 3 kerkdiensten moeten bezoeken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerktijden

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Precies: rustdag toch?!
Ik ben blij dat ik niet gewend ben aan 3 diensten per zondag!
Als jou kerkenraad 3 diensten belegd op zondag zou je je als lid nog schuldig moeten voelen als je er "maar" 2 bezoekt.
Nee, dat is het niet! Niet het rusten alleen, dat deden de farizeeërs ook, maar ook het HEILIGEN van de dag des Heeren.
Maar heb je nooit moeite met het onthouden van de preken of er over na te denken ?
Ik heb wel eens een vol hoofd op de zondagavond omdat ik veel heb gehoord.
Soms wel, en daarom zou ik vooral de jonge generatie ernstig willen oproepen om getrouw onder de zuivere verkondiging van het Woord te begeven. Als ik nu terugdenk aan de jaren 70, dan zijn me uit die periode nog heel wat preken bijgebleven, met name van onze toenmalige predikanten ds. J. Mijnders en ds. A. Bregman. We kunnen toch zeggen dat de kerk wel de werkplaats van de Heilige Geest genoemd wordt.
En een van onze ouden merkte zo eenvoudig en treffend op: Wil je nat worden, dan moet je in de regen lopen, en wil je bekeerd worden dan moet je in Gods Huis zijn.

Ik zie net een berichtje van Orchidee. Ken je de Heidelberger Catechismus? Lees een wat daar staat over het houden van de Sabbat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerktijden

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Precies: rustdag toch?!
Ik ben blij dat ik niet gewend ben aan 3 diensten per zondag!
Als jou kerkenraad 3 diensten belegd op zondag zou je je als lid nog schuldig moeten voelen als je er "maar" 2 bezoekt.
Nee, dat is het niet! Niet het rusten alleen, dat deden de farizeeërs ook, maar ook het HEILIGEN van de dag des Heeren.
Maar heb je nooit moeite met het onthouden van de preken of er over na te denken ?
Ik heb wel eens een vol hoofd op de zondagavond omdat ik veel heb gehoord.
Soms wel, en daarom zou ik vooral de jonge generatie ernstig willen oproepen om getrouw onder de zuivere verkondiging van het Woord te begeven. Als ik nu terugdenk aan de jaren 70, dan zijn me uit die periode nog heel wat preken bijgebleven, met name van onze toenmalige predikanten ds. J. Mijnders en ds. A. Bregman. We kunnen toch zeggen dat de kerk wel de werkplaats van de Heilige Geest genoemd wordt.
En een van onze ouden merkte zo eenvoudig en treffend op: Wil je nat worden, dan moet je in de regen lopen, en wil je bekeerd worden dan moet je in Gods Huis zijn.

Ik zie net een berichtje van Orchidee. Ken je de Heidelberger Catechismus? Lees een wat daar staat over het houden van de Sabbat.
Wij houden de Sabbath niet! die duurt van vrijdagavond 6 uur tot zaterdagavond 6 uur.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerktijden

Bericht door -DIA- »

Naar de kerk kun je ook in de week:
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/2175 ... Video=true
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerktijden

Bericht door Geytenbeekje »

Sabbath kan je volgens veel theologen ook vertalen met rustdag.
Er zijn wel christenen die menen dat je de sabbat moet houden.
Maar dat is een andere discussie
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kerktijden

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:Naar de kerk kun je ook in de week:
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/2175 ... Video=true
Zeker kan je doordeweeks naar de kerk maar wijzelf hebben dat niet en om stad en land dominees en/of andere kerken achterna te rijden vind ik niet nodig!
Doordeweeks vind ik juist fijn om eens andere geestelijke lectuur te lezen en/of lezingen van geloofstoerusting te beluisteren of een preek nog eens na te luisteren bijvoorbeeld.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerktijden

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:Sabbath kan je volgens veel theologen ook vertalen met rustdag.
Er zijn wel christenen die menen dat je de sabbat moet houden.
Maar dat is een andere discussie
Het gaat over de Sabbath uit de Bijbel van de 10 geboden, je hebt ook nog een tekst uitromeinen 14: 5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Kerktijden

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:Naar de kerk kun je ook in de week:
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/2175 ... Video=true
Zeker kan je doordeweeks naar de kerk maar wijzelf hebben dat niet en om stad en land dominees en/of andere kerken achterna te rijden vind ik niet nodig!
Doordeweeks vind ik juist fijn om eens andere geestelijke lectuur te lezen en/of lezingen van geloofstoerusting te beluisteren of een preek nog eens na te luisteren bijvoorbeeld.
Ipv preek luisteren ben ik begonnen met de Redelijke Godsdienst
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerktijden

Bericht door DDD »

Die preekjas heeft hij van zijn nieuwe gemeente gekregen.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerktijden

Bericht door merel »

Mannetje schreef:
Dodo schreef:Drie diensten op zondag laten geen zondag meer over. Dan gooi je tussen de diensten wat koffie en brood naar binnen, en je moet weer weg. Er is geen tijd over voor het gezin of voor andere sociale ontmoetingen.
Spreek je uit ervaring?

Wij hebben drie diensten en normaliter is er driemaal een afvaardiging van ons gezin.

Na de morgendienst (als de jongste naar de creche gaat, gaan alle anderen, anders luistert een ouder thuis mee) is er echt tijd voor koffie met wat lekkers en een gesprekje over de preek.
Na het middageten (eenvoudige warme maaltijd met ijs toe) neemt de ouder die 's middags naar de kerk gaat nog even rust, daarna gaat die met de eennajongste en een van de oudere kinderen naar de kerk.
Na de middagdienst is er tijd voor drinken met fruit, lezen uit de kerkgeschiedenis, zingen met elkaar en tijd voor een spelletje/samen puzzelen o.i.d.
Daarna eten we brood en gaat de andere ouder met twee oudere kinderen naar de kerk.

De thuisblijvende ouder 's middags en 's avonds heeft tijd om nog wat met de kinderen thuis te doen, zelf wat te lezen oid en ' s avonds de jongsten naar bed te brengen.

Als na de avonddienst het drinken op is en de kinderen naar bed zijn is er nog een poosje voor lezen/muziek maken/samen wat praten etc.
Klinkt eerlijk gezegd best druk. Tussendoor moet namelijk ook nog het eten gekookt en rommel opgeruimd worden om weer op een draf naar de volgende dienst te gaan.
Uiteindelijk gaat iedereen 2x. Dan is het toch veel rustiger om dat tegelijk te doen?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerktijden

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Die preekjas heeft hij van zijn nieuwe gemeente gekregen.

Oke, dat wist ik niet. Het ziet er ouderwets uit.
Maar goed, het gaat om de inhoud.
Er worden mooie dingen gezegd in de preek. Dat het zuurdesem zo dichtbij ons is in de vorm van Gods Woord.
En dat dat zuurdesem zomaar in ons hart van meel gebracht kan worden.
Hij waarschuwde voor de gedachte die onder ons heerst dat er een heel bijzonder iets plaats moet vinden.
Hij gaf ook aan dat er veel reformatorische zwaarheid en degelijkheid kan zijn wat het zuurdesem mist.

De mogelijkheid werd gewezen. Wijst zelfs op de eenvoudigheid hoe de Heere soms werkt.
Het viel me op dat hij ruimte gaf voor verschillende wegen,
Maar het lijkt alsof de prediker soms vergeet dat juist de prediking de bediening der verzoening is.
Hoewel, hij zegt wel dat een kind zomaar net als Samuel een woord in een preek horen kan, en bekeerd de kerk uit kan gaan.
Anderzijds wees hij later wel weer een weg dat het gewoon lange tijd duurt voor dat er een doorbraak komt.
'Je gaat echt niet de volgende keer aan het Avondmaal"
Dat vond ik tegenstrijdig en eigenlijk ook wat onbijbels.
Jammer zijn de vele verhaaltjes.
Opzich wel mooi om te horen, maar een preek moet je gebruiken voor woordverkondiging, denk ik dan.
Hoewel het ook wel mooi was dat hij zo wees op het gezegend sterven van ds Paul en ds Blok.
Hij eindigde overigens met een mooie regel uit een gezang.
Maar toch, eerlijk, ik was positief verrast.
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerktijden

Bericht door Mannetje »

merel schreef:

Klinkt eerlijk gezegd best druk. Tussendoor moet namelijk ook nog het eten gekookt en rommel opgeruimd worden om weer op een draf naar de volgende dienst te gaan.
Uiteindelijk gaat iedereen 2x. Dan is het toch veel rustiger om dat tegelijk te doen?
Dat kan dus niet, omdat we hier een peutertje hebben en een voor wie half negen naar bed echt nog te laat is.

We hoeven zelden op een draf naar de kerk, eind van de dag is alles opgeruimd en we eten nog warm ook.
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerktijden

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef:
merel schreef:

Klinkt eerlijk gezegd best druk. Tussendoor moet namelijk ook nog het eten gekookt en rommel opgeruimd worden om weer op een draf naar de volgende dienst te gaan.
Uiteindelijk gaat iedereen 2x. Dan is het toch veel rustiger om dat tegelijk te doen?
Dat kan dus niet, omdat we hier een peutertje hebben en een voor wie half negen naar bed echt nog te laat is.

We hoeven zelden op een draf naar de kerk, eind van de dag is alles opgeruimd en we eten nog warm ook.
Nee Mannetje, het bestaat niet dat iemand met een jong gezin positief staat t.o.v. drie diensten. Dat kan echt niet, Mannetje. De Dodo's en merels zullen je het wel vertellen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerktijden

Bericht door Geytenbeekje »

En DDD wat vind jij van 3x kerkdienst op een zondag ?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerktijden

Bericht door Dodo »

Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:
merel schreef:

Klinkt eerlijk gezegd best druk. Tussendoor moet namelijk ook nog het eten gekookt en rommel opgeruimd worden om weer op een draf naar de volgende dienst te gaan.
Uiteindelijk gaat iedereen 2x. Dan is het toch veel rustiger om dat tegelijk te doen?
Dat kan dus niet, omdat we hier een peutertje hebben en een voor wie half negen naar bed echt nog te laat is.

We hoeven zelden op een draf naar de kerk, eind van de dag is alles opgeruimd en we eten nog warm ook.
Nee Mannetje, het bestaat niet dat iemand met een jong gezin positief staat t.o.v. drie diensten. Dat kan echt niet, Mannetje. De Dodo's en merels zullen je het wel vertellen.
Dodo vertelde dat het haar niet beviel, drie diensten. Ik heb geen mening over Mannetje. Of, dat heb ik wel, ik bewonder de gestructureerdheid. Ik kreeg en krijg dat niet voor elkaar.
Plaats reactie