Kerktijden

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerktijden

Bericht door Jantje »

DDD schreef: Maar goed. Als de dominee met zijn gezin en de ouderlingen er met hun gezin zijn, dan zijn er al meer dan 50 mensen.
En dus zijn zelfs die gezinsleden er niet allemaal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerktijden

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom zou je dan als kerk 3x kerkdienst handhaven ?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerktijden

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Men zegt wel, middagdienst is voor de liefhebbers. Ooit zei de dominee van mensen die dat zeiden over weekdiensten: Daarmee zeg je dus dat je geen liefhebber bent.
Wat een tactische opmerking :nonnon
Maar zo is het wel. Het zonder oorzaak verzuimen van de weekdiensten zou ik als kerkenraad bespreken met die mensen. Dat is geen goed teken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerktijden

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:Waarom zou je dan als kerk 3x kerkdienst handhaven ?
Ik denk dat niemand het aandurft om dit te bespreken. Ik weet eigenlijk ook niet één gemeente die het heeft afgeschaft, behalve na een afsplitsing dan. Terwijl er in mijn omgeving nogal wat kerken drie diensten hebben.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerktijden

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Waarom zou je dan als kerk 3x kerkdienst handhaven ?
Ik denk dat niemand het aandurft om dit te bespreken. Ik weet eigenlijk ook niet één gemeente die het heeft afgeschaft, behalve na een afsplitsing dan. Terwijl er in mijn omgeving nogal wat kerken drie diensten hebben.
In de binnenbocht tussen de Keethil en de Westpoort in het centrum van het Zeeuwse dorp Sint Maartensdijk staat, een beetje achter de bebouwing, het kerkje van de oud gereformeerde gemeente in Nederland. Aan de voorgevel is een houten bordje geschroefd: ”Oud Geref. Gem. in Ned. 9.30 en 16.30 uur”. Het bordje is nieuw, want de kerktijden zijn onlangs veranderd. De extra middagdienst, die aanving om 14.30 uur, is geschrapt.
bron: RD.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerktijden

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Waarom zou je dan als kerk 3x kerkdienst handhaven ?
Ik denk dat niemand het aandurft om dit te bespreken. Ik weet eigenlijk ook niet één gemeente die het heeft afgeschaft, behalve na een afsplitsing dan. Terwijl er in mijn omgeving nogal wat kerken drie diensten hebben.
In de GG van Kapelle-Biezelinge is het een jaar of 10 geleden afgeschaft, omdat de aantallen sterk terugliepen. Dat geldt ook voor de GG van Middelburg-Zuid en de GGiN van Middelburg, dat is beiden zo'n 5 jaar geleden, schat ik in. En ik meen dat ook de OGGiN van Sint-Maartensdijk de derde dienst heeft afgeschaft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerktijden

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Waarom zou je dan als kerk 3x kerkdienst handhaven ?
Ik denk dat niemand het aandurft om dit te bespreken. Ik weet eigenlijk ook niet één gemeente die het heeft afgeschaft, behalve na een afsplitsing dan. Terwijl er in mijn omgeving nogal wat kerken drie diensten hebben.
In de binnenbocht tussen de Keethil en de Westpoort in het centrum van het Zeeuwse dorp Sint Maartensdijk staat, een beetje achter de bebouwing, het kerkje van de oud gereformeerde gemeente in Nederland. Aan de voorgevel is een houten bordje geschroefd: ”Oud Geref. Gem. in Ned. 9.30 en 16.30 uur”. Het bordje is nieuw, want de kerktijden zijn onlangs veranderd. De extra middagdienst, die aanving om 14.30 uur, is geschrapt.
bron: RD.nl
Ah... dat had ik wel kunnen weten. 'De pit' zoals dat hier wordt genoemd. Heel wat keren gezeten...
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerktijden

Bericht door Mara »

Steeds meer kerken gaan naar 1 dienst per zondag.
Voorzover ik weet is hier in de hele regio nooit een 3e dienst geweest. Of misschien heel lang geleden.
Zou het meer een streekgebonden gewoonte kunnen zijn?
Zoals je op het platteland een vroege middagdienst had, i.v.m. het melken van de koeien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerktijden

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:Steeds meer kerken gaan naar 1 dienst per zondag.
Voorzover ik weet is hier in de hele regio nooit een 3e dienst geweest. Of misschien heel lang geleden.
Zou het meer een streekgebonden gewoonte kunnen zijn?
Zoals je op het platteland een vroege middagdienst had, i.v.m. het melken van de koeien.
Ik vind dat je twee keer naar de kerk behoort te gaan als er twee diensten zijn.
Wat ik wel opvallend vind, is dat er in een deel van de buitenlandse kerken, ook reformatorische gemeenten, maar één dienst is.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerktijden

Bericht door DDD »

Dat vind, althans vond, ik ook. Maar de derde dienst brengt mij dan wel tot de vraag of je ook drie keer in de kerk hoort als er dan drie diensten worden georganiseerd.
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Kerktijden

Bericht door HHKtE »

Geytenbeekje schreef:Pas zag ik op kerktijden (ja, ik ben ook zo'n fileerder)
Dat een kerk om 14.30 en 18.30 uur kerkdienst had.
Dat lijkt mij dan wel echt heel naar.
HHK van Neerlangbroek . Komt omdat ze in een gehuurd kerkgebouw van de NPB kerken die zelf s ochtends een dienst hebben.

Ik zelf 10.00 en 17.00 uur.. 17.00 uur erg lastig voor de melkveehouders om dan te kunnen opgaan..
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Kerktijden

Bericht door HHKtE »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Waarom zou je dan als kerk 3x kerkdienst handhaven ?
Ik denk dat niemand het aandurft om dit te bespreken. Ik weet eigenlijk ook niet één gemeente die het heeft afgeschaft, behalve na een afsplitsing dan. Terwijl er in mijn omgeving nogal wat kerken drie diensten hebben.
In de GG van Kapelle-Biezelinge is het een jaar of 10 geleden afgeschaft, omdat de aantallen sterk terugliepen. Dat geldt ook voor de GG van Middelburg-Zuid en de GGiN van Middelburg, dat is beiden zo'n 5 jaar geleden, schat ik in. En ik meen dat ook de OGGiN van Sint-Maartensdijk de derde dienst heeft afgeschaft.
Ook de GGiN te Terneuzen en de CGK van Oud Vossemeer hebben de 3e dienst afgeschaft.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerktijden

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Men zegt wel, middagdienst is voor de liefhebbers. Ooit zei de dominee van mensen die dat zeiden over weekdiensten: Daarmee zeg je dus dat je geen liefhebber bent.
Wat een tactische opmerking :nonnon
Ik ga hier niet verder op in, dat is al gedaan. Maar ik vraag me af wat zo'n opmerking voor zin heeft. Dat kan alleen de sfeer of het forum flink vertroebelen. Het komt me (eerlijk gezegd) meer over als een steek in richting de kerk die zoveel onder vuur ligt. Het lijkt er dan op dat we daarop alles kunnen aangrijpen. Het is heel jammer dat nadat je zulke opmerkingen maakt er vrijwel nooit verder op ingaat. Ook vaak niet als er naar gevraagd wordt. Daarom zal ik dat nu ook niet doen. Alleen een ding: Ik vind het wel jammer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerktijden

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Men zegt wel, middagdienst is voor de liefhebbers. Ooit zei de dominee van mensen die dat zeiden over weekdiensten: Daarmee zeg je dus dat je geen liefhebber bent.
Wat een tactische opmerking :nonnon
Maar zo is het wel. Het zonder oorzaak verzuimen van de weekdiensten zou ik als kerkenraad bespreken met die mensen. Dat is geen goed teken.
Dat kan. Maar met een weinig diplomatieke opmerking zoals geciteerd door DIA trek je geen mensen naar de kerk, dat stoot eerder af.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerktijden

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Men zegt wel, middagdienst is voor de liefhebbers. Ooit zei de dominee van mensen die dat zeiden over weekdiensten: Daarmee zeg je dus dat je geen liefhebber bent.
Wat een tactische opmerking :nonnon
Maar zo is het wel. Het zonder oorzaak verzuimen van de weekdiensten zou ik als kerkenraad bespreken met die mensen. Dat is geen goed teken.
Dat kan. Maar met een weinig diplomatieke opmerking zoals geciteerd door DIA trek je geen mensen naar de kerk, dat stoot eerder af.
Dat komt omdat men zich (misschien onbewust) aangesproken voelt, want te weerleggen is het ook niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie