New Wine

Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

Er is absoluut reden om in gesprek te zijn over de accenten die New Wine legt. Maar dat is niet hetzelfde als de deelnemers onverhoord beschuldigen van een afwijking op het gebied van het gebed. Daar is werkelijk niet de minste reden toe.

New Wine is natuurlijk een duidelijke vorm van evangelicalisering van de orthodox gereformeerde kerken, en daar valt genoeg over te vinden zonder onjuistheden en verdachtmakingen naar voren te brengen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: New Wine

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef:Er is absoluut reden om in gesprek te zijn over de accenten die New Wine legt. Maar dat is niet hetzelfde als de deelnemers onverhoord beschuldigen van een afwijking op het gebied van het gebed. Daar is werkelijk niet de minste reden toe.

New Wine is natuurlijk een duidelijke vorm van evangelicalisering van de orthodox gereformeerde kerken, en daar valt genoeg over te vinden zonder onjuistheden en verdachtmakingen naar voren te brengen.
Ik heb geen personen ergens van beschuldigd, ik heb alleen mijn zorgen uitgesproken over het geheel van deze organisatie. Elke keer als jij zegt dat ik deelnemers zou hebben beschuldigd zal ik blijven zeggen dat het niet zo is.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

Dit vind ik net zulke gekkigheid als dat iemand zou beweren dat het curatorium van de GG zich mogelijk niet zou herkennen in zondag 51.

En dan zeggen dat het ziet op de organisatie, niet op de personen.

Dat is natuurlijk flauwekul. Dat bedoel ik verder niet onaardig, maar een organisatie bestaat uit personen, niet uit kangoeroes of wilde zwijnen. Dat geldt voor elke organisatie.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: New Wine

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef:Dit vind ik net zulke gekkigheid als dat iemand zou beweren dat het curatorium van de GG zich mogelijk niet zou herkennen in zondag 51.

En dan zeggen dat het ziet op de organisatie, niet op de personen.

Dat is natuurlijk flauwekul. Dat bedoel ik verder niet onaardig, maar een organisatie bestaat uit personen, niet uit kangoeroes of wilde zwijnen. Dat geldt voor elke organisatie.
Tja, als je zo redeneert zou je nergens meer kritiek op kunnen geven. Maar goed, ik ben hier wel klaar mee nu.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: New Wine

Bericht door FlyingEagle »

FlyingEagle schreef:
DDD schreef:Dit vind ik net zulke gekkigheid als dat iemand zou beweren dat het curatorium van de GG zich mogelijk niet zou herkennen in zondag 51.

En dan zeggen dat het ziet op de organisatie, niet op de personen.

Dat is natuurlijk flauwekul. Dat bedoel ik verder niet onaardig, maar een organisatie bestaat uit personen, niet uit kangoeroes of wilde zwijnen. Dat geldt voor elke organisatie.
Tja, als je zo redeneert zou je nergens meer kritiek op kunnen geven, en ik had alleen mijn zorgen uitgesproken ik laat me positief verrassen.
Maar goed, ik ben hier wel klaar mee nu.
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: New Wine

Bericht door JSF »

FlyingEagle schreef:
DDD schreef:Er is absoluut reden om in gesprek te zijn over de accenten die New Wine legt. Maar dat is niet hetzelfde als de deelnemers onverhoord beschuldigen van een afwijking op het gebied van het gebed. Daar is werkelijk niet de minste reden toe.

New Wine is natuurlijk een duidelijke vorm van evangelicalisering van de orthodox gereformeerde kerken, en daar valt genoeg over te vinden zonder onjuistheden en verdachtmakingen naar voren te brengen.
Ik heb geen personen ergens van beschuldigd, ik heb alleen mijn zorgen uitgesproken over het geheel van deze organisatie. Elke keer als jij zegt dat ik deelnemers zou hebben beschuldigd zal ik blijven zeggen dat het niet zo is.
Precies. als ik zeg dat ik de leer van Rome verwerp zeg ik nog niets over een persoon in de RKK. Als ik new wine een initiatief vind die poogt het evangelische/remonstrantse gedachtegoed binnen de gereformeerde leer te incorporeren zeg ik nog niets over een kerklid van de lichtboog te Houten.
De wijze waarop DDD de postings met kritiek op het gedachtegoed van new wine probeert te weerleggen overtuigt mij niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: New Wine

Bericht door huisman »

JSF schreef:
FlyingEagle schreef:
DDD schreef:Er is absoluut reden om in gesprek te zijn over de accenten die New Wine legt. Maar dat is niet hetzelfde als de deelnemers onverhoord beschuldigen van een afwijking op het gebied van het gebed. Daar is werkelijk niet de minste reden toe.

New Wine is natuurlijk een duidelijke vorm van evangelicalisering van de orthodox gereformeerde kerken, en daar valt genoeg over te vinden zonder onjuistheden en verdachtmakingen naar voren te brengen.
Ik heb geen personen ergens van beschuldigd, ik heb alleen mijn zorgen uitgesproken over het geheel van deze organisatie. Elke keer als jij zegt dat ik deelnemers zou hebben beschuldigd zal ik blijven zeggen dat het niet zo is.
Precies. als ik zeg dat ik de leer van Rome verwerp zeg ik nog niets over een persoon in de RKK. Als ik new wine een initiatief vind die poogt het evangelische/remonstrantse gedachtegoed binnen de gereformeerde leer te incorporeren zeg ik nog niets over een kerklid van de lichtboog te Houten.
De wijze waarop DDD de postings met kritiek op het gedachtegoed van new wine probeert te weerleggen overtuigt mij niet.
Bovenstaande is de mening van huisman. Zat per ongeluk nog op mijn JSF profiel maar die gaat binnenkort op inactief en ben ik weer alleen. :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: New Wine

Bericht door Adagio »

Op de website is de ‘Syllabus van de theologie van het koninkrijk’ te vinden.
Hoe kunnen we groeien in het verstaan van de stem van God en hoe kunnen we de leiding van de Heilige Geest volgen in onze bedieningen? En hoe kunnen we een profetische cultuur bevorderen in onze gemeenten? Een belangrijk onderdeel van dit blok is het deelnemen aan de clinic ‘Verstaan van Gods stem’ en het uitvoeren van de praktijkopdracht ‘Leiding door de Heilige Geest’. Het doel van dit vak is om je te helpen groeien in het onderscheiden van Gods stem en het volgen van de leiding van de Geest in jouw bediening en je toe te rusten om jouw teams te leiden in zowel het ministrygebed als profetie.
In de vakken van module 2 leer je om een kerk ‘bottom up’ te bouwen.
En dan to the point: Op de website van NewWine staat ook een vorm van het gebed des Heeren. Ten aanzien van de 5e bede wordt gesteld: “wij mogen leven in vrijheid – als vergeven mensen die ook elkaar vergeven”.
Dan vraag je je inderdaad af, of hiermee hetzelfde bedoeld wordt met het antwoord van de H.C.: “Wil ons, armen zondaren, al onze misdaden, en ook de boosheid, die ons altijd aanhangt, om des bloeds van Christus wil niet toerekenen, gelijk wij ook dit getuigenis Uwer genade in ons bevinden, dat ons ganse voornemen is onzen naaste van harte te vergeven.”
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

@Huisman:
Ik heb voor zover ik mij herinner nog geen enkele kritiek op het gedachtengoed van New Wine weerlegd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: New Wine

Bericht door eilander »

Het lijkt wel een soort praktijkcasus bij de discussie van vorige week...
Je kunt m.i. grote zorgen uitspreken bij New Wine, zonder dat je iets zegt over personen. Ik ga niet herhalen wat ik hierover vorige week heb gezegd.
Die grote zorgen zijn er wat mij betreft. Ik vind het echt onzin om te stellen dat je er eerst naar toe moet om er iets over te kunnen zeggen. Ik heb de website bekeken, en op basis daarvan zeg ik dat er onbijbelse en gevaarlijke elementen in zitten.

Ik mag er toch van uit gaan dat de website eerlijke informatie geeft?

Maar ook in dit topic slaat de vervreemding weer toe. Er zijn een aantal mensen die kritiek uiten, en een aantal die er positief over zijn. Dan kun je elkaar bevragen op de argumenten die je daarvoor hebt.

Ik vind het jammer dat @DDD dan weer over domheid begint. Dat maakt het gesprek er niet beter van.

Maar méér dan jammer vind ik het dat er gewoon onbijbelse dingen worden gezegd door @merel: natuurlijk kende de kamerling de doorleving van het geloof, en natuurlijk wist hij iets over de doodstaat van de mens! Hoe kom je erbij om te stellen dat dat niet zo is? Ik houd er absoluut niet van om te gaan zitten fantaseren, alsof de kamerling op zijn wagen zat te tobben over zijn zonden, of dat hij met zondelast beladen al op weg naar Jeruzalem was gegaan enzovoorts.
Dat gebeurt wel, maar ik heb er eigenlijk een hekel aan. Laat de tekst die er staat, gewoon staan.
Maar lees dan ook wat er wél staat! Hij zat te lezen over het plaatsvervangende werk van de Heere Jezus. En daarover wilde hij meer weten. Dat heeft Filippus hem, beginnende van diezelfde Schrift, uitgelegd. Hij heeft hem Jezus verkondigd!
Natuurlijk heeft de Heilige Geest het geloof in zijn hart gewerkt! En hoe kan dat anders dan dat hij iets wist over wie hij zelf was, en over wie God in Christus voor hem wilde zijn?
Als we dit soort cruciale dingen gaan ontkennen, klopt er echt iets niet.

Ook vind ik het jammer dat @refo dit weer aangrijpt om een karikatuur te maken. Als de Heilige Geest werkt, is het ook in 2019 zo dat geen mens ter wereld kan verhinderen om zo iemand te dopen. Dus is het kletskoek om te suggereren wat we er nu precies allemaal van zouden maken. Al begrijp ik best dat je het prikkelend bedoelt en al begrijp ik ook best dat we als kerken in onze tijd er best iets van zouden kunnen leren.

Dan heb ik het nog maar niet over de vervreemding die ontstaat als we het zwaaien met de armen en het opheffen van de handen zoals dat blijkbaar daar dan gebruikelijk is, gaan vergelijken met het bijbelse opheffen van de handen. Dat laatste lees ik toch in de context van bijvoorbeeld de voorbede van Abraham: 'ik heb mij onderwonden te spreken tot den Heere, hoewel ik stof en as ben!' Als dán je handen omhoog gaan (en ik heb dat wel eens gezien inderdaad) dan ben ik de laatste die er iets van zal zeggen. Maar dit...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: New Wine

Bericht door huisman »

DDD schreef:@Huisman:
Ik heb voor zover ik mij herinner nog geen enkele kritiek op het gedachtengoed van New Wine weerlegd.
Correct omdat jij alle kritiek als kritiek op personen ziet en daar dus al je pijlen op richt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: New Wine

Bericht door huisman »

eilander schreef:Het lijkt wel een soort praktijkcasus bij de discussie van vorige week...
Je kunt m.i. grote zorgen uitspreken bij New Wine, zonder dat je iets zegt over personen. Ik ga niet herhalen wat ik hierover vorige week heb gezegd.
Die grote zorgen zijn er wat mij betreft. Ik vind het echt onzin om te stellen dat je er eerst naar toe moet om er iets over te kunnen zeggen. Ik heb de website bekeken, en op basis daarvan zeg ik dat er onbijbelse en gevaarlijke elementen in zitten.

Ik mag er toch van uit gaan dat de website eerlijke informatie geeft?

Maar ook in dit topic slaat de vervreemding weer toe. Er zijn een aantal mensen die kritiek uiten, en een aantal die er positief over zijn. Dan kun je elkaar bevragen op de argumenten die je daarvoor hebt.

Ik vind het jammer dat @DDD dan weer over domheid begint. Dat maakt het gesprek er niet beter van.

Maar méér dan jammer vind ik het dat er gewoon onbijbelse dingen worden gezegd door @merel: natuurlijk kende de kamerling de doorleving van het geloof, en natuurlijk wist hij iets over de doodstaat van de mens! Hoe kom je erbij om te stellen dat dat niet zo is? Ik houd er absoluut niet van om te gaan zitten fantaseren, alsof de kamerling op zijn wagen zat te tobben over zijn zonden, of dat hij met zondelast beladen al op weg naar Jeruzalem was gegaan enzovoorts.
Dat gebeurt wel, maar ik heb er eigenlijk een hekel aan. Laat de tekst die er staat, gewoon staan.
Maar lees dan ook wat er wél staat! Hij zat te lezen over het plaatsvervangende werk van de Heere Jezus. En daarover wilde hij meer weten. Dat heeft Filippus hem, beginnende van diezelfde Schrift, uitgelegd. Hij heeft hem Jezus verkondigd!
Natuurlijk heeft de Heilige Geest het geloof in zijn hart gewerkt! En hoe kan dat anders dan dat hij iets wist over wie hij zelf was, en over wie God in Christus voor hem wilde zijn?
Als we dit soort cruciale dingen gaan ontkennen, klopt er echt iets niet.

Ook vind ik het jammer dat @refo dit weer aangrijpt om een karikatuur te maken. Als de Heilige Geest werkt, is het ook in 2019 zo dat geen mens ter wereld kan verhinderen om zo iemand te dopen. Dus is het kletskoek om te suggereren wat we er nu precies allemaal van zouden maken. Al begrijp ik best dat je het prikkelend bedoelt en al begrijp ik ook best dat we als kerken in onze tijd er best iets van zouden kunnen leren.

Dan heb ik het nog maar niet over de vervreemding die ontstaat als we het zwaaien met de armen en het opheffen van de handen zoals dat blijkbaar daar dan gebruikelijk is, gaan vergelijken met het bijbelse opheffen van de handen. Dat laatste lees ik toch in de context van bijvoorbeeld de voorbede van Abraham: 'ik heb mij onderwonden te spreken tot den Heere, hoewel ik stof en as ben!' Als dán je handen omhoog gaan (en ik heb dat wel eens gezien inderdaad) dan ben ik de laatste die er iets van zal zeggen. Maar dit...
Volkomen eens. Ik had @merel al het volgende geantwoord:Denk je dat Filippus toen hij de kamerling Jezus verkondigde beginnende bij de woorden:”Hij is gelijk een schaap ter slachting geleid” niet heeft gesproken over wat de zonde met ons mensen gedaan heeft? Hoe wij Gods volle toorn verdiend hebben maar dat Gods Zoon, Gods volle toorn over de zonde gedragen heeft aan het kruis.

Filippus preekte de gekruisigde Jezus en dan wordt onze ellendestaat altijd aangewezen.

Dat is nu net het kenmerk van veel oppervlakkige preken. Ze preken een Jezus maar niet de gekruisigde Christus der Schriften
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

@Eilander:
Niks daarvan.

Ik heb duidelijk gezegd dat er wel kritische kanttekeningen zijn te plaatsen bij het charismatisch gedachtengoed en ook bij New Wine. Maar dan om inhoudelijke redenen. Hoewel je daar ook in kunt doorslaan. Er zijn mensen die de indruk wekken dat als de Heidelbergse catechismus spreekt over een klein beginsel, je dat beginsel ook zo klein mogelijk moet houden. Dat is natuurlijk ook weer nooit de bedoeling geweest.

En wat betreft dom: dat gaat over mensen die gewoon ongemotiveerd beweren dat ik onzin vertel, zonder enige kennis van zaken, gewoon, omdat ze het vaak niet met mij eens zijn en denken dat zij op die manier zich daar wel vanaf kunnen maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: New Wine

Bericht door Jantje »

huisman schreef:Dat is nu net het kenmerk van veel oppervlakkige preken. Ze preken een Jezus maar niet de gekruisigde Christus der Schriften
Precies. De dominee zei het gisterenavond nog. Er is maar één Naam, waardoor wij zalig moeten worden. En dat werkt ergernis in de hand.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: New Wine

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
huisman schreef:Dat is nu net het kenmerk van veel oppervlakkige preken. Ze preken een Jezus maar niet de gekruisigde Christus der Schriften
Precies. De dominee zei het gisterenavond nog. Er is maar één Naam, waardoor wij zalig moeten worden. En dat werkt ergernis in de hand.
Dat klopt, als de Heere Jezus zegt Ik ben het brood (...) dan lopen de mensen weg...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie