New Wine

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: New Wine

Bericht door huisman »

liz boer schreef:
JSF schreef:
Dodo schreef:Als ik het goed begrijp, is New Wine niet om te evangeliseren, maar is het een conferentie voor christenen die hun geloofsleven willen verdiepen. Dus dat er dan niet veel aandacht is voor de doodsstaat van de mens, lijkt me logisch.
Mijn dochter is er een weekend geweest, met haar man en een van de kinderen. Ze hebben er een goede tijd gehad. Dat er dan zo hard over wordt geschreven is wel pijnlijk. O, en ze is CGK, by the way. Er waren meer gezinnen uit haar gemeente.
Verontrustend dat ook CGKers aanwezig zijn. Wat is geloofsleven verdiepen anders dan “ik ellendig mens” ...”maar ik dank God door Jezus Christus”. Van dat “ellendig mens” lees ik weinig op de site. En zonder dat is er ook geen oprecht danken.
Gods Woord leert ons dit.
Of 1 Tessalonicenzen 1

6 En gij zijt onze navolgers geworden, en des Heeren, het Woord aangenomen hebbende in vele verdrukking, met blijdschap des Heiligen Geestes; 5 Want ons Evangelie is onder u niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht, en in den Heiligen Geest, en in vele verzekerdheid; gelijk gij weet, hoedanigen wij onder u geweest zijn om uwentwil. Want we moeten wel met twee woorden spreken.

Vanuit onszelf is er niets, maar in Hem is alles te krijgen.
Precies met twee woorden Het zegelied uit Romeinen 8 kan niet zonder de klacht uit Romeinen 7. Denk aan de “komma preek” van Kohlbrugge. maar ik ben vleselijk , verkocht onder de zonde. (Zie link)

http://www.theologienet.nl/documenten/K ... ACosta.pdf
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: New Wine

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Dat Huisman beweert dat er geen CGK-hoogleraren betrokken zijn bij New Wine, is een argument van hetzelfde kaliber als dat iets geen steun vindt vanuit de Gereformeerde Gemeenten omdat er geen docent aan de Theologische School aan meewerkt. Dan laat ik nog buiten beschouwing dat er ook tussen 2003 en 2019 een ontwikkeling kan zijn in een organisatie.
Goed lezen DDD! Ik heb het nooit over CGK-hoogleraren gehad maar over betrokkenheid van de TUK en niet van de TUA. Ik kende New Wine niet en vroeg mij af of er CGK betrokkenheid was zoals jij beweerde. Op de site zag ik daar geen bewijzen van.

Als de anders is verbaas ik mij dar iig niet over. Een deel van de CGK zal zich helaas prima bij dit clubje thuisvoelen.
Ik zie trouwens weinig raakvlakken met de gereformeerde traditie
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

De hoogleraren zijn het meest bepalend in de beeldvorming. Er was destijds discussie over het standpunt van prof. Maris over (onder andere) New Wine. Maar je hebt inderdaad gelijk dat ook uhd en promovendi er helemaal bij horen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: New Wine

Bericht door huisman »

DDD schreef:De hoogleraren zijn het meest bepalend in de beeldvorming. Er was destijds discussie over het standpunt van prof. Maris over (onder andere) New Wine. Maar je hebt inderdaad gelijk dat ook uhd en promovendi er helemaal bij horen.
Er is 1 new wine gemeente (NGK De lichtboog) in Houten. Voor een initiatief van bijna 15 jaar oud wel een beetje mager.

Het zal wel nieuwe wijn zijn die men in oude zakken doet......dat gaat volgens Lukas 5 nooit goed.

P.S. Ik heb betrokkenheid gevonden van één predikant uit de CGK. De mij totaal onbekende ds G.J. Brienen heeft een bestuursfunctie bekleed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: New Wine

Bericht door merel »

Mara schreef:Waar ik verdrietig van werd was het feit dat die mensen zeiden dat ze de aanwezigheid van God zo hebben gevoeld, meer dan ooit.
Als vanzelf gingen hun handen in de lucht om Hem te aanprijzen en te aanbidden.
Ik zei: heb je dat dan nooit in onze kerk, daar is God toch ook, anders doen we maar wat immers?
Nou niet zo.
En DAT is nu waar ik me dan zorgen om maak. Het gevoel en de ervaring is belangrijker geworden dan het geloof.
Geloof ervaart en voelt niet altijd.
En als zelfs predikanten en ambtsdragers daar ook zijn, snap je de zorgen van BhP predikanten.
Evangelische gedachten stromen zo ook onze kerken binnen.
.
Zou men tegenwoordig in de reformatorische kerken ook niet sceptisch geweest zijn over de bekering van de kamerling die gelijk gedoopt werd door Filippus? Ook hij had de doorleving in het geloof niet, de doodstaat kende hij vermoedelijk niet en het is de vraag in hoeverre hij de rest van zijn leven nog in aanraking is gekomen met andere christenen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: New Wine

Bericht door liz boer »

Mara schreef:Waar ik verdrietig van werd was het feit dat die mensen zeiden dat ze de aanwezigheid van God zo hebben gevoeld, meer dan ooit.
Als vanzelf gingen hun handen in de lucht om Hem te aanprijzen en te aanbidden.
Ik zei: heb je dat dan nooit in onze kerk, daar is God toch ook, anders doen we maar wat immers?
Nou niet zo.
En DAT is nu waar ik me dan zorgen om maak. Het gevoel en de ervaring is belangrijker geworden dan het geloof.
Geloof ervaart en voelt niet altijd.
En als zelfs predikanten en ambtsdragers daar ook zijn, snap je de zorgen van BhP predikanten.
Evangelische gedachten stromen zo ook onze kerken binnen.

Gisteren een bijzondere kerkdienst bijgewoond in het verpleeghuis.
Daar valt voor velen niet zoveel meer te ervaren en te voelen.
Maar God was ook daar! Misschien niet door allen ervaren of gevoeld.
Dat maakt op mij persoonlijk diepe indruk.

Ik zou man en kinderen trouwens niet meekrijgen naar N.W.
Maar handen in de lucht is toch geen evangelisch gedachtegoed?
Het gevoel en de ervaring is toch in onze kringen evenzo belangrijk? Alleen noemen wij het beleving en bevinding
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: New Wine

Bericht door Mara »

merel schreef: Zou men tegenwoordig in de reformatorische kerken ook niet sceptisch geweest zijn over de bekering van de kamerling die gelijk gedoopt werd door Filippus? Ook hij had de doorleving in het geloof niet, de doodstaat kende hij vermoedelijk niet en het is de vraag in hoeverre hij de rest van zijn leven nog in aanraking is gekomen met andere christenen.
Waarom quote je mij nu, terwijl ik dit helemaal niet gezegd heb.
liz boer schreef:Maar handen in de lucht is toch geen evangelisch gedachtegoed?
In welke CGK of HHK kerk - want met die twee ben jij het beste bekend denk ik - gaan de handen in de lucht?
liz boer schreef:Het gevoel en de ervaring is toch in onze kringen evenzo belangrijk? Alleen noemen wij het beleving en bevinding
Dat is iets anders. Dat is bevinding.
Maar daar kun je misschien nog over twisten, die twee woorden dan.
Ik vind het zorgelijk dat op zo'n campingterrein de aanwezigheid van God zo wordt ervaren, die in eigen kerk zo gemist wordt.
M.i. begint het dan naar een soort massa-hypnose te neigen.
Als ik tussen 500 zwaaiende mensen zit, ga ik ook zwaaien denk ik.

Mensen kunnen daar een week verblijven maar twee diensten per zondag zijn soms teveel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: New Wine

Bericht door Orchidee »

Ik heb bij https://www.dehoop.org/waarom-de-hoop/ regelmatig zangavonden meegemaakt waar ook mensen hun handen (biddend) omhoog hieven, waar meer vanuit ging/gaat dan het mee mummelen van de psalmen op hele noten in een kerkdienst :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: New Wine

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Zou men tegenwoordig in de reformatorische kerken ook niet sceptisch geweest zijn over de bekering van de kamerling die gelijk gedoopt werd door Filippus? Ook hij had de doorleving in het geloof niet, de doodstaat kende hij vermoedelijk niet en het is de vraag in hoeverre hij de rest van zijn leven nog in aanraking is gekomen met andere christenen.
Waarom quote je mij nu, terwijl ik dit helemaal niet gezegd heb.
.
Ik reageerde exact op hetgeen jij gezegd hebt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: New Wine

Bericht door Orchidee »

Heel mooi voorbeeld @Merel, ds L.A. den Butter haalde gisteren ook nog die geschiedenis aan.
In zijn woorden kwam dat op het zelfde neer als wat jij zegt :super

@Huisman schreef:
"De mij totaal onbekende ds G.J. Brienen heeft een bestuursfunctie bekleed."

Ds Brienen is geen onbekende in kerkelijk Nederland, misschien voor jouw ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: New Wine

Bericht door Mara »

merel schreef:
Mara schreef:
merel schreef: Zou men tegenwoordig in de reformatorische kerken ook niet sceptisch geweest zijn over de bekering van de kamerling die gelijk gedoopt werd door Filippus? Ook hij had de doorleving in het geloof niet, de doodstaat kende hij vermoedelijk niet en het is de vraag in hoeverre hij de rest van zijn leven nog in aanraking is gekomen met andere christenen.
Waarom quote je mij nu, terwijl ik dit helemaal niet gezegd heb.
.
Ik reageerde exact op hetgeen jij gezegd hebt.
Ik sprak niet over een doodstaat en doorleving.
En ik kan ook niet vertellen wat men van de doop van de kamerling gevonden zou hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: New Wine

Bericht door huisman »

merel schreef:
Mara schreef:Waar ik verdrietig van werd was het feit dat die mensen zeiden dat ze de aanwezigheid van God zo hebben gevoeld, meer dan ooit.
Als vanzelf gingen hun handen in de lucht om Hem te aanprijzen en te aanbidden.
Ik zei: heb je dat dan nooit in onze kerk, daar is God toch ook, anders doen we maar wat immers?
Nou niet zo.
En DAT is nu waar ik me dan zorgen om maak. Het gevoel en de ervaring is belangrijker geworden dan het geloof.
Geloof ervaart en voelt niet altijd.
En als zelfs predikanten en ambtsdragers daar ook zijn, snap je de zorgen van BhP predikanten.
Evangelische gedachten stromen zo ook onze kerken binnen.
.
Zou men tegenwoordig in de reformatorische kerken ook niet sceptisch geweest zijn over de bekering van de kamerling die gelijk gedoopt werd door Filippus? Ook hij had de doorleving in het geloof niet, de doodstaat kende hij vermoedelijk niet en het is de vraag in hoeverre hij de rest van zijn leven nog in aanraking is gekomen met andere christenen.
Denk je dat Filippus toen hij de kamerling Jezus verkondigde beginnende bij de woorden:”Hij is gelijk een schaap ter slachting geleid” niet heeft gesproken over wat de zonde met ons mensen gedaan heeft? Hoe wij Gods volle toorn verdiend hebben maar dat Gods Zoon, Gods volle toorn over de zonde gedragen heeft aan het kruis.

Filippus preekte de gekruisigde Jezus en dan wordt onze ellendestaat altijd aangewezen.

Dat is nu net het kenmerk van veel oppervlakkige preken. Ze preken een Jezus maar niet de gekruisigde Christus der Schriften
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: New Wine

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Heel mooi voorbeeld @Merel, ds L.A. den Butter haalde gisteren ook nog die geschiedenis aan.
In zijn woorden kwam dat op het zelfde neer als wat jij zegt :super

@Huisman schreef:
"De mij totaal onbekende ds G.J. Brienen heeft een bestuursfunctie bekleed."

Ds Brienen is geen onbekende in kerkelijk Nederland, misschien voor jouw ;)
De bekende dr T. Brienen is zijn vader. Die ken ik tamelijk goed. Dit is een zoon die ik als predikant niet ken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: New Wine

Bericht door huisman »

liz boer schreef:
Mara schreef:Waar ik verdrietig van werd was het feit dat die mensen zeiden dat ze de aanwezigheid van God zo hebben gevoeld, meer dan ooit.
Als vanzelf gingen hun handen in de lucht om Hem te aanprijzen en te aanbidden.
Ik zei: heb je dat dan nooit in onze kerk, daar is God toch ook, anders doen we maar wat immers?
Nou niet zo.
En DAT is nu waar ik me dan zorgen om maak. Het gevoel en de ervaring is belangrijker geworden dan het geloof.
Geloof ervaart en voelt niet altijd.
En als zelfs predikanten en ambtsdragers daar ook zijn, snap je de zorgen van BhP predikanten.
Evangelische gedachten stromen zo ook onze kerken binnen.

Gisteren een bijzondere kerkdienst bijgewoond in het verpleeghuis.
Daar valt voor velen niet zoveel meer te ervaren en te voelen.
Maar God was ook daar! Misschien niet door allen ervaren of gevoeld.
Dat maakt op mij persoonlijk diepe indruk.

Ik zou man en kinderen trouwens niet meekrijgen naar N.W.
Maar handen in de lucht is toch geen evangelisch gedachtegoed?
Het gevoel en de ervaring is toch in onze kringen evenzo belangrijk? Alleen noemen wij het beleving en bevinding
Bijbelse bevinding heeft niets met gevoel of handen in de lucht te maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4585
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: New Wine

Bericht door Bertiel »

opgeheven handen bij aanbidding is toch knap bijbels lijkt me (psalm 141)
Daarnaast is bevinden en gevoel lastig te scheiden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie