New Wine

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: New Wine

Bericht door Terri »

Hoe je het geloof in de Heere Jezus ervaart heeft ook met je karakter te maken.
Ik heb me altijd beknot gevoeld en zie 'zwaaien' (beetje nare term) niet als massa hysterie, maar een intense overgave van het dienen van de Heere met ziel en lichaam.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: New Wine

Bericht door Desiree »

Ik doe weer mee als ik er geweest ben. Nou tot volgend jaar :).

Op dit topic dan...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: New Wine

Bericht door Mara »

Terri schreef:Hoe je het geloof in de Heere Jezus ervaart heeft ook met je karakter te maken.
Absoluut! En met je opvoeding.
Terri schreef:Ik heb me altijd beknot gevoeld en zie 'zwaaien' (beetje nare term) niet als massa hysterie,
Ik heb het woord hysterie niet gebruikt Terri. Ik zei hypnose, misschien had ik het tussen " " moeten zetten. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: New Wine

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef:Hoe je het geloof in de Heere Jezus ervaart heeft ook met je karakter te maken.
Absoluut! En met je opvoeding.
Terri schreef:Ik heb me altijd beknot gevoeld en zie 'zwaaien' (beetje nare term) niet als massa hysterie,
Ik heb het woord hysterie niet gebruikt Terri. Ik zei hypnose, misschien had ik het tussen " " moeten zetten. :)
Nee hoor Mara, ik citeerde jou niet in dat woord. :)
En zoals Bertiel al schrijft, veel Bijbelse uitingen gebruiken wij niet, maar er zijn echt mensen die dat als een gemis ervaren. En een ieder beargumenteert z'n eigen manier, al dan niet onderbouwd vanuit de Bijbel.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: New Wine

Bericht door Adagio »

...Uit mijn kerk (PKN) zijn er zeker mensen die er heen gaan. Vooral vrouwen...
...Ik weet wel zeker dat er ook hhk'ers naar de New Wine conferentie gaan...
...Er zijn helaas best wat CGK predikanten die jaarlijks aanwezig zijn op New Wine...
Waren er ook van de richting van “Psalm 32”?
Belangrijker, was de Heilige er ook: “Alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.”
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: New Wine

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
merel schreef: Zou men tegenwoordig in de reformatorische kerken ook niet sceptisch geweest zijn over de bekering van de kamerling die gelijk gedoopt werd door Filippus? Ook hij had de doorleving in het geloof niet, de doodstaat kende hij vermoedelijk niet en het is de vraag in hoeverre hij de rest van zijn leven nog in aanraking is gekomen met andere christenen.
Waarom quote je mij nu, terwijl ik dit helemaal niet gezegd heb.
liz boer schreef:Maar handen in de lucht is toch geen evangelisch gedachtegoed?
In welke CGK of HHK kerk - want met die twee ben jij het beste bekend denk ik - gaan de handen in de lucht?
liz boer schreef:Het gevoel en de ervaring is toch in onze kringen evenzo belangrijk? Alleen noemen wij het beleving en bevinding
Dat is iets anders. Dat is bevinding.
Maar daar kun je misschien nog over twisten, die twee woorden dan.
Ik vind het zorgelijk dat op zo'n campingterrein de aanwezigheid van God zo wordt ervaren, die in eigen kerk zo gemist wordt.
M.i. begint het dan naar een soort massa-hypnose te neigen.
Als ik tussen 500 zwaaiende mensen zit, ga ik ook zwaaien denk ik.

Mensen kunnen daar een week verblijven maar twee diensten per zondag zijn soms teveel.
Het gaat niet om in welke kerk dat wel of niet gedaan zou worden, het gaat erom; is het speciaal evangelisch gedachtegoed?
Het is voluit Bijbels, we zingen er ook nog van in bepaalde psalmen, het is niet gebruikelijk in onze kerken, maar daarom nog niet verkeerd, evangelisch of onbijbels.

Er is al vaker over gediscussieerd, maar bevinding is, hoewel het een eigen leven is gaan leiden, niets anders dan ervaring, waarnemingen ed

Het heeft een speciale klank gekregen, maar bevindelijk preken is, dat je merkt dat de voorganger weet waar hij het over heeft en dan wel is op de Schrift gefundeerd.

Als ik een lezing over China houd, kan het boeiend zijn, maar als ik er geweest ben komt er levendigheid in, om dat ik het ervaren heb, een zwak voorbeeld, maar dat is het wel.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: New Wine

Bericht door liz boer »

Orchidee schreef:Ik heb bij https://www.dehoop.org/waarom-de-hoop/ regelmatig zangavonden meegemaakt waar ook mensen hun handen (biddend) omhoog hieven, waar meer vanuit ging/gaat dan het mee mummelen van de psalmen op hele noten in een kerkdienst :hum
Ik heb het zelfs weleens gezien bij psalmen op hele noten, dat vond Ik heel verrassend.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: New Wine

Bericht door refo »

merel schreef:
Mara schreef:Waar ik verdrietig van werd was het feit dat die mensen zeiden dat ze de aanwezigheid van God zo hebben gevoeld, meer dan ooit.
Als vanzelf gingen hun handen in de lucht om Hem te aanprijzen en te aanbidden.
Ik zei: heb je dat dan nooit in onze kerk, daar is God toch ook, anders doen we maar wat immers?
Nou niet zo.
En DAT is nu waar ik me dan zorgen om maak. Het gevoel en de ervaring is belangrijker geworden dan het geloof.
Geloof ervaart en voelt niet altijd.
En als zelfs predikanten en ambtsdragers daar ook zijn, snap je de zorgen van BhP predikanten.
Evangelische gedachten stromen zo ook onze kerken binnen.
.
Zou men tegenwoordig in de reformatorische kerken ook niet sceptisch geweest zijn over de bekering van de kamerling die gelijk gedoopt werd door Filippus? Ook hij had de doorleving in het geloof niet, de doodstaat kende hij vermoedelijk niet en het is de vraag in hoeverre hij de rest van zijn leven nog in aanraking is gekomen met andere christenen.
Dat is zeker zo. In 2019 zou Philippus gezegd hebben: nee dopen doen we niet. Ga eerst maar een paar jaar op catechisatie en dan op belijdeniscatechisatie.
De reformatorische kerken zijn ook helemaal niet bang voor de waarschuwing van Jezus aan de Farizeeën. Die konden uit de Schrift aantonen dat Jezus de Messias nóóit kon zijn. Ze wisten precies wat God goed vond en wat niet. Maar Jezus zegt dat ze de lasten te zwaar maken ,maar ze zelf niet tillen. En bovendien anderen verhinderen het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan. (Hoe kon Hij dat eigenlijk zeggen? Dat laatste kan toch helemaal niet, volgens reformatorisch Nederland. )
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: New Wine

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
Mara schreef:Waar ik verdrietig van werd was het feit dat die mensen zeiden dat ze de aanwezigheid van God zo hebben gevoeld, meer dan ooit.
Als vanzelf gingen hun handen in de lucht om Hem te aanprijzen en te aanbidden.
Ik zei: heb je dat dan nooit in onze kerk, daar is God toch ook, anders doen we maar wat immers?
Nou niet zo.
En DAT is nu waar ik me dan zorgen om maak. Het gevoel en de ervaring is belangrijker geworden dan het geloof.
Geloof ervaart en voelt niet altijd.
En als zelfs predikanten en ambtsdragers daar ook zijn, snap je de zorgen van BhP predikanten.
Evangelische gedachten stromen zo ook onze kerken binnen.
.
Zou men tegenwoordig in de reformatorische kerken ook niet sceptisch geweest zijn over de bekering van de kamerling die gelijk gedoopt werd door Filippus? Ook hij had de doorleving in het geloof niet, de doodstaat kende hij vermoedelijk niet en het is de vraag in hoeverre hij de rest van zijn leven nog in aanraking is gekomen met andere christenen.
De Heere kan Zijn volk iets leren in een punt des tijds, misschien wat ouderwets gezegd, maar ik hoop dat je het begrijpt.

Wat dacht je van de bezetene? Zo even nog bezeten met duivels, in een hele korte tijd lag hij geknield bij zijn Verlosser.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: New Wine

Bericht door FlyingEagle »

Gistermiddag ging bij ons de preek over zondag 51, ik ben bang dat de New Wine organisatie zich niet zou herkennen in het antwoord
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

Dat is suggestief, maar dan in de vorm van een vraag. Net zoals ik zou zeggen: "Ik ben bang dat forumlid A God niet persoonlijk kent."

Zulke laster moet je inhoudelijk onderbouwen, al zou het nog beter zijn om deze achterwege te laten.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: New Wine

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef:Dat is suggestief, maar dan in de vorm van een vraag. Net zoals ik zou zeggen: "Ik ben bang dat forumlid A God niet persoonlijk kent."

Zulke laster moet je inhoudelijk onderbouwen, al zou het nog beter zijn om deze achterwege te laten.
Misschien heb je gelijk, het is alleen geen beschuldiging aan personen maar het is iets waar ik bang voor ben. Mag ik m’n zorgen niet uitspreken? Van laster is er derhalve geen sprake
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

Nee. Dat mag je niet.

Net zo min als ik mag zeggen dat jij vast geen ware gelovige bent. Of dat ik me afvraag of DIA wel waarheid kent in het binnenste. Of dat ik betwijfel of Eilander wel gezegend is met het rechte onderscheid tussen goed en kwaad. Of dat iemand beweert dat DDD vast geen gebroken en verslagen hart heeft.

Dat zijn heel suggestieve dingen, omdat je daarmee wellicht in jouw beleving raakt aan iets wat een thema lijkt bij een persoon, maar daar dan overhaaste conclusies uit trekt op een manier waarover geen goed gesprek mogelijk is.

Daar komt bij dat juist over onder andere deze catechismusvraag New Wine een gemeenteproject heeft.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: New Wine

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef:Nee. Dat mag je niet.

Net zo min als ik mag zeggen dat jij vast geen ware gelovige bent. Of dat ik me afvraag of DIA wel waarheid kent in het binnenste. Of dat ik betwijfel of Eilander wel gezegend is met het rechte onderscheid tussen goed en kwaad. Of dat iemand beweert dat DDD vast geen gebroken en verslagen hart heeft.

Dat zijn heel suggestieve dingen, omdat je daarmee wellicht in jouw beleving raakt aan iets wat een thema lijkt bij een persoon, maar daar dan overhaaste conclusies uit trekt op een manier waarover geen goed gesprek mogelijk is.

Daar komt bij dat juist over onder andere deze catechismusvraag New Wine een gemeenteproject heeft.

Ik heb geen personen beschuldig je trekt te hard van leer. Maar goed ik zal me koest houden, blijkbaar heb ik me vergist en draagt de organisatie het Gereformeerde gedachtegoed een warm hart toe.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: New Wine

Bericht door Jantje »

Toch snijdt @FlyingEagle een terecht punt aan. Ook Gods kinderen moeten na ontvangen genade telkens weer teruggeleid worden naar Christus. Als Gods kinderen altijd maar bezittende christenen zijn, en er is nooit enige huiver voor zelfbedrog, is dat een veeg teken, omdat de duivel dan blijkbaar niet actief is om zo'n gelovige aan te vallen met zijn strikken. Dat zegt wel veel. Want waar God werkt, is de duivel als eerste van op de hoogte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie