New Wine

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: New Wine

Bericht door Jantje »

Tussen bescheiden gebruiken en er als een lichtzinnig persoon bijlopen, zit natuurlijk wel een heel groot verschil. Dat weet jij zelf vast ook wel. Misschien is het in dat verband nog eens goed om dit te lezen:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 85#p851030
Jantje schreef:Sinds een aantal weken worden er in het plaatselijk kerkblad gedeelten geschreven uit een preek over kleding, van ds. A.T. Vergunst. Deze week staat het 5de gedeelte er in. Ik meen dat die preek ook ergens online staat op https://www.sermonweb.org/en/, maar dat weet ik niet zeker. Uit het gedeelte wat deze week in het kerkblad verscheen, wil ik graag een gedeelte delen:
Als vrouwen weten hoe mannen in elkaar zitten, zullen ze beseffen dat hun kleding meer bedekkend dan onthullend moet zijn. Ik hoorde hierover een nuttige boodschap van ds. Smith, die een vrouwelijke auteur citeerde van een boek met de titel 'Girls gone wise'. Een hedendaagse auteur, die niet mijn achtergrond vertegenwoordigt. Dus niet iemand van de Ger. Gem. Ze scheef het volgende: 'Tegenwoordig is het zich kleden als een hoer iets van de grote massa geworden. Vroeger was het makkelijk om een prostituee te herkennen. Ze droeg hoge hakken, een minirokje of korte broek, make-up, haar contouren van het lichaam waren duidelijk zichtbaar, veel bloot en een laag uitgesneden decolleté. Tegenwoordig is dit de gewone verschijning en lichaamsstijl, niet alleen van prostituees, maar van veel vrouwen in onze cultuur. Meisjes zijn verwilderd. Het uiterlijk van een hoer is gewoon geworden. Dat is iets waar we vandaag de dag over moeten nadenken.' (Tot zover het aangehaalde citaat door ds. Smith. J.) Onlangs hoorde ik een uitspraak die me bijgebleven is. 'Kunst gaat over lijnen en hoe worden de lijnen getrokken? Dat valt op. Daar zit veel waarheid in. Satan weet wat de gedachten van mannen trekt, dat zijn de lijnen. Vrouwen, ik zeg het met al de liefde van mijn hart, dat u zich meer van dat aspect bewust bent als u zich in het openbaar vertoont.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: New Wine

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:De dominee zei zondagmiddag (n.a.v. Zondag 25): het geloof twijfelt niet, maar de gelovige wel. Dat vond ik heel treffend.
Mooi!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: New Wine

Bericht door eilander »

Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:De dominee zei zondagmiddag (n.a.v. Zondag 25): het geloof twijfelt niet, maar de gelovige wel. Dat vond ik heel treffend.
Mooi!
Het is een bekende uitdrukking, maar heeft iedereen nu direct scherp hoe dit bedoeld wordt? Ik niet direct in elk geval.
Als het volgende wordt bedoeld, kan ik het wel begrijpen: dat er in de beoefening van zelfs het allerkleinste geloof, een toevluchtnemend geloof, tóch zekerheid ligt op dat moment - maar dat dat voor deze persoon ook daarna weer zo bestreden wordt dat er twijfel kan zijn.
Pas ervoor op dat we van die twijfel niet een kenmerk maken, maar de Sacramenten gebruiken om ons de belofte van het Evangelie beter te doen verstaan, en aan ons laten verzegelen. Daar gaat het tenslotte in Zondag 25 over.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: New Wine

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:De dominee zei zondagmiddag (n.a.v. Zondag 25): het geloof twijfelt niet, maar de gelovige wel. Dat vond ik heel treffend.
Mooi!
Het is een bekende uitdrukking, maar heeft iedereen nu direct scherp hoe dit bedoeld wordt? Ik niet direct in elk geval.
Als het volgende wordt bedoeld, kan ik het wel begrijpen: dat er in de beoefening van zelfs het allerkleinste geloof, een toevluchtnemend geloof, tóch zekerheid ligt op dat moment - maar dat dat voor deze persoon ook daarna weer zo bestreden wordt dat er twijfel kan zijn.
Pas ervoor op dat we van die twijfel niet een kenmerk maken, maar de Sacramenten gebruiken om ons de belofte van het Evangelie beter te doen verstaan, en aan ons laten verzegelen. Daar gaat het tenslotte in Zondag 25 over.
Gods werk is volmaakt. Het geloof is een planting Gods, en dat is dus volmaakt. In twijfel in onvolmaaktheid, dus dat kan niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: New Wine

Bericht door Maanenschijn »

eilander schreef:
Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:De dominee zei zondagmiddag (n.a.v. Zondag 25): het geloof twijfelt niet, maar de gelovige wel. Dat vond ik heel treffend.
Mooi!
Het is een bekende uitdrukking, maar heeft iedereen nu direct scherp hoe dit bedoeld wordt? Ik niet direct in elk geval.
Als het volgende wordt bedoeld, kan ik het wel begrijpen: dat er in de beoefening van zelfs het allerkleinste geloof, een toevluchtnemend geloof, tóch zekerheid ligt op dat moment - maar dat dat voor deze persoon ook daarna weer zo bestreden wordt dat er twijfel kan zijn.
Pas ervoor op dat we van die twijfel niet een kenmerk maken, maar de Sacramenten gebruiken om ons de belofte van het Evangelie beter te doen verstaan, en aan ons laten verzegelen. Daar gaat het tenslotte in Zondag 25 over.
Ik ben nu niet in de gelegenheid om de citaten op te zoeken, maar hierover is veel te vinden in 'des Christens groot Interest'. Aanbevolen ter lering, al vermoed ik zo dat @Eilander er niet mee onbekend is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: New Wine

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:De dominee zei zondagmiddag (n.a.v. Zondag 25): het geloof twijfelt niet, maar de gelovige wel. Dat vond ik heel treffend.
Mooi!
Het is een bekende uitdrukking, maar heeft iedereen nu direct scherp hoe dit bedoeld wordt? Ik niet direct in elk geval.
Als het volgende wordt bedoeld, kan ik het wel begrijpen: dat er in de beoefening van zelfs het allerkleinste geloof, een toevluchtnemend geloof, tóch zekerheid ligt op dat moment - maar dat dat voor deze persoon ook daarna weer zo bestreden wordt dat er twijfel kan zijn.
Pas ervoor op dat we van die twijfel niet een kenmerk maken, maar de Sacramenten gebruiken om ons de belofte van het Evangelie beter te doen verstaan, en aan ons laten verzegelen. Daar gaat het tenslotte in Zondag 25 over.
Alsof je bij de dienst aanwezig was!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: New Wine

Bericht door eilander »

@Maanenschijn, ik ondersteun je aanbeveling van harte.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: New Wine

Bericht door Hollander »

Door de podcast van de EO/IZB kwam ik terecht bij de beweging van New Wine. Na mij wat te ingelezen in hun gedachtegoed, blijven bij mij twee vragen over. Misschien is er iemand die mij verhelderende antwoorden kan geven.

Welke positie krijgt de mens, bij New Wine, ten opzichte van de Heilige Geest?
Geeft New Wine het pastorale werk niet een te grote plaats, alszijnde onmisbare relatie-bemiddeling tussen God en mens?
Laatst gewijzigd door Hollander op 31 aug 2019, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: New Wine

Bericht door Arja »

Hollander schreef:Door de podcast van de EO/IZB kwam ik terecht bij de beweging van New Wine. Na mij wat te ingelezen in hun gedachtegoed, blijven bij mij twee vragen over. Misschien is er iemand die mij verhelderende antwoorden kan geven.

Welke positie krijgt de mens, bij New Wine, ten opzichte van de Heilige Geest?
Geeft New Wine het pastorale werk niet een te grote plaats als onmisbare relatie-bemiddeling tussen God en mens?
Wat betreft die eerste vraag van je: Ik zou het gewoon vragen aan iemand van de organisatie. Ik ben heel benieuwd naar het antwoord. Ik zou het ook willen weten. Stuur een email. https://www.new-wine.nl/over-ons/team/
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

Dan zou ik eerst proberen de vragen te verhelderen.

Het begrip 'positie ten opzichte van de heilige Geest' is nogal onduidelijk, mijns inziens.

En het antwoord op de tweede vraag zal ongetwijfeld 'nee' zijn. Het is ook nogal een suggestieve vraag. Je zou beter kunnen toelichten op welk punt de beweging het pastorale werk mogelijk een te grote plaats zou kunnen geven.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: New Wine

Bericht door Hollander »

DDD schreef:En het antwoord op de tweede vraag zal ongetwijfeld 'nee' zijn. Het is ook nogal een suggestieve vraag. Je zou beter kunnen toelichten op welk punt de beweging het pastorale werk mogelijk een te grote plaats zou kunnen geven.
Volgens mij geeft de vraag "het punt" al aan, namelijk de relatie-bemiddeling tussen God en mens. ;)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie