New Wine

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: New Wine

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Jantje schreef:Toch snijdt @FlyingEagle een terecht punt aan. Ook Gods kinderen moeten na ontvangen genade telkens weer teruggeleid worden naar Christus. Als Gods kinderen altijd maar bezittende christenen zijn, en er is nooit enige huiver voor zelfbedrog, is dat een veeg teken, omdat de duivel dan blijkbaar niet actief is om zo'n gelovige aan te vallen met zijn strikken. Dat zegt wel veel. Want waar God werkt, is de duivel als eerste van op de hoogte.
Ik lees bij Paulus zeker wel dat hij over zijn oude mens spreekt en zelfs zegt: ik ellendig mens... maar niet dat hij iedere keer teruggeleid moet worden, dat hij bang is voor zelfbedrog, dan zou hij de Heere tekort doen, net of hij zich alles op de weg naar Damascus ingebeeld heeft dat is een kwalijk iets, dan verloochen je het werk van God, de duivel komt er op af ja... op een manier waar je niet op rekent, hij heeft al 7000 jaar ervaring, die gebruikt hij om een strik te zetten ja...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: New Wine

Bericht door deschpin »

Ik heb in mijn leven nog nooit een echt kind van God gezien dat make-up gebruikte of met een kort broekje liep.

heb je de volledige lijst, dat maakt het leven een stuk eenvoudiger.
Ook kunnen we dan dit soort draadjes ernstig inkorten, checklist invullen oordeel vellen en klaar
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: New Wine

Bericht door huisman »

DDD schreef:Saved by the bell, dus.

Maar goed, de ellendekennis krijgt bij New Wine mogelijk wat minder accent. Dat zou kunnen, al weet ik dat niet. Dat zou ik eens moeten navragen.
En krijgt de wedergeboorte, de drievoudige dood als gevolg van de zondeval, de strijd tussen de oude en de nieuwe mens (Rom 7) , de gestalte van de tollenaar (Wees mij de zondaar genadig) of van de verloren zoon (niet meer waardig een kind genaamd te worden)
enz.enz.enz. de aandacht die de Schrift geeft aan deze aspecten?

Ik zie het iig niet op de website of als ik een (gedeelte) van een kerkdienst van de lichtboog beluister.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: New Wine

Bericht door liz boer »

deschpin schreef:Ik heb in mijn leven nog nooit een echt kind van God gezien dat make-up gebruikte of met een kort broekje liep.

heb je de volledige lijst, dat maakt het leven een stuk eenvoudiger.
Ook kunnen we dan dit soort draadjes ernstig inkorten, checklist invullen oordeel vellen en klaar
Bedoel je dit op mijn post?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: New Wine

Bericht door eilander »

DDD schreef:Maar goed, de ellendekennis krijgt bij New Wine mogelijk wat minder accent. Dat zou kunnen, al weet ik dat niet. Dat zou ik eens moeten navragen.
Kijk, zo vind ik het echt lastig worden.
Terecht wordt hier op het forum altijd gevraagd om bronnen. Als je iets beweert, moet je het ook kunnen staven.
Je kunt voor New Wine gewoon op hun website terecht. In de boodschap die daar staat, worden een aantal aspecten node gemist.
De stelling dat New Wine op basis van wat op hun website te vinden is aspecten van het gereformeerd belijden laat liggen, is daarmee gerechtvaardigd mijns inziens.

Ik heb er dan ook echt moeite mee dat ik in een ander topic het geluid van de Nadere Reformatie moet gaan verdedigen tegen @DDD, die betwijfeld of dat dan wel gereformeerd is. En dat hier dan de New Wine-beweging zo gemakkelijk wordt bejegend: ellendekennis "mogelijk wat minder accent" en dat je dat dan moet gaan navragen. Nee beste @DDD, je kunt voor informatie gewoon op hun website terecht.
Tenzij uit navraag zou blijken dat hun website op cruciale punten onvolledig is.

Er zijn volgens jou wel 'kritische kanttekeningen' bij New Wine te plaatsen. Vanwaar plotseling hier die voorzichtigheid? Waarom kom je dan hier niet met zulke stevige stellingen als dat het niet-gereformeerd is?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

Omdat ik daarvoor onvoldoende precies op de hoogte ben.

Ik denk eerlijk gezegd dat New Wine niet zo betrekking heeft op hoofdpunten in de gereformeerde traditie. De inzet is meer charismatisch, en of de geloofsbeleving dan verbondsmatig of remonstrants is, doet er daarvoor niet zo toe.

Maar ik denk dat Huisman terechte punten aansnijdt.

Wat betreft het andere draadje: ik betwijfel of dat nu echt het geluid van de Nadere Reformatie was. Ik ben daar toch vrij goed in thuis, maar ik denk dat de formuleringen in eerste instantie de ruimte van de Nadere Reformatie echt te buiten gingen. Maar er zijn anderen die meer thuis zijn in de oudvaders, die daar wellicht beter hun licht over kunnen laten snijden.

Overigens is het niet zo dat ik kritiekloos ben inzake New Wine. Wel denk ik dat de leer van de verkiezing voor hun doel niet zo ter zake doet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: New Wine

Bericht door eilander »

DDD schreef:Wat betreft het andere draadje: ik betwijfel of dat nu echt het geluid van de Nadere Reformatie was. Ik ben daar toch vrij goed in thuis, maar ik denk dat de formuleringen in eerste instantie de ruimte van de Nadere Reformatie echt te buiten gingen. Maar er zijn anderen die meer thuis zijn in de oudvaders, die daar wellicht beter hun licht over kunnen laten snijden.
Ik moet nu wel een beetje glimlachen. Ik ben van jongs af opgegroeid met preken uit (vooral) de Nadere Reformatie, mijn boekenkast is er half mee gevuld, ik heb de dissertatie van dr. De Reuver gelezen die voor een behoorlijk deel over dit punt gaat... Maar goed... Ik kan het zeker mis hebben, ik wil me ook niet presenteren als een kenner van de Nadere Reformatie. Maar dan laat ik me graag overtuigen door iemand die er meer kennis van heeft dan jij. Op dit punt durf ik de kennistest met jou in elk geval nog wel aan.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: New Wine

Bericht door Desiree »

Ik krijg net een klein magazine door de brievenbus van Nieuw Leven.. kennen jullie die stroming?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: New Wine

Bericht door Geytenbeekje »

Desiree schreef:Ik krijg net een klein magazine door de brievenbus van Nieuw Leven.. kennen jullie die stroming?
Is dat een stroming ?
Ook CGK-NGK achtig ?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: New Wine

Bericht door Arja »

Desiree schreef:Ik krijg net een klein magazine door de brievenbus van Nieuw Leven.. kennen jullie die stroming?
Dat heeft niets met New Wine te maken. Wel met David Maasbach, als ik het goed heb.

INFO

1. https://maasklacht.wordpress.com/2014/0 ... ober-2014/
2. https://www.maasbach.nl/nieuw-leven-magazine/
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: New Wine

Bericht door Geytenbeekje »

Arja schreef:
Desiree schreef:Ik krijg net een klein magazine door de brievenbus van Nieuw Leven.. kennen jullie die stroming?
Dat heeft niets met New Wine te maken. Wel met David Maasbach, als ik het goed heb.

INFO

1. https://maasklacht.wordpress.com/2014/0 ... ober-2014/
2. https://www.maasbach.nl/nieuw-leven-magazine/
Is dat niet een voormalig sekte-leider ?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: New Wine

Bericht door Desiree »

Ja.. snap dat geen new wine is ;)
Maar had geen zin in nieuwe topic.

Dank je.

Werd gebracht door een leuk vrouwtje volgens mijn man. Volgende keer maar een praatje maken dan..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: New Wine

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
Jantje schreef:Toch snijdt @FlyingEagle een terecht punt aan. Ook Gods kinderen moeten na ontvangen genade telkens weer teruggeleid worden naar Christus. Als Gods kinderen altijd maar bezittende christenen zijn, en er is nooit enige huiver voor zelfbedrog, is dat een veeg teken, omdat de duivel dan blijkbaar niet actief is om zo'n gelovige aan te vallen met zijn strikken. Dat zegt wel veel. Want waar God werkt, is de duivel als eerste van op de hoogte.
Ik kende een oprecht kind van God, al niet meer in leven. Geacht ambtsdrager in de OGGIN, die vertelde, ik twijfel nooit. Waarom zou ik twijfelen, zou God liegen?
Dat wil niet zeggen dat er geen aanvechting is in zonden of moeiten overigens, maar wel altijd bezittend. Ik ben van mening dat dit ook deels met karakter te maken heeft.

Dagelijkse bekeringen blijven wel altijd nodig overigens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: New Wine

Bericht door Jantje »

De dominee zei zondagmiddag (n.a.v. Zondag 25): het geloof twijfelt niet, maar de gelovige wel. Dat vond ik heel treffend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: New Wine

Bericht door ejvl »

deschpin schreef:Ik heb in mijn leven nog nooit een echt kind van God gezien dat make-up gebruikte of met een kort broekje liep.

heb je de volledige lijst, dat maakt het leven een stuk eenvoudiger.
Ook kunnen we dan dit soort draadjes ernstig inkorten, checklist invullen oordeel vellen en klaar
Daarvoor hoef je alleen maar wat zendingsverhalen te lezen of te bekijken, bijvoorbeeld van dhr van Dooijeweerd. Of ze makeup hebben betwijfel ik overigens. Wat je noemt is een gewoonte, cultuur, geen vaststaand feit. Dat is alleen eerbaar, sober, eenvoudig.

In onze cultuur is het inderdaad niet gewoon aangaande kleding en ik ben daar blij mee.
Makeup is een ander verhaal, alhoewel ik daar niets mee heb ken ik genoeg kinderen van God die dit bescheiden gebruiken. Ik zie alle dingen in details dus dat zie ik ook waar veel mensen het niet eens zien.
Plaats reactie