New Wine

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: New Wine

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Mensen willen leren hoe ze moeten leven met God. Ze hebben vrede met God en willen leven tot Zijn eer. Daarbij willen ze ook heel praktisch leren hoe je dat doet.
Dat is anders dan op een jijdaar-avond of hoe die avonden eten, waar veel jongeren komen die zich afvragen hoe ze vrede moeten krijgen met God.
En juist na.ontvangen genade leren zulke mensen ook dat ze het van zichzelf nooit, maar dan ook nooit meer kunnen, en dat het een onverdiend wonder is dat God naar hen heeft omgezien. Gods kinderen blijven tot de laatste snik zondaar en als het wonder van genade niet meer als.wonder wordt gezien en ervaren, dan klopt er toch ergens iets niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: New Wine

Bericht door Dodo »

Waarom denk je dat de mensen van New Wine er zo over denken? Je zit dat in te vullen terwijl je er niks van weet.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: New Wine

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Waarom denk je dat de mensen van New Wine er zo over denken? Je zit dat in te vullen terwijl je er niks van weet.
We hoeven niet te denken. De hele site van deze beweging (of wat het is) ademt een geest van een modern christendom, waar geen plaats is voor het Schriftuurlijk-bevindelijke. Ik zou denken dat je daar met een belijdenis van de drie formulieren van Enigheid niet zomaar een positie zou kunnen bekleden. Dat is de geest die deze site ademt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: New Wine

Bericht door Bertiel »

kan je van alle sites van een gemeente uit de achterban van dit forum halen dat het schiftuurlijk-bevindelijk is?

Ik vraag me af of we met z'n allen iets moeten fileren waar we weinig of geen raakvlak mee hebben.
Ik heb genoeg aan m'n eigen balk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: New Wine

Bericht door Desiree »

Ik ken het niet, eerlijk gezegd.

Jullie reacties zeggen al het e.e.a. ;) maar ik zal toch zelf moeten nadenken.

Ik zal het eens doorlezen Mara.
Laatst gewijzigd door Desiree op 29 jul 2019, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: New Wine

Bericht door Terri »

Bertiel schreef:kan je van alle sites van een gemeente uit de achterban van dit forum halen dat het schiftuurlijk-bevindelijk is?

Ik vraag me af of we met z'n allen iets moeten fileren waar we weinig of geen raakvlak mee hebben.
Ik heb genoeg aan m'n eigen balk
Ik dacht exact hetzelfde.
Als we onze eigen denkwereld onder het vergrootglas leggen, of de prediking, komt er ook veel eenzijdigheid voor.
We kennen ten dele.
Wat mij altijd weer blij maakt, zijn de èèn op èèn gesprekken met mensen, juist dan is er vaak herkenning.
En ja, dat is verrassend genoeg over de hele linie van het gereformeerd belijden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: New Wine

Bericht door Maanenschijn »

Het verbaast me soms hoe makkelijk we op grond van wat algemene informatie iets of zelfs de bezoekers afschrijven.

Laat helder zijn, ik zal me er niet makkelijk thuis voelen. Mogelijk ook niet bij de geloofsbeleving, wijze van uiten etc. Dat doe ik overigens ook niet bij de baptisten in Rusland, of de Kopten in Egypte. Maar laten we toch in het veroordelen voorzichtig zijn.

Beoordelen mag natuurlijk wel. Dan lijkt op de nu bekende informatie van New Wine er essentiële onderdelen van onze belijdenis te missen. Voor mij een reden om mij daar niet te vervoegen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: New Wine

Bericht door Mara »

Waar ik verdrietig van werd was het feit dat die mensen zeiden dat ze de aanwezigheid van God zo hebben gevoeld, meer dan ooit.
Als vanzelf gingen hun handen in de lucht om Hem te aanprijzen en te aanbidden.
Ik zei: heb je dat dan nooit in onze kerk, daar is God toch ook, anders doen we maar wat immers?
Nou niet zo.
En DAT is nu waar ik me dan zorgen om maak. Het gevoel en de ervaring is belangrijker geworden dan het geloof.
Geloof ervaart en voelt niet altijd.
En als zelfs predikanten en ambtsdragers daar ook zijn, snap je de zorgen van BhP predikanten.
Evangelische gedachten stromen zo ook onze kerken binnen.

Gisteren een bijzondere kerkdienst bijgewoond in het verpleeghuis.
Daar valt voor velen niet zoveel meer te ervaren en te voelen.
Maar God was ook daar! Misschien niet door allen ervaren of gevoeld.
Dat maakt op mij persoonlijk diepe indruk.

Ik zou man en kinderen trouwens niet meekrijgen naar N.W.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: New Wine

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef:Waar ik verdrietig van werd was het feit dat die mensen zeiden dat ze de aanwezigheid van God zo hebben gevoeld, meer dan ooit.
Als vanzelf gingen hun handen in de lucht om Hem te aanprijzen en te aanbidden.
Ik zei: heb je dat dan nooit in onze kerk, daar is God toch ook, anders doen we maar wat immers?
Nou niet zo.
En DAT is nu waar ik me dan zorgen om maak. Het gevoel en de ervaring is belangrijker geworden dan het geloof.
Geloof ervaart en voelt niet altijd.
En als zelfs predikanten en ambtsdragers daar ook zijn, snap je de zorgen van BhP predikanten.
Evangelische gedachten stromen zo ook onze kerken binnen.

Gisteren een bijzondere kerkdienst bijgewoond in het verpleeghuis.
Daar valt voor velen niet zoveel meer te ervaren en te voelen.
Maar God was ook daar! Misschien niet door allen ervaren of gevoeld.
Dat maakt op mij persoonlijk diepe indruk.

Ik zou man en kinderen trouwens niet meekrijgen naar N.W.
Ik snap het en deel je zorg. Maar dat Gods kinderen soms weinig worden bediend in onze kerken is ook een grote zorg. Daarin volg ik @DIA, die dit al veel heeft aangegeven.

Overigens vraag ik mij zeker af of een bekommerde ziel bij New Wine het dan zullen vinden.

Ik las gisteren van Owen, hij was vijf (vijf!) jaar in grote bekommerdheid over zijn ziel. Een vriend nam hem mee naar een bekende predikant om die te beluisteren. De predikant was verhinderd. Een veel minder bekende en geliefd dominee preekte. En de Heilige Geest gebruikte juist de preek van die predikant om Owen in ruimte te zetten. Mooi om dat hierbij te overdenken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

Allereerst ga ik mij niet teveel mengen in een discussie over New Wine met mensen die van toeten noch blazen weten en daar ook heel duidelijk blijk van geven. Gisteren sprak ik nog iemand die de hele week geweest was en er erg over te spreken was. Ik weet er ook niet veel van, want ik ben er zelf nooit geweest, maar sommige bijdragen in dit gesprek slaan werkelijk alles. Zoals bijvoorbeeld DIA die het bestaat om de betrokkenen van New Wine (We hebben het hier over New Wine in Nederland, voor Engeland is dat een beetje een gek criterium) te verwijten dat zij de drie formulieren van eenheid niet zouden onderschrijven, terwijl dat overduidelijk wel het geval is. Dat is laster, zolang DIA zulke grove beschuldigingen niet met feiten onderbouwt.

Dat Huisman beweert dat er geen CGK-hoogleraren betrokken zijn bij New Wine, is een argument van hetzelfde kaliber als dat iets geen steun vindt vanuit de Gereformeerde Gemeenten omdat er geen docent aan de Theologische School aan meewerkt. Dan laat ik nog buiten beschouwing dat er ook tussen 2003 en 2019 een ontwikkeling kan zijn in een organisatie.

In reactie op Hersteld Hervormd die zijn ergernis uitsprak over het feit dat ik altijd wat anders vind dan hij heb ik inmiddels een nader bewijs van de juistheid van mijn verhaal dat New Wine is ontstaan vanuit de brede reformatorische kerken. Ik citeer een kritisch artikel over (onder andere) New Wine:
Er ritselt iets in reformatorisch Nederland. Niet alleen in pinksterkringen of de Charismatische Werkgemeenschap Nederland, maar ook in Ede, Houten, Stolwijk en Kampen wil men de Geest laten waaien. Genezingen, tongentaal, profetie, al die meer bijzondere gaven van de Geest: jarenlang zijn deze verschijnselen in het voetspoor van Calvijn met argusogen bekeken, maar de laatste tijd gaan er steeds meer stemmen op om ze de ruimte te geven.
(…)
New Wine is een organisatie die vooral binnen de Nederlands Gereformeerde Kerken, de Christelijk Gereformeerde Kerken, de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en de Protestantse Kerk in Nederland werkt.
https://www.kontekstueel.nl/index.php/i ... e-v15-588a

Nu kan ik dit artikel toevallig terugvinden, want het is op internet gepubliceerd. Maar de kern van mijn ergernis is, dat hier mensen zijn die er een behagen in scheppen feitelijke informatie verdacht te maken op een Trumpiaanse manier. Dat is een duidelijk voorbeeld van sektarisch denken. Kortom: dit draadje is een nieuw bewijs voor mijn standpunt dat domheid lastig kan zijn, maar dat domheid gecombineerd met eigenwijsheid zeldzaam vervelend is.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: New Wine

Bericht door Desiree »

Eerste indruk.

Misschien een idee voor volgend jaar om eens een dagje een kijkje te nemen. Komt niet negatief over op mij..

Het is geen refoforumdag, dat is wel duidelijk :).
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: New Wine

Bericht door Mara »

Maanenschijn schreef:Ik snap het en deel je zorg. Maar dat Gods kinderen soms weinig worden bediend in onze kerken is ook een grote zorg. Daarin volg ik @DIA, die dit al veel heeft aangegeven.
Ja ik weet het. Het kan soms heel erg schraal zijn.
Ik heb daar ook weleens over geklaagd.
Maar een paar weken geleden hadden wij een dominee die zei dat een hele preek soms in één zin kon zitten.
Zijn goedheid duurt in eeuwigheid!

Maar de mensen die struikelen en dwalen in het donker, zou God hen vergeten?
Ik heb moeten leren dat God er ook is als ik Hem niet ervaar.
DAT werd nu een grote troost. Het hangt niet van mij af, van mijn gevoel, wat ik ervaar.
DDD schreef:Maar de kern van mijn ergernis is, dat hier mensen zijn die er een behagen in scheppen feitelijke informatie verdacht te maken op een Trumpiaanse manier. Dat is een duidelijk voorbeeld van sektarisch denken.
Ow, dit is voor mij nieuw.
Wat bedoel je precies met het dikgemaakte? Trump en sektarisch denken, hoe moet ik dat zien?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: New Wine

Bericht door Mara »

Desiree schreef: Het is geen refoforumdag, dat is wel duidelijk :).
:haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: New Wine

Bericht door liz boer »

JSF schreef:
Dodo schreef:Als ik het goed begrijp, is New Wine niet om te evangeliseren, maar is het een conferentie voor christenen die hun geloofsleven willen verdiepen. Dus dat er dan niet veel aandacht is voor de doodsstaat van de mens, lijkt me logisch.
Mijn dochter is er een weekend geweest, met haar man en een van de kinderen. Ze hebben er een goede tijd gehad. Dat er dan zo hard over wordt geschreven is wel pijnlijk. O, en ze is CGK, by the way. Er waren meer gezinnen uit haar gemeente.
Verontrustend dat ook CGKers aanwezig zijn. Wat is geloofsleven verdiepen anders dan “ik ellendig mens” ...”maar ik dank God door Jezus Christus”. Van dat “ellendig mens” lees ik weinig op de site. En zonder dat is er ook geen oprecht danken.
Gods Woord leert ons dit.
Of 1 Tessalonicenzen 1

6 En gij zijt onze navolgers geworden, en des Heeren, het Woord aangenomen hebbende in vele verdrukking, met blijdschap des Heiligen Geestes; 5 Want ons Evangelie is onder u niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht, en in den Heiligen Geest, en in vele verzekerdheid; gelijk gij weet, hoedanigen wij onder u geweest zijn om uwentwil. Want we moeten wel met twee woorden spreken.

Vanuit onszelf is er niets, maar in Hem is alles te krijgen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: New Wine

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Maar de kern van mijn ergernis is, dat hier mensen zijn die er een behagen in scheppen feitelijke informatie verdacht te maken op een Trumpiaanse manier. Dat is een duidelijk voorbeeld van sektarisch denken.
Ow, dit is voor mij nieuw.
Wat bedoel je precies met het dikgemaakte? Trump en sektarisch denken, hoe moet ik dat zien?
Ik beweerde dat New Wine is ontstaan vanuit de bredere reformatorische kerken. Vervolgens maken sommige mensen dat met onnozele argumenten verdacht, terwijl het gewoon een vrij eenvoudig te controleren feitelijke uitspraak is.

Dat is sektarisch, en Trump heeft daar ook een handje van, met zijn alternatieve feiten, die feitelijk natuurlijk helemaal geen feiten zijn.

Ik beweer niet dat ik me nooit iets verkeerd kan herinneren. Er zijn ook zoveel initiatieven. Maar het is wel prettig als iemand weet waarover hij praat of anders een ander niet tegenspreekt. Het verschil met Trump is wellicht dat ik denk dat Trump er zelf niet in gelooft, maar dat is ook niet zeker.
Plaats reactie