New Wine

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: New Wine

Bericht door eilander »

DDD schreef:@Eilander:
Niks daarvan.

Ik heb duidelijk gezegd dat er wel kritische kanttekeningen zijn te plaatsen bij het charismatisch gedachtengoed en ook bij New Wine. Maar dan om inhoudelijke redenen. Hoewel je daar ook in kunt doorslaan. Er zijn mensen die de indruk wekken dat als de Heidelbergse catechismus spreekt over een klein beginsel, je dat beginsel ook zo klein mogelijk moet houden. Dat is natuurlijk ook weer nooit de bedoeling geweest.

En wat betreft dom: dat gaat over mensen die gewoon ongemotiveerd beweren dat ik onzin vertel, zonder enige kennis van zaken, gewoon, omdat ze het vaak niet met mij eens zijn en denken dat zij op die manier zich daar wel vanaf kunnen maken.
Ik heb geen idee wat je bedoelt met "Niks daarvan." Niks waarvan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: New Wine

Bericht door Jantje »

liz boer schreef:
Jantje schreef:
huisman schreef:Dat is nu net het kenmerk van veel oppervlakkige preken. Ze preken een Jezus maar niet de gekruisigde Christus der Schriften
Precies. De dominee zei het gisterenavond nog. Er is maar één Naam, waardoor wij zalig moeten worden. En dat werkt ergernis in de hand.
Dat klopt, als de Heere Jezus zegt Ik ben het brood (...) dan lopen de mensen weg...
Dat bedoelde de dominee niet. Hij doelde op mensen die menen dat ze het zelf wel kunnen. Die boos worden dat ze zelf geen rechten en aanspraken hebben. Die boos worden omdat al hun eigen gerechtigheid er aan moet, zodat er niets overblijft dan Jezus Christus alleen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: New Wine

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:
huisman schreef:Dat is nu net het kenmerk van veel oppervlakkige preken. Ze preken een Jezus maar niet de gekruisigde Christus der Schriften
Precies. De dominee zei het gisterenavond nog. Er is maar één Naam, waardoor wij zalig moeten worden. En dat werkt ergernis in de hand.
Dat klopt, als de Heere Jezus zegt Ik ben het brood (...) dan lopen de mensen weg...
Dat bedoelde de dominee niet. Hij doelde op mensen die menen dat ze het zelf wel kunnen. Die boos worden dat ze zelf geen rechten en aanspraken hebben. Die boos worden omdat al hun eigen gerechtigheid er aan moet, zodat er niets overblijft dan Jezus Christus alleen.
Dat was daar ook aan de hand,ze hadden her Brood des levens niet nodig.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

eilander schreef:Ik vind het jammer dat @DDD dan weer over domheid begint. Dat maakt het gesprek er niet beter van.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: New Wine

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:
DDD schreef:Nee. Dat mag je niet.

Net zo min als ik mag zeggen dat jij vast geen ware gelovige bent. Of dat ik me afvraag of DIA wel waarheid kent in het binnenste. Of dat ik betwijfel of Eilander wel gezegend is met het rechte onderscheid tussen goed en kwaad. Of dat iemand beweert dat DDD vast geen gebroken en verslagen hart heeft.

Dat zijn heel suggestieve dingen, omdat je daarmee wellicht in jouw beleving raakt aan iets wat een thema lijkt bij een persoon, maar daar dan overhaaste conclusies uit trekt op een manier waarover geen goed gesprek mogelijk is.

Daar komt bij dat juist over onder andere deze catechismusvraag New Wine een gemeenteproject heeft.

Ik heb geen personen beschuldig je trekt te hard van leer. Maar goed ik zal me koest houden, blijkbaar heb ik me vergist en draagt de organisatie het Gereformeerde gedachtegoed een warm hart toe.
Tja... wat zullen we hiervan nog zeggen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: New Wine

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:
...Uit mijn kerk (PKN) zijn er zeker mensen die er heen gaan. Vooral vrouwen...
...Ik weet wel zeker dat er ook hhk'ers naar de New Wine conferentie gaan...
...Er zijn helaas best wat CGK predikanten die jaarlijks aanwezig zijn op New Wine...
Waren er ook van de richting van “Psalm 32”?
Belangrijker, was de Heilige er ook: “Alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.”
Wel opvallend dat dit geen bijval krijgt... Men leest er gewoon overheen. Dat gebeurt wel vaker na zulke opmerkingen. Dat zegt toch wel wat. (denk ik)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

Dat is omdat het een opmerking is die nergens op slaat. De opmerking is suggestief maar niet ter zake doende.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: New Wine

Bericht door Jantje »

Op mijn reactie is anders ook niet gereageerd. Ik zal hem nog even herhalen (al houdt @DDD daar niet van).

En ja @DIA, we staan in dit draadje schouder aan schouder.

@DDD, je weet niet wat je zegt.
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 jul 2019, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: New Wine

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Toch snijdt @FlyingEagle een terecht punt aan. Ook Gods kinderen moeten na ontvangen genade telkens weer teruggeleid worden naar Christus. Als Gods kinderen altijd maar bezittende christenen zijn, en er is nooit enige huiver voor zelfbedrog, is dat een veeg teken, omdat de duivel dan blijkbaar niet actief is om zo'n gelovige aan te vallen met zijn strikken. Dat zegt wel veel. Want waar God werkt, is de duivel als eerste van op de hoogte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: New Wine

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat is omdat het een opmerking is die nergens op slaat. De opmerking is suggestief maar niet ter zake doende.
Is het nodig om hierop te reageren? Bent u belijdend lid van een Gereformeerde Gemeente?
Ik zal stil zijn, maar deze reactie toont totaal geen begrip, ja een aversie tegen de ernst van het leven, Ik heb er veel mee te doen, mensen die zich terugtrekken als het ernst wordt. Daar wil men dan niet over nadenken...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

DDD schreef:Dat is omdat het een opmerking is die nergens op slaat. De opmerking is suggestief maar niet ter zake doende.
bis
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: New Wine

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:@DDD, je weet niet wat je zegt.
bis
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: New Wine

Bericht door ZWP »

Jammer dat dit topic uitloopt op de toon in de laatste postings.

Lijkt me veel waardevoller om écht eens te kijken naar wat New Wine propageert, of dat gereformeerd is (misschien niet reformatorisch) etc.
Wat heeft daar wellicht te veel nadruk en/of in onze kerken te weinig? Dat moet hier toch kunnen zonder meteen te (ver-)oordelen?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: New Wine

Bericht door -DIA- »

ZWP schreef:Jammer dat dit topic uitloopt op de toon in de laatste postings.

Lijkt me veel waardevoller om écht eens te kijken naar wat New Wine propageert, of dat gereformeerd is (misschien niet reformatorisch) etc.
Wat heeft daar wellicht te veel nadruk en/of in onze kerken te weinig? Dat moet hier toch kunnen zonder meteen te (ver-)oordelen?
Wat dat betreft lijken ze een totaal ander mens- en Godsbeeld te hebben. Er wordt nergens iets gezegd ven de grote ellende waarin de mens zich na de val zicht heeft gestort. Een dergelijk denken kwam ook veel voor bij de EO, en andere Evangelische bewegingen. Dat in het kort.
Let op het filmpje: Allemaal mensen die blij zijn (en wat er niet bijstaat, maar uit de context wel blijkt) mensen die bekeerd zijn. Hoe anders is het als een mens de realiteit van het menszijn leert kennen.
Let ook op (misschien hier bijzaak, maar ik wel het toch noemen) de wereldse manier van kleden.
Ik zei bijzaak, maar het van God bekeerde volk. zoals we altijd zeiden, en de praktijk is ook zo, is uiterlijk te kennen een gelaat en gepraat en gewaad. Ik heb in mijn leven nog nooit een echt kind van God gezien dat make-up gebruikte of met een kort broekje liep. Nu zal ik wel weer veel over me heen krijgen en er zal gewezen worden op dat ik geen hartenkenner ben enz. Maar het tekent wel onze tijd dat we het onderscheid niet meer zien tussen kerk en wereld. IK stop hier, want de bel gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: New Wine

Bericht door DDD »

Saved by the bell, dus.

Maar goed, de ellendekennis krijgt bij New Wine mogelijk wat minder accent. Dat zou kunnen, al weet ik dat niet. Dat zou ik eens moeten navragen.
Plaats reactie