Bevindelijk Nederland

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Bevindelijk Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Tot mijn grote verbazing lees ik met enige regelmaat hoe 'schamper' er word gedaan over, en dan staat er bevindelijk Nederland...

Alhoewel ik de reacties heus wel begrijp, en het ook gedeeltelijk wel mee eens ben, vraag ik me toch af of dit wel kan? Ik begrijp heel goed dat degene die zich voordoen als een echte christen je moet wijzen op dat je van alles kan (denken te) weten over godsdienst, de kerk, De Kerk, over genade en over nog tal van zaken. Maar dat al deze zaken je nooit zalig kunnen maken.

En dat is juist wat we iedere week horen toch? Uit genade zijt gij zalig geworden... Het is een gave van God!

Dit is uiteraard de ene kant van de munt, er is ook nog een andere kant. Er zijn over de hele wereld talloze, die Christus heeft opgezocht. Ook in Nederland. Zij die weten het zelf nooit te kunnen maar alles te moeten verwachten van Hem. Zij die hun schuld hebben leren zien, niet alleen zien, maar ook inleven en doorleven. Zij die gered zijn door Christus, vrijgesproken van het oordeel, hoe wonderbaar! Zo een lieve Heiland voor zulk een zondig beest als ik? Zij die de Heere willen vrezen, eren en danken. Ook al schieten ze daar vaak in tekort.

Wat mijn punt is, is dat we moeten oppassen dat we de bevindelijk gereformeerden (theologie) niet gaan verachten. We weten hoe het gegaan is met kerken die dit ook gedaan hebben, al wetenze dat niet.

Beste medegenoten, De Heere heeft óók (dus niet alleen) vele kinderen in de GG, GGiN en de OGG. Ik noem bewust namen, omdat deze kerken wellicht het meeste bloot staan aan de beschuldigingen. En ik weet van de fouten die de kerken maken, en de kerkmensen, ik ga er veel te vaak in mee. Alleen, we hebben het hier over Gods kinderen, wie Hij geleidt heeft. Van dood, levend gemaakt.

Ik pleit daarom dat we ''de neppe christen" (om het maar eenvoudig en voor iedereen helder te zeggen) een andere naam geven, en ze niet te verscharen onder bevindelijk Nederland, want ze zijn niet bevindelijk, ze liggen midden in de dood.

Verder wens ik jullie een fijne zaterdag en morgen een gezegende dag. Hem zij de lof en eer, tot in aller eeuwigheid!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Bezorgd »

HersteldHervormd schreef:
Verder wens ik jullie een fijne zaterdag en morgen een gezegende dag. Hem zij de lof en eer, tot in aller eeuwigheid!
Reageren heeft geen zin blijkbaar ;)
Je laatste zin lezend ga ik er vanuit dat je niet meer reageert?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Ik pleit daarom dat we ''de neppe christen" (om het maar eenvoudig en voor iedereen helder te zeggen) een andere naam geven, en ze niet te verscharen onder bevindelijk Nederland, want ze zijn niet bevindelijk, ze liggen midden in de dood.

Verder wens ik jullie een fijne zaterdag en morgen een gezegende dag. Hem zij de lof en eer, tot in aller eeuwigheid!
Met je laatste zin helemaal eens. De alinea ervoor is wat vaag. Je geeft bijna aan dat al de genoemde kerkverbanden uit kinderen van God bestaan, maar spreekt erna over nep christenen.
Ik denk eigenlijk dat dit geen post is om over te discussiëren, omdat het vooral stokpaardjes zal oproepen.
Verder begrijp ik de intentie niet zo. Ik ervaar gesprek, discussie en soms kritiek op het forum. Ik ervaar ook dat er mensen zijn die iedere vraag zien als een soort aanval of heiligschennis, waardoor gesprek lastig is.
Als we allen onze tenen wat intrekken, is dit op de keper beschouwd een fijn forum.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Arja »

Ik snap het eigenlijk niet zo. Ik vat het even samen:
1. Er wordt schamper gedaan over bevindelijk Nederland
2. We moeten oppassen dat we bevindelijk gereformeerden niet verachten
3. De Heere heeft ook kinderen in genoemde (bevindelijke?) kerken
4. Neppe christenen een andere naam geven
Vraag: wie zijn de neppe christenen in jouw stukje.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Sorry ik snap de verwarring. Wat ik bedoel is:

Er is onderscheid tussen de christenen die doen alsof ( dat is wat ik bedoel met neppe christenen) en met kinderen van God. Kijk dit heb je in iedere kerk, dat weet ik wel, alleen vaak in de boven genoemde kerken word dit verweten. En terecht, alleen is het eerlijk om een kerkverband over een kam te scheren? Dat is zelfs gevaarlijk denk ik.

Het verwijten is niet erg, want het is terecht, alleen laten we niet vergeten dat niet iedere kerkganger zo is in bepaalde kerken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ik pleit daarom dat we ''de neppe christen" (om het maar eenvoudig en voor iedereen helder te zeggen) een andere naam geven, en ze niet te verscharen onder bevindelijk Nederland, want ze zijn niet bevindelijk, ze liggen midden in de dood.

Verder wens ik jullie een fijne zaterdag en morgen een gezegende dag. Hem zij de lof en eer, tot in aller eeuwigheid!
Met je laatste zin helemaal eens. De alinea ervoor is wat vaag. Je geeft bijna aan dat al de genoemde kerkverbanden uit kinderen van God bestaan, maar spreekt erna over nep christenen.
Ik denk eigenlijk dat dit geen post is om over te discussiëren, omdat het vooral stokpaardjes zal oproepen.
Verder begrijp ik de intentie niet zo. Ik ervaar gesprek, discussie en soms kritiek op het forum. Ik ervaar ook dat er mensen zijn die iedere vraag zien als een soort aanval of heiligschennis, waardoor gesprek lastig is.
Als we allen onze tenen wat intrekken, is dit op de keper beschouwd een fijn forum.
Nee sorry, ik bedoel niet dat die kerk alleen maar bestaat uit kinderen van God maar dat er wel kinderen van God zitten in die kerken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Arja schreef:Ik snap het eigenlijk niet zo. Ik vat het even samen:
1. Er wordt schamper gedaan over bevindelijk Nederland
2. We moeten oppassen dat we bevindelijk gereformeerden niet verachten
3. De Heere heeft ook kinderen in genoemde (bevindelijke?) kerken
4. Neppe christenen een andere naam geven
Vraag: wie zijn de neppe christenen in jouw stukje.
De mensen die doen alsof, of denken met mooie zware dingen zalig te worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door liz boer »

HersteldHervormd schreef:
Arja schreef:Ik snap het eigenlijk niet zo. Ik vat het even samen:
1. Er wordt schamper gedaan over bevindelijk Nederland
2. We moeten oppassen dat we bevindelijk gereformeerden niet verachten
3. De Heere heeft ook kinderen in genoemde (bevindelijke?) kerken
4. Neppe christenen een andere naam geven
Vraag: wie zijn de neppe christenen in jouw stukje.
De mensen die doen alsof, of denken met mooie zware dingen zalig te worden.
Maak je je nu maar druk om of je er zelf ieys van kent, je kunt niet zalig worden met kennis wie er wel of niet bij hoorde.
Daar weet je niets van.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Bezorgd »

Niemand hier heeft problemen met bevindelijke christenen.
Sterker , elke ware christen kent iets van die 'bevinding'

Er wordt vooral gereageerd op een cultuur die ontstaat en wat dan wel als gestolde bevinding wordt gezien. Sommigen koppelen dat onlosmakelijk aan geestelijke bevinding.
Misschien is het woordgebruik inderdaad niet helemaal goed. Maar hier wist men van elkaar wat je dan bedoelde.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Thea »

Ik vind het een heel eerlijke reactie hoor, van HersteldHervormd. Want we maken hier met elkaar genoeg karikaturen. Prima, dat hij daar zijn vraagtekens bij zet. Ook dat is een eerlijke discussie waard, vind ik.
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door JSF »

Thea schreef:Ik vind het een heel eerlijke reactie hoor, van HersteldHervormd. Want we maken hier met elkaar genoeg karikaturen. Prima, dat hij daar zijn vraagtekens bij zet. Ook dat is een eerlijke discussie waard, vind ik.
Inderdaad prima correctie van hersteldhervormend. Lees al een tijd mee en er wordt vaak afgegeven op bevindelijk gereformeerd op dit forum. Men noemt Bijbelse waarheden op dit forum regelmatig uitwassen. Jammer.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door DDD »

Dat zijn twee heel andere dingen.

Degenen die iets een uitwas noemen, zien die uitwas niet als bijbelse waarheid.

Los daarvan zou ik van Hersteld Hervormd wel twee voorbeelden geciteerd willen zien in dit draadje. Want ik betwijfel of hij gelijk heeft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:
Arja schreef:Ik snap het eigenlijk niet zo. Ik vat het even samen:
1. Er wordt schamper gedaan over bevindelijk Nederland
2. We moeten oppassen dat we bevindelijk gereformeerden niet verachten
3. De Heere heeft ook kinderen in genoemde (bevindelijke?) kerken
4. Neppe christenen een andere naam geven
Vraag: wie zijn de neppe christenen in jouw stukje.
De mensen die doen alsof, of denken met mooie zware dingen zalig te worden.
De Bijbel spreekt er ook over, bijvoorbeeld in de gelijkenis van de zaaier. Of de wijze en de dwaze bouwer. Zo zijn er vele voorbeelden in de Schrift.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Boertje »

Doelt de topic starter op dit forum of de rest van Nederland? In het algemeen ben ik ben het wel eens met het betoog maar snap niet goed wat je wilt dat we hier op zeggen. Dit is toch een bevindelijk forum, dus waar wil je heen? .
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Dat zijn twee heel andere dingen.

Degenen die iets een uitwas noemen, zien die uitwas niet als bijbelse waarheid.

Los daarvan zou ik van Hersteld Hervormd wel twee voorbeelden geciteerd willen zien in dit draadje. Want ik betwijfel of hij gelijk heeft.
Je hoeft niet bang te zijn dat ik je persoonlijk bedoel, of iemand anders persoonlijk. Ik ben het ook heus niet met alles eens wat er geleerd word. Gister was ik onder de bediening van ds Geuze (GGiN). Hij schetse vooral hoe de mens was, en daar hij helemaal gelijk in. Hij schetse ook hoe God is, daar had hij ook gelijk in, misschien miste ik wel wat, maargoed, wat hij zei klopte allemaal. Ik dacht alleen onder de preek: En hoe nu verder? Maar dat kwam niet, er kwam geen verder, hij zei amen. Niks geen oproep tot bekering, dat kan ik nog enigzins begrijpen, maar ook geen oproep tot gebed. Dat vind ik wel ernstig. De Heere wil erom gebeden worden.

Kijk ik ben het ook niet eens met alle zaken van wat er gedacht word overal, alleen enige voorzichtigheid is wel wat waard, maar dat is puur wat ik vind.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie