Bevindelijk Nederland

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door JCRyle »

HersteldHervormd, ik begrijp wat je bedoeld. Wellicht is dat een geruststelling in de ontstane verwarring bij andere medegenoten. :D

In bepaalde disucssies is er een zekere stelligheid waar te nemen, als het over geloofszaken gaat. Dat deze stelligheid een vorm van generalisatie kan bevatten herken ik. Ik denk alleen dat je deze stelligheid niet al te stevig moet opvatten. Ja, soms lijkt het alsof een bepaalde kerk in één keer afgeschreven wordt, maar dat moet je eerder opvatten als een vorm van discussïeren dan werkelijkheid.
In het daaropvolgende gesprek wordt namelijk de stelligheid veelal gerelativeerd. Het wordt vaak "zwart-wit" gesteld, maar in de praktijk overheerst het "grijze gebied. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Dat neemt niet weg dat je een terechte oproep doet. De zojuist omgeschreven stelligheid waarmee kerken op het eerste gezicht totaal afgeschreven worden, zou in discussies een stuk minder kunnen. Wellicht zou dat het gesprek ook ten goede komen, omdat er sneller tot de kern doorgedrongen kan worden. Alhoewel ik de stelligheid niet de hoofdreden vind, waarom de discussie soms behoorlijk stevig kan zijn. Mijn inziens ligt daarvan de reden meer in het niet goed lezen, het niet goed luisteren naar elkaar en het betrekken van de persoon bij de discussie. Dat zijn aspecten die het gesprek over geloofszaken niet positief beïnvloeden.
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Tuinman »

HersteldHervormd schreef:Gister was ik onder de bediening van ds Geuze (GGiN). Hij schetse vooral hoe de mens was, en daar hij helemaal gelijk in. Hij schetse ook hoe God is, daar had hij ook gelijk in, misschien miste ik wel wat, maargoed, wat hij zei klopte allemaal. Ik dacht alleen onder de preek: En hoe nu verder? Maar dat kwam niet, er kwam geen verder, hij zei amen. Niks geen oproep tot bekering, dat kan ik nog enigzins begrijpen, maar ook geen oproep tot gebed. Dat vind ik wel ernstig. De Heere wil erom gebeden worden.
HersteldHervormd schreef:Maar dat er gedurende de preek helemaal geen ene toewijzing was naar Hem, vond ik best ingrijpend.
HersteldHervormd schreef:Het was de avonddienst in Gouda.
Gisteravond was ik ook aanwezig in de gemeente aan de Gebrandyweg in Gouda; onder het gehoor van dominee Geuze. Ik deel de waarneming niet. Ik probeer iets van de preek weer te geven.

De preek ging over het Heilig Avondmaal naar aanleiding van zondag 28 van de Heidelbergse Catechismus. De dominee gaf aan dat de nodiging tot alle gemeenteleden komt. Zij moeten zich allemaal beproeven of ze deel kunnen nemen aan het avondmaal. De gelovigen mogen aangaan aan de tafel. Ds. Geuze benoemde dat alle gelovigen mogen aangaan. Op de vraag of er dan geen standen in het genadeleven zijn gaf ds. Geuze een treffend antwoord: Het belangrijkste is dat er twee wegen zijn. U bent op een van beide wegen. Verder gaf de dominee aan dat ook de zuigelingen of zogenaamde kleinen in de genade welkom zijn. Het voedsel aan de tafel is brood en wijn. In de uitleg van de tekenen werd verwezen naar het werk van Christus. In de tekenen zien we de Koning in Zijn schoonheid. Indringend werd de vraag gesteld of wij bij de volgende avondmaalsbediening deel kunnen nemen.

In de toepassing van een van de preken (Of het in de morgendienst of in de avonddienst was weet ik niet meer) drong dominee Geuze aan om de Heere te zoeken. Het is nu de tijd om de Heere te zoeken. Het Woord wordt aan het hart gelegd 'Nabij u is het Woord' (Rom. 10).

Gods knechten dragen een schat in een aarden vat (2 Kor. 4:7). Ik ga zeker niet zeggen dat de prediking binnen de GGN zonder fouten is. Integendeel, persoonlijk hoop ik dat er meer aandacht komt binnen de GGN voor het onvoorwaardelijke en welmenende karakter van Gods nodiging. Echter ik durf niet te zeggen dat het helemaal ontbreekt. En Christus wordt zeker gepredikt, in alle gebrek dat wel. Ds. H. Hofman uit Schiedam zei vroeger: "eet de vis op, en laat de graten maar liggen."
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Thuisvrouw »

Wat moet ik verstaan onder 'het prediken van Christus in alle gebrek'?
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Hendrien »

En toch, soms zou ik ook gematigd willen zijn. Maar het lukt me niet zo goed...

Pas las ik nog in de Galatenbrief dat Paulus Petrus bestrafte in aller tegenwoordigheid. Hij at niet meer met de heidenen...
Wij zouden het misschien niet zo belangrijk vinden, maar de Heere vindt dat wel! Hij wandelde niet recht naar de waarheid des evangelies.

Spurgeon zegt het ook ergens, als het evangelie niet recht verkondigd wordt, wordt het een dodelijk vergif!

Denk ook aan: "O gij uitzinnige Galaten wie heeft u betoverd!"
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Tuinman »

Thuisvrouw schreef:Wat moet ik verstaan onder 'het prediken van Christus in alle gebrek'?
Goede vraag. Ik wil hier twee dingen mee zeggen:
1. Christus wordt gepredikt.
2. Met de toevoeging 'in alle gebrek' bedoel ik het volgende: In de prediking komt vaak veel menselijks kijken. We kunnen soms afvragen of altijd het juiste accent wordt gelegd. Gebreken kleven predikanten aan; het is nooit volmaakt. Dat is niet alleen zo in de GGN, maar ook elders. We moeten ons er van bewust zijn er zolang we op aarde wij ten dele kennen. Dat bewustzijn bewaart voor uitspraken als: 'In onze gemeente is pas echt een ruim evangelie' of 'Wij hebben de zuivere waarheid nog' etc.

Laten we dankbaar zijn voor het goede in onze kerk en aan de Heere vragen om meer. Ik herinner me een dienst van ds. P. den Ouden die zijn gemeente vroeg: 'Willen jullie vragen in gebed of ik nog meer en nog rijker de Christus mag preken?' Dat is onze taak voor onze eigen predikant (wanneer we deze hebben) en alle andere predikanten.
Laatst gewijzigd door Tuinman op 15 jul 2019, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

Tuinman schreef:
Thuisvrouw schreef:Wat moet ik verstaan onder 'het prediken van Christus in alle gebrek'?
Goede vraag. Ik wil hier twee dingen mee zeggen:
1. Christus wordt gepredikt.
2. Met de toevoeging 'in alle gebrek' bedoel ik het volgende: In de prediking komt vaak veel menselijks kijken. We kunnen soms afvragen of altijd het juiste accent wordt gelegd. Gebreken kleven predikanten aan; het is nooit volmaakt. Dat is niet alleen zo in de GGN, maar ook elders. We moeten ons er van bewust zijn er zolang we op aarde wij ten dele kennen. Dat bewustzijn bewaart voor uitspraken als: 'In onze gemeente is pas echt een ruim evangelie' of 'Wij hebben de zuivere waarheid nog' etc.

Laten we dankbaar zijn voor het goede in onze kerk aan de Heere vragen om meer. Ik herinner me een dienst van ds. P. den Ouden die zijn gemeente vroeg: 'Willen jullie vragen in gebed of ik nog meer en nog rijker de Christus mag preken?' Dat is onze taak voor onze eigen predikant (wanneer we deze hebben) en alle andere predikanten.
Waar halen de GGiN predikanten stof vandaan ?
Waaruit studeren ze ?
Zouden ze ook kennis kunnen maken met de Verbondstheorie die in vele Hervormde kerken worden geleerd ?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef: Gister was ik onder de bediening van ds Geuze (GGiN). Hij schetse vooral hoe de mens was, en daar hij helemaal gelijk in. Hij schetse ook hoe God is, daar had hij ook gelijk in, misschien miste ik wel wat, maargoed, wat hij zei klopte allemaal. Ik dacht alleen onder de preek: En hoe nu verder? Maar dat kwam niet, er kwam geen verder, hij zei amen. Niks geen oproep tot bekering, dat kan ik nog enigzins begrijpen, maar ook geen oproep tot gebed. Dat vind ik wel ernstig. De Heere wil erom gebeden worden.

Kijk ik ben het ook niet eens met alle zaken van wat er gedacht word overal, alleen enige voorzichtigheid is wel wat waard, maar dat is puur wat ik vind.
Ik neem aan dat je hierover ds. Geuze eerst gebeld heb, voor je dit op Refoforum plaatste. Wat was zijn reactie hierop?
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 15 jul 2019, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door JCRyle »

Geytenbeekje schreef: Waar halen de GGiN predikanten stof vandaan ?
Waaruit studeren ze ?
Zouden ze ook kennis kunnen maken met de Verbondstheorie die in vele Hervormde kerken worden geleerd ?
1. Uit Gods Woord
2. Uit Gods Woord
3. Ja, dat zou kunnen.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

JCRyle schreef:
Geytenbeekje schreef: Waar halen de GGiN predikanten stof vandaan ?
Waaruit studeren ze ?
Zouden ze ook kennis kunnen maken met de Verbondstheorie die in vele Hervormde kerken worden geleerd ?
1. Uit Gods Woord
2. Uit Gods Woord
3. Ja, dat zou kunnen.
De trappen die een bekeerling moet opgaan (trachten zoals ze dat altijd zeggen)
Kan ik niet terug in de Bijbel vinden.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door Thuisvrouw »

Tuinman schreef:
Thuisvrouw schreef:Wat moet ik verstaan onder 'het prediken van Christus in alle gebrek'?
Goede vraag. Ik wil hier twee dingen mee zeggen:
1. Christus wordt gepredikt.
2. Met de toevoeging 'in alle gebrek' bedoel ik het volgende: In de prediking komt vaak veel menselijks kijken. We kunnen soms afvragen of altijd het juiste accent wordt gelegd. Gebreken kleven predikanten aan; het is nooit volmaakt. Dat is niet alleen zo in de GGN, maar ook elders. We moeten ons er van bewust zijn er zolang we op aarde wij ten dele kennen. Dat bewustzijn bewaart voor uitspraken als: 'In onze gemeente is pas echt een ruim evangelie' of 'Wij hebben de zuivere waarheid nog' etc.

Laten we dankbaar zijn voor het goede in onze kerk en aan de Heere vragen om meer. Ik herinner me een dienst van ds. P. den Ouden die zijn gemeente vroeg: 'Willen jullie vragen in gebed of ik nog meer en nog rijker de Christus mag preken?' Dat is onze taak voor onze eigen predikant (wanneer we deze hebben) en alle andere predikanten.
Duidelijk. Het in alle gebrek prediken van Christus is dus niet iets' eigens' van de gergeminned.

@HersteldHervormd: de start van dit draadje moge duidelijk zijn. Kan het zijn dat door het weergeven van eigen ervaringen, die door anderen trouwens anders ingekleurd worden, juist het tegenovergestelde bereikt wordt?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door GGotK »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Dat zijn twee heel andere dingen.

Degenen die iets een uitwas noemen, zien die uitwas niet als bijbelse waarheid.

Los daarvan zou ik van Hersteld Hervormd wel twee voorbeelden geciteerd willen zien in dit draadje. Want ik betwijfel of hij gelijk heeft.
Je hoeft niet bang te zijn dat ik je persoonlijk bedoel, of iemand anders persoonlijk. Ik ben het ook heus niet met alles eens wat er geleerd word. Gister was ik onder de bediening van ds Geuze (GGiN). Hij schetse vooral hoe de mens was, en daar hij helemaal gelijk in. Hij schetse ook hoe God is, daar had hij ook gelijk in, misschien miste ik wel wat, maargoed, wat hij zei klopte allemaal. Ik dacht alleen onder de preek: En hoe nu verder? Maar dat kwam niet, er kwam geen verder, hij zei amen. Niks geen oproep tot bekering, dat kan ik nog enigzins begrijpen, maar ook geen oproep tot gebed. Dat vind ik wel ernstig. De Heere wil erom gebeden worden.

Kijk ik ben het ook niet eens met alle zaken van wat er gedacht word overal, alleen enige voorzichtigheid is wel wat waard, maar dat is puur wat ik vind.
Alhoewel waarschijnlijk iets te zwart/wit geformuleerd komt het hierboven geschrevene toch ook openbaar in de prediking van meerdere GG dominees. Het is een beschrijvende prediking, met in de toepassing toch nog wel vaak een woordje voor de onderscheiden groepen toehoorders te weten: onbekeerden, kleingelovigen, begenadigden en geoefenden. In de preken van ds G.H. Kersten zien we dit niet veel anders. Toch zijn er onder deze prediking velen tot het geloof gekomen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door windorgel »

Ik las dit in de Wachter Sions: "Volgt dan uw Jezus. Christus, uw Liefste woont in de hemel en zorgt voor u. Terwijl u de woestijnreis vervolgt mag u lieflijk leunen op Zijn arm en uw moede hoofd op Zijn borst leggen. Hoe noodzakelijk zijn de stormwinden in uw leven om zich aan de hemelse Leidsman te doen vastklemmen en u te doen voorthaasten naar de gezegende haven van eeuwige rust. Wanneer God voor u is, voor wie of voor wat zou u moeten vrezen of mismoedig zijn? (...) Tegenover het monster van ongeloof staat Christus uw Voorbidder, Die zorgt dat uw geloof niet zal ophouden.
Vrienden, hoe hebt u bovenstaande gelezen? Zonder enige aandoening of begeerte Christus te kennen? U bent nog zonder God en zonder Christus. Het lezen van bovenstaande is een aansporing dat geen zondaar te veel gezondigd heeft. O, veracht Christus toch niet langer! U weet niet wat u mist."
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef:
HersteldHervormd schreef: Gister was ik onder de bediening van ds Geuze (GGiN). Hij schetse vooral hoe de mens was, en daar hij helemaal gelijk in. Hij schetse ook hoe God is, daar had hij ook gelijk in, misschien miste ik wel wat, maargoed, wat hij zei klopte allemaal. Ik dacht alleen onder de preek: En hoe nu verder? Maar dat kwam niet, er kwam geen verder, hij zei amen. Niks geen oproep tot bekering, dat kan ik nog enigzins begrijpen, maar ook geen oproep tot gebed. Dat vind ik wel ernstig. De Heere wil erom gebeden worden.

Kijk ik ben het ook niet eens met alle zaken van wat er gedacht word overal, alleen enige voorzichtigheid is wel wat waard, maar dat is puur wat ik vind.
Ik neem aan dat je hierover ds. Geuze eerst gebeld heb, voor je dit op Refoforum plaatste. Wat was zijn reactie hierop?
Natuurlijk niet, er word hier best wel wat over wie dan ook gezegd, en nu had ik in ene de dominee moeten bellen? Ik heb wel getwijfeld om hem een email te sturen, alleen toch (of nog) niet gedaan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

GGotK schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Dat zijn twee heel andere dingen.

Degenen die iets een uitwas noemen, zien die uitwas niet als bijbelse waarheid.

Los daarvan zou ik van Hersteld Hervormd wel twee voorbeelden geciteerd willen zien in dit draadje. Want ik betwijfel of hij gelijk heeft.
Je hoeft niet bang te zijn dat ik je persoonlijk bedoel, of iemand anders persoonlijk. Ik ben het ook heus niet met alles eens wat er geleerd word. Gister was ik onder de bediening van ds Geuze (GGiN). Hij schetse vooral hoe de mens was, en daar hij helemaal gelijk in. Hij schetse ook hoe God is, daar had hij ook gelijk in, misschien miste ik wel wat, maargoed, wat hij zei klopte allemaal. Ik dacht alleen onder de preek: En hoe nu verder? Maar dat kwam niet, er kwam geen verder, hij zei amen. Niks geen oproep tot bekering, dat kan ik nog enigzins begrijpen, maar ook geen oproep tot gebed. Dat vind ik wel ernstig. De Heere wil erom gebeden worden.

Kijk ik ben het ook niet eens met alle zaken van wat er gedacht word overal, alleen enige voorzichtigheid is wel wat waard, maar dat is puur wat ik vind.
Alhoewel waarschijnlijk iets te zwart/wit geformuleerd komt het hierboven geschrevene toch ook openbaar in de prediking van meerdere GG dominees. Het is een beschrijvende prediking, met in de toepassing toch nog wel vaak een woordje voor de onderscheiden groepen toehoorders te weten: onbekeerden, kleingelovigen, begenadigden en geoefenden. In de preken van ds G.H. Kersten zien we dit niet veel anders. Toch zijn er onder deze prediking velen tot het geloof gekomen.
Precies, vooral je laatste zin! Kijk en dat bedoel ik nou met niet direct iets afschrijven als dwaling of wat dan ook
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bevindelijk Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Thuisvrouw schreef:
Tuinman schreef:
Thuisvrouw schreef:Wat moet ik verstaan onder 'het prediken van Christus in alle gebrek'?
Goede vraag. Ik wil hier twee dingen mee zeggen:
1. Christus wordt gepredikt.
2. Met de toevoeging 'in alle gebrek' bedoel ik het volgende: In de prediking komt vaak veel menselijks kijken. We kunnen soms afvragen of altijd het juiste accent wordt gelegd. Gebreken kleven predikanten aan; het is nooit volmaakt. Dat is niet alleen zo in de GGN, maar ook elders. We moeten ons er van bewust zijn er zolang we op aarde wij ten dele kennen. Dat bewustzijn bewaart voor uitspraken als: 'In onze gemeente is pas echt een ruim evangelie' of 'Wij hebben de zuivere waarheid nog' etc.

Laten we dankbaar zijn voor het goede in onze kerk en aan de Heere vragen om meer. Ik herinner me een dienst van ds. P. den Ouden die zijn gemeente vroeg: 'Willen jullie vragen in gebed of ik nog meer en nog rijker de Christus mag preken?' Dat is onze taak voor onze eigen predikant (wanneer we deze hebben) en alle andere predikanten.
Duidelijk. Het in alle gebrek prediken van Christus is dus niet iets' eigens' van de gergeminned.

@HersteldHervormd: de start van dit draadje moge duidelijk zijn. Kan het zijn dat door het weergeven van eigen ervaringen, die door anderen trouwens anders ingekleurd worden, juist het tegenovergestelde bereikt wordt?
Ik hoop dat niet natuurlijk, maar het zou kunnen. Ik wilde alleen aangeven dat we niet zomaar alles voor zoete koek moeten aannemen. Geld ook andersom, in de modernere kerken waait er helemaal een gevaarlijke wind. Dat moet ook in alle eerlijkheid gezegd worden. Mijn opa leeft al inmiddels niet meer, maar hij zei: Als je te licht bent drijf je boven het vissersnet, als je te zwaar ben zink je en kom je ook niet in het net...

Een nadenkertje voor ons alle
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 15 jul 2019, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie