Pagina 20 van 22

Re: RE: Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 15 aug 2019, 17:51
door Roos2018
Arja schreef:
Alleen staat er op verschillende plaatsen waar onze Bijbel "zwart" zegt, in het Hebreeuws geen zwart.

Volgens de Joodse encyclopedie was het rouwgewaad zoiets als de de harige zak of mantel, grof geweven. Meestal van geitenhaar. Net als die gedragen werden door de bedoeïenen. Hier een plaatje: https://www.lookandlearn.com/blog/26936 ... and-ashes/

Rouw is rauw. En er zijn nou eenmaal verschillende gewoontes wereldwijd. Ik wil geen (echt) discussie opzetten over zwart of geen zwart. Het is een rouwkleur. Ik dacht alleen even terug aan de tijd dat ik al die rouwgebruiken moest bestuderen voor het schrijven van een boek. En dat zwart ook gelinkt werd aan het kwaad.
In Job 30 : 28 wordt het woord "zwart" (shachor) niet gebruikt, maar wel het woord קֹדֵ֣ר (qoder), dat verwijst naar de (tenten) van Qedar; je kan dit overzetten als "zwartachtig zijn" zoals de tenten van Qedar gemaakt zijn van zwart geitenhaar.

28 Ik ga zwart daarheen, niet van de zon;64 opstaande schreeuw ik in de gemeente.

KT
64) niet van de zon;
Maar door de zwaarheid mijner ziekte en het geweld mijns lijdens, dat mij verteert en uitput.

"Ik ga zwart daarheen" betekent niet dat men in zwarte kleding liep, maar het is een Oosterse uitdrukking, zie bovenstaande KT.

In vers 29 : ע֖וֹרִי שָׁחַ֣ר
orie shachar, mijn huid is zwart geworden.
Hier wordt het woord shachor wel gebruikt.

Re: RE: Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 15 aug 2019, 18:17
door Arja
Roos2018 schreef:
Arja schreef:
Alleen staat er op verschillende plaatsen waar onze Bijbel "zwart" zegt, in het Hebreeuws geen zwart.

Volgens de Joodse encyclopedie was het rouwgewaad zoiets als de de harige zak of mantel, grof geweven. Meestal van geitenhaar. Net als die gedragen werden door de bedoeïenen. Hier een plaatje: https://www.lookandlearn.com/blog/26936 ... and-ashes/

Rouw is rauw. En er zijn nou eenmaal verschillende gewoontes wereldwijd. Ik wil geen (echt) discussie opzetten over zwart of geen zwart. Het is een rouwkleur. Ik dacht alleen even terug aan de tijd dat ik al die rouwgebruiken moest bestuderen voor het schrijven van een boek. En dat zwart ook gelinkt werd aan het kwaad.
In Job 30 : 28 wordt het woord "zwart" (shachor) niet gebruikt, maar wel het woord קֹדֵ֣ר (qoder), dat verwijst naar de (tenten) van Qedar; je kan dit overzetten als "zwartachtig zijn" zoals de tenten van Qedar gemaakt zijn van zwart geitenhaar.

28 Ik ga zwart daarheen, niet van de zon;64 opstaande schreeuw ik in de gemeente.

KT
64) niet van de zon;
Maar door de zwaarheid mijner ziekte en het geweld mijns lijdens, dat mij verteert en uitput.

"Ik ga zwart daarheen" betekent niet dat men in zwarte kleding liep, maar het is een Oosterse uitdrukking, zie bovenstaande KT.

In vers 29 : ע֖וֹרִי שָׁחַ֣ר
orie shachar, mijn huid is zwart geworden.
Hier wordt het woord shachor wel gebruikt.
Precies. Dat is wat mijn vader me ooit voorhield toen we het over dit onderwerp hadden. Overigens haalde mijn vader als we het over "kleuren" hadden ook Davids rode haar aan. Dat mensen dachten dat David rood haar had maar dat het er helemaal niet stond. Het had te maken met zijn huidskleur? Ik ben het vergeten. iets met het woordje adam en een linkje naar Ezau. Enfin, ik dwaal af.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 13:52
door crossmountain
Een condoleance gehad waarbij de overleden was opgebaard in een "doodshemd". Nog nooit eerder meegemaakt. Altijd ligt de overledene in normale kleding, die hij/zij normaal ook droeg. Als je er over nadenkt is het wel iets "eenvoudigs". Voor de dood ben je niets. Is dit in de biblebelt een meer gebruikelijker ritueel?

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 14:17
door Mara
crossmountain schreef:Een condoleance gehad waarbij de overleden was opgebaard in een "doodshemd". Nog nooit eerder meegemaakt. Altijd ligt de overledene in normale kleding, die hij/zij normaal ook droeg. Als je er over nadenkt is het wel iets "eenvoudigs". Voor de dood ben je niets. Is dit in de biblebelt een meer gebruikelijker ritueel?
Mijn ouders kregen toen ze trouwden beiden een doodshemd mee, genaaid door hun moeders.
Het heeft jaren achterin de linnenkast gelegen. Uiteindelijk zijn ze niet gebruikt.

Toen ik googelde, zag ik dat je ze nog steeds kunt kopen. 265 euro. Dus echt eenvoudig is het niet.
https://www.wikkelgoed.nl/doodshemd

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 14:28
door Mistig
crossmountain schreef:Een condoleance gehad waarbij de overleden was opgebaard in een "doodshemd". Nog nooit eerder meegemaakt. Altijd ligt de overledene in normale kleding, die hij/zij normaal ook droeg. Als je er over nadenkt is het wel iets "eenvoudigs". Voor de dood ben je niets. Is dit in de biblebelt een meer gebruikelijker ritueel?
Ik heb net even rond zitten kijken op internet.
Ben niet bekend met dit gebruik. Ook niet bij opa's en oma's meegemaakt.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 14:30
door Bertiel
heb er wel eens van gehoord bij een oud tante, maar nog nooit iemand erin opgebaard gezien.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 14:38
door windorgel
crossmountain schreef:Een condoleance gehad waarbij de overleden was opgebaard in een "doodshemd". Nog nooit eerder meegemaakt. Altijd ligt de overledene in normale kleding, die hij/zij normaal ook droeg. Als je er over nadenkt is het wel iets "eenvoudigs". Voor de dood ben je niets. Is dit in de biblebelt een meer gebruikelijker ritueel?
In vroeger tijden was dat gebruikelijk, in ieder geval op het Zeeuwse platteland. En dat had wel degelijk met eenvoud en soberheid te maken.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 14:41
door Bertiel
dr. op 't hof heeft er wel eens over geschreven. Mede naar aanleiding dat er predikanten in preekjas of toga werden begraven.
Dat onder het motto van je kan als dominee niet voor God verschijnen.
Zit wel wat in

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 14:45
door Jantje
Ik heb hier ook nog nooit over gehoord. Wel heb ik meerdere malen gehoord in mijn omgeving dat de overledene in een pyjama lag opgebaard. Dat is misschien wel enigszins vergelijkbaar.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 14:48
door Mara
Bertiel schreef:dr. op 't hof heeft er wel eens over geschreven. Mede naar aanleiding dat er predikanten in preekjas of toga werden begraven.
Dat onder het motto van je kan als dominee niet voor God verschijnen.
Ja dat heb ik inderdaad ook gelezen.
Jantje schreef:Ik heb hier ook nog nooit over gehoord. Wel heb ik meerdere malen gehoord in mijn omgeving dat de overledene in een pyjama lag opgebaard. Dat is misschien wel enigszins vergelijkbaar.
Kennen jullie de uitdrukking Het laatste hemd heeft geen zakken, dan niet?

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 14:51
door Ouddorp
Ik wist niet dat het nog gebeurde. Hier in onze omgeving ken ik het niet.

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 16:46
door Jantje
Misschien is het wel van belang om te vermelden in welke landstreek dit was (@crossmountain)?
crossmountain schreef:Een condoleance gehad waarbij de overleden was opgebaard in een "doodshemd". Nog nooit eerder meegemaakt. Altijd ligt de overledene in normale kleding, die hij/zij normaal ook droeg. Als je er over nadenkt is het wel iets "eenvoudigs". Voor de dood ben je niets. Is dit in de biblebelt een meer gebruikelijker ritueel?

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 17:08
door Terri
Mara schreef:
Bertiel schreef:dr. op 't hof heeft er wel eens over geschreven. Mede naar aanleiding dat er predikanten in preekjas of toga werden begraven.
Dat onder het motto van je kan als dominee niet voor God verschijnen.
Ja dat heb ik inderdaad ook gelezen.
Jantje schreef:Ik heb hier ook nog nooit over gehoord. Wel heb ik meerdere malen gehoord in mijn omgeving dat de overledene in een pyjama lag opgebaard. Dat is misschien wel enigszins vergelijkbaar.
Kennen jullie de uitdrukking Het laatste hemd heeft geen zakken, dan niet?
Ja bekend, ik ken het als; 'je doodshemd heeft geen zakken' .

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 18:06
door Maanenschijn
Ouddorp schreef:Ik wist niet dat het nog gebeurde. Hier in onze omgeving ken ik het niet.
Het is een oud gebruik wat ook in de Betuwe gebruikelijk was. Mijn moeder heeft heden ten dage een daarvoor geschikt nachthemd in de kast gereed liggen.

Re: RE: Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Geplaatst: 11 okt 2019, 18:28
door samanthi
Arja schreef:
Roos2018 schreef:
Arja schreef:
Alleen staat er op verschillende plaatsen waar onze Bijbel "zwart" zegt, in het Hebreeuws geen zwart.

Volgens de Joodse encyclopedie was het rouwgewaad zoiets als de de harige zak of mantel, grof geweven. Meestal van geitenhaar. Net als die gedragen werden door de bedoeïenen. Hier een plaatje: https://www.lookandlearn.com/blog/26936 ... and-ashes/

Rouw is rauw. En er zijn nou eenmaal verschillende gewoontes wereldwijd. Ik wil geen (echt) discussie opzetten over zwart of geen zwart. Het is een rouwkleur. Ik dacht alleen even terug aan de tijd dat ik al die rouwgebruiken moest bestuderen voor het schrijven van een boek. En dat zwart ook gelinkt werd aan het kwaad.
In Job 30 : 28 wordt het woord "zwart" (shachor) niet gebruikt, maar wel het woord קֹדֵ֣ר (qoder), dat verwijst naar de (tenten) van Qedar; je kan dit overzetten als "zwartachtig zijn" zoals de tenten van Qedar gemaakt zijn van zwart geitenhaar.

28 Ik ga zwart daarheen, niet van de zon;64 opstaande schreeuw ik in de gemeente.

KT
64) niet van de zon;
Maar door de zwaarheid mijner ziekte en het geweld mijns lijdens, dat mij verteert en uitput.

"Ik ga zwart daarheen" betekent niet dat men in zwarte kleding liep, maar het is een Oosterse uitdrukking, zie bovenstaande KT.

In vers 29 : ע֖וֹרִי שָׁחַ֣ר
orie shachar, mijn huid is zwart geworden.
Hier wordt het woord shachor wel gebruikt.
Precies. Dat is wat mijn vader me ooit voorhield toen we het over dit onderwerp hadden. Overigens haalde mijn vader als we het over "kleuren" hadden ook Davids rode haar aan. Dat mensen dachten dat David rood haar had maar dat het er helemaal niet stond. Het had te maken met zijn huidskleur? Ik ben het vergeten. iets met het woordje adam en een linkje naar Ezau. Enfin, ik dwaal af.
Het is beiden mogelijk, haar of een blozend gezond gezicht.