Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Wat is de reden dat er niet gezongen zou mogen worden tijdens een uitvaartdienst?
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef: Het zou een gat in de markt zijn als een PKN-predikant zich ging richten op begrafenissen in zulke gemeenten. Voor 400 euro heb je dan een behoorlijke begrafenis en geen last van zulke merkwaardige bepalingen.
Wat denk je dat er gebeurt als een GG-familie zich op die manier aan het regime van de plaatselijke kerkenraad zou proberen te onttrekken?
Dan lig je eruit, mogelijk komt zelfs de kerkelijke tucht in beeld.
Ook al zijn we het er allemaal over eens dat een rouwdienst een familiebijeenkomst is, als de mores in een kerkelijke gemeente leert dat de overledene buiten moet staan en dat er niet gezongen wordt, dan heb je je als familie maar te schikken.

Ik heb het verhaal al vaker verteld, een oud-burgemeester overleed. Zijn kinderen waren hervormd geworden, enkele zelfs predikant. De familie was hoogst verontwaardigd toen ze vernamen dat er tijdens de dienst niet gezongen mocht worden. Maar 't gebeurde niet. Bij hoge uitzondering mocht in- en uitleidend orgelspel wel, kennelijk was dat het wisselgeld van de kerkenraad.
Belachelijk inderdaad.
Ik meen dat er wel eens een consulent is geweest die in een gemeente waar de kerkenraad hier ook fel op tegen was, ijskoud een Psalm opgaf. De kerkenraad stond met de mond vol tanden en heeft vanaf die tijd nooit meer één woord er over vuil gemaakt.
Als de consulent dat bewust heeft gedaan, is dat een kwalijke zaak. Een dominee moet zich niet mengen in plaatselijke gewoontes. Net zoals een dominee bijvoorbeeld niet een ander zangtempo t.o.v. de gemeente moet aannemen op de kansel.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

DDD schreef: Daarnaast zijn er veel mensen die graag de rouwadvertenties lezen. Het is een van de weinig serieuze persoonlijke rubrieken. Ik vind het ook altijd de moeite waard, al zie je wel dat in het RD de begrafenisondernemers vaak heel gemakzuchtig of conservatief zijn. Er staan zelden ontroerende teksten, terwijl dat toch niet veel moeite hoeft te kosten. Ik krijg de indruk dat het in veel gevallen haastwerk is geweest.
Een begrafenisondernemer is niet altijd een neerlandicus.
De zinnen worden soms zo lang gemaakt dat er iets staat dat niet klopt.
Heeft laatst nog in het RD gestaan trouwens.
Alsof God ernstig ziek geweest en toen iemand wegnam.

En waarom zet je je liefste broer? Heb je nog een broer die minder lief is?
De echte waarheid vind je niet in rouwaankondigingen.
Er wordt rondom een graf veel gelogen.

Paar jaar geleden overleed de vader van een vriendin, rouwdienst - geleid door een CGK predikant - was in een aula, maar er werd op verzoek van de overledene niet gezongen, stond op de liturgie vermeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:Wat is de reden dat er niet gezongen zou mogen worden tijdens een uitvaartdienst?
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Het is iig niet mijn ervaring.
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Mara schreef:
DDD schreef: Daarnaast zijn er veel mensen die graag de rouwadvertenties lezen. Het is een van de weinig serieuze persoonlijke rubrieken. Ik vind het ook altijd de moeite waard, al zie je wel dat in het RD de begrafenisondernemers vaak heel gemakzuchtig of conservatief zijn. Er staan zelden ontroerende teksten, terwijl dat toch niet veel moeite hoeft te kosten. Ik krijg de indruk dat het in veel gevallen haastwerk is geweest.
Een begrafenisondernemer is niet altijd een neerlandicus.
De zinnen worden soms zo lang gemaakt dat er iets staat dat niet klopt.
Heeft laatst nog in het RD gestaan trouwens.
Alsof God ernstig ziek geweest en toen iemand wegnam.

En waarom zet je je liefste broer? Heb je nog een broer die minder lief is?
De echte waarheid vind je niet in rouwaankondigingen.
Er wordt rondom een graf veel gelogen.

Paar jaar geleden overleed de vader van een vriendin, rouwdienst - geleid door een CGK predikant - was in een aula, maar er werd op verzoek van de overledene niet gezongen, stond op de liturgie vermeld.
Op verzoek van de overledene kan ik begrijpen, maar dat is wat anders dan dat je door een kr wordt opgelegd, terwijl daar m.i. geen bijbelse onderbouwing voor is.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:Wat is de reden dat er niet gezongen zou mogen worden tijdens een uitvaartdienst?
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Het is iig niet mijn ervaring.
De argumenten die ik weet is dat een begrafenis zo droevig is dat hier geen gezang bij past, of als men niet weet waar de overledene is, er niets te zingen valt.
Misschien ook gewoonte of cultuur.
Bij het overlijden van een predikant of kerkenraadslid of bekende persoon in de gemeente, die mocht getuigen een kind van God te zijn, wordt er dan vaak wel gezongen.
Bij de "stillen" dan weer niet, de kerkenraad of predikant moet er wel "licht" over hebben, anders wordt er niet gezongen.
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

Ambtenaar schreef:Wat is de reden dat er niet gezongen zou mogen worden tijdens een uitvaartdienst?
Overigens is dat streek- en kerkgenootschap gebonden.

GGiN: zingt men alleen als de dominee of de kerkenraad beslist dat dit kan.
GG: Regio Rotterdam soms. Regio Groene Hart wel. Veluwe meest niet.
OGG: daar kan veel.

Soms zijn de regels soms ook anders als de rouwdienst in een aula gehouden staat te worden. Of in een kerkgebouw van een ander kerkgenootschap.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:Wat is de reden dat er niet gezongen zou mogen worden tijdens een uitvaartdienst?
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Het is iig niet mijn ervaring.
De argumenten die ik weet is dat een begrafenis zo droevig is dat hier geen gezang bij past, of als men niet weet waar de overledene is, er niets te zingen valt.
Misschien ook gewoonte of cultuur.
Bij het overlijden van een predikant of kerkenraadslid of bekende persoon in de gemeente, die mocht getuigen een kind van God te zijn, wordt er dan vaak wel gezongen.
Bij de "stillen" dan weer niet, de kerkenraad of predikant moet er wel "licht" over hebben, anders wordt er niet gezongen.
Dat vind ik wel erg gevaarlijke redeneringen als die echt worden gebruikt zeg.
Men kan toch ook psalm 103:8.39:3 bv zingen. Dit gebeurt in kerk ook als iemand overleden is.
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Zijn er serieus GG in de regio Rotterdam waar niet gezongen wordt op een uitvaart? Ik heb het meegemaakt bij een predikant die net nieuw was, maar dat is toch geen gewoonte daar in de buurt?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

In mijn omgeving heeft er de afgelopen 20 jaar een verschuiving plaats gevonden. Het was gebruikelijk om niet te zingen. Bij bevestigde kinderen van de Heere werd op de begraafplaats ps 68 vers 2 gezongen. In de GG is het via een in- en uitleidend orgelspel, via één psalm naar nu enkele psalmen gegaan. Bij ons in de Hervormde kerk wordt er zolang ik mij kan herinneren gezongen.

Het zal meer met tijdsgeest en cultuur te maken hebben dan met bijbelse argumenten, zowel voor of tegen.

Edit: taalfout verbetert.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door margrietha »

DDD schreef:Zijn er serieus GG in de regio Rotterdam waar niet gezongen wordt op een uitvaart? Ik heb het meegemaakt bij een predikant die net nieuw was, maar dat is toch geen gewoonte daar in de buurt?

Nog sterker: begraven vanuit de GG kerk is verplicht de kist helemaal laten zakken en geen in memoriam in de kerk maar op de begraafplaats en kerkenraad bepaalt de 3 psalmen die gespeeld mogen worden voorafgaand aan de rouwdienst..
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Maanenschijn schreef:In mijn omgeving heeft er de afgelopen 20 jaar een verschuiving plaats gevonden. Het was gebruikelijk om niet te zingen. Bij bevestigde kinderen van de Heere werd op de begraafplaats ps 68 vers 2 gezongen. In de GG is het via een in- en uitleidend orgelspel, via één psalm naar nu enkele psalmen gegaan. Bij ons in de Hervormde kerk wordt er zolang ik mij kan herinneren gezongen.

Het zal meer met tijdsgeest en cultuur te maken hebben dan met bijbelse argumenten, zowel voor of tegen.

Edit: taalfout verbetert.
In de rechterflank wordt het rouwdienst genoemd, in linker en sommige middengemeenten, heet het nu een dankdienst.
Dat zet dan meteen een ander stempel op het geheel.
Bij die laatste zie je soms dat zelfs de naaste familie niet meer in rouwkleding loopt.
Ik vind het vantevoren nu heel lastig om te bepalen, trek ik mijn zwarte jurkje met zwarte panty aan of niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef: Ik vind het vantevoren nu heel lastig om te bepalen, trek ik mijn zwarte jurkje met zwarte panty aan of niet?
Gewoon doen wat je altijd doet. Ik ben bij een condoleance en begrafenis altijd in het zwart of donker blauw. Ondanks dat de overigen misschien in een gescheurde spijkerbroek zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Maanenschijn schreef:
Mara schreef: Ik vind het vantevoren nu heel lastig om te bepalen, trek ik mijn zwarte jurkje met zwarte panty aan of niet?
Gewoon doen wat je altijd doet. Ik ben bij een condoleance en begrafenis altijd in het zwart of donker blauw. Ondanks dat de overigen misschien in een gescheurde spijkerbroek zijn.
Als de overledene een uitdrukkelijke wens heeft gegeven aangaande kleur, deze zoveel mogelijk opvolgen. Anders waar je jezelf prettig bij voelt en waarvan je denkt dat dat goed is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Mara schreef: Ik vind het vantevoren nu heel lastig om te bepalen, trek ik mijn zwarte jurkje met zwarte panty aan of niet?
Waarom niet?
Plaats reactie