Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door Bauke »

Uit de geplaatste reacties van DDD en Dodo blijkt maar weer dat niet iedere begrafenisondernemer kán luisteren.
Terwijl dat voor zo'n beroep de meest belangrijke eigenschap zou moeten zijn.

Trof onlangs een begrafenisondernemer (ook een niet cremerend man, zeg maar) die na de toespraak van de dominee en het dankwoord van de familie nog een eigen woordje sprak. Wat op mij vreemd overkwam was dat het met Bijbelteksten, galmend gesproken wel haast een dominee leek. Komt dat vaker voor? Werd de toespraak van de dominee nog even dunnetjes overgedaan. heel vreemd. Mag dat dan weer wel?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door eilander »

Nog nooit meegemaakt, zoiets. Ik heb eigenlijk nog nooit vreemde ervaringen gehad met begrafenissen. Al staat mij altijd de 'show' die erbij komt kijken, wel tegen. Dragers die op commando hun hoed afnemen en weer opzetten en dan wegmarcheren, dat soort dingen. Maar dat is weer wat anders.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door liz boer »

eilander schreef:Nog nooit meegemaakt, zoiets. Ik heb eigenlijk nog nooit vreemde ervaringen gehad met begrafenissen. Al staat mij altijd de 'show' die erbij komt kijken, wel tegen. Dragers die op commando hun hoed afnemen en weer opzetten en dan wegmarcheren, dat soort dingen. Maar dat is weer wat anders.
Ja en knikken voor de kist als ze hem neerzetten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door windorgel »

eilander schreef:Nog nooit meegemaakt, zoiets. Ik heb eigenlijk nog nooit vreemde ervaringen gehad met begrafenissen. Al staat mij altijd de 'show' die erbij komt kijken, wel tegen. Dragers die op commando hun hoed afnemen en weer opzetten en dan wegmarcheren, dat soort dingen. Maar dat is weer wat anders.
Dat ervaar ik juist als stijlvol. Zo zie je hoe persoonlijk het is.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door Zonnebloem »

crossmountain schreef:
Zonnebloem schreef:Ik vind het sluiten van de kist het meest aangrijpende moment. Te beseffen: ik zie je nooit meer. Je handen niet, je gezicht niet. Het is voorgoed voorbij. De rest doe je gewoon: kist in auto, naar de kerk rijden (of ergens anders), samenzijn onder het Woord, naar de begraafplaats gaan. Je moet, ook al ben je nog zo afgedraaid. Het mooiste is: een woord van troost, houvast aan het Woord in alle misère. Mij maakt t allemaal niet uit, waar de kist staat. Als Hij er maar bij is om je er door heen te dragen.
Dat doen de Joden juist niet! Zodra iemand is overleden mogen ze niet meer naar de dode kijken:

Men kijkt niet meer naar de overledene
'Degene wiens dode vóór hem ligt' is ineens zijn levensoriëntatie kwijt. Het is een zeer emotionele fase, omdat de overledene als het ware nog aanwezig is. Uit respect voor de dode (kawod hameet) bedekt men zo spoedig mogelijk het stoffelijk overschot om de overledene niet te beschamen. De ziel is eruit gegaan, en de dode is niet meer die persoon, die hij bij leven was. Wat rest is het stoffelijke deel van de mens. De mens is volgens de Bijbel geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, met lichaam en ziel. Deze eenheid valt met het overlijden weg, en daarmee ook het Godgelijkende en tevens menselijke deel.

De traditie toomt hier de emotionele verlangens van de nabestaanden in, vooral het verlangen het lijk te willen aanschouwen. Er is geen condoleren, geen visueel afscheid.


Bron:
https://www.uitvaart.nl/infotheek/de-pl ... elen/joden
En ook interessant:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_begrafenis

Dan herkennen we toch veel bij de wens van niet zingen e.d.
Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door crossmountain »

Zonnebloem schreef:
crossmountain schreef:
Zonnebloem schreef:Ik vind het sluiten van de kist het meest aangrijpende moment. Te beseffen: ik zie je nooit meer. Je handen niet, je gezicht niet. Het is voorgoed voorbij. De rest doe je gewoon: kist in auto, naar de kerk rijden (of ergens anders), samenzijn onder het Woord, naar de begraafplaats gaan. Je moet, ook al ben je nog zo afgedraaid. Het mooiste is: een woord van troost, houvast aan het Woord in alle misère. Mij maakt t allemaal niet uit, waar de kist staat. Als Hij er maar bij is om je er door heen te dragen.
Dat doen de Joden juist niet! Zodra iemand is overleden mogen ze niet meer naar de dode kijken:

Men kijkt niet meer naar de overledene
'Degene wiens dode vóór hem ligt' is ineens zijn levensoriëntatie kwijt. Het is een zeer emotionele fase, omdat de overledene als het ware nog aanwezig is. Uit respect voor de dode (kawod hameet) bedekt men zo spoedig mogelijk het stoffelijk overschot om de overledene niet te beschamen. De ziel is eruit gegaan, en de dode is niet meer die persoon, die hij bij leven was. Wat rest is het stoffelijke deel van de mens. De mens is volgens de Bijbel geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, met lichaam en ziel. Deze eenheid valt met het overlijden weg, en daarmee ook het Godgelijkende en tevens menselijke deel.

De traditie toomt hier de emotionele verlangens van de nabestaanden in, vooral het verlangen het lijk te willen aanschouwen. Er is geen condoleren, geen visueel afscheid.


Bron:
https://www.uitvaart.nl/infotheek/de-pl ... elen/joden
En ook interessant:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_begrafenis

Dan herkennen we toch veel bij de wens van niet zingen e.d.
Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
Wat een mooie toepassing! Jezus heeft dood en graf overwonnen! Dat de ogen van de Joden daarvoor geopend moge worden.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door liz boer »

crossmountain schreef:
Zonnebloem schreef:Ik vind het sluiten van de kist het meest aangrijpende moment. Te beseffen: ik zie je nooit meer. Je handen niet, je gezicht niet. Het is voorgoed voorbij. De rest doe je gewoon: kist in auto, naar de kerk rijden (of ergens anders), samenzijn onder het Woord, naar de begraafplaats gaan. Je moet, ook al ben je nog zo afgedraaid. Het mooiste is: een woord van troost, houvast aan het Woord in alle misère. Mij maakt t allemaal niet uit, waar de kist staat. Als Hij er maar bij is om je er door heen te dragen.
Dat doen de Joden juist niet! Zodra iemand is overleden mogen ze niet meer naar de dode kijken:

Men kijkt niet meer naar de overledene
'Degene wiens dode vóór hem ligt' is ineens zijn levensoriëntatie kwijt. Het is een zeer emotionele fase, omdat de overledene als het ware nog aanwezig is. Uit respect voor de dode (kawod hameet) bedekt men zo spoedig mogelijk het stoffelijk overschot om de overledene niet te beschamen. De ziel is eruit gegaan, en de dode is niet meer die persoon, die hij bij leven was. Wat rest is het stoffelijke deel van de mens. De mens is volgens de Bijbel geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, met lichaam en ziel. Deze eenheid valt met het overlijden weg, en daarmee ook het Godgelijkende en tevens menselijke deel.

De traditie toomt hier de emotionele verlangens van de nabestaanden in, vooral het verlangen het lijk te willen aanschouwen. Er is geen condoleren, geen visueel afscheid.


Bron:
https://www.uitvaart.nl/infotheek/de-pl ... elen/joden
En ook interessant:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_begrafenis

Dan herkennen we toch veel bij de wens van niet zingen e.d.
De joden doen meer anders dan wij, maar in de Bijbel zie je wel de lichaamsverzorging het balsemen, inwrijven met mirre e.d. ook de dagen erna, de vrouwen gingen na de sabbat nog naar het graf, om nog verdere verzorging toe te passen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door Stof »

DDD schreef:
Stof schreef: Wat voegt de aanwezigheid van de kist precies toe, behalve het emotionele aspect van "de kist niet ergens alleen achterlaten"? Wat overigens een argument is wat ik niet begrijp want ik geloof niet dat men tijdens de dagen "boven aarde" ook 's nachts altijd bij de kist blijft zitten. Daarboven wordt de kist even erna op de begraafplaats ook achtergelaten.

Ik erken dat het een emotionele, gevoelige dimensie toevoegt aan de rouwdienst wanneer de kist wordt binnengedragen. Het is een "levende, dode" prediking. Maar moeten we dat willen?
Rouwverwerking kun je toch niet los zien van emotie? De rouwbijeenkomst zou een bijdrage moeten leveren aan een goede rouwverwerking. Ik zie het als een uiting van respect voor de overledene om die niet zomaar ergens neer te zetten. Maar dat is heel persoonlijk, dat geef ik onmiddellijk toe.
Dat ben ik met je eens. Ik ben idd ook weleens bang dat de soms bijna gehele invulling van de ceremonie door een kerkenraad tot gevolg heeft dat het eigen afscheid in het gedrang kan komen. Hoewel ik het een goede ontwikkeling vind dat families steeds vaker alleen achterblijven op de begraafplaats, en als laatsten met de overledene samenzijn. Daarnaast kunnen de dagen van opbaring natuurlijk wel zelf ingevuld worden. Het ligt er denk ik aan hoe je de uitvaartdienst typeert: als een herdenkingsdienst of als een dienst/bijeenkomst van het Woord?
Dodo schreef:Toen mijn vader overleden was, gingen er dingen mis. Dat kwam vooral door de begrafenisondernemer, die lomp en onbekwaam was. Die fouten en lompigheden zijn eigenlijk niet de dingen die je wil meenemen van zo'n emotionele periode. Alles is dan belangrijk.
Daarom moeten mensen ook niet te makkelijk andermans gevoelens wegschuiven, alsof het er niet toe doet waar de kist met de overledene is tijdens de rouwdienst. Als jouw vader of moeder in die kist ligt, is dat opeens allemaal heel belangrijk.
Ik vraag me dan ook af of de mensen die hier nogal makkelijk over doen, zelf wel eens een zeer dierbaar iemand hebben begraven, een ouder, een broer of zus. Dat is namelijk echt anders dan een tante of buurman.
Wat verdrietig. En het dan niet over te kunnen doen.
Verder heb ik in mijn bijdrage aangegeven dat ik mijn opties zeker niet de makkelijkste vind. Maar de dood ís per definitie ook verschrikkelijk. Ik denk dat door steeds perfectere uitvaarten dat gezichtspunt weleens uit het oog verloren wordt. Als het ware: verbloemd. Hiermee wil ik natuurlijk niet beweren dat een slordige omgang met het lichaam van je geliefde gewenst is.
eilander schreef:
Stof schreef:Je tweede argument ben ik het mee oneens, ook al begrijp ik het gevoelsmatig goed. Een mens in een kist, een overledene, die kun je per definitie niet eren. Het is al een complete oneer, een schande, een mens in een kist. Het was Gods pronkjuweel. Dat deze persoon daar ligt is al een diepe aanklacht. Ik geloof oprecht dat aan een rouwdienst en een begrafenis geen enkele eer valt te behalen, tenzij God en Zijn herstellende genade in het middelpunt staan.
Ik begrijp je gedachte, maar ik geloof niet dat dit juist is. Iemand begraven noemen we ook wel 'de laatste eer bewijzen.'
Ook in Gods Woord zie je duidelijk dat een 'ezelsbegrafenis' krijgen een grote schande is, of helemaal geen begrafenis. En juist dat het een eer is om een waardige begrafenis te krijgen. Bij de koningen lees je bijvoorbeeld dat ze begraven werden 'bij hun vaderen in de stad Davids.' Of dat er grote rouw over hen bedreven werd.
Kortom, het is volgens mij onbijbels wat je hier zegt.
Dank voor deze terechte nuancering.
Zonnebloem schreef:Ik vind het sluiten van de kist het meest aangrijpende moment. Te beseffen: ik zie je nooit meer. Je handen niet, je gezicht niet. Het is voorgoed voorbij. De rest doe je gewoon: kist in auto, naar de kerk rijden (of ergens anders), samenzijn onder het Woord, naar de begraafplaats gaan. Je moet, ook al ben je nog zo afgedraaid. Het mooiste is: een woord van troost, houvast aan het Woord in alle misère. Mij maakt t allemaal niet uit, waar de kist staat. Als Hij er maar bij is om je er door heen te dragen.
Heel aangrijpend. Misschien zou er ook wat meer tijd moeten zijn voor nabestaanden. Zodat ze niet zo geleefd worden. Wellicht zou een goede voorbereiding daar al een beetje bij helpen (liggen er adressen klaar, is er een laatste wil ingevuld).
Zonnebloem schreef:Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
Mooie nuancering!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Het gaat niet om overdoen, maar veel punten zijn niet besproken door afleidende opmerkingen van conservatieve forumleden.

Eens. Precies de tactiek. Paar tegenvragen stellen. Beetje vroom doen. Andere afserveren. En daarna iets met een glas en een plas.
Nogmaals voor alle duidelijkheid: ik ben ook uitermate conservatief. Maar ik sta in dit draadje toch anders gepositioneerd, dan normaal gesproken het geval is. Dus schaar mij hier niet onder, alsjeblieft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door Zeeuw »

windorgel schreef:
eilander schreef:Nog nooit meegemaakt, zoiets. Ik heb eigenlijk nog nooit vreemde ervaringen gehad met begrafenissen. Al staat mij altijd de 'show' die erbij komt kijken, wel tegen. Dragers die op commando hun hoed afnemen en weer opzetten en dan wegmarcheren, dat soort dingen. Maar dat is weer wat anders.
Dat ervaar ik juist als stijlvol. Zo zie je hoe persoonlijk het is.
Ik ook eigenlijk. Een ordelijke en gesynchroniseerde gang van zaken. Wij droegen onlangs met 6 een kist, maar dat is nog best goed uitkijken, zeker als er trappen te nemen zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:Het gaat niet om overdoen, maar veel punten zijn niet besproken door afleidende opmerkingen van conservatieve forumleden.

Eens. Precies de tactiek. Paar tegenvragen stellen. Beetje vroom doen. Andere afserveren. En daarna iets met een glas en een plas.
Nogmaals voor alle duidelijkheid: ik ben ook uitermate conservatief. Maar ik sta in dit draadje toch anders gepositioneerd, dan normaal gesproken het geval is. Dus schaar mij hier niet onder, alsjeblieft.
Nope, dit is o.a. bedoeld voor Pierre27. Wees niet bang Jantje want jij zit goed!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:Het gaat niet om overdoen, maar veel punten zijn niet besproken door afleidende opmerkingen van conservatieve forumleden.

Eens. Precies de tactiek. Paar tegenvragen stellen. Beetje vroom doen. Andere afserveren. En daarna iets met een glas en een plas.
Nogmaals voor alle duidelijkheid: ik ben ook uitermate conservatief. Maar ik sta in dit draadje toch anders gepositioneerd, dan normaal gesproken het geval is. Dus schaar mij hier niet onder, alsjeblieft.
Nope, dit is o.a. bedoeld voor Pierre27. Wees niet bang Jantje want jij zit goed!
En Ad misschien?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door pierre27 »

Wellicht. Ik ben kwijt wat ik kwijt wilde en daarmee is voor mij de kous af. Laat mij maar conservatief zijn dan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:Wellicht. Ik ben kwijt wat ik kwijt wilde en daarmee is voor mij de kous af. Laat mij maar conservatief zijn dan.
Volgens mij mag je met trots conservatief zijn Pierre. Daar zal niemand over vallen. In het stukje dat je schreef over een schoonzus en leerling zat veel nuance en begrip voor verschillende standpunten. Dat leest een stuk fijner dan de inmiddels geknipte stukken en laat vast de echte Pierre zien :super
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:Wellicht. Ik ben kwijt wat ik kwijt wilde en daarmee is voor mij de kous af. Laat mij maar conservatief zijn dan.
Volgens mij mag je met trots conservatief zijn Pierre. Daar zal niemand over vallen. In het stukje dat je schreef over een schoonzus en leerling zat veel nuance en begrip voor verschillende standpunten. Dat leest een stuk fijner dan de inmiddels geknipte stukken en laat vast de echte Pierre zien :super
Dank je. De geknipte stukken hadden betrekking op het handelen van een ander. Ik weet wat een verdriet dat handelen heeft veroorzaakt. Dat verklaart ook mijn scherpe manier van reageren. Nietemin blijf ik zelf verantwoordelijk voor mijn handelen en dat vergat ik even.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie