Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG-er »

margrietha schreef: Nog sterker: begraven vanuit de GG kerk is verplicht de kist helemaal laten zakken en geen in memoriam in de kerk maar op de begraafplaats en kerkenraad bepaalt de 3 psalmen die gespeeld mogen worden voorafgaand aan de rouwdienst..
Dit is zeker geen algemene GG-regel!
Ik heb het al vaak anders meegemaakt, in allerlei verschillende GG-kerken.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG-er »

Zeeuw schreef: Ik heb nog nooit van een GG(in welk verband dan ook) gehoord over de kist voorin de kerk eigenlijk.
Ik heb de indruk dat het vroeger nooit gebeurde en dat het de laatste jaren in steeds meer gemeenten wel mag. In mijn gemeente mag de kist wel aanwezig zijn, maar hij staat niet pontificaal voor de preekstoel. Dat mag niet. We hebben een geschikte plek aan de zijkant van de kerk. Dan kun je hem vanuit heel de kerk zien, maar hij leidt niet af als je richting de kansel kijkt.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
HHKtE schreef:
Zeeuw schreef:
Orchidee schreef:Een goede gewoonte???
Even rustig het antwoord van Johannes afwachten. Misschien heeft hij redenen het een goede gewoonte te vinden.[/quot

In de GGiN van Kruiningen gebeurt het ook.op deze manier.
Ik heb nog nooit van een GG(in welk verband dan ook) gehoord over de kist voorin de kerk eigenlijk.
Dan ben je slecht geïnformeerd. ;)
In het Westen is dit standaard.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Pakweg 40 jaar geleden was het volgens mijn informatie gebruikelijk, van GB tot OGG, dat er donkere kleding gedragen werd, geen psalmen werden gezongen en werd er geen kist voorin de kerk gezet.

Het is de vraag waarom en wanneer e.e.a. is veranderd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef: Dan ben je slecht geïnformeerd. ;)
In het Westen is dit standaard.
Ik heb in een aantal zuid-Westelijke GerGem gemeenten begrafenissen meegemaakt en dit is zeker niet standaard.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik ken drie verschillende situaties rond begrafenis/rouwdienst: 1) dat er beslist niet gezongen mocht worden, 2) dat er werd gezongen op verzoek/voorstel van de predikant 3) dat er gezongen werd met uitdrukkelijke vermelding dat het op verzoek van de familie was.

Mijn ervaring, en wat ik gehoord heb is dat het plaatselijk per GG erg verschillend kan zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef: Dan ben je slecht geïnformeerd. ;)
In het Westen is dit standaard.
Ik heb in een aantal zuid-Westelijke GerGem gemeenten begrafenissen meegemaakt en dit is zeker niet standaard.
Dan is het dus inderdaad per regio verschillend.
Zelfs in een zeer behoudende gemeente in een kustplaats wordt het aan familie overgelaten wat de voorkeur heeft.

Tegelijkertijd is het ook niet van heel groot belang. Maar wel interessant hoe deze verschillen ontstaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef: Dan ben je slecht geïnformeerd. ;)
In het Westen is dit standaard.
Ik heb in een aantal zuid-Westelijke GerGem gemeenten begrafenissen meegemaakt en dit is zeker niet standaard.
Inderdaad niet. In een middengemeente in Zeeland is pas een nieuw reglement opgesteld. De kist mag niet meer in de kerk. De Psalmen mogen alleen nog overlegd worden met de consulent, en liever wil men geen zang- of orgelspel tijdens de dienst. De kist mag op de begraafplaats niet meer boven het maaiveld staan maar moet in het graf gedaald zijn en pas dan mag er nog wat gezegd of gezongen worden. Gezangen zijn ook op de begraafplaats verboden. En zoals gezegd: het gaat om een middengemeente, niet eens ter rechterzijde.
En dan heb ik het nog niet over de grote gemeenten in Zeeland waar alles verboden lijkt te zijn tijdens een rouwdienst.
Laatst gewijzigd door Jantje op 11 jul 2019, 19:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Inderdaad niet. In een middengemeente in Zeeland is pas een nieuw reglement opgesteld. De kist mag niet meer in de kerk. De Psalmen mogen alleen nog overlegd worden met de consulent, en liever wil men geen zang- of orgelspel tijdens de dienst. De kist moet op de begraafplaats mag niet meer boven het maaiveld staan maar moet in het graf gedaald zijn en pas dan mag er nog wat gezegd of gezongen worden. Gezangen zijn ook op de begraafplaats verboden. En zoals gezegd: het gaat om een middengemeente, niet eens ter rechterzijde.
Wat een regeltjes allemaal. En dan ook nog uit een grote dikke duim gezogen ook.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik verzin niets. Het is de harde werkelijkheid. Ik ben een rechtse broeder, maar om zulke wettisistische zaken kan ik me echt heel erg druk maken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik verzin niets. Het is de harde werkelijkheid. Ik ben een rechtse broeder, maar om zulke wettisistische zaken kan ik me echt heel erg druk maken.
Ik heb het niet over jouw grote dikke duim, maar die van degenen die dergelijke regels opstellen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Gelukkig. Wil je nou overigens beweren dat ik zélf ook een grote dikke duim heb? Dat vind ik wel ernstige beschuldiging. :cry
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik ken drie verschillende situaties rond begrafenis/rouwdienst: 1) dat er beslist niet gezongen mocht worden, 2) dat er werd gezongen op verzoek/voorstel van de predikant 3) dat er gezongen werd met uitdrukkelijke vermelding dat het op verzoek van de familie was.

Mijn ervaring, en wat ik gehoord heb is dat het plaatselijk per GG erg verschillend kan zijn.
Bij ons werd er wel gezongen als een kind van God begraven werd. Als het geen twijfelachtige zaak was werd er gezongen, zowel in de kerk als bij de geopende groeve.

In de loop van de jaren gingen steeds meer mensen wensen om te zingen tijdens een rouwdienst. Daarna is het geheel afgeschaft. Ook bij het begraven van een kind Gods wordt er niet meer gezongen.
De rouwdienst heeft een sober en plechtig karakter.

Citaat uit de Informatiegids van de Gereformeerde Gemeenten te R.:

ROUWPLECHTIGHEID
De kerkenraad hanteert de volgende richtlijnen bij rouwplechtigheid en begrafenis:
- De rouwplechtigheid (meditatie voorafgaand aan de begrafenis) en begrafenis dient plechtig en sober te zijn, waarbij de boodschap van Gods Woord centraal staat.
- De rouwplechtigheid in de kerk voorafgaand aan de begrafenis, die in zijn algemeenheid niet langer dan drie kwartier zal duren, draagt niet het karakter van een predicatie, doch van een korte meditatie.
- Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van de Bijbel in de Statenvertaling
- De familie wordt verzocht zoveel als mogelijk te bevorderen, dat de familie de rouwplechtigheid in gepaste kleding en de vrouwen met 'gedekt' hoofd bijwoont.
- Vanwege het sobere en eenvoudige karakter van de rouwplechtigheid, zal er geen orgelspel zijn, voor, tijdens en na de rouwplechtigheid.
- Tijdens de rouwplechtigheid in de kerk is het niet gebruikelijk dat daarbij de kist, waarin het lichaam van de overledene ligt, aanwezig is.
- Vóór dat de predikant of ouderling het woord krijgt bij het geopende graf, zal eerst de ter aardebestelling plaatsvinden. Daaronder wordt verstaan het ook daadwerkelijk geheel neerlaten van de kist in het geopende graf.
- De aanwezigheid van bloemen op of naast de kist en bij het graf verdraagt zich niet met het karakter van de onverbiddelijke dood die door de zonde in de wereld gekomen is.
- Aan het eind van de begrafenis is er op het graf gelegenheid voor een gepast, kort dankwoord. Hierbij zal de overledene niet worden toegesproken.
- Terug in de zaal van de kerk of de aula zal de rouwplechtigheid eerst door de dienstdoende ouderling met Schriftlezing (Statenvertaling) en gebed worden afgesloten, voordat er zo mogelijk nog gelegenheid is voor condoleance. Die gelegenheid tot condoleren kan overigens ook voorafgaande aan de rouwdienst geboden worden
.
Tot hier het citaat.

© Informatiegids van de GG te R.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Soms
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 feb 2018, 22:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Soms »

Het blijft voorop staan dat een familie ( of door de overledene bepaald) de begrafenis en rouwdienst regelen.

Men maakt gebruik van de kerk waar men lid is / was. De dominee spreekt op uitnodiging van de familie en maakt gebruik van zijn spreektijd die hij krijgt. Wat er om heen gebeurt is niet voor de verantwoordelijkheid van de kerkenraad maar voor de familie. Gewoon even feitelijk.

Beetje vergelijkbaar als voorbeeld (verzonnen):
Een hele lichte CGK huurt het kerkgebouw van de GerGem omdat omdat er een verbouwing is in het eigen gebouw. Dan verbied men ook niet van alles omdat het gebouw ' van ons is' toch?

Misschien raar voorbeeld maar ik probeer het duidelijk te krijgen.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik lees de discussie met belangstelling. Ik wist niet dat het zo vaak voorkwam dat de overledene buiten moet blijven, wel dat men niet mag zingen. Wat heel opmerkelijk is. Het zou interessant zijn om te weten of men op zondag wel klaagpsalmen zingt. Of juist alleen maar klaagpsalmen, dan blijft er natuurlijk niet meer iets bijzonders over voor de rouwplechtigheid.

Hoe gaat men traditioneel in Rijssen om met een overledene? Blijft die in huis en houdt men deze 'gezelschap'?
Plaats reactie