Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef: Ik vind het vantevoren nu heel lastig om te bepalen, trek ik mijn zwarte jurkje met zwarte panty aan of niet?
Waarom niet?
Als de naaste familie achter de kist loopt in opgewekte kleuren en de rest van het gezelschap heeft zijn gewone kloffie aan,
voel ik me wel "lopen" als ik dan als (vrijwel) enige in het zwart ben.
Maanenschijn schreef:Gewoon doen wat je altijd doet. Ik ben bij een condoleance en begrafenis altijd in het zwart of donker blauw. Ondanks dat de overigen misschien in een gescheurde spijkerbroek zijn.
Soms is in te schatten dat zwarte kleding echt niet gewenst is, of het staat in de advertentie of op de kaart.
En als die wens uitgesproken wordt, doe ik het niet.

Omgekeerd zie je in refoland weleens staan: gelieve in gepaste kleding te komen.
Dan zie je toch mensen in jeans, of in een kort jurkje in vrolijke kleurtjes.
Maar ik vrees dat buiten refoland weinig mensen nog weten wat er bedoeld wordt met gepaste kleding.
Dames in donkerblauw broekpak is toch ook gepast, wordt dan gedacht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

Mara schreef:
Maanenschijn schreef:In mijn omgeving heeft er de afgelopen 20 jaar een verschuiving plaats gevonden. Het was gebruikelijk om niet te zingen. Bij bevestigde kinderen van de Heere werd op de begraafplaats ps 68 vers 2 gezongen. In de GG is het via een in- en uitleidend orgelspel, via één psalm naar nu enkele psalmen gegaan. Bij ons in de Hervormde kerk wordt er zolang ik mij kan herinneren gezongen.

Het zal meer met tijdsgeest en cultuur te maken hebben dan met bijbelse argumenten, zowel voor of tegen.

Edit: taalfout verbetert.
In de rechterflank wordt het rouwdienst genoemd, in linker en sommige middengemeenten, heet het nu een dankdienst.
Dat zet dan meteen een ander stempel op het geheel.
Bij die laatste zie je soms dat zelfs de naaste familie niet meer in rouwkleding loopt.
Ik vind het vantevoren nu heel lastig om te bepalen, trek ik mijn zwarte jurkje met zwarte panty aan of niet?
Ik pas me meestal aan. Je krijgt er een beetje feeling voor. Deze week een begrafenis gehad. Ik was blij dat ik het goed aanvoelde van te voren. Ik zou echt opvallen in mijn gewone kleren. Ik heb zelfs op het nippertje een zwarte muts meegenomen. Die zat erg warm. Iedereen deed het. Maar ik deed hem af op de begraafplaats omdat ik in de volle zon stond. Alle andere vrouwen hielden hem op.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef: Ik vind het vantevoren nu heel lastig om te bepalen, trek ik mijn zwarte jurkje met zwarte panty aan of niet?
Waarom niet?
Als de naaste familie achter de kist loopt in opgewekte kleuren en de rest van het gezelschap heeft zijn gewone kloffie aan,
voel ik me wel "lopen" als ik dan als (vrijwel) enige in het zwart ben.
Maanenschijn schreef:Gewoon doen wat je altijd doet. Ik ben bij een condoleance en begrafenis altijd in het zwart of donker blauw. Ondanks dat de overigen misschien in een gescheurde spijkerbroek zijn.
Soms is in te schatten dat zwarte kleding echt niet gewenst is, of het staat in de advertentie of op de kaart.
En als die wens uitgesproken wordt, doe ik het niet.

Omgekeerd zie je in refoland weleens staan: gelieve in gepaste kleding te komen.
Dan zie je toch mensen in jeans, of in een kort jurkje in vrolijke kleurtjes.
Maar ik vrees dat buiten refoland weinig mensen nog weten wat er bedoeld wordt met gepaste kleding.
Dames in donkerblauw broekpak is toch ook gepast, wordt dan gedacht.
Volgens mij moet je dicht bij jezelf blijven Mara. Ik draag gewoon altijd een, vrij donker, pak. Ik zie van alles voorbij komen, maar dat is mijn kledij naar een begrafenis.
Overigens weten genoeg mensen buiten refoland echt nog wel wat gepast is. Ik vind een donkerblauw broekpak voor iemand die geen kerkelijke binding heeft best netjes.
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door johannes123 »

In onze gemeente op Flakkee wordt er ook niet gezongen tijdens de rouwdienst. En staat ook de kist niet in de kerk. Ook een goede gewoonte.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

johannes123 schreef:In onze gemeente op Flakkee wordt er ook niet gezongen tijdens de rouwdienst. En staat ook de kist niet in de kerk. Ook een goede gewoonte.
Waarom vind je dat een goede gewoonte?
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

Zeeuw schreef:
johannes123 schreef:In onze gemeente op Flakkee wordt er ook niet gezongen tijdens de rouwdienst. En staat ook de kist niet in de kerk. Ook een goede gewoonte.
Waarom vind je dat een goede gewoonte?
+1
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Bauke schreef:
Zeeuw schreef:
johannes123 schreef:In onze gemeente op Flakkee wordt er ook niet gezongen tijdens de rouwdienst. En staat ook de kist niet in de kerk. Ook een goede gewoonte.
Waarom vind je dat een goede gewoonte?
+1
?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Een goede gewoonte???
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:Een goede gewoonte???
Even rustig het antwoord van Johannes afwachten. Misschien heeft hij redenen het een goede gewoonte te vinden.
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHKtE »

Zeeuw schreef:
Orchidee schreef:Een goede gewoonte???
Even rustig het antwoord van Johannes afwachten. Misschien heeft hij redenen het een goede gewoonte te vinden.[/quot

In de GGiN van Kruiningen gebeurt het ook.op deze manier.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

HHKtE schreef:
Zeeuw schreef:
Orchidee schreef:Een goede gewoonte???
Even rustig het antwoord van Johannes afwachten. Misschien heeft hij redenen het een goede gewoonte te vinden.[/quot

In de GGiN van Kruiningen gebeurt het ook.op deze manier.
Ik heb nog nooit van een GG(in welk verband dan ook) gehoord over de kist voorin de kerk eigenlijk.
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door johannes123 »

:love
Orchidee schreef:Een goede gewoonte???
Omdat op dat moment de majesteit van de dood in de gemeente is. En er dan de nadruk kan vallen op de troost uit Gods Woord.
We zijn dat in Dirksland eigenlijk niet anders gewend. Daarnaast is het misschien ook wel een streekgewoonte hoor. Tradities die voortgaan van geslacht op geslacht.

Ik weet een gemeente in de Hoekse Waard waar de kist wel voorin de kerk staat.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

johannes123 schreef::love
Orchidee schreef:Een goede gewoonte???
Omdat op dat moment de majesteit van de dood in de gemeente is. En er dan de nadruk kan vallen op de troost uit Gods Woord.
We zijn dat in Dirksland eigenlijk niet anders gewend. Daarnaast is het misschien ook wel een streekgewoonte hoor. Tradities die voortgaan van geslacht op geslacht.

Ik weet een gemeente in de Hoekse Waard waar de kist wel voorin de kerk staat.
Ik vind dit artikel goed om (als achtergrondinfo) te lezen: https://www.digibron.nl/search/detail/d ... in-de-kerk
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:
johannes123 schreef::love
Orchidee schreef:Een goede gewoonte???
Omdat op dat moment de majesteit van de dood in de gemeente is. En er dan de nadruk kan vallen op de troost uit Gods Woord.
We zijn dat in Dirksland eigenlijk niet anders gewend. Daarnaast is het misschien ook wel een streekgewoonte hoor. Tradities die voortgaan van geslacht op geslacht.

Ik weet een gemeente in de Hoekse Waard waar de kist wel voorin de kerk staat.
Ik vind dit artikel goed om (als achtergrondinfo) te lezen: https://www.digibron.nl/search/detail/d ... in-de-kerk
Dat is een interessant artikel Arja. Ik ben het er wel mee eens.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Zeeuw schreef:
HHKtE schreef:
Zeeuw schreef:
Orchidee schreef:Een goede gewoonte???
Even rustig het antwoord van Johannes afwachten. Misschien heeft hij redenen het een goede gewoonte te vinden.[/quot

In de GGiN van Kruiningen gebeurt het ook.op deze manier.
Ik heb nog nooit van een GG(in welk verband dan ook) gehoord over de kist voorin de kerk eigenlijk.
In Ger.Gem. Poederoijen al jaar en dag. Recht voor de preekstoel. Daar heb ik het meerdere keren gezien.
Plaats reactie