Free Presbyterian Church

Plaats reactie
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Free Presbyterian Church

Bericht door Ouddorp »

Mijn ouders zijn op vakantie geweest naar Schotland. Daar hebben ze op twee zondagen een Free Presbyterian Church bezocht, alwaar ze hartelijk zijn ontvangen. Maar ik begreep wel dat deze gemeenten die ze bezochten heel erg vergrijsd zijn.

De eerste zondag bezochten de FPC in Portree op het eiland Skye. Daar waren ongeveer 30 mensen waarvan slechts een stel en de dominee jonger dan mijn ouders (die zijn rond de 60). In de tweede gemeente (welke weet ik niet meer het was in de buurt van Inverness) waren slechts 10 bezoekers, alle ouderen.

Is dit de situatie in de hele FPC? Of zijn er gemeenten waar nog wel (veel) jongeren zijn?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Free Presbyterian Church

Bericht door parsifal »

Ik zat net te kijken bij Portree, het lijkt Nederland wel. Ik was er nooit op een zondag, maar van toen ik er was herinner ik me dat het een redelijk kleine plaats is (wikipedia zegt minder dan 5000 inwoners). Toch zijn er vijf kerken die in naam (en sommige waarschijnlijk ook in praktijk) reformatorisch zijn. In zo'n geval hoop ik eigenlijk dat sommige van deze kerken ophouden te bestaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Free Presbyterian Church

Bericht door John Galt »

Wat dat betreft zijn de Schotse kerken minstens zo verdeeld als de Nederlandse en is men zéker zo gehecht aan het "eigene".
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Free Presbyterian Church

Bericht door Hendrikus »

parsifal schreef:Ik zat net te kijken bij Portree, het lijkt Nederland wel. Ik was er nooit op een zondag, maar van toen ik er was herinner ik me dat het een redelijk kleine plaats is (wikipedia zegt minder dan 5000 inwoners). Toch zijn er vijf kerken die in naam (en sommige waarschijnlijk ook in praktijk) reformatorisch zijn. In zo'n geval hoop ik eigenlijk dat sommige van deze kerken ophouden te bestaan.
Schotten staan nu eenmaal bekend als tamelijk koppig. 't Zijn soms net refo's :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Free Presbyterian Church

Bericht door John Galt »

En op de eilanden in het bijzonder.

Braveheart en Refohart lijkt ook wel wat op elkaar ;)
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie